Gå til innhold

Varig lønnstilskudd, erfaringer med jobb i privat bedrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt uføretrygdet, delvis mot min vilje (valget mellom sosial eller uføretrygd). Jeg har veldig liten og varierende arbeidskapasitet, sånn i snitt vil jeg kanskje si rundt en time daglig, men som nevnt, det varierer veldig. Ene dagen kan det være tre timer, så fire dager jeg er sengeliggende osv. 

Uansett, jeg ønsker ikke sitte hjemme resten av livet. Jeg vet jeg har svært liten sjanse til å finne meg jobb på ordinært vis, da jeg vil skape masse sykeutgifter, og er en veldig ustabil arbeidstaker. Jeg vet aldri når formen går opp eller ned, så det kan komme brått en halvtime før jeg skal noe, bare for å ta et eksempel. 

Har skjønt at man ikke får VTA (varig tilrettelagt arbeid) i skjermet bedrift med mindre man kan jobbe minst halv ordinær arbeidstid. Det er derfor uaktuelt for min del. Mens jeg har vært inne og lest på Nav sine sider kom jeg over dette: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/tidsubestemt-lønnstilskudd--805374506

Det er visst noe nytt fra 2016, som jeg faktisk ikke har hørt om før. Man får på en måte VTA i vanlig bedrift slik jeg skjønner, med lønnstilskudd til bedriften. Har noen erfaringer med dette? Jeg vil gjerne høre mer om det før jeg evt kontakter Nav, er litt lei papirarbeid og styr nå, pluss at jeg har planlagte operasjoner dette året, så det er først fra 2018 det er aktuelt for min del. Tenkte uansett jeg skulle prøve å lese litt mer om det i mellomtiden, drømmen hadde jo virkelig vært å finne en jobb jeg kan klare, uten at bedriften får særlig tap av å ha meg ansatt. 

Anonymkode: 9453d...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :) Vet det er en ny ordning, sikkert ikke så mange som har erfaring med det enda. Men kanskje noen jobber i Nav og vet noe?

Skrevet

Jeg ville spurt NAV nærmere om kravene, men for meg fremkommer det ganske klart at de med deltid ikke mener en såpass lav prosentandel som du skisserer her. 

I mitt hode kan det høres ut som du er for syk til å fungere nå, men kunne vurdert frivillig innsats(altså på en arbeidsplass, men på et slags tiltak hvor det gis rom for veldig stor frihet) etterhvert.

Jeg forstår veldig godt din frustrasjon og dine ønsker, men du må også huske på at tilrettelegging/oppfølging krever mye av arbeidsgiver. Det betyr at de nok ønsker seg noen som kan jobbe reelt deltid, og det er ikke type 1 time om dagen maks. 

Inntil man har mulighet til å stille relativt fast 1-2 ganger i uken så tror jeg det skal holde hardt, altså. Jeg ville fokusert på å bli bedre om det er mulig - og om det ikke går så må en nok finne alternative løsninger da dette jo også krever endel av en arbeidsgiver som ønsker noe "Payback" for deres egen innsats.

Anonymkode: 3785e...5d0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville spurt NAV nærmere om kravene, men for meg fremkommer det ganske klart at de med deltid ikke mener en såpass lav prosentandel som du skisserer her. 

I mitt hode kan det høres ut som du er for syk til å fungere nå, men kunne vurdert frivillig innsats(altså på en arbeidsplass, men på et slags tiltak hvor det gis rom for veldig stor frihet) etterhvert.

Jeg forstår veldig godt din frustrasjon og dine ønsker, men du må også huske på at tilrettelegging/oppfølging krever mye av arbeidsgiver. Det betyr at de nok ønsker seg noen som kan jobbe reelt deltid, og det er ikke type 1 time om dagen maks. 

Inntil man har mulighet til å stille relativt fast 1-2 ganger i uken så tror jeg det skal holde hardt, altså. Jeg ville fokusert på å bli bedre om det er mulig - og om det ikke går så må en nok finne alternative løsninger da dette jo også krever endel av en arbeidsgiver som ønsker noe "Payback" for deres egen innsats.

Anonymkode: 3785e...5d0

Uff, er så redd du har rett, men klarer liksom ikke se for meg å aldri jobbe mer. Er bare 32, og av typen som elsker å lære nye ting, bruke hodet og føle at jeg bidrar. 

Har vurdert om jeg skal forsøke meg som forfatter av noe slag, jeg trenger å ha noe å stå opp til kjenner jeg. Livet føles så meningsløst når man er syk og hverken har penger eller krefter til å gjøre noe nyttig. 

Håpet dette skulle være løsningen siden det ikke stod noe om stillingsprosent slik det står på VTA, men spørs om det bare ikke har blitt lagt inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...