AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Jeg har en jente på nå 5 år, som sliter litt med enkelte ting. PPT er inne i bildet, men klarer ikke helt å finne ut hva som er problemet. Som baby var hun ekstremt aktiv, ekstremt tidlig ute motorisk, veldig lite opptatt av oss foreldre, ville ikke ha noen form for kos, ikke redd for å stikke av, ikke redd for fremmede og veldig god sosial. Kort fortalt fysisk sterk, vill og god til å tilpasse seg nye situasjoner. Samtidig var hun veldig seint ute med språket og ikke særlig god til puslespill og andre "konsentrasjonsleker". Da hun var 3,5 år kom det frem at hun har hatt store problemer med hørselen. Både vi og leger var da ganske sikre på at det var snakk om en litt aktiv unge med dårlig hørsel. Da hun var nesten 4 år ble hun operert og hørselen ble da helt fikset. Samtidig begynte PPT å følge henne opp i barnehagen for å hjelpe henne med å ta igjen det tapte på språksiden. Da hun ble 5 år, og barnehagen, sammen med PPT, skulle ta en større vurdering av hennes fremgang og videre behov, var konklusjonen at utviklingen hennes var for vanskelig å kartlegge. Grunnen var at hun var for god til å tolke situasjoner og lese kropsspråk til at standardtestene fungerte på henne. Nå noen måneder seinere var beskjeden fra PPT at de ikke trodde hennes dårlige hørsel hadde hatt så mye med språket hennes å gjøre, men at det lå noe annet bak. ADD, ADHD og dysleksi ble nevnt. Selv er vi veldig usikre på hele greien. Hun har dårlig språk, men vi mener hun har forbedret seg kraftig etter operasjonen. Hun er dårlig på mange oppgaver som krever konsentrasjon, men igjen; ikke så ille. Hun er fremdeles langt fremme motorisk, men har blitt mye mer knyttet til oss foreldre og er ikke lenger like "tøff". Egentlig ganske normal på dette området. Det hun etter vår mening er dårligst på er å ta i mot beskjeder, men etter en lang periode med krangling rundt leggetid skrev vi sammen ned en liste med 5 (ganske strenge) regler som gjelder ved legging. Disse har vi hengt opp på veggen og leser dem for henne hver kveld. Dette har fungert over all forventning, og leggingen har gått som en drøm siden. Som om ikke det var nok spurte hun selv, etter å ha fått litt kjeft for dårlig oppførsel ved bordet, om vi ikke kunne lage en tilsvarende liste med regler for måltider. Dette har også fungert. Det ser altså ut til at hun både liker og trenger korte, enkle regler for å kunne følge dem. Hun vet hva som er lov og ikke lov, men hun klarer rett og slett ikke å følge dette om hun ikke har noe konkret (gjerne som også beskriver konsekvenser) å forholde seg til. I barnehagen klarer hun ikke å få med seg fellesbeskjeder, og blir derfor tatt til side for å få beskjedene på tomannshånd. Dette har også fungert bra. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg er generelt usikker på situasjonen, og lurer på hva vi som foreldre burde gjøre. Det er ikke alt for lenge til hun skal begynne på skolen, og det merker jeg at jeg gruer meg litt til. Selv om det fungerer bra nå i barnehagen, ser jeg for meg et hun fort kan bli et "problembarn" om hun kjeder seg og i tillegg ikke får med/skjønner fellesbeskjeder. Vi har søkt om videre oppfølging fra PPT, men slik jeg har forstått det gjelder det kun den språklige delen. Anonymkode: 20234...94c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Syns hun hørrs ganske normal ut.. Vi har en gutt som er like gammel. Å ta i mot beskjeder eller gjøre det han blir bedt om fømges sjelden uten mas/kjefting/påminnelser. Hvordan fungerer hun i barnehagen? Anonymkode: 6f76e...8e5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Jeg syns ikke hun høres noe unormal ut. Alle unger er forskjellige og tro meg - alle unger har i perioder problemer med å høre etter. Samtidig er det heller ikke unormalt at noen unger sliter litt med konsentrasjonen. Er dere forresten sikker på at hun ikke har språkvansker generelt og ikke bare pga hørsel? Hvordan er språkforståelsen? Språkvansker kan bl.a forårsake konsentrasjonsvansker. Det jeg kan tipse deg om er å lese mer om kommunikasjon med barn som har språkvansker eller barn som har ADHD. Denne måten å kommunisere på kan det se ut som at barnet ditt vil ha godt av. I korte trekk gjelder dette: Alltid gi korte og konkrete beskjeder, vær sikker på at barnet har oppfattet hva du har sagt, sett deg i barnets høyde, prøv å ha øyekontakt, En annen ting som jeg opplever hjelper (har et barn med språkvansker) er forutsigbarhet. Alltid forbered barnet mest mulig på hva som skal skje og gi korte beskjeder i forhold til dette. Eks som at dere har gitt barnet en konkret liste over hva som skjer ved leggetid. Da vet hun konkret hva som skal skje, det er forutsigbart og lettere å forholde seg til. Kanskje er hun også litt som mitt barn at uforutsigbarhet fører til hyperaktivitet og større vanskeligheter med å konsentrere seg? Og ikke minst, ROS ROS ROS. Gi barnet masse positiv oppmerksomhet, men overse det negative (altså ikke fokuser på hva som evt. er gjort galt/feil). Gi masse positive tilbakemeldinger og bygg opp selvtillit/selvfølelse. Eksempel: Mitt barn bruker ekstremt lang tid på lekser, fjaser, sutrer og er ekstremt ufokusert. Det blir mye "masing" fra min side for å hente han igjen slik at leksene blir gjort. Men underveis oppmuntrer jeg, fokuserer på de små tingene han klarer, og ikke minst får han masse skryt når han har gjort det ferdig. Han får vite hva han har gjort bra og noen tips til hvordan han burde gjøre det slik at han blir fortere ferdig (som er hans mål). Dessuten vil jeg råde deg til å senke dine forventninger. Hun er bare et barn og har all rett til å være litt vanskelig og ukonsentrert av og til. Det høres jo ellers ut til at hun er både kvikk i toppen og flink motorisk. Det skjer MYE med et barn på det halvåret frem mot skolestart. Det kommer til å gå bare bra! Anonymkode: c9a3c...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Trodde (sent oppdaget) dårlig hørsel kunne få ganske langvarige konsekvenser, sånn sett ville jeg tenkt at det er helt normalt at det med språket ikke er på plass ennå. Så lenge dere har merket bedring etter operasjonen (og ganske mye bedring), så faller det nok på plass. Mulig dere kan søke om utsatt skolestart ettersom hun henger litt etter av naturlige årsaker. Tipper ting faller på plass etter hvert, men at hun kan ha godt av litt ekstra tid i kjente rammer? Jeg tenker at det ikke er rart om et barn er litt over gjennomsnittlig frustrert når språket henger etter, de ønsker jo å uttrykke seg - å bli forstått. Og så henger denne adferden litt igjen, ettersom hun har lært at hun blir tatt til siden om hun ikke "oppfører seg", og får en god forklaring der. Anonymkode: a4813...62b
RompeRusk Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Det dårlige språket kan komme av nedsatt hørsel. Hvor dårlig er det ifht andre barn? Konsentrasjon kan komme av indre og ytre faktorer. Hvor flinke er dere foreldre og barnehagen til å legge til rette for å styrke konsentrasjonen? Er det aktiviteter hun kan jobbe med for å bedre denne? Vi gikk gjennom Dette når jobb. Vi var dårlige til å legge tilrette for konsentrasjonsaktiviteter, og hadde en haug av hyperaktive barn med konsentrasjonsproblemer. Etter vi begynte å jobbe med det aktivt har samtlige av disse barna fått mye bedre konsentrasjon I og med at ppt ikke finner noen riktig diagnose på henne ville jeg begynt å sjekke litt rundt dette. Har hun indre faktorer (diagnose) som fører til problemene, eller har hun ikke hatt mulighet til å styrke konsentrasjonen?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 Finner det meget merkelig at PPT kan uttale at et barn på 5 år kan ha dysleksi. Enda merkeligere er det at PPT ikke henviser videre, når de ikke klarer å finne ut hva som er galt med barnet, når de samtidig mener noe er galt. Anonymkode: dc32a...098 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en jente på nå 5 år, som sliter litt med enkelte ting. PPT er inne i bildet, men klarer ikke helt å finne ut hva som er problemet. Som baby var hun ekstremt aktiv, ekstremt tidlig ute motorisk, veldig lite opptatt av oss foreldre, ville ikke ha noen form for kos, ikke redd for å stikke av, ikke redd for fremmede og veldig god sosial. Kort fortalt fysisk sterk, vill og god til å tilpasse seg nye situasjoner. Samtidig var hun veldig seint ute med språket og ikke særlig god til puslespill og andre "konsentrasjonsleker". Da hun var 3,5 år kom det frem at hun har hatt store problemer med hørselen. Både vi og leger var da ganske sikre på at det var snakk om en litt aktiv unge med dårlig hørsel. Da hun var nesten 4 år ble hun operert og hørselen ble da helt fikset. Samtidig begynte PPT å følge henne opp i barnehagen for å hjelpe henne med å ta igjen det tapte på språksiden. Da hun ble 5 år, og barnehagen, sammen med PPT, skulle ta en større vurdering av hennes fremgang og videre behov, var konklusjonen at utviklingen hennes var for vanskelig å kartlegge. Grunnen var at hun var for god til å tolke situasjoner og lese kropsspråk til at standardtestene fungerte på henne. Nå noen måneder seinere var beskjeden fra PPT at de ikke trodde hennes dårlige hørsel hadde hatt så mye med språket hennes å gjøre, men at det lå noe annet bak. ADD, ADHD og dysleksi ble nevnt. Selv er vi veldig usikre på hele greien. Hun har dårlig språk, men vi mener hun har forbedret seg kraftig etter operasjonen. Hun er dårlig på mange oppgaver som krever konsentrasjon, men igjen; ikke så ille. Hun er fremdeles langt fremme motorisk, men har blitt mye mer knyttet til oss foreldre og er ikke lenger like "tøff". Egentlig ganske normal på dette området. Det hun etter vår mening er dårligst på er å ta i mot beskjeder, men etter en lang periode med krangling rundt leggetid skrev vi sammen ned en liste med 5 (ganske strenge) regler som gjelder ved legging. Disse har vi hengt opp på veggen og leser dem for henne hver kveld. Dette har fungert over all forventning, og leggingen har gått som en drøm siden. Som om ikke det var nok spurte hun selv, etter å ha fått litt kjeft for dårlig oppførsel ved bordet, om vi ikke kunne lage en tilsvarende liste med regler for måltider. Dette har også fungert. Det ser altså ut til at hun både liker og trenger korte, enkle regler for å kunne følge dem. Hun vet hva som er lov og ikke lov, men hun klarer rett og slett ikke å følge dette om hun ikke har noe konkret (gjerne som også beskriver konsekvenser) å forholde seg til. I barnehagen klarer hun ikke å få med seg fellesbeskjeder, og blir derfor tatt til side for å få beskjedene på tomannshånd. Dette har også fungert bra. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette, men jeg er generelt usikker på situasjonen, og lurer på hva vi som foreldre burde gjøre. Det er ikke alt for lenge til hun skal begynne på skolen, og det merker jeg at jeg gruer meg litt til. Selv om det fungerer bra nå i barnehagen, ser jeg for meg et hun fort kan bli et "problembarn" om hun kjeder seg og i tillegg ikke får med/skjønner fellesbeskjeder. Vi har søkt om videre oppfølging fra PPT, men slik jeg har forstått det gjelder det kun den språklige delen. Anonymkode: 20234...94c Høres normalt ut. Send en klage på PPT. Hva er poenget med å ha slike instanser med i en "sak" på barnet deres? Hvorfor ikke kutte ut alle disse? Er det ikke dere som bestemmer? Høres ut som om barnet deres er smart når det ber om regler og lapper. Anonymkode: 725b2...411
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #8 Skrevet 22. januar 2017 Jeg synes heller ikke dette høres urovekkende ut. Det er MYE som skjer med barna fra de er fem til de er sju år. Jeg tenker da på hva jeg observerte med egen skolestarten som nå går i andre klasse. i første klasse lærte de veldig lite. Hele første halvåret øvde de på å gå i kø, etter hverandre. Det var mange barn som var urolige (vi kjenner flere av disse familiene godt), og jeg tenkte i mitt stille sinn på hvordan det skulle gå med dem. Nå går alle i andre klasse, og de har blitt flotte skolebarn! Selvsagt med sine egne personligheter som kan skape små utfordringer, men slik er livet. Vårt barn er stille, beskjeden og flink til alt som har med skolearbeid å gjøre (sliter mer med lek og å få venner). Da vi var litt misfornøyde med manglende faglig fokus i første klasse på foreldresamtalen, hun kjedet seg veldig når hun kunne lese etc fra før, sa læreren følgende: i første klasse fokuserer de mest på å gjøre elevene skoleklare. Lære dem regler og rutiner, og å sitte stille ved pultene. Slik at alle er klare for å lære i andre klasse. Jeg ville altså ventet litt med å bekymre meg Anonymkode: c515f...7b5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 Da hadde jeg krevd henvisning til BUP hvis PPT ikke klarer å finne utav barnet. Så kan BUP hjelpe PPT Anonymkode: 8be7a...ef2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da hadde jeg krevd henvisning til BUP hvis PPT ikke klarer å finne utav barnet. Så kan BUP hjelpe PPT Anonymkode: 8be7a...ef2 Sikkert ikke bra noen av de..husk at de lever av å diagnostisere barn. Hvis alle var "friske" ville de ikke ha noe å gjøre. Hold dere unna offentlige instanser, ord opp selv: det er deres familie. Anonymkode: 725b2...411
duskelapp Skrevet 23. januar 2017 #11 Skrevet 23. januar 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endret 23. januar 2017 av duskelapp
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ikke bra noen av de..husk at de lever av å diagnostisere barn. Hvis alle var "friske" ville de ikke ha noe å gjøre. Hold dere unna offentlige instanser, ord opp selv: det er deres familie. Anonymkode: 725b2...411 Er nå ikke helt riktig det da... BHG ønsket hjelp fra PPT her så vi sa ja til det da barnet vårt var 1.5 år slik at han fikk hjelp fra han var 2 år. Da han var 4 år ville PPT ha han på BUP som vi også sa ja til og etter 1 år med utredning så ble det ikke satt noen diagnoser og vi forsatte med hjelp fra PPT. Han er nå snart 8 år og vi har forsatt hjelp av PPT på skolen. Både jeg, lærer og pedagog har ønsket en ny utredning hos BUP så han er der nå for andre gang. Det er fult mulig at han ikke får en diagnose denne gangen heller. Så nei, de lever ikke av å gi diagnoser uten grunn. Noen barn faller i "mellom" så mulig derfor PPT ikke vet hva de holder på med. Her var det misstanke om Asperger da han var liten og han var i grenseland sist, men siden han bare var 4-5 år så kunne mye forandre seg. Siden den gang har ikke så mye forandret seg så derfor vil jeg inn på ny, men ikke fordi jeg ønsker en diagnose. Han vil heller ikke få det hvis han fremdeles bare er i grenseland, men jeg vil vite at jeg har gjort og sjekket alt slik at jeg kan få mest mulig veiledning. 0 Anonymkode: 8be7a...ef2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå