Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som driver med dumpster diving her inne, og som eventuelt kan komme med sin erfaring?

Jeg har aldri gjort det før, og har veldig lyst. Men har ingen kjente som kunne vært intressert i å følge med, så må derfor prøve meg alene.. Hvis jeg tør! Haha :P 

Hadde vært kjempefint hvis det kom noen tips til hvor dere dumpster diver, da det ikke virker som det er så enkelt der jeg bor. :)

Anonymkode: 1373c...9c9

Skrevet

Hvor bor du hen da ?

Bor du på ett veldig lite sted, uten særlige muligher for å drive med dette?

Anonymkode: 34668...128

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er for fisefin til å dumpstre selv, men har en del venner som gjør det så jeg har vært med et par ganger.

Det er litt vanskelig å komme med tips om hvor når man ikke vet hvor du bor. Butikker har veldig ulik praksis med søppel og ikke minst syn på dumpstring alt etter hvem som har ansvaret for den daglige driften. Noen butikker har ansatte som samler hele og fine varer i en pose før de hiver det, mens andre stikker hull på yoghurtbeger, knuser frukt og gjør generelt alt de kan for å gjøre varene ubrukelige. Man må nesten bare prøve seg frem, og med mindre du bor i Trondheim har jeg ingen konkrete tips om steder å dra.

Sånn ellers så er det greit å vite at det teknisk sett er ulovlig, og at du av etiske hensyn burde holde deg langt unna privatsøpla til folk. Hvis det er lås på søpla så ikke bryt den opp, det er innbrudd og ikke greit, selv om jeg vet flere som gjør det. Som sagt er det teknisk sett ulovlig å stjele søppel, selv om det ikke tilhører privatpersoner, men butikker vil ofte ikke bry seg så lenge du ikke roter eller de har ting i containeren man kan skade seg på. Det med rot er viktig, alt du tar ut som du ikke tar med deg hjem skal ned i søpla igje.

Et annet godt tips er lommelykt og egnede klær, samt hansker. Klærne dine kommer til å lukte søppel, så ikke bruk favorittjakka.

Skrevet

Se bak Expert butikkene. Mange som leverer ganske brukbare hvitevarer og tekniske ting.

Anonymkode: 5d5d8...5a4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du hen da ?

Bor du på ett veldig lite sted, uten særlige muligher for å drive med dette?

Jeg bor på Jessheim :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se bak Expert butikkene. Mange som leverer ganske brukbare hvitevarer og tekniske ting.

Der pleier de å ha videoovervåkning, nettopp for å unngå det de anser som tyveri, så jeg ville vært veldig forsiktig rundt den type butikker.

Anonymkode: cfbff...b85

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på Jessheim :)

Hehe. Bak Expert på Skogmo. Har en printer og en PC skjerm deridra.

Skrevet

Jeg går ut en gang i uken. Har til alle tider stappfullt kjøleskap og frys...og all maten blir spist, jeg kaster så godt som aldri det jeg har tatt med meg, men er ganske lett å smake seg frem/lukte seg frem til hva som ikke funker. månedlige matbudsjettet mitt er et par hundre kroner. 

Jeg elsker det, spiser så mye artig mat som jeg ellers aldri ville kjøpt, masse kjøtt og grønnsaker, så ganske sunt. Er ofte også mye sukkerholdige greier - kaker,sjokolade og usunne ting,men jeg har sluttet å ta så mye av det, blir bare at jeg trøkker i meg altfor mye drit!

Du må ha bil, for det er ofte store mengder(jeg har med over 60-70 kg mat ofte). OG det er mer moro å gå sammen med noe. De fleste jeg snakker med er positiv til konseptet, så du bør høre rundt med din vanlige omgangskrets. Det er greit å få tips om gode butikker av andre som driver i nærområdet. Generelt sett så vil du ha mindre suksess i butikker som ligger i nærheten av sentrum av byer, og mer suksess i utkantstrøk. Dette fordi i nærheten av sentrum så har man mye flere folk som er tilbøyelig til dette - rumenere,uteliggere,asylsøkere, og studenter uten bil. Først gang du drar ut bør du ha en liste over hvilken butikker  som er aktuellle, dra på rekognisering - de fleste av dem vil ha låst inne greiene, men du finner kanskje 2-3 som har tilgjengelig, som da blir dine faste steder! 

• Liker 4
Skrevet

Søk opp denne gruppa Friganere/Dumpsterdiving på facebook,men les reglene før du evt skriver et innlegg :)

Anonymkode: d01a7...3e1

Skrevet

På grunn av denne tråden så har jeg vært ute i natt for å sjekke forholdene og prøve ut dette fenomenet siden det har blitt en så stor snakkes, og fordi jeg har dårlig råd for tiden. Jeg må bare si at det er helt SYYYYYYYYKKKKTTTT hvor mye bra mat som kastes! Jeg har gått rundt i sjokktilstand etter hver container jeg sjekket. Jeg var på ni-ti steder hvor 3 var låst, 2 hadde sånn nymotens crusher som knuser søpla flat mens de andre var åpne. 

Første stedet fant jeg seks buketter tulipaner i forskjellige farger! Like fine! :forvirra:

Neste stedet fant jeg utrolige mengder med frukt, bananer, epler, appelsiner, druer, jordbær, blåbær, poteter, fersk ingefær, et par sitroner og lime, brød, baguetter med ost og skinke. Det var så mye bra der men jeg tok bare det som så best og friskest ut. 

Neste stedet var det en hel søppelsekk fylt med bare bananer, mange var helt ok og jeg tok med tre klaser, her fant jeg også tomater, aspargesbønner, rød, gul og grønne paprika, brokkoli, flere pakker med brokkoli og gulrotblanding, agurk, fjordlands middager. Ja det var så mye mer jeg kunne tatt med meg men jeg tenkte at det skal spises opp også. Jeg er helt slått i bakken av resultatet jeg kom hjem med i natt. Men selv om jeg fant mye så kommer jeg nok ikke til å gjøre det til en vane, men FOR en øyeåpner! IMAG0009.jpg

Anonymkode: fa4e4...1af

• Liker 9
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av denne tråden så har jeg vært ute i natt for å sjekke forholdene og prøve ut dette fenomenet siden det har blitt en så stor snakkes, og fordi jeg har dårlig råd for tiden. Jeg må bare si at det er helt SYYYYYYYYKKKKTTTT hvor mye bra mat som kastes! Jeg har gått rundt i sjokktilstand etter hver container jeg sjekket. Jeg var på ni-ti steder hvor 3 var låst, 2 hadde sånn nymotens crusher som knuser søpla flat mens de andre var åpne. 

Første stedet fant jeg seks buketter tulipaner i forskjellige farger! Like fine! :forvirra:

Neste stedet fant jeg utrolige mengder med frukt, bananer, epler, appelsiner, druer, jordbær, blåbær, poteter, fersk ingefær, et par sitroner og lime, brød, baguetter med ost og skinke. Det var så mye bra der men jeg tok bare det som så best og friskest ut. 

Neste stedet var det en hel søppelsekk fylt med bare bananer, mange var helt ok og jeg tok med tre klaser, her fant jeg også tomater, aspargesbønner, rød, gul og grønne paprika, brokkoli, flere pakker med brokkoli og gulrotblanding, agurk, fjordlands middager. Ja det var så mye mer jeg kunne tatt med meg men jeg tenkte at det skal spises opp også. Jeg er helt slått i bakken av resultatet jeg kom hjem med i natt. Men selv om jeg fant mye så kommer jeg nok ikke til å gjøre det til en vane, men FOR en øyeåpner! IMAG0009.jpg

Inspirerende! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen i klubben :)  
Du vil nok finne at det er en veldig givende livsstil hvor du alltid vil ha fulle kjøleskap, full lommebok og god samvittighet. 
Jeg har stadig vekk middagselskap hos meg, og folk er veldig imponert. Hadde økologisk pinnekjøtt med rotstappe i helgen, stor suksess, og imorgen blir det hjortbiff med cherrytomater og friske dumpster grønnsaker. 

Jeg håper jo at det ikke blir for mye offentlig fokus på dette ettersom jeg ikke vil at det skal bli mainstream..for da kan det bli full stopp(mange er uansvarlig og roter til utenfor butikkene slik at de begynner å låse det inne.) Vet ikke helt hvorfor det har blitt så poppis i det siste...har holdt på siden 2012 og har aldri vært noe snakk om det i media før...men var et program på NRK for en stund siden som fikk det i offentlig søkelys..

Endret av Stiigen
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes det har vært en del om dette i media de siste årene, jeg. Jeg drev litt med det i 2008/2009 og da skjønte folk ingenting når jeg snakket om det, mens nå snakker alle om det. 

Anonymkode: 8fb5b...298

Skrevet

Å lese seg opp på internett, kan kanskje gi ett litt "skjevt bilde" av hvor mye man egentlig kan finne?

På internett leser man vel som oftest suksess-historiene, om hvor mye folk har funnet. Dersom noen går nesten kveld etter kveld (og de ikke finner noe som helst) så gidder de kanskje ikke å skrive noe som helst på internett?

• Liker 1
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2017 den 18.42):

Å lese seg opp på internett, kan kanskje gi ett litt "skjevt bilde" av hvor mye man egentlig kan finne?

På internett leser man vel som oftest suksess-historiene, om hvor mye folk har funnet. Dersom noen går nesten kveld etter kveld (og de ikke finner noe som helst) så gidder de kanskje ikke å skrive noe som helst på internett?

Du har sikkert rett i det, men jeg har enda ikke vært ute uten å finne noe stort. Det er mer eller mindre alltid yoghurt, kjøttpålegg, bananer og avskårne blomster å finne, men jeg gjør alltid minst ett skikkelig funn i tillegg. Det kan være 6 liter økologisk Extra Virgin olivenolje, 14 pakker wienerpølser, 3 kg pekannøtter, 27 fjordland ferdigmiddager, 20 pakker grov mix for pizzabunn, 46 tannbørster, 56 bokser leverpostei, en hel og igjenknytta bærepose full av enkeltpakkede wienerbrød, skolebrød og croissanter, 16 poser Minde sjokolade... The list goes on. 

Anonymkode: e78f3...aa1

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en gammel tråd, men jeg vil alikevel forsøke å nyansere bildet basert på egne erfaringer. 

Første gang jeg opplevde konseptet dumpster diving var i Tyskland for 7 år siden. En i kollektivet til eksen syklet to ganger i uken rundt i byen og kom hjem med to fylle sykkelvesker med kvalitetsmat hver gang. Han kjøpte aldri mat. Et par ganger fikk jeg være med. Det fungerte, fordi denne byen bestod i hovedsak av pensjonister og derfor var søppelspannene ulåst pga. lite konkuranse. 

Siden har jeg prøvd det ut her hjemme med uregelmessige mellomrom i en av våre største studentbyer. Det fungerte med vekslende hell. Mange butikker hadde lås eller trykket søppelet flat, men det var også noen butikker uten lås. Stort sett fant vi lite eller ingenting. Kvaliteten var det også så som så med. Det var stor konkuranse med andre studenter og rumenere. 

For et par år siden raidet noen kollegaer og jeg matbutikkene mellom et skiresort og hjembyen (med bil). Da fant vi mye, men kvaliteten var ikke slik som jeg hadde opplevd den i Tyskland. 

Angående lovlighet. Kjenner noen som stod midt oppi en kontainer når politiet kjørte forbi. Politiet snudde og stoppet hos dem. De spurte om de hadde sett en person i svart jakke. Så kjørte de videre. Konklusjon: politiet bryr seg ikke om fattige studenter som tar mat i kontainere. 

Anonymkode: b58e0...540

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men fortsatt aktuell  😁

Til de som ønsker å redusere matbudsjettet har jeg et tips: stikk innom lokale matvarer og spør om du kan få brød/bakevarer etter stengetid. Presenter deg som en som jobber på gård/i stall e.l., og at maten er til dyra. 

Mange steder har avtaler med bønder o.l. som kommer fast innom og henter. Mange steder sier nei, noen steder kan du treffe blink. Jeg er innom Coop Extra her to ganger i uka, og får med en søplesekk med dagens bakevarer. Brød, kaker, alt mulig. Plukker ut det beste selv, og tar med resten til stallen hvor en bekjent har hest. 

Anonymkode: b88cf...778

AnonymBruker
Skrevet

Søppel Diving er uverdig og helt latterlig og burde ikke eksistere i et land som liker å omtale seg selv som et av de rikeste landene i verden. Man roter i søpla i land i Midt-Østen, Sør-Asia, Afrika og visse deler av Latin-Amerika og Øst-Europa. Det er utrolig trist at man har slike tendenser i Norge. 

Nå er det også så mange "konkurrenter" som prøver desperat å lete i søpla (fattige folk, studenter, utenlandske folk uten oppholdstillatelse, narkomane++) at det tar helt av. 

En kan sammenligne dette med pantflasker og det å lete etter dem i søpla. På 90-tallet og tidlig 2000-tallet var det "lukrativt" å plukke flasker - vi hadde en fin i nabolaget som vi kalte for pant-millionær, for han hadde plukket på flasker siden 80-tallet på det tidspunktet. På 90-tallet og på tidlig 2000-tallet var også 1 million kroner verdt faktisk en del penger. En kunne kjøpe en fin leilighet med det midt i Oslo. 

Men nå har pantflasker mistet sin verdi for lenge siden. Nå panter man bare av miljøhensyn og folk trykker ofte vekk pant-pengene for å prøve å vinne på pantelotteriet. 1 Krone for en 0,5 liter flaske (og 2,50 kr for 1,5 liters) rakk mye lenger på 90-tallet enn det gjør nå i 2021. 

I tillegg har veldig mange butikker stengt for muligheten nå for å "dive" etter mat i søpla. Jeg ser ikke en eneste matbutikk her som har mat liggende og lett tilgjengelig ute etter stengetid. Alt er låst inne på lageret til det skal ødelegges. I beste fall kan en kanskje finne containere utenfor, men de er også låst. 

Men uansett hvor containere befinner seg, så fjerner ikke det problemet i samfunnet, nemlig at vi har en stadig større andel av befolkningen som føler for å måtte lete etter mat i søpla. 

Hadde noen venner servert meg mat som de fant i søpla, så hadde jeg klikket fullstendig, uansett hvor "god" mat noen mener her i tråden at det er. Mat skal kjøpes normalt og ikke letes etter i søpla. 

Dette er et politisk problem, og derfor har man Stortingsvalg senere i år. Vi vet at dagens regjering elsker de rike, og det har også folk flest fått med seg nå og derfor ønsker folket å skifte ut dagens riking-regjering.

Anonymkode: 3d91e...eab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Søppel Diving er uverdig og helt latterlig og burde ikke eksistere i et land som liker å omtale seg selv som et av de rikeste landene i verden. Man roter i søpla i land i Midt-Østen, Sør-Asia, Afrika og visse deler av Latin-Amerika og Øst-Europa. Det er utrolig trist at man har slike tendenser i Norge. 

Nå er det også så mange "konkurrenter" som prøver desperat å lete i søpla (fattige folk, studenter, utenlandske folk uten oppholdstillatelse, narkomane++) at det tar helt av. 

En kan sammenligne dette med pantflasker og det å lete etter dem i søpla. På 90-tallet og tidlig 2000-tallet var det "lukrativt" å plukke flasker - vi hadde en fin i nabolaget som vi kalte for pant-millionær, for han hadde plukket på flasker siden 80-tallet på det tidspunktet. På 90-tallet og på tidlig 2000-tallet var også 1 million kroner verdt faktisk en del penger. En kunne kjøpe en fin leilighet med det midt i Oslo. 

Men nå har pantflasker mistet sin verdi for lenge siden. Nå panter man bare av miljøhensyn og folk trykker ofte vekk pant-pengene for å prøve å vinne på pantelotteriet. 1 Krone for en 0,5 liter flaske (og 2,50 kr for 1,5 liters) rakk mye lenger på 90-tallet enn det gjør nå i 2021. 

I tillegg har veldig mange butikker stengt for muligheten nå for å "dive" etter mat i søpla. Jeg ser ikke en eneste matbutikk her som har mat liggende og lett tilgjengelig ute etter stengetid. Alt er låst inne på lageret til det skal ødelegges. I beste fall kan en kanskje finne containere utenfor, men de er også låst. 

Men uansett hvor containere befinner seg, så fjerner ikke det problemet i samfunnet, nemlig at vi har en stadig større andel av befolkningen som føler for å måtte lete etter mat i søpla. 

Hadde noen venner servert meg mat som de fant i søpla, så hadde jeg klikket fullstendig, uansett hvor "god" mat noen mener her i tråden at det er. Mat skal kjøpes normalt og ikke letes etter i søpla. 

Dette er et politisk problem, og derfor har man Stortingsvalg senere i år. Vi vet at dagens regjering elsker de rike, og det har også folk flest fått med seg nå og derfor ønsker folket å skifte ut dagens riking-regjering.

Tja, nå har jeg aldri dumpster-divet, men jeg liker tanken. For min del handler det ikke om økonomi, men om å hindre matsvinn. Det er rett og slett umoralsk slik både vi (private) og næringsliv destruerer fullt brukbar mat.

Jeg er enig i at gjester bør informeres om at måltider som serveres er «søppel»😉

Anonymkode: c0bdd...0ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tja, nå har jeg aldri dumpster-divet, men jeg liker tanken. For min del handler det ikke om økonomi, men om å hindre matsvinn. Det er rett og slett umoralsk slik både vi (private) og næringsliv destruerer fullt brukbar mat.

Jeg er enig i at gjester bør informeres om at måltider som serveres er «søppel»😉

Anonymkode: c0bdd...0ca

Av en eller annen merkelig grunn er det alltid noen fattige eller de "hippe" miljø-hipstere som skal finne dette "spennende" - aldri de rike. Det var jo rart, gitt. Kan ha noe med at de rike liker sin mat fersk og sunn, uten at den har vært i nærheten av av SØPPEL-container? Yeezz, tror nok det, ja. 

Regner med at du finner også bildelingsøkonomi og annen "delingsøkonomi" (som å bo oppå hodet på hverandre på 10 kvadratmeter) for "spennende" - men igjen, ser ikke ut som rikingene finner det spennende, gitt. Rart det, der?

Folket er lei av denne samfunnsutviklingen hvor såkalte "spennende løsninger" i stadig større grad skal anbefales til de fattige, mens de rike ler hele veien.

Nå er det Stortingsvalg om 8 måneder og 10 dager fra og med nå og folket er ikke helt fan av rikingene sin regjering:

105 - 64 til venstresiden akkurat nå, ifølge snittet av meningsmålingene:

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202012

Mens for 4 år siden var det nærmest dødt løp på målingene, omtrent på den tiden da denne tråden ble opprettet. 

Så jeg synes overhodet ikke noe om denne "spennende utviklingen" som Søppel Diving, det finnes andre måter en kunne ha hindret matsvinn på, som du sier at du er opptatt av. 

Det å hindre matsvinn starter først i planleggings- og logistikkfasen. Det betyr at en må vite hvor mye en skal produsere, så bestille, osv. Når det feiler på dette området, så bommer man ofte med behovet på flere ting, bestiller produksjon av varer som en ikke trenger, og da oppstår et overskudd av varer som risikerer å bli kastet. 

Uansett, overskuddet av varer som ikke blir solgt, kunne en lagt i en "svært lavpris" avdeling i butikken, fremfor å prøve å grave i søpla midt på natta. Det er heller ikke hensiktsmessig at alt overskudd av mat skal stappes i munnen på absolutt alle som får tak i det, for når maten er av dårlig næringskvalitet, så bidrar en bare til at de menneskene som ikke har råd til annet, blir den søppelfyllinga gjennom sin egen munn. Det vil i annen omgang bare bidra til at de får flere sykdommer og dør tidligere, høyere medisinske utgifter, og mye mer. Nettopp derfor er fattigdom helt forferdelig, fraværet av muligheter og ingen stabilitet. Du vet aldri hva du finner i den containeren, og må alltid ta til takke med det du finner - HVIS du finner noe i det hele tatt. Butikkene har, som sagt, begynte å låse overskuddsmaten inne. 

Det finnes også folk som mener at tendenser som "Go-Fund-Me" nettsider (såkalt kronerulling) er "spennende", men det er det bare folk med et stort nettverk og appell som vanligvis får til. Det er nok et politisk symptom på flere alvorlige feil i samfunnet, når folk må ty til slike aktiviteter. Jeg har sett at folk har tydd til dette for å betale medisinske utgifter, betale regninger eller høyere utdanning, spesielt i USA og UK, men det har vært tilfeller av det i Norge også, spesielt med flere kreftsaker (der staten ikke dekker en spesiell type kreftmedisin i Norge, men som gjerne er dekket i Sverige og Danmark) og fattigdomssaker. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...