rundfirkant Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Har i utgangspunktet grei økonomi, men har byttet jobb og lønnen som skulle kommet denne uken ble det kluss med så frem til neste mandag har jeg de 37kr jeg har på konto å klare meg med. Har pantet flasker, så ingenting å ta av. Husleie er betalt, men telefonregningen er på etterskudd. Er femte dagen på nudler nå. Spurt mor, selv om vi ikke har noe godt forhold, men fikk ett nei. Noen gode råd til hvordan man klarer å få i seg nok energi på minst mulig penger? Jobber i barnehage, så er mye i farta hele dagen, noe som krever at man er litt pigg!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Spis hos venner/familie Samle flasker Spør Frelsesarmeen Lån penger i banken Anonymkode: 5f3ab...5e3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Kan du låne et par lapper av en kollega eller venn? Anonymkode: 94096...f32
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Om du egentlig skulle fått lønn denne uken, men det ble noe kluss med utbetalingen så den ble forsinket ville jeg krevd den utbetalt så fort som mulig. Sagt at du ikke kan vente, du har krav på å få den i tide. kredittkort? Sånn at du får kjøpt deg mat.. Det er mitt beste tips om du er tom for mat. Telefonregning tar du bare når du får lønn. Anonymkode: 71efa...41b 2
Gjest accident Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Mener frelsesarmeen(?) deler ut matkasser to ganger i mnd. Ellers kan du høre med NAV for å be om livsopphold, eller matkupong ( de pleier å vare på 500-1000 ) Lykke til! <3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 Ang telefonregningen, du ringer til leverandøren din og spør om å få utsette den 1-2 uker (alt etter hva som passer). De aller fleste godtar dette. Har du virkelig ikke mat i fryseboksen eller kjøleskapet? Det kan være lurt til senere å ha noe liggende til slike stunder. Men, akkurat nå kan du jo teste ut dumpsterdiving. Det blir kastet masse brukelig mat. Det er søndag i dag, så passer fint. Dra til butikkene og se om det er tilgang til søpla. Gratis mat! Anonymkode: 01b45...f4c 6
rundfirkant Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2017 Har brukt kredittkort nå i to uker, redd for å havne i enda verre situasjon. Har også lånt 300kr av en venninne så jeg fikk kjøpt inn nudler og grøt, og lignende. (Har i tilegg også flyttet sist måned, så jeg kunne ha jobben, så var litt tomt med ting. Ikke kjøpt stort av møbler heller, sover på madrass. Og det går jo fint!) kollegaer føler jeg ikke at jeg kan spørre da jeg akkurat har begynt der, blir litt flaut.... takk for fine råd!
rundfirkant Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ang telefonregningen, du ringer til leverandøren din og spør om å få utsette den 1-2 uker (alt etter hva som passer). De aller fleste godtar dette. Har du virkelig ikke mat i fryseboksen eller kjøleskapet? Det kan være lurt til senere å ha noe liggende til slike stunder. Men, akkurat nå kan du jo teste ut dumpsterdiving. Det blir kastet masse brukelig mat. Det er søndag i dag, så passer fint. Dra til butikkene og se om det er tilgang til søpla. Gratis mat! Anonymkode: 01b45...f4c Telefonregningen er utsatt, så det er ikke noe problem. Den er ikke så stor heller. Har som sagt flyttet, så stort var det ikke i fryseren da flyten var såpass lang. Hatt noe fisk liggende, og litt pommesfrites men det har jeg jo spist opp da. Spiser meg jo tom før jeg kjøper no'
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 8 minutter siden, rundfirkant skrev: Har i utgangspunktet grei økonomi, men har byttet jobb og lønnen som skulle kommet denne uken ble det kluss med så frem til neste mandag har jeg de 37kr jeg har på konto å klare meg med. Har pantet flasker, så ingenting å ta av. Husleie er betalt, men telefonregningen er på etterskudd. Er femte dagen på nudler nå. Spurt mor, selv om vi ikke har noe godt forhold, men fikk ett nei. Noen gode råd til hvordan man klarer å få i seg nok energi på minst mulig penger? Jobber i barnehage, så er mye i farta hele dagen, noe som krever at man er litt pigg! Hvorfor spiser du nudler? Det er både dyrere og mer usunt enn for eksempel, kneipbrød med et egg av den billige typen, pasta er vel også hakket sunnere og billigere enn nudler. Samt havregryn, bønner/linser. Anonymkode: 94096...f32 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #11 Skrevet 22. januar 2017 8 minutter siden, rundfirkant skrev: Har i utgangspunktet grei økonomi, men har byttet jobb og lønnen som skulle kommet denne uken ble det kluss med så frem til neste mandag har jeg de 37kr jeg har på konto å klare meg med. Har pantet flasker, så ingenting å ta av. Husleie er betalt, men telefonregningen er på etterskudd. Er femte dagen på nudler nå. Spurt mor, selv om vi ikke har noe godt forhold, men fikk ett nei. Noen gode råd til hvordan man klarer å få i seg nok energi på minst mulig penger? Jobber i barnehage, så er mye i farta hele dagen, noe som krever at man er litt pigg! Lønningsdag var i uken som nå er omme? Og du får ikke lønnen din før om en uke? Har du undersøkt hva det såkalte "klusset" skyldes? 1 minutt siden, rundfirkant skrev: Har brukt kredittkort nå i to uker, redd for å havne i enda verre situasjon. Har også lånt 300kr av en venninne så jeg fikk kjøpt inn nudler og grøt, og lignende. (Har i tilegg også flyttet sist måned, så jeg kunne ha jobben, så var litt tomt med ting. Ikke kjøpt stort av møbler heller, sover på madrass. Og det går jo fint!) kollegaer føler jeg ikke at jeg kan spørre da jeg akkurat har begynt der, blir litt flaut.... takk for fine råd! Betyr dette at du egentlig skulle hatt lønn for 2 uker siden, men ble lovet at den skulle komme i uken som var, men så oppstod dette "klusset" og du har blitt lovet lønn ikke førstkommende mandag men etterfølgende mandag? Anonymkode: 4e248...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #12 Skrevet 22. januar 2017 10 kroner for en boks eldorado maiskolber med 4 stk i. Ellers hadde jeg satset på havregryn, tror den koster 19.90 for pakken nå. Gå opNar eller kikk i containere bak butikkene etter stengetid. Kiwi pleier å ha mye 50% varer lørdagskveld og mandagsmorgen. Anonymkode: 7f4cb...33d 1
MaxxMekker Skrevet 22. januar 2017 #13 Skrevet 22. januar 2017 Jeg tenker dette må være en av de anledningene i livet der du har "lov" til å gjøre uttak fra bufferkontoen. De to-tre månedslønnene som normalt er forbeholdt overraskende utlegg i form av vaskemaskinhavari etc. Det som er hendt er utenfor din kontroll, og jeg ville derfor ikke hatt betenkeligheter med å ta ut noen hundre kroner frem til lønna er på plass. Så ville jeg hamstret havregryn og datovarer til nedsatt pris.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #14 Skrevet 22. januar 2017 Kjøp poteter til 6kr kg, og bak potetbåter i ovnene fremfor å kjøpe pommesfrites Anonymkode: 94096...f32 2
rundfirkant Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #15 Skrevet 22. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spiser du nudler? Det er både dyrere og mer usunt enn for eksempel, kneipbrød med et egg av den billige typen, pasta er vel også hakket sunnere og billigere enn nudler. Samt havregryn, bønner/linser. Anonymkode: 94096...f32 5 pk nudler på Rema 1000 koster 13 kr.... 1
rundfirkant Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #16 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønningsdag var i uken som nå er omme? Og du får ikke lønnen din før om en uke? Har du undersøkt hva det såkalte "klusset" skyldes? Betyr dette at du egentlig skulle hatt lønn for 2 uker siden, men ble lovet at den skulle komme i uken som var, men så oppstod dette "klusset" og du har blitt lovet lønn ikke førstkommende mandag men etterfølgende mandag? Anonymkode: 4e248...d4a Skulle egentlig fått lønn 5 januar fra gamlejobben, som var siste måned jeg jobbet der + noen Vakter som manglet fra før. Regnskapsansvarlig sendte aldri inn mine timer. Så jeg klaget, da fikk jeg beskjed om nedte utbetalingsdato var mandagen som nå var. Pengene kom ei heller inn da, så jeg lurer på om hun igjen har glemt å sende listen... ringte onsdag og torsdag, da hadde regnskapsansvarlig ferie... Får lønn fra den nye jobben 12. Og det er ganske sikkert.
ajarRun Skrevet 22. januar 2017 #17 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, MaxxMekker skrev: Jeg tenker dette må være en av de anledningene i livet der du har "lov" til å gjøre uttak fra bufferkontoen. De to-tre månedslønnene som normalt er forbeholdt overraskende utlegg i form av vaskemaskinhavari etc. Det som er hendt er utenfor din kontroll, og jeg ville derfor ikke hatt betenkeligheter med å ta ut noen hundre kroner frem til lønna er på plass. Så ville jeg hamstret havregryn og datovarer til nedsatt pris. Hvor er vaskemaskinhavari overraskende? Det er omtrent like overraskende som at håret mitt vokser eller at dekkene blir slitt... En vaskemaskin varer i minst 60 måneder, del prisen på 60 og sett av summen til å kjøpe en ny. Varer den lengre eller koster mindre kan du sette av mindre når du bytter den ut. 2 minutter siden, rundfirkant skrev: 5 pk nudler på Rema 1000 koster 13 kr.... Knekkebrød koster vel nesten ingenting? Jeg ser heller ikke hvordan et kredittkort vil være noe problem. 10 000 har en rente på sånn 172 kroner i måneden og månedlig avdrag på 300 kroner. Hvis det velter økonomien din må du gjøre andre endringer.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 22 minutter siden, rundfirkant skrev: Har i utgangspunktet grei økonomi, men har byttet jobb og lønnen som skulle kommet denne uken ble det kluss med så frem til neste mandag har jeg de 37kr jeg har på konto å klare meg med. Har pantet flasker, så ingenting å ta av. Husleie er betalt, men telefonregningen er på etterskudd. Er femte dagen på nudler nå. Spurt mor, selv om vi ikke har noe godt forhold, men fikk ett nei. Noen gode råd til hvordan man klarer å få i seg nok energi på minst mulig penger? Jobber i barnehage, så er mye i farta hele dagen, noe som krever at man er litt pigg! Jesus, enda en tiggertråd Anonymkode: 85295...5d4
ajarRun Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, rundfirkant skrev: Skulle egentlig fått lønn 5 januar fra gamlejobben, som var siste måned jeg jobbet der + noen Vakter som manglet fra før. Regnskapsansvarlig sendte aldri inn mine timer. Så jeg klaget, da fikk jeg beskjed om nedte utbetalingsdato var mandagen som nå var. Pengene kom ei heller inn da, så jeg lurer på om hun igjen har glemt å sende listen... ringte onsdag og torsdag, da hadde regnskapsansvarlig ferie... Får lønn fra den nye jobben 12. Og det er ganske sikkert. Man RINGER IKKE når man ikke får lønn. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Hva_gjør_du_når_du_ikke_får_utbetalt_lønn_til_avtalt_tid? Du sender en skriftlig henvendelse umiddelbart og begynner prosessen med å kreve inn pengene. Lønn er ikke noe man kødder med, og når de har som rutine å betale ut lønn er rivende likegyldig. Det er mye vanskeligere å "glemme" en konkursbegjæring enn en telefonsamtale. Ikke tull med dette, ut av solidaritet må dette gjøres riktig. Krev pengene dine, og krev dem skriftlig. Dess lengre du venter dess dårligere står du. Et rekommandert brev med en uke frist er veien å gå. Så tar du pengene deres enten dem vil eller ikke. 4
MaxxMekker Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Hvor er vaskemaskinhavari overraskende? Huff, det var ment som et eksempel på det man kan kalle "ubeleilige" utgifter. Synd å skulle henge seg opp i det. Kanskje det ville være et bedre eksempel om jeg skrev at et vindu ramlet ut av veggen og måtte skiftes umiddelbart. Da ville jeg personlig dekket utgiftene med buffer, og ikke dag-til-dag-konto. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå