AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #21 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevn minst tre retter varmmat som du spiser! Anonymkode: 13fcc...95e Ovnsbakt kjøtt/fisk med ovnsbakte grønnsaker, lasagne, wok, fiskegrateng, diverse supper og gryter etc. Altså helt vanlige retter. Det eneste jeg holder meg unna er dyre matvarer. Anonymkode: 59274...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #22 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ovnsbakt kjøtt/fisk med ovnsbakte grønnsaker, lasagne, wok, fiskegrateng, diverse supper og gryter etc. Altså helt vanlige retter. Det eneste jeg holder meg unna er dyre matvarer. Anonymkode: 59274...5f6 Og lager man store porsjoner, blir dette svært billig mat. Anonymkode: 03cee...ace
Gjest Hemoglobin Skrevet 24. januar 2017 #23 Skrevet 24. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Deg om det. Er absolutt mulig for en person å spise sunt og variert på 2000 kr i måneden. Om ikke sunnere, siden man blir tvunget til å lage mer mat fra bunnen av, og til å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker enn et typisk "sunt norsk kosthold". At man må leve på nudler o.l. med mindre man ønsker å bruke flere tusen på mat i måneden er bare vas. Jeg bruker 2000 kr på mat i måneden, og spiser bokstavelig talt aldri hverken pasta, ris, poteter, kneipbrød, eller annet næringsfattig vomfyll. Man må bare lære seg å planlegge, utnytte tilbud og slutte å kaste mat. Samt skjønne at alle monner drar, så man slutter å være så fin på det at man bare må ha en kaffe latte og go'morgen joghurt hver dag istedet for å kjøpe storbeger, en pose musli og koke kaffen sin selv f.eks. Anonymkode: 13a1d...7eb Kunne du sendt meg pm med hva du kjøper og hva du lager? Jeg trenger litt input til å spise sunt og billig igjen Ville blitt kjempeglad for det.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #24 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og lager man store porsjoner, blir dette svært billig mat. Anonymkode: 03cee...ace Nettopp! Anonymkode: 59274...5f6
Gjest Hemoglobin Skrevet 24. januar 2017 #25 Skrevet 24. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og lager man store porsjoner, blir dette svært billig mat. Anonymkode: 03cee...ace Det kan ikke jeg gjøre, da bare spiser jeg opp alt sammen og angrer som en hund etterpå Jeg sverger mer til å kjøpe råvarer som jeg deler opp i porsjoner og fryser ned. Feks deler jeg kjøttdeig i 4 deler, pølsepakke deler jeg opp i mange pakker og fryser. Kjøper også frosne grønsakblandinger og deler opp i 4 feks. Ulempa er at det øker plastforbruket så jeg skulle gjerne hatt alternative poser til gjenbruk til dette. Jeg har og måtte innse at selv om noen matvarer sies å være sunne og bra og spise, så må jeg bare vedgå at det går i søpla fordi jeg egentlig ikke liker matvaren. Så det må jeg slutte med. Litt kjipt å kaste 200 kr i råtten mat jeg aldri spiste..
Gjest Solsmil Skrevet 24. januar 2017 #26 Skrevet 24. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri klart meg på 2000 i måneden. Da hadde det i så fall gått kun i brødskiver, dag ut og dag inn. Kanskje varme ostesmørbrød i helgene for å flotte seg...! Er enslig og forsørger en tenåring, og vi to bruker 6000 i mnd. på matbudsjettet. Hvis jeg ikke hadde drukket så mye brus, hadde budsjettet på mat vært ca 5000. Og det er akkurat hva SIFO budsjetterer med at en liten familie som vår skulle forbruke (SIFO beregner 5050,- for en tenåringsgutt og en kvinne mellom 20 og 50, et par hundrelapper mindre om tenåringen er en jente). EN mann mellom 20 og 50 har SIFO beregnet skal bruke ca 2800 i mnd på matbudsjettet. Å skulle klare seg på bare 2000 må bety mye ensformig og dårlig kvalitet på maten, mat uten næring som nudler og lignende. Du får ikke skikkelige middager, varierte, samt frokost og lunsj, hver dag for 2000 på en hel måned. Det er 33 kr pr måltid pr dag. Middag for en hundrelapp anses å være billig, så å kutte det ned til en tredjedel...? NUDLER dag ut og dag inn, vil jeg påstå. Anonymkode: 6883a...77f Dette er vel snakk om en person da, og 100kr for middag til en person er på ingen måte en billigmiddag. Du får jo biff tol én for den prisen. Rema1000 reklamerte for middag under hundrelappen, men da var det jo snakk om en familie med to voksne og to barn, og da blir porsjonsprisen mye lavere. forøvrig er det mye mat som er nesten like billig som nudler, men faktisk sunn. Du får ikke mye kjøtt i den prisklassen, men hvis man er kreativ, så kan man komme langt med løk, hakket tomat, linser, kikerter, gulrot, mye andre grønnsaker etc. 33kr per måltid er faktisk ikke noe problem i det heletatt, de fleste måltidene mine er billigere enn det. Hilsen student som et interessert i sunn mat.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #27 Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, Hemoglobin skrev: Det kan ikke jeg gjøre, da bare spiser jeg opp alt sammen og angrer som en hund etterpå Jeg sverger mer til å kjøpe råvarer som jeg deler opp i porsjoner og fryser ned. Feks deler jeg kjøttdeig i 4 deler, pølsepakke deler jeg opp i mange pakker og fryser. Kjøper også frosne grønsakblandinger og deler opp i 4 feks. Ulempa er at det øker plastforbruket så jeg skulle gjerne hatt alternative poser til gjenbruk til dette. Jeg har og måtte innse at selv om noen matvarer sies å være sunne og bra og spise, så må jeg bare vedgå at det går i søpla fordi jeg egentlig ikke liker matvaren. Så det må jeg slutte med. Litt kjipt å kaste 200 kr i råtten mat jeg aldri spiste.. Hehe. Jeg snakker store porsjoner altså, kanskje 20 porsjoner Så fryser du det ned porsjonsvis. Høyrygg er billig i Sverige, om du har mulighet til å dra dit.. mye penger å spare. Ja, å kjøpe mat man ikke spiser er det dummeste. Gjør dessverre det litt selv, særlig stangselleri, merkelig nok. Har kaniner jeg da, så de nyter godt av grønnsakene jeg husker at jeg har Anonymkode: 03cee...ace
Gjest Hemoglobin Skrevet 24. januar 2017 #28 Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hehe. Jeg snakker store porsjoner altså, kanskje 20 porsjoner Så fryser du det ned porsjonsvis. Høyrygg er billig i Sverige, om du har mulighet til å dra dit.. mye penger å spare. Ja, å kjøpe mat man ikke spiser er det dummeste. Gjør dessverre det litt selv, særlig stangselleri, merkelig nok. Har kaniner jeg da, så de nyter godt av grønnsakene jeg husker at jeg har Anonymkode: 03cee...ace Åja, så stor fryser har jeg ikke Men jeg har forsøkt meg på å lage 4 porsjoner hvor 3 skulle avkjøles og fryses. Som du skjønner blir det aldri noe i fryseren da jeg er veldig matglad og spiste opp alt.. Jeg var flinkere før så må bare skjerpe meg på det området kjenner jeg.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #29 Skrevet 24. januar 2017 På 22.1.2017 den 20.51, AnonymBruker skrev: Ingen problemer. Når jeg var student. Så levde jeg for kr 500,- mnd. Ble stort sett nudler, pasta osv. I helgene skulle jeg kose meg. Da kjøpte jeg noen billige pølser som jeg stekte og hadde oppi nudlene. Det var ordentlig stas. Unner alle å leve slik noen år. Da får man et forhold til pengenes verdi. Anonymkode: 808d3...07f Det er da virkelig ikke bra å leve på så dårlig mat. Man risikerer å bli feilernært og man får helt klart mangler på vitaminer og mineraler om man kun spiser pasta og pølser. Når man er student bør man virkelig ha et bedre kosthold fordi man trenger å ha energi og man vil også ved feilernæring få en tregere tankegang. Anbefaler derfor studenter å jobbe ved siden av studiet sånn at de kan ha et bedre kosthold. Man lærer seg i grunn pengenes verdi da også Anonymkode: ebf59...979
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #30 Skrevet 24. januar 2017 Jeg bruker vel 180,- for lasagne, som holder til 8 middager til meg selv. Det er utenom tilbud da. Anonymkode: 49039...0b5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #31 Skrevet 24. januar 2017 Ja, det er så klart fullt mulig! Jeg bruker noe der omkring, og jeg spiser godt. Bruker en del billige varer, slik som billige egg, havregryn, hermetiske tomater, kikerter og linser, billig kyllingfilet, og mye fisk (billigere enn kjøtt). Velger grønnsaker blant det som er billig (prisene svinger noe helt enormt, blomkål har jeg sett fra ca. 10 kr, og opptil rundt 30), planlegger for å unngå svinn, og handler en del på tilbud. Handler alltid på Kiwi eller Extra, prisene kan skille helt enormt sammenlignet med f.eks. Meny. Hygieneartikler hamstrer jeg når det er billig. Toalettpapir i store sekker, håndsåpe, tøymykner, tannbørster og tannkrem finnes ofte på tikronersmarked, vaskepulver er også mulig å finne på tilbud. Som sagt, det gjelder å planlegge og kjøpe store kvantum. Anonymkode: 07ddb...bef
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #32 Skrevet 24. januar 2017 Jeg bruker 2000 på mat og andre ting, og har gjort det siden jeg var student. Det har aldri vært noe problem, og jeg har aldri måtte leve på billigmat. Alltid spist sunt og variert, og ikke følt at jeg har gått glipp av noe. Nå spiser jeg plantebasert så jeg sparer meg selv for kjøttutgiftene, men jeg kan allikevel ikke tenke meg hvordan enslige personer kan syns det er helt umulig å leve på "så lite"? Når jeg sprenger matbudsjettet er det stort sett når jeg skal kjøpe meg noe usunt eller er ute for å spise, ikke når jeg kjøper det vanlige. Anonymkode: bdfca...de0 1
Belima Skrevet 24. januar 2017 #33 Skrevet 24. januar 2017 26 minutter siden, Hemoglobin skrev: Det kan ikke jeg gjøre, da bare spiser jeg opp alt sammen og angrer som en hund etterpå Jeg sverger mer til å kjøpe råvarer som jeg deler opp i porsjoner og fryser ned. Feks deler jeg kjøttdeig i 4 deler, pølsepakke deler jeg opp i mange pakker og fryser. Kjøper også frosne grønsakblandinger og deler opp i 4 feks. Ulempa er at det øker plastforbruket så jeg skulle gjerne hatt alternative poser til gjenbruk til dette. Jeg har og måtte innse at selv om noen matvarer sies å være sunne og bra og spise, så må jeg bare vedgå at det går i søpla fordi jeg egentlig ikke liker matvaren. Så det må jeg slutte med. Litt kjipt å kaste 200 kr i råtten mat jeg aldri spiste.. Hvorfor kan du ikke ønske/kjøpe deg noen plastbokser som er beregnet på mat som du kan fryse maten ned i? Selv får jeg kjøpt sånne bokser de bruker i butikken til f eks kjøttdeig som jeg fryser ned supper, gryteretter, kraft mm i. Siden de finnes i flere str så synes jeg det er ypperlig å bruke disse. Bruker de mange ganger. Bruker også store plastposer når jeg fryser ned kjøttvarer eller fisk. Det går jo mer enn en kotelett i en brødpose. Knyter mellom frysevarene og klipper av den delen jeg skal ha. Jeg deler ikke fysisk opp grønnsaksposene, men du kan jo veie opp den mengden du skal ha å la resten bli i posen. Tar på øyemål selv.
LittDiva Skrevet 24. januar 2017 #34 Skrevet 24. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri klart meg på 2000 i måneden. Da hadde det i så fall gått kun i brødskiver, dag ut og dag inn. Kanskje varme ostesmørbrød i helgene for å flotte seg...! Er enslig og forsørger en tenåring, og vi to bruker 6000 i mnd. på matbudsjettet. Hvis jeg ikke hadde drukket så mye brus, hadde budsjettet på mat vært ca 5000. Og det er akkurat hva SIFO budsjetterer med at en liten familie som vår skulle forbruke (SIFO beregner 5050,- for en tenåringsgutt og en kvinne mellom 20 og 50, et par hundrelapper mindre om tenåringen er en jente). EN mann mellom 20 og 50 har SIFO beregnet skal bruke ca 2800 i mnd på matbudsjettet. Å skulle klare seg på bare 2000 må bety mye ensformig og dårlig kvalitet på maten, mat uten næring som nudler og lignende. Du får ikke skikkelige middager, varierte, samt frokost og lunsj, hver dag for 2000 på en hel måned. Det er 33 kr pr måltid pr dag. Middag for en hundrelapp anses å være billig, så å kutte det ned til en tredjedel...? NUDLER dag ut og dag inn, vil jeg påstå. Anonymkode: 6883a...77f Fullt mulig for 2 personer og spise sunt og variert for 2000 i mnd. Vi spiser brød og pålegg kun til frokost , alltid varm lunsj og middag. Lager det meste fra bunnen av og spiser mye grønnsaker og belgfrukter. Kjøper vi kjøtt eller fisk , så kjøper vi skikkelige varer . Fryser ned supper, gryter , pastasaus osv. Selvsagt en fordel at vi bor i Oslo og kan hamstre grønnsaker og diverse , ferskt og rimelig på Grønland . 3 store poser med mat for ca 150 kr hver søndag også handler vi resten etter behov ila uken.
Gjest Hemoglobin Skrevet 24. januar 2017 #35 Skrevet 24. januar 2017 7 minutter siden, Belima skrev: Hvorfor kan du ikke ønske/kjøpe deg noen plastbokser som er beregnet på mat som du kan fryse maten ned i? Selv får jeg kjøpt sånne bokser de bruker i butikken til f eks kjøttdeig som jeg fryser ned supper, gryteretter, kraft mm i. Siden de finnes i flere str så synes jeg det er ypperlig å bruke disse. Bruker de mange ganger. Bruker også store plastposer når jeg fryser ned kjøttvarer eller fisk. Det går jo mer enn en kotelett i en brødpose. Knyter mellom frysevarene og klipper av den delen jeg skal ha. Jeg deler ikke fysisk opp grønnsaksposene, men du kan jo veie opp den mengden du skal ha å la resten bli i posen. Tar på øyemål selv. Jeg har en liten fryser og har slitt med å finne bokser som er små nok til de porsjonene jeg deler råvarene opp i. Da har plastposer vært litt enklere dessverre. Men hvilke butikker har så små bokser som tåler frysing? Jeg tar gjerne imot tips. Stort sett har jeg bare funnet bokser jeg syns ser for store ut.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #36 Skrevet 24. januar 2017 10 minutter siden, LittDiva skrev: Fullt mulig for 2 personer og spise sunt og variert for 2000 i mnd. Vi spiser brød og pålegg kun til frokost , alltid varm lunsj og middag. Lager det meste fra bunnen av og spiser mye grønnsaker og belgfrukter. Kjøper vi kjøtt eller fisk , så kjøper vi skikkelige varer . Fryser ned supper, gryter , pastasaus osv. Selvsagt en fordel at vi bor i Oslo og kan hamstre grønnsaker og diverse , ferskt og rimelig på Grønland . 3 store poser med mat for ca 150 kr hver søndag også handler vi resten etter behov ila uken. Jeg tror i grunn det har en del å si nettopp det du poengterer at dere får kjøpt så rimelig mat på Grønland. Jeg bor i distriktet, og her er det kun snakk om å handle mat på dagligvarebutikker som Rema 1000, Kiwi eller Extra, det gjør det gjerne litt dyrere. Ellers vil jeg si at 2000 kr i måneden går helt fint å ha sunn variert mat for en person. Jeg unner meg ikke dyre pålegg, eller spesialbrød, og velger stort sett det billigste der man kan velge blant ulike varianter. Jeg tror mange hadde kunne spare en del hvis de bare var prisbevisste. Hvis du alltid velger den varianten som er 3-8 kr dyrere så blir det en del penger i løpet av en måned. Anonymkode: 35469...e80 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #37 Skrevet 24. januar 2017 -Bak brød selv av mel du kjøper på tilbud -Bruk linser, bønner og kikerter som proteinkilde, gjerne tørket utgave fordi det er billigere -Hamstre hermetikk på tilbud, spesielt hermetiske tomater -Store sekker med billig pasta og ris -Poteter, løk, gulrøtter, kål, osv. Grønnsaker er ofte på tilbud så kjøp store kvanta, forvell og frys ned -Lag store porsjoner med middag og frys ned -Frys ned alt av resten, også brød som du kan bruke til mat senere -Ha med egne handleposer på butikken -Innvandrerbutikker og svenskegrensen er gull dersom du har det i nærheten -Havregrøt med nøtter (fra innvandrerbutikk), frø og kanskje eple til frokost, lunsj og kvelds. Topping kan du variere med -Planlegg alle måltid på forhånd. Ikke gå på kafé eller spis ute -Drikk vann og ikke øl, frys ned bananer istedenfor helgekos Du holder deg nok på under 1000 kr i måneden med dette Anonymkode: 161b6...81a
LittDiva Skrevet 24. januar 2017 #38 Skrevet 24. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror i grunn det har en del å si nettopp det du poengterer at dere får kjøpt så rimelig mat på Grønland. Jeg bor i distriktet, og her er det kun snakk om å handle mat på dagligvarebutikker som Rema 1000, Kiwi eller Extra, det gjør det gjerne litt dyrere. Ellers vil jeg si at 2000 kr i måneden går helt fint å ha sunn variert mat for en person. Jeg unner meg ikke dyre pålegg, eller spesialbrød, og velger stort sett det billigste der man kan velge blant ulike varianter. Jeg tror mange hadde kunne spare en del hvis de bare var prisbevisste. Hvis du alltid velger den varianten som er 3-8 kr dyrere så blir det en del penger i løpet av en måned. Anonymkode: 35469...e80 Det er selvfølgelig en stor fordel med innvandrerbutikker . Når det er sagt , så kjøper jeg aldri brød , fisk , kjøtt osv på vanlig dagligvare . Kun på bakeri, fiskebutikk eller slakter. Sånn sett så går det litt oppi opp.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #39 Skrevet 24. januar 2017 37 minutter siden, Hemoglobin skrev: Kunne du sendt meg pm med hva du kjøper og hva du lager? Jeg trenger litt input til å spise sunt og billig igjen Ville blitt kjempeglad for det. Lager mye store porsjoner fra bunnen av som jeg fryser ned jeg også, som går til varmlunsj eller middag dagene jeg ikke orker/tar meg råd til å lage noe. De faste fryserrettene mine er tomatsuppe, blomkål/brokkolisuppe, spinatsuppe, fiskesuppe, chili con carne, tomatgryte med torsk og grønnsaker, karrigryte og tikka masala. Av ting som ikke fryses lager jeg mye laksewok, ovnsbakt torsk og grønnsaker med pesto, fiskegrateng, omelett. Sørger for at grønnsakene utgjør mesteparten av volumet i alt jeg lager, så det ikke blir sånn type "saus til å ha på risen"-middag som holder deg mett i 5 minutter og man går og småspiser hele kvelden. Bruker mye helmelk, creme fraiche, rotgrønnsaker, løk, blomkål, brokkoli, hermetisk tomat, bønner og kikerter i maten. For enkelthetsskyld kjøper jeg grønnsakposer fra fysedisken også, men blir fort dyrt med finduswok hver dag. Kjøper helfettprodukter, bruker smør og majones, steker maten i olje, osv., da blir kroppen mer fornøyd med normale porsjoner selv om man ikke spiser masse kjøtt eller fyller opp magen med kornmat. Til småmåltider spiser jeg joghurt med musli, knekkebrød med ost/egg/makrell/kremost/tunfisk, havregrøt, etc. Er ikke så glad i brød, men ellers helt vanlige ting. Dyrere mat som røkt laks, snop, brus osv. får vente til slutten av måneden, så jeg vet hva jeg vil ta meg råd til. Anonymkode: 13a1d...7eb
Gjest Hemoglobin Skrevet 24. januar 2017 #40 Skrevet 24. januar 2017 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lager mye store porsjoner fra bunnen av som jeg fryser ned jeg også, som går til varmlunsj eller middag dagene jeg ikke orker/tar meg råd til å lage noe. De faste fryserrettene mine er tomatsuppe, blomkål/brokkolisuppe, spinatsuppe, fiskesuppe, chili con carne, tomatgryte med torsk og grønnsaker, karrigryte og tikka masala. Av ting som ikke fryses lager jeg mye laksewok, ovnsbakt torsk og grønnsaker med pesto, fiskegrateng, omelett. Sørger for at grønnsakene utgjør mesteparten av volumet i alt jeg lager, så det ikke blir sånn type "saus til å ha på risen"-middag som holder deg mett i 5 minutter og man går og småspiser hele kvelden. Bruker mye helmelk, creme fraiche, rotgrønnsaker, løk, blomkål, brokkoli, hermetisk tomat, bønner og kikerter i maten. For enkelthetsskyld kjøper jeg grønnsakposer fra fysedisken også, men blir fort dyrt med finduswok hver dag. Kjøper helfettprodukter, bruker smør og majones, steker maten i olje, osv., da blir kroppen mer fornøyd med normale porsjoner selv om man ikke spiser masse kjøtt eller fyller opp magen med kornmat. Til småmåltider spiser jeg joghurt med musli, knekkebrød med ost/egg/makrell/kremost/tunfisk, havregrøt, etc. Er ikke så glad i brød, men ellers helt vanlige ting. Dyrere mat som røkt laks, snop, brus osv. får vente til slutten av måneden, så jeg vet hva jeg vil ta meg råd til. Anonymkode: 13a1d...7eb Tusen takk! (Ah, noen ganger leser jeg for fort igjennom ting.. ) Endret 24. januar 2017 av Hemoglobin Spurte om noe hun hadde skrevet og jeg skumleste for fort......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå