Gå til innhold

Hvilke merker i uteklær har god kvalitet til barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min skal ikke begynne i barnehagen før august, men tenker allerede nå å begynne å handle inn div yttertøy som er nødvendig å ha i barnehagen. Men hvilke merker har god kvalitet og gjør nytten sin? Tenker på dresser, regntøy, div sko etc :) 

Anonymkode: 2b755...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært fornøyd med kvaliteten på alt jeg har kjøpt. Det har vært alt fra Viking til Europris og Jula. 

Støvlene har sprukket i siden etter et par mnd uansett merke, så da er de billige mer enn gode nok. Har vært mer fornøyd med Dock boots og Kavat enn Viking til vinteren. Regntøyet fra Europris holder like godt som Reflex og er mye tynnere og lettere til min som er ekstremt varm.

Finn noe som passer lommeboka og ungen (ikke kjøp skotøy før det skal brukes og ta med barnet i butikken for å prøve), passform har minst like mye å si som kvalitet, og det lønner seg ikke alltid å kjøpe klær etter merke. 

Anonymkode: 4ae44...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Reflex, Skogstad og Stormberg ☺ 

Anonymkode: e59dd...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dresser synes jeg polarn o pyret er overlegne når det kommer til kvalitet. Reima så som så.. samme med molo.. skal man bruke 1000-og noe på dress bør man kjøpe polarn o pyret. Synes jeg :) 

Av regntøy har jeg god erfaring med memini, kapp ahl, lindex, celavi, nameit. Har ikke kjøpt dårlig regntøy. 

Av ull synes jeg Joha er best. Janus nupper (særlig sokkene). Nøstebarn er bra, men tør ikke sende det med i bhg. Cubus synes jeg også har bra ull. 

Ikke mye erfaring med stormerg, men har hatt et par Parkdresser.  Helt ok! Fleecetøyet  er bra.  

Ikke fornøyd med didriksons. 

Anonymkode: 4625b...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til små barn synes jeg reima tec er helt supre dresser, som holder godt og er gode å bevege seg i :)

Når barna blir større og mer aktive, anbefaler jeg sterkt Helly Hansen sine allværs bukser og jakker. Tåler mye lek og holder godt på vannsøylen. 

Regn klær er forbruksvarer uansett hva en kjøper, Didriksen sin er god, men sparkjøp sin som er mye billigere holder vel så bra. 

Billige regnvotter på sparkjøp.helt supre og er like gode som dyrere regnvotter.

Støvler anbefaler jeg dock boots..kampen brukes om vinteren også uten at barnet blir kald på beina:) og holder seg godt. 

Har sett litt forskjellig etter noen år i barnehage, og dette er hva jeg har hvert mest fornøyd med:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kavat har uten tvil vært en stor favoritt for føttene her i huset. Har både vintersko og gummistøvler derfra som er helt vanntette og varme. Vinterdress fra polarn o pyret anbefales sterkt, og regntøy (jakke og bukse) fra Katnakken har fått utrolig mye skryt fra de ansatte i bhg. De forteller at barnet vårt har ligget i vanndammer sammen med andre barn i barnehagen, og vært den eneste som har vært helt tørr etter udåden! ;) Dette er jo ikke de billigste klærne, men når barna begynner i bhg har de jo ofte nådd en alder der de ikke vokser like mye lenger, og bruker samme str over lenger tid. Da er det verdt det! 

Anonymkode: 76a85...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reima sine vinterdresser og parkdresser er veldig gode å bevege seg i.

Anonymkode: 65a9c...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdress eller bukse og jakke fra Polarn o Pyret. Allværsjakke og allværsbukse også, samt vindfleece!

Har vært godt fornøyd med både dress og regntøy fra Reflex.

Ungen har nærmest bodd i Viking goretex joggesko og Viking vintersko. Har ikke opplevd verken sprekker eller annet og er veldig fornøyd med begge deler. 

Av ull har hun selv likt Pierre Robert best. Praktisk for hu mor at det selges i matbutikker ;)

Regnvotter har vi kjøpt billig. Ellers har vi hatt votter fra Polarn o Pyret, Hestra og Reimatec og vært fornøyd med alle. Hestra har gode votter for de helt små, med glidelås i siden som gjør dem enklere å få på (sportsbutikk).

I vinterhalvåret går både ungen og jeg kun i Trysilsokker fra Europris. Rett på foten. De minste størrelsene har antiskli under. Billige sokker, men minst like gode som feks Ulvang. Ingen av oss er kalde på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av dresser er vi veldig fornøyde med Skogstad og Reimatec, uansett sesong. Av regntøy har vi kun prøvd Reflex, men er såpass fornøyde at vi kjøper samme merke når barnet vokser ut av klærne. Til vår og tidlig høst liker vi godt disse "picnic" settene til Skogstad, selges ofte rimelig hos Coop f.eks. Vi har regnvotter og vanlige votter fra reima som vi er fornøyde med, hestra votter med strikka vott inni er også en favoritt (men dyrt). Sydvest er et must, vi har fra didriksson.

Vi bruker mest ull og har denne sesongen brukt mye Janus og Pierre Robert, har ikke noe å klage på der! Kjøper det jeg finner på salg. De ensfargede settene til Reflex har jeg også likt godt, mens de med mønster osv ofte blir fort nuppete og stygge. Mellomlag foretrekker jeg ull og hjemmestrikk. Fleece funker det også, men foretrekker det til vår og høst, igjen anbefaler jeg Skogstad. Det settet deres med fleecejakke med vindstopper er veldig godt!

Av sko er vi generelt veldig glade i viking og kamik til vår/høst og vintersko, viking støvler og Nike joggesko. Av de thermostøvlene vi har prøvd liker vi best Skofus. Pleier benytte oss av to for en på Skoringen vår og høst for å komme litt billigere unna :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reima sine vinterdresser og parkdresser er veldig gode å bevege seg i.

Anonymkode: 65a9c...9fc

Men får du sand på dem, får du det ikke vekk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt både vinterdress og parkdress fra reima og det har da aldri vært et problem. 

Anonymkode: 42dfd...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko ville jeg ikke kjøpt på forhånd, føttene kan vokse to størrelser "over natten" for så å ikke vokse på lenge - så det bør man kjøpe når man trenger det. Uansett gode tilbud blir det dyrt og bortkastet  kjøpe vinterstøvler som ikke passer den vinteren..

Det er veldig ulike kvalitetsbehov for utedresser etter hvert som de vokser, for de minste er det viktig at de ikke er for stive slik at de kan bevege seg, at de er helt vanntette i baken, og at de er varme.

Etter hvert som de vokser er slitestyrken (knær og bak) mye viktigere, og når de er enda større gjør det ikke så mye om dressen er litt stivere, da er de sterke nok til å bevege seg greit selv om ikke dressen er kjempemyk.

Noen dresser er greie å ta på barna (for andre), noen er greie å ta på selv, og dette avhenger jo også av alder hva som er viktig.

Regntøy er forbruksvare, bær være stort nok til at man kan ha godt med klær inni, og skikkelig strikk/lukking nede slik at ikke vannet strømmer inn i støvlene.

Stormberg har godt ullundertøy.

Votter - her har jeg gått for kvalitet og kjøpt Hestra. Vanntette og varme.

Anonymkode: 59ee8...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cherrox (uansett merke, om det heter duck-boots eller viking har vi ikke merket forskjell på). Sorell- eller Kamik-sko (sånne med uttakbar vadmelinnlegg, -er salg på xxl nå) og Polern- og pyret dresser har vi god erfaring med.

Den beste regnjakka vi har hatt (brukt av to barn) kjøpte jeg faktisk på Sparkjøp, den var foret med fleeze, veldig god. Noen regnjakker fra HM har glidlåsen blitt ødelagt på med en gang. Foret regnhatt/sydvest.

Anonymkode: 20f50...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll parkdresser er noe av de beste vi hadde og begge mine brukte de gjennom hele barnehage årene.  De er tynne med utrolig slitesterke og har en ullfôr som du kan ta ut når det begynner å bli varm.  Da har barna veldig bra bevegelse siden dressen er ikke kjempe tykk og hvis det er ekstra kaldt ute bruker du da en ekstra lag med tynn ull innerst.  Veldig fornøyd men ja, de er litt dyre. 

Anonymkode: a28ef...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Molovinterdress, og didrikson vinterdress, Hestra votter, tom og Trine-ull, også faller vi alltid tilbake på viking vintersko. Vinerstøvler foretrekker vi bisgaard med ullfôr. De sitter godt på foten, og er lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er veldig fornøyde med dresser fra Reflex (både høst/vår-dress og vinterdress, samt regntøy) eller Didrikssons (vinterdress). Reima vintervotter er helt supre og det eneste vi kjøper nå (hverken Vossatassar, Hestra eller andre merker vi har prøvd er vanntette). De er dyre, men vi trenger bare ett par per barn og de er så gode og holdbare at de varer til både to og tre barn, så det blir ikke så dyrt totalt sett. De er alltid gode og varme på hendene og blir aldri våte (ser at de andre barna i barnehagen må ha nye votter på når de skal ut for andre gang, mens våre fremdeles er tørre). Dockboots er soleklart bedre enn Cherrox. Begge holder barna tørre, men bare Dockboots holder dem varme i tillegg. Vi kjøper Janus ullundertøy på Obs når de har medlemstilbud. Vi er også fornøyd med ullundertøy fra Reflex. Vintersko har vi bare god erfaring med enten det er Viking, Ecco eller billigere merker. Jeg ville ikke kjøpt sko på forhånd, det er viktig at de sitter godt på foten. Når det gjelder regnvotter skyr vi fôrede regnvotter som pesten (og barnehagen er enig), de sitter ikke godt på hånden og gir dårlig grep og er dessuten upraktiske å tørke. Kjøp ufôrede regnvotter, f.eks. fra Polarn o Pyret, og bruk heller tynnere hansker/votter inni. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min skal ikke begynne i barnehagen før august, men tenker allerede nå å begynne å handle inn div yttertøy som er nødvendig å ha i barnehagen. Men hvilke merker har god kvalitet og gjør nytten sin? Tenker på dresser, regntøy, div sko etc :) 

Anonymkode: 2b755...ecb

De jeg har nevnt under her, er jeg veldig fornøyd med. God kvalitet alt sammen. Både billig som dyrt. :) Min datter (5 år) har;
# Didriksson vinterdress og en vinterdress fra europris.
# Hun har ull fra ulvang
# Regntøy fra europris og skogstad. 
# Hals, ullsokker, lue/pannebånd, votter - hjemmestrikket
# Fleece tror jeg er skogstad. Husker ikke for øyeblikket. 
# Vinterlue fra didriksson
# Votter fra europris og Johaug.
# Sherroks (usikker på skrivemåte) er slusher. Disse bruker hun på vinter og høst. Aldri gjennomvåt og alltid varm på beina.
# Høst skoene hennes er fra Viking. De kan og brukes på våren. 

Nå er nok barnet mitt eldre enn ditt, men dette er veldig gode merker til store og små. Jeg har alt fra det billigste til de dyre. Og har ingenting å klage på. Lever opp til forventningene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

??? Hva mener du? når dressen blir skitten må du vaske den, på vrangen med glidelåsen lukket og uten tøy mykner. Har vært kjempe fornøyd mer reima spesielt til små barn. lette å bevege seg i og god plass til mer klær under. to delt er det ikke alle barnehager som er fornøyd med, liker best hel dress til barnehage barn selv. lett å kle på, også når de skal gjøre det selv. 

Anonymkode: d948c...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntøy har vi hatt to av hvert år i alle årene i barnehage, aldri kjøpt samme merket, uten at det er en spesiell grunn til det, men ingen har vi vært misfornøyd med.

Sko, og særlig vintersko og overgangssko, så kjøper vi viking. Veldig fornøyd med de.

Parkdresser har jeg også kjøpt litt av hvert, men det som har holdt best er reima sin.

Vinterdresser har vi hatt to av hvert år, og vi har prøvd mange dyre og billige dresser, men mest fornøyd med reima sin. God passform og aldri bløt unge.

Votter og lue har vi også hatt i alle fasonger og merker da barnet går i en utebarnehage og kan ikke bare ha et par votter eller lue. Men barnehagen bruker stort sett alltid reima lue/votter og jeg ser at de holder også varmen og vannet ute lenger enn de andre vottene.

Ull har vi i litt forskjellig, men barnet liker janus og Pierre Robert veldig godt, og vil ofte velge bort alt annet ullundertøy fremfor disse.

Som 2.lag så har vi både ull og fleece i barnehagen. Men stort sett så bruker de fleece på vår/høst og ull på vinter. Vi har ribbestrikket ull fra nøstebarn. Det er dyrt i innkjøp men man kjøper litt stort og det holder da gjerne flere sesonger og også til flere barn. Vi har akkurat lagt vekk et av settene vi kjøpte da han begynte i barnehagen, likedant som da vi kjøpte det , og det sette skal bli brukt av småsøsken da de passer inn i størrelsen. Har også ullfleece dress (nå jakke og bukse) fra nøstebarn og de er virkelig gull. Varer gjerne i overkant av ett år og kan fint brukes til flere barn etterpå. 

Men det er ikke alltid at pris betyr kvalitet, men vi har ofte gjort bomkjøp på billige dresser/votter/luernog endt opp med å måtte kjøpe nytt i løpet av samme sesong pga at det er ødelagt eller bare ikke holder til den bruken det er meningen å holde til, og derfor har vi ofte valgt litt dyrere klær for da vet vi at vi slipper å måtte ut å kjøpe nytt etter et par måneder. Det blir billigere i lengden å kjøpe noe dyrt som holder enn å kjøpe flere av de billige tingene på samme periode. Men du finner fort ut av hvilke merke du liker og som fungerer for dere. Barna er forskjellig og det er forskjellige bruk i forskjellige barnehager. 

Anonymkode: acab3...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...