AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Del Skrevet 22. januar 2017 Inspirert av en annen tråd jeg leste her på KG tidligere idag; Hva tror du? Husker for noen år tilbake, da vi i klassen diskuterte dette flere ganger. Svarene folk kom med var så forskjellige, og jeg har alltid vært fascinert av det spørsmålet. Jeg personlig tror folk er nøytrale, også har miljø svært mye å si. Hva tror du? Anonymkode: 83039...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Del Skrevet 22. januar 2017 Ville sagt at vi er født primitive, eller med andre ord ond. Anonymkode: 78890...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Del Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville sagt at vi er født primitive, eller med andre ord ond. Anonymkode: 78890...475 Hvorfor tror du det? Begrunn gjerne! Jeg har lært at man aldri skal komme med en påstand uten å argumentere for den! Hvordan forklarer du at enkelte mennesker i verden er så gode egentlig? Det finnes jo mange mennesker som hjelper andre og prøver å gjøre verden til et bedre sted; Hvordan kan de ha vært onde som barn, men blitt gode som voksne? Anonymkode: 83039...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 22. januar 2017 #4 Del Skrevet 22. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av en annen tråd jeg leste her på KG tidligere idag; Hva tror du? Husker for noen år tilbake, da vi i klassen diskuterte dette flere ganger. Svarene folk kom med var så forskjellige, og jeg har alltid vært fascinert av det spørsmålet. Jeg personlig tror folk er nøytrale, også har miljø svært mye å si. Hva tror du? Anonymkode: 83039...bdf Det varierer i fra person til person. Du skriver ikke hva folk er nøytrale til. Selv stemmer jeg arbeiderpartiet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Del Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, fuglekvitter__ skrev: Det varierer i fra person til person. Du skriver ikke hva folk er nøytrale til. Selv stemmer jeg arbeiderpartiet... Altså det jeg mener med nøytrale er at når man blir født og vokser opp, så er man verken godhjertet eller ondsinnet - Men dette utvikler seg etter miljøet vi lever i. Anonymkode: 83039...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Del Skrevet 22. januar 2017 Ond eller god er bare menneskelige begreper i grunnen, men mennesker blir født med en iboende evne til å grafse til seg goder, om nødvendig på andres bekostning. Det er rett og slett den sterkestes rett som gjelder, hverken mer eller mindre. Anonymkode: a2c49...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 22. januar 2017 #7 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså det jeg mener med nøytrale er at når man blir født og vokser opp, så er man verken godhjertet eller ondsinnet - Men dette utvikler seg etter miljøet vi lever i. Anonymkode: 83039...bdf Ja? Det er tilfellet for de fleste tror jeg. Endret 22. januar 2017 av fuglekvitter__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #8 Del Skrevet 22. januar 2017 Folk flest er ikke onde, de aller fleste har speilnevroner i hjernen (evne til empati). Men vi er fortsatt primitive og blir drevet av instinkter i bunnen, egoisme. Gruppedynamikk og tilhørighet tror jeg er svært undervurdert av de fleste i dag, hvis man ser stort på flere forskjellige slags type grupper kan individet som ønsker å være en del av gruppen være villige til å gjøre svært mye for å passe inn eller få aksept. Jeg tror ikke mennesker er så individuelle som de skal ha det til. Anonymkode: b9111...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #9 Del Skrevet 22. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ond eller god er bare menneskelige begreper i grunnen, men mennesker blir født med en iboende evne til å grafse til seg goder, om nødvendig på andres bekostning. Det er rett og slett den sterkestes rett som gjelder, hverken mer eller mindre. Anonymkode: a2c49...cb1 Hvordan forklarer du det at det er en del av befolkningen som ikke tenker på den måten? Som samtidig er sterke individer uten problem med å skaffe seg goder? Anonymkode: b9111...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Del Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du det? Begrunn gjerne! Jeg har lært at man aldri skal komme med en påstand uten å argumentere for den! Hvordan forklarer du at enkelte mennesker i verden er så gode egentlig? Det finnes jo mange mennesker som hjelper andre og prøver å gjøre verden til et bedre sted; Hvordan kan de ha vært onde som barn, men blitt gode som voksne? Anonymkode: 83039...bdf Ok Jeg tenker at et spedbarn kognitivt ikke er hverken ond eller god. Det er bare primitivt. Men primitivt blir på en måte ond fordi det bare styres av overlevelsesinnstinkter. Det knytter seg til mor gjennom hormoner og mat, men det er ikke "glad" i sin mor. Det dreier seg om overlevelse fra barnet sin side og hormoner OG kjærlighet fra morens side, i veldig lang tid. Se bort fra det umenneskelige med dette tankeeksperimentet! Men si at en hadde isolert et spedbarn og "flasket" det opp med sonde i isolasjon. Sannsynligvis ville barnet død pga isolasjon/mangel på nærhet, men om det det hadde overlevd: da ville man mest sannsynlig hatt en veldig farlig person som ville vært styrt av bare overlevelsesinnstinkter. Jeg tror hele vår personlighet formes av kontakt med andre mennesker, kjærlighet fra andre og at vi lærer fra andre. Jeg mener derfor at godhet er tillært og ikke noe vi er født med. Anonymkode: 78890...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hemoglobin Skrevet 22. januar 2017 #11 Del Skrevet 22. januar 2017 Ingen av delene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #12 Del Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan forklarer du det at det er en del av befolkningen som ikke tenker på den måten? Som samtidig er sterke individer uten problem med å skaffe seg goder? Anonymkode: b9111...4b7 Du svarer nesten på ditt eget spørsmål Om de ikke hadde vært sterke individer, så hadde de jo ikke kunnet skaffe seg godene, det var jo nettopp poenget mitt. For godene kommer ofte på bekostning av andre ja, selv om det kanskje ikke er like synlig i dag, som det var når mennesket sloss på savannene for mat og tilhørighet. Når du f. eks. får en god jobb, betyr det at det er andre som ikke får den. Tjener man godt, betyr det at det er flere andre som har dårlig lønn, ressursene er ganske enkelt ikke uendelige i et samfunn og noen grafser til seg flere av dem enn andre. Og jeg har heller ikke spesielt god erfaring med mange som utad liker å fremstå som empatiske, men like fullt sterke og med masse ressurser. På privaten viser en del av dem seg å være drittsekker som kjører over deg ved første anledning, i den hensikt i å berike seg og sine egne interesser. Så ja, det er fortsatt den sterkestes rett som gjelder - spis eller bli spist er mitt motto hvertfall. Anonymkode: a2c49...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #13 Del Skrevet 23. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du svarer nesten på ditt eget spørsmål Om de ikke hadde vært sterke individer, så hadde de jo ikke kunnet skaffe seg godene, det var jo nettopp poenget mitt. For godene kommer ofte på bekostning av andre ja, selv om det kanskje ikke er like synlig i dag, som det var når mennesket sloss på savannene for mat og tilhørighet. Når du f. eks. får en god jobb, betyr det at det er andre som ikke får den. Tjener man godt, betyr det at det er flere andre som har dårlig lønn, ressursene er ganske enkelt ikke uendelige i et samfunn og noen grafser til seg flere av dem enn andre. Og jeg har heller ikke spesielt god erfaring med mange som utad liker å fremstå som empatiske, men like fullt sterke og med masse ressurser. På privaten viser en del av dem seg å være drittsekker som kjører over deg ved første anledning, i den hensikt i å berike seg og sine egne interesser. Så ja, det er fortsatt den sterkestes rett som gjelder - spis eller bli spist er mitt motto hvertfall. Anonymkode: a2c49...cb1 Jeg bryr meg ikke om mennesker som ikke vil meg vel, hvorfor skal man det? Anonymkode: b9111...4b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #14 Del Skrevet 23. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bryr meg ikke om mennesker som ikke vil meg vel, hvorfor skal man det? Anonymkode: b9111...4b7 Godt spørsmål! Anonymkode: 86066...e06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 23. januar 2017 #15 Del Skrevet 23. januar 2017 Begge deler, sykdom kan jo både påføres og være der fra starten av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #16 Del Skrevet 23. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok Jeg tenker at et spedbarn kognitivt ikke er hverken ond eller god. Det er bare primitivt. Men primitivt blir på en måte ond fordi det bare styres av overlevelsesinnstinkter. Det knytter seg til mor gjennom hormoner og mat, men det er ikke "glad" i sin mor. Det dreier seg om overlevelse fra barnet sin side og hormoner OG kjærlighet fra morens side, i veldig lang tid. Se bort fra det umenneskelige med dette tankeeksperimentet! Men si at en hadde isolert et spedbarn og "flasket" det opp med sonde i isolasjon. Sannsynligvis ville barnet død pga isolasjon/mangel på nærhet, men om det det hadde overlevd: da ville man mest sannsynlig hatt en veldig farlig person som ville vært styrt av bare overlevelsesinnstinkter. Jeg tror hele vår personlighet formes av kontakt med andre mennesker, kjærlighet fra andre og at vi lærer fra andre. Jeg mener derfor at godhet er tillært og ikke noe vi er født med. Anonymkode: 78890...475 Så hvorfor er det å være primit det samme som å være ond? Mener du at en ulv er ond som spiser andre dyr? Hva med en maursluker, er den ond som spiser maur? Hvis en hest kommer til å tråkke på, og drepe noen insekter, er den ond da? Anonymkode: 6f71d...cf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 23. januar 2017 #17 Del Skrevet 23. januar 2017 Ondskap må vel være å ville at andre lider,og ville forårsake det. Jeg har litt større problemer med "godhet". Er det noen som er så mye bedre enn andre? Det kommer jo også helt an på hva slags filosfi en har. Tror ikke noen er født som hverken gode eller onde,men noen kan være født med skder,eller utvikle skader som gjør at de opptrer "ondt". Tror ikke så mye på miljø heller,selv om det kan påvirke stort enkelte ganger. Jeg tror mer på personligheten vi utvikler. Vi takler og tar ting på ulike måter. Og ja,jeg tror på arv,men det trenger heller ikke ha all verden å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aamu Skrevet 23. januar 2017 #18 Del Skrevet 23. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville sagt at vi er født primitive, eller med andre ord ond. Anonymkode: 78890...475 Å være primitiv er ikke å være ond, er man primitiv så er man dum, og dermed kan man ikke være ond. Man er unnskyldt; man vet ikke bedre, man har ikke vett nok til å forstå bedre eller reflektere over seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aamu Skrevet 23. januar 2017 #19 Del Skrevet 23. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bryr meg ikke om mennesker som ikke vil meg vel, hvorfor skal man det? Anonymkode: b9111...4b7 Fordi man skal ønske at alle mennesker er gode, og gjør godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aamu Skrevet 23. januar 2017 #20 Del Skrevet 23. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ond eller god er bare menneskelige begreper i grunnen, men mennesker blir født med en iboende evne til å grafse til seg goder, om nødvendig på andres bekostning. Det er rett og slett den sterkestes rett som gjelder, hverken mer eller mindre. Anonymkode: a2c49...cb1 Nei. Det som gjør mennesker til mennesker er evnen til å reflektere over egen oppførsel og sette godhet (eller ondskap) høyere enn primitive, instinktive handlinger. En kvinne kan f.eks gi brødet sitt til et sultent barn, som ikke er hennes, fordi hun vet at det er en god ting å gjøre - selv om hun selv er sulten. Hadde vi derimot ikke hatt evnen til å reflektere over egen oppførsel (osv.), hadde hun selvsagt spist brødet selv, fordi HUN hadde behøvd næring. Det er det som er så fint med mennesker, vi har fri vilje og kan velge om vi ønsker å være gode, eller onde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå