Gå til innhold

Klare seg på 2000 kr i måneden mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Hemoglobin skrev:

Jeg har en liten fryser og har slitt med å finne bokser som er små nok til de porsjonene jeg deler råvarene opp i. Da har plastposer vært litt enklere dessverre. Men hvilke butikker har så små bokser som tåler frysing? Jeg tar gjerne imot tips. Stort sett har jeg bare funnet bokser jeg syns ser for store ut. :)

Ikea, Jula, Jernia og Obs vet jeg har. :) Sikkert flere steder også, men det var disse jeg kom på nå.

Sjekk disse fra OBS:

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/kjokkenutstyr-og-borddekking/matoppbevaring/x-tra-1242

Endret av Belima
Måtte legge til info.
Skrevet

Jeg bruker rundt 2000kr i mnd. Det handler mer om latskap enn noe annet. Jeg bor et stykke unna butikken og orker ikke dra dit mer enn maks annen hver uke. Og jeg har ikke bil så jeg må ta med sekk og evnt bære i poser. Jeg har en liten fryser jeg kan fryse ned i. 

Jeg bruker ris og poteter som tilbehør og agurk, tomat og paprika. Ellers kjøper jeg laks til 42 kr for 4 stykk. Har ett laksestykke til maten. Kjøper indrefilet av svin til 100kr kg på rema. Er som regel 500 g i pakken. Jeg lager 2-3 middager på dette kjøttet. Skjærer opp og fryser ned. Av kylling kjøper jeg 2 kg kyllinglår på rema. Ca 8 stykk i pakken så det blir 8 middager. Tar opp å krydrer dem selv, koster 83 kr for en slik pakke. Noen ganger kjøper jeg kyllingfilet. En filet=en middag. Jeg skjærer opp hele pakken og fryser de ned i porsjoner. Noen ganger kjøper jeg inn til lapskaus. Kjøttet her koster mellom 100-200 kr. Og jeg kjøper rikelig med potet, gulrot og kål. Lager masse lapskaus og har ca 10 middager som jeg fryser og kan ta opp og sette rett i ovnen. 

Taco lager jeg med bønner og kjøper de billigste lefsene. Til frokost spiser jeg to egg av de store pakkene fra kiwi(rundt 37kr) og to brødskiver av "grovbrød" til 29 kr fra rema. 

I tillegg kjøper jeg av og til melk, maks en liter i uka. Kjøper melon hvis det er på tilbud til 10-15 kr kg og kjøper ca hver andre uke en pose med yoghurt fra q-meieriene. 

Jeg har alltid masse god og sunn variert mat. Føler ikke jeg mangler noe. Av og til kjøper jeg litt godis. Og kan ha råd til å dra på kafé en gang i blandt eller kjøpe en bagett på skolen. Men det er så lite mat i det og bare vomfyll. Så jeg trives best med å spise egen mat. 

Jeg baker også mine egne knekkebrød. Det koster 100kr for ingredienser til over 9 langpanner med knekkebrød. Disse er mye sunnere enn de på butikken. Så har jeg det til lunsj og pålegg. Noen dager lager jeg havregrynsgrøt med melk og nevnte yoghurt fra Q. 

Dette er som sagt fordi jeg står heller hjemme å koser meg med de ressursene jeg har, enn å dra ned på butikken igjen. Og når man har så begrenset kapasitet til å ta med seg mat så drar man ikke med seg hva som helst. Det skal mette. 

Skrevet

På ikea har de noen enkle glassformer med plastlokk i forskjellige størrelser, glassformen (uten lokk) kan brukes som ildfast form. De ser veldig praktiske ut, og har ok pris :jepp: 

Skrevet

2.000 burde ikke være noe problem :)

Anonymkode: bdc78...bdd

Skrevet

Ja,går helt fint. Sånn ca det jeg bruker selv om jeg må skjerpe meg litt nå. Drar altfor ofte på butikken og da bruker jeg mer enn jeg hadde tenkt.

Om man kan et minimum av matlaging så er det ikke så veldig vanskelig å få det til. Jeg følger med på hvilke tilbud som en denne uka, og finner ut hva jeg skal lage utfra det. Kjøper gjerne større pakker med kjøtt og fisk, men har fryser så kan fryse ned også. Lager ofte middag til 2-3 dager eller samme tilbehør til samme antall dager. Prøver å variere, men det blir gjerne gryter,wok,suppe,salater eller wraps. I helgene kan jeg også kose meg litt ekstra. Synes ikke jeg lider noen nød akkurat :)

Har levd mye kjipere før da jeg var yngre og ikke gadd å lage særlig mye mat. Da ble det mye ferdigretter,nudler og ostesmørbrød.

Vaskemidler kan en forresten kjøpe billig på Europris eller noe. Helt ok produkter der. De har noen ganger 10-kronerstilbud,to for 35 eller noe sånt og andre tilbud. Kjøpte forresten da jeg flyttet inn hit en sånn sekk med dopapir på Europris, og den varte fra august til januar. Ganske greit om du har mulighet til å få den fraktet hjem.

Gjest Coolaid
Skrevet
På 22.1.2017 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å klare seg på 2000 kr i måneden til mat, toalettartilker og vaskepulver osv?

Noen andre som har klart det?

Anonymkode: f90b3...007

Det du nevner er fullt mulig. 

Skrevet
  • havregryn til ca.10kr 
  • nudler 5pk til 10-15 kr, her koker jeg de først, bruker fryst brokkoli eventuelt fersk wok blanding fra rema (28kr for stor pose , holder til 2-3 middager)  hiv oppi noe kjøtt eller pølse og egg. Altså så blir det stekte nudler med kjøtt og grønnsaker, kjempe god.
  • kneip fåes til 6 kr
  • billig pålegg som skinke,dansk salami,leverpostei,majones, servelat,makrell i tomat-kjøp billigversjon. Mellom5-10kr per pålegg
  • yoghut i stort beger til 12 Kr
  • firstprice egg eller rema 1000 best i pris egg, 18 egg 
  • spagetti 7 kr for ett kilo på rema
  • Rema 1000 egen pastasaus 6kr så jeg igår og det er stort glass
  • frryste grønnsaker under 20kr
  • poteter , betalt 4kr for 5 middelssmå poteter
  • billig ost ALA x-tra sin eller first prince 
  • lager porsjons pizza -tomatpuré 4kr pitabrød 6pk til 15 kr(frys resten) ha på billig ost, pølse/skinke/kjøttdeig
  • FirstPrice,xtra og rema har taco sett til 6 kr med Kjell,salsa og krydder. Har dette til taco eller nachos med kjøttdeig.
  • kyllingkjøttdeig ca.16-18kr
  • first prince Torsk ca. 5-8 fileter til 40-50kr ...å dette er fine fileter.

følg med på tilbud.

Anonymkode: 8a636...000

• Liker 1
Skrevet

Og for all del..lapskaus! Lapskausblanding 14kr kjøp billige pølser eks.rema sine og butikkenes egne buljongpakker(holder lenge)

Anonymkode: 8a636...000

Skrevet
På 22.1.2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Ingen problemer. Når jeg var student. Så levde jeg for kr 500,- mnd. 
Ble stort sett nudler, pasta osv. I helgene skulle jeg kose meg. Da kjøpte jeg noen billige pølser som jeg stekte og hadde oppi nudlene. Det var ordentlig stas. 

Unner alle å leve slik noen år. Da får man et forhold til pengenes verdi. 

Anonymkode: 808d3...07f

Du unner alle noen år med et næringsfattig og lite variert kosthold? Man verken bør eller trenger å leve slik for å få et forhold til "pengenes verdi". Et sunt forhold til økonomi er noe som starter allerede i barndommen, og det er mye barn kan få med seg med en god økonomiopplæring hjemme. 

Skrevet

Her skal du få noen kjempegode tips:

• Ikke kast mat. Aldri. Punktum. Dvs. at du f.eks. utnytter mer av grønnsakene (brokkolibladene, den grønne delen av purreløken, osv…)
  • Kjøtt er som alkohol; lykkepromillen gir deg mye, men store mengder er skadelig. Spis minimale mengder kjøtt. Mennesker var opprinnelig primært sankere, sekundært kjøttetere. Vi kommer fra aper, hallo?
  • Kutt ut alt som har med godteri, brus, chips, osv…

Så var det gjennomføringen: 

Rådene over har ingen verdi dersom de ikke settes ut i live. Skriv handleliste; kjøp kun det som står på listen. Eventuelt kan du abonnere på en matkasse, slik at du ikke blir fristet til å kjøpe alt søppelet som finnes i dagligvarebutikkene (ca. 90%). Ja, matkasse er dyrt, men det vil hjelpe deg til å endre vanene dine; det er ingenting som hindrer deg i å gå tilbake til butikken om et halvt år, når du ikke har det minste lyst på søppelet de har utstilt på de beste plassene.

Mitt matbudsjett er preget av punktene over, og derfor er budsjettet mitt svært lavt. Endringen i vanene mine var et resultat av målbevist handlig over en lengre periode: det skjedde ikke over natten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...