Marpessa Skrevet 6. desember 2004 #1 Skrevet 6. desember 2004 http://www.pappaperm.no/ - Men vil fedrene ha like lang perm? Og vil mødrene gi slipp på denne "goden"...? Jeg må innrømme at jeg syntes det var fint å ha denne tiden hjemme. :oops:
Bø Skrevet 6. desember 2004 #2 Skrevet 6. desember 2004 Jeg er nærmest rødstrømpe, men dette syns jeg er et tullete forslag som ikke har noe med likestilling å gjøre! Jeg hadde verken ønsket eller fått til puppeavvenning på et så tidlig tidspunkt, at far kunne tatt 1/3 av permisjonen. Hvis en ny regel hadde tvunget meg til det, hadde jeg søren meg ikke kalt det for likestilling!
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #3 Skrevet 6. desember 2004 Jeg er nærmest rødstrømpe' date=' men dette syns jeg er et tullete forslag som ikke har noe med likestilling å gjøre! Jeg hadde verken ønsket eller fått til puppeavvenning på et så tidlig tidspunkt, at far kunne tatt 1/3 av permisjonen. Hvis en ny regel hadde tvunget meg til det, hadde jeg søren meg ikke kalt det for likestilling![/quote'] Da ser du ikke lenger enn til din nesetipp. Men den debatten har vel allerede pågått her.
Amarone Skrevet 6. desember 2004 #4 Skrevet 6. desember 2004 Jeg synes det er helt rimelig at pappaene skal få like lang permisjon! Og det går faktisk an å pumpe seg med hensyn til ammingen...
Caramba Skrevet 6. desember 2004 #5 Skrevet 6. desember 2004 Leste i Dagbladet i dag at mange syntes dette forslaget ikke tok hensyn til at Norge er på ammetoppen i Europa, og at man har brukt mange år på å få ammingen opp det nivået det er på i dag. Dessuten tar man heller ikke hensyn til at en fødsel er en fysisk påkjenning for en kvinne, og at hun trenger tid på å hente seg inn igjen før man begyner å jobbe. Jeg er ikke mor selv, men synes folk må få bestemme selv hvordan de vil fordele permisjonen. I min krets er det mange som har delt permisjonen likt, men også mange som har valgt å la mor være hjemme hele permisjonen. Dette skal ikke samfunnet styre, men må være opp til hver enkelt familie. Ser også at de to SV-gutta som fremmer forslaget heller ikke er fedre, så da er kanskje ingen av oss de rette til å uttale seg? Hva synes mødrene og fedrene her inne?
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 Leste i Dagbladet i dag at mange syntes dette forslaget ikke tok hensyn til at Norge er på ammetoppen, og at man har brukt mange år på å få ammingen opp det nivået det er på i dag. Dessuten tar man heller ikke hensyn til at en fødsel er en fysisk påkjenning for en kvinne, og at hun trenger tid på å hente seg inn igjen før man begyner å jobbe. Jeg er ikke mor selv, men synes folk må få bestemme selv hvordan de vil fordele permisjonen. I min krets er det mange som har delt permisjonen likt, men også mange som har valgt å la mor være hjemme hele permisjonen. Dette skal ikke samfunnet styre, men må være opp til hver enkelt familie. Det er samfunnet som betaler for permisjonen, og bør dermed kunne uttale seg og legge eventuelle føringer. Når det kommer til den fysiske påkjenningen det er å føde, så tviler jeg ikke på det, men tror du undervurderer hvor hardt det er å oppdra en liten unge. Det er ikke bare slarafenliv og kosedager. Videre er det vel nærliggende å la moren ta den første tida, mens faren den siste (i tillegg til noen uker i starten sammen med moren).
Gjest Mannen Skrevet 6. desember 2004 #7 Skrevet 6. desember 2004 Dette følger egentlig bare trenden med kvotering osv for å få til likestilling. Man kan risikere å bli behandlet av en dårlig lege fordi denne mannen/kvinnen i sin tid ble kvotert inn bare basert på sitt kjønn, på bekostning av bedre søkere. Men har man sagt A så får man si B. Og da er det helt klart at mannen har rett til halve permisjonen.
Caramba Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Når det kommer til den fysiske påkjenningen det er å føde, så tviler jeg ikke på det, men tror du undervurderer hvor hardt det er å oppdra en liten unge. Det er ikke bare slarafenliv og kosedager. Videre er det vel nærliggende å la moren ta den første tida, mens faren den siste (i tillegg til noen uker i starten sammen med moren). Jeg har nå aldri undervurdert hvor hardt det er å oppdra en liten unge????? Jeg er sikker på at det er en fulltidsjobb, og kan ikke se at jeg skriver noe om slaraffenliv og kosedager? Klart menn skan ha rett til fødselspermisjon, uavhengig av om mor jobber eller ei, men jeg synes foreldreparet selv skal få bestemme fordelingen av permisjonstiden.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Man kan risikere å bli behandlet av en dårlig lege fordi denne mannen/kvinnen i sin tid ble kvotert inn bare basert på sitt kjønn' date=' på bekostning av bedre søkere. [/quote'] Er det kvotering i legeyrket? Og er det radikal kvotering, slik du skisserer her? Det var jeg ikke klar over.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Jeg har nå aldri undervurdert hvor hardt det er å oppdra en liten unge????? Du nevnte vel at kvinnen trengte tid til å hente seg inn igjen. Tolket det slik at permisjonen kunne brukes til det.
Gjest Milah Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Vi vil ha likestilling, men vil kun ha godene. Vi vil bli behandlet på lik linje med menn, men vi skal ikke inn i militæret o.l. Det blir for dumt. Skal det være likestilling må det være det på alle områder, ikke bare de som blir regnet som positive. Synes ikke at samfunnet skal bestemme, hvert par velger det som passer best for dem, men vil far ha mer permisjon, synes jeg det er helt greit å kreve at mor må gi fra seg litt!
Gjest Mannen Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Det var bare et eksempel. Vet at denne typen kvotering brukes i enkelte utdanningsinstitusjoner. Blant annet ble det diskutert ved medisin-studiet. Vet ikke om det ble gjennomført. Men poenget er at dette er en "godkjent" metode for å få til likestilling. Se eksempelvis på krav til styresammensetning i norske aksjeselskap - det skal være minst 40 prosent av hvert kjønn, uavhengig av kvalifikasjoner.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #13 Skrevet 6. desember 2004 Det var bare et eksempel. Vet at denne typen kvotering brukes i enkelte utdanningsinstitusjoner. Blant annet ble det diskutert ved medisin-studiet. Vet ikke om det ble gjennomført. Men poenget er at dette er en "godkjent" metode for å få til likestilling. Se eksempelvis på krav til styresammensetning i norske aksjeselskap - det skal være minst 40 prosent av hvert kjønn, uavhengig av kvalifikasjoner. Pr. tid er det vel flere jenter enn gutter på medisin, så håper de ikke har ekstrapoeng ennå. Angående styreverv, så er ikke kvinner så bak mål at du ikke klarer å finne kapable styremedlemmer blant dem. Du må tenke anderledes, ja, men tenker man rett får man minst et styre som er like bra som et fullt av menn. Man er godt i gang med likestillingen, men noe jobb er igjen, og jeg mener at det er å få til en likestilling i hjemmet. Det er det vi må starte med for å klare å få til et likestilt arbeidsmarked. Dette krever dog at kvinner selv må være aktive med i prosessen, og ikke forvente at samfunnet legger føringer i form av regelverk, og stiller opp med kontrollinstanser som passer på. Kanskje ikke så lett det..
Chihiro Skrevet 6. desember 2004 #14 Skrevet 6. desember 2004 Jeg hilser dette forslaget velkomment, fordi jeg mener at permisjonen er til først og fremst for barnet. Det er ikke mors permisjon (bortsett fra de 9 forbeholdte ukene), og jeg synes alt for mange kvinner tviholder på noe de tror er deres. Mange fedre slipper rett og slett ikke til, og senere blir de anklaget fordi de ikke tar ansvar hjemme med barnestell o.l. Dessuten synes jeg det er en uting at unge kvinner på arbeidsmarkedet skal bli vurdert i forhold til "risikoen" for at de skal få barn... menn får jo aldri spørsmål om dette. Menn får også barn, og jeg synes ansvaret og den daglige omsorgen bør fordeles jevnere enn i dag. Jeg er forresten også skeptisk til at mange mødre tar ut ferien sin i de usle 4 ukene pappaen er hjemme. Hvordan skal han da få anledning til å ha det fulle ansvar for barnet når mor sannsynligvis kommer til å valse inn og ta kontrollen? Jeg er overbevist om at far er en like god omsorgsperson som mor, hvis han bare får slippe til og gjøre tingene på sin måte.
Gjest turse ikke innlogget Skrevet 6. desember 2004 #15 Skrevet 6. desember 2004 Helt enig i siste innlegg. Selv har jeg 3 barn i alderen 13 til 22 år. Da jeg fikk mitt første barn var det 16 uker permisjon og så tilbake på jobb, mitt andre barn 18 uker permisjon og mitt 3 barn tror jeg det var 40 uker. Vi fikk faktisk ammet ungene våre vi og, så den ammeunnskyldningen holder ikke. Ikke er det så hardt å føde at det tar et år å komme seg heller. Tar faktisk bare noen uker. Så alle unge damer, hvis dere vil ha samme rettigheter i arbeidslivet som unge menn, så må dere nok sørge for at "belastningen" ved at ansatte tar ut permisjon blir likt fordelt på begge kjønn. Dette forslaget her er det beste forslaget som har kommet på åresvis når det gjelder å fremme likestillingen i arbeidslivet til glede for kvinnen, og det beste når det gjelder barnets rett til nær kontakt med far. Tvungen fordeling ser ut til å være veien å gå, fordi altfor mange unge kvinner tror de eier permisjonen, og alene kan bestemme over den, barnet, rutiner i heimen etc.
Gjest MrsL Skrevet 6. desember 2004 #16 Skrevet 6. desember 2004 Ja til pappapermisjon, men utover den allerede eksisterende permisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå