Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, jeg har fått et stort problem! Har jobbet på matbutikk lenge uten problemer, men i det siste har jeg kjent på en merkelig følelse. Jeg blir så utrolig, utrolig irritert på kundene - kun for at de eksisterer. Jeg kjenner på dette hatet som oftest da jeg sitter i kassa, og jeg blir avbrutt i det jeg holder på med fordi det kommer kunder som skal betale. Tror det skyldes et stort "press" om at vi må få gjort mye da vi sitter i kassa, og de oppgavene får jeg ikke fullført pga. kundene. I tillegg er det vel også en generell irritasjon, da jeg ikke er så fan av å bli avbrutt når jeg holder på med noe, konstant.. og ekstra irritert blir jeg da jeg står og "venter" på at en kunde skal legge varene på båndet, men i stedet står de og ser på tyggiser/halspastiller/blad i en evighet, og _sekundet_ jeg går bort fra kassa for å sette i gang med noe bestemmer de seg for at nå, NÅ skal jeg legge varene på båndet!

Og TRO meg, jeg har innsett at kundeservice ikke er noe for meg. Men jeg er student og er avhengig av denne jobben. Jeg trives ellers på jobben, og denne irritasjonen er ikke der hele tiden, går litt i bølger. Og det viktigste er vel - jeg vet at det er MEG det er noe galt med, og ikke kundene. 

Jeg lager denne tråden fordi jeg ønsker innspill - gjerne fra andre som har hatt like problemer - til hvordan jeg kan takle dette problemet. Jeg bruker selv å tenke "det er kundene som betaler meg", "det er ikke kundene, men sjefen du skal være irritert på", og "dette er bare vanlige, snille folk, hun kunne vært mora eller bestemora mi". Og det hjelper litt!

Håper ikke alle setter i gang med å angripe meg nå, da jeg som sagt vet at det er meg som er det store problemet her, og jeg ønsker å endre det. 

Anonymkode: b5120...ed8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

^ glemte og si at jeg er redd for at kundene skal merke det og sladre til sjefen. I tillegg får jeg jo dårlig samvittighet ovenfor dem. Jeg ønsker jo ikke å være sur mot noen, men denne irrasjonelle irritasjonen inni meg skinner kanskje gjennom.. :-( derfor prøver jeg alltid å kompensere med å være overhyggelig de gangene jeg kjenner irritasjonen som verst inni meg..

- TS

Skrevet

Jeg har tidligere for en del år tilbake jobbet med kundeservice og kjenner igjen følelsen. Sannsynligvis begynner du å bli brent ut i jobben, misforstå meg rett, ikke utbrent. Du trenger nok å skifte beite rett å slett. 

Jeg pleide å tenke at jeg hadde en vindusvisker som visket over hele mitt indre i det en kunde kom inn døra. Viskeren fjernet alle negative følelser, fortrengte dem bak meg og jeg gikk inn i smilende robotmodus. 

Anonymkode: 91eda...4da

• Liker 6
Skrevet

Jeg hater kunder jeg også. Prøvde å drive en bar, det beste med det var å drikke øl, men gud hvor jeg hater kunder. 

Hva med å bytte til en mindre stressende jobb?

• Liker 4
Skrevet

Kan du tenke på kundene som en spennende utfordring som du skal mestre? De er en utfordring du skal løse, og mestre. Hver gang det kommer en ny person til kassa: Se på personen, tenk at dette er noe du skal klare med glans, dette mestrer du, og når du faktisk mestrer det - vær stolt av deg selv. Du har klart oppgaven din. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

^ glemte og si at jeg er redd for at kundene skal merke det og sladre til sjefen. I tillegg får jeg jo dårlig samvittighet ovenfor dem. Jeg ønsker jo ikke å være sur mot noen, men denne irrasjonelle irritasjonen inni meg skinner kanskje gjennom.. :-( derfor prøver jeg alltid å kompensere med å være overhyggelig de gangene jeg kjenner irritasjonen som verst inni meg..

- TS

Her må du rett og slett prøve å fokusere på at det er kundene du er der for, så får du heller notere det i loggen: "Ble ikke ferdig med varerullering (eller hva dere må gjøre) i dag, fordi jeg måtte prioritere kundene." Fokuser også på de som er ekstra trivelige og greie framfor dem som irriterer deg. Så lenge du er høflig og blid, er det nok ingen som kan ane din irritasjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet met å smile, si hei, scanne varene, spørre om de trenger pose, si beløpet, ta imot betaling, spørre om de trenger kvittering, og si hadet...

Hvis du virkelig ikke klarer det er det på tide å finne en annen jobb. 

Ja, jeg merker godt når kassadama er drittlei jobben sin, og jeg merker godt den påtatte vennligheten. Det skinner veldig lett gjennom. Og jeg går ikke av veien for å sende en klage til butikksjefen med tidspunkt for handelen, hva klagen går ut på, samt en beskrivelse/navn på ekspeditøren. Det tar meg 5 minutter. 

Jeg forventer å treffe en ekspeditør som behandler meg med respekt. Hater du jobben din får du finne deg en annen istedet for å forsure dagen til kundene. Det er nå en gang slik at det er vi som betaler lønna di in the end. Og det er min rett å se i hyllene hva jeg vil ha. Du får reise deg litt oftere og være litt mer effektiv. Eller finne deg en annen jobb.

Anonymkode: 71a74...028

• Liker 8
Skrevet

Ville søkt etter en annen jobb. Ikke nødvendigvis at all kundeservice er utelukket forresten - har jobbet innen forskjellige serviceyrker og elsket det, men dagligvare var ikke for meg heller.. det er så utrolig mange sure kunder, og ingen som merker jobben du gjør heller. Jeg tenker liksom ikke når jeg kommer inn på kiwi "wow! Her har de stått på med varepåfylling i dag! Dette gjorde dagen min!" Jeg tenker "melk.. ost.. løk.. hjem.." selv om jeg sørger for å smile og si hei og hade i kassen i det minste. Og mange gidder ikke det en gang, f.eks folk som ikke svarer når du sier hei - det er virkelig ikke normalt å ignorere noen som snakker til deg selv om de sitter i kassen! 

Jobbet som servitør og det var mye bedre, folk er ute for å kose seg - de er glad, takker deg for en god jobb etc. Og du føler at du gir folk en god opplevelse, i stedet for en kjedelig opplevelse de helst ville sluppet :fnise:

Anonymkode: 22fe5...ee7

• Liker 7
Skrevet

Det er faktiskt ditt valg, om du lar deg irritere eller ikke.

Anonymkode: d0dcd...03c

• Liker 2
Skrevet

Må du sitte i kassen hele tiden da? Kanskje du kan spørre om å få lov til å jobbe mer i butikken i stedet for å sitte i kassen? Fruktdisken, kjøledisken eller lignende. Det kan hende det blir mindre kundekontakt av det, i det minste.

Eventuelt skaff deg annen jobb, f.eks å jobbe på et lager eller lignende?

Anonymkode: d2a0c...3ac

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen. Jobbet to år på bakeri og hatet alle kundene. Det er bare å holde ut til du er ferdig med studier. Bruk dette som motivasjon til å fullføre studier og få deg en jobb som du faktisk liker...

Anonymkode: f107e...7a1

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange gode svar!

Det kan godt hende jeg begynner å bli litt utbrent, ja. Har hatt det lignende i andre jobber før, men det skjer alltid etter en viss periode - altså etter jeg har jobbet der en stund. Er redd det er fordi jeg nå virkelig begynner å bli "komfortabel" på arbeidsstedet.

Og tro meg, et "hei, pose, beløp, takk, hade" gir jeg alltid til kundene, jeg vet selv hvor irriterende det er og ikke få det på andre butikker. Og må vel påpeke at det er den indre, intense (!) irritasjonen som plager meg, jeg tror jeg har holdt det godt skjult for kundene hittil.

Vi som er på jobb varierer mellom å sitte i kassa, og å være ute i butikken, så er ikke det som er problemet. Og jeg trives jo i jobben, kunne egentlig ikke tenkt meg å jobbe f.eks. på sykehjem eller restaurant.

uansett; takk for tips hittil, og det var egentlig fint å lese at jeg ikke er den eneste som har hatt det slik. 

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet met å smile, si hei, scanne varene, spørre om de trenger pose, si beløpet, ta imot betaling, spørre om de trenger kvittering, og si hadet...

Ja, jeg merker godt når kassadama er drittlei jobben sin, og jeg merker godt den påtatte vennligheten. Det skinner veldig lett gjennom. Og jeg går ikke av veien for å sende en klage til butikksjefen med tidspunkt for handelen, hva klagen går ut på, samt en beskrivelse/navn på ekspeditøren. Det tar meg 5 minutter. 

Jeg forventer å treffe en ekspeditør som behandler meg med respekt. Hater du jobben din får du finne deg en annen istedet for å forsure dagen til kundene. Det er nå en gang slik at det er vi som betaler lønna di in the end. Og det er min rett å se i hyllene hva jeg vil ha. Du får reise deg litt oftere og være litt mer effektiv. Eller finne deg en annen jobb.

Det er kunder som deg som gjør livet surt for de som sitter i kassa, som om du er noen jævla primadonna. 

Anonymkode: 8fdc0...ea1

• Liker 32
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kunder som deg som gjør livet surt for de som sitter i kassa, som om du er noen jævla primadonna. 

I en butikk er alle kundene de ansattes primadonnaer. Om du ikke skjønner hva en kundegruppe er for noe, så har du ingenting i en butikk å gjøre. Det går fint an å ha kunder uten en butikk, mens en butikk uten kunder finnes ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Jeg kunne aldri hatt en jobb med kunder eller brukere. Ok, de er idioter og du hater dem inderlig og med glød, men det beste er å holde ut med dem. På grunn av dem får du betalt regningene dine og mat på bordet. Snart er du ferdig utdannet og trenger aldri mer å nedlate deg til å smile til, ta imot kjeft fra eller snakke med dem:)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du smiler og gjør alt det, men du merker det er påtatt, så klager du til sjefen? Når man har sittet i kassa i mange timer og hatt en haug av ufyselig kunder er det ikke så fryktelig lett å presse frem et ekte smil til alle kundene. Men så lenge man faktisk smiler, sier hei og gjør det man skal, så får faktisk kundene takle et litt påklistra smil altså.

Anonymkode: a80f6...ef5

• Liker 10
Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk må slutte med den belærende holdningen "Vi betaler lønna di".
Folk trenger penger, du trenger varer. Du handler ikke det du trenger fordi du tenker at du skal drive veldedighet for butikken. Om du sender en klage på en som har såkalt påtatt vennlighet så sier det en hel del om deg enn det de gjør om de ansatte. Og jeg tror nok butikker klarer seg meget godt folk med slike holdninger, og det håper jeg og tror sjefene til disse mener også.

"Caroline som eksepederte meg i kasse 3, kl. 15:23 torsdag, 18/01 smilte ikke da hun slo inn varene, og var påtatt vennlig. Jeg håper dere gjør noe med dette" Hilsen sur forsmådd kunde som ikke har det så bra ellers og må la det gå utover andre som ikke kan stå opp for det.

Nå jobber jeg (gudskjelov) ikke i butikk, men jobber innen salg og er min egen sjef og tar service og kundeservice virkelig seriøst, men har flere ganger sett hvordan folk oppfører seg i køen på butikken, og det er virkelig ikke tilfellet at kunden alltid har rett i slike settinger. Jeg handler for å kjøpe nødvendige varer, jeg er ikke den ansattes sjef, jeg kan ikke kreve hvordan de skal oppføre seg. Men jeg har aldri opplevd at den som jobber bak kassa er frekk, og det tror jeg kommer av normal folkeskikk. Ser jeg noen komme i kassen i det jeg kommer med varer så stopper jeg ikke opp for å lese blader selv om det er min "rett", normal folkeskikk og høflighet gjelder også her, og det kan man komme langt med. Kanskje du også bør prøve det slik at du slipper å lete opp navn/notere tidspunkt når du handler.

Anonymkode: f8a2d...c04

• Liker 23
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en butikk er alle kundene de ansattes primadonnaer. Om du ikke skjønner hva en kundegruppe er for noe, så har du ingenting i en butikk å gjøre. Det går fint an å ha kunder uten en butikk, mens en butikk uten kunder finnes ikke.

Jeg jobber ikke i butikk. Selvfølgelig er kundene veldig viktig for butikken, men det gir deg ingen blankofullmakt til å oppføre deg nedlatende ovenfor personalet eller klage på bagateller. 

Hadde jeg jobbet i butikk og du hadde sendt en klage på en slik bagatell (så lenge jeg ikke hadde vært frekk selv selvsagt, men det er jo ikke hvis man bare fremstår som det i dine øyne, uten noe mer) så hadde jeg krevd å få vite navnet på hvem som hadde klaget, ringt deg og gitt deg en lærepenge du ikke hadde glemt med det første. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Deg. Akkurat sånne som deg. 

Heipådeg, du ødelegger faktisk fort hele min dag. Du gjør faktisk slik at de neste kundene må få påklistret smil, mest fordi jeg av å til nesten har lyst til å felle en tåre når det kommer slike som deg. Den holdningen din, den er så jævlig. 

Anonymkode: c0d85...06a

• Liker 15
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ikke i butikk. Selvfølgelig er kundene veldig viktig for butikken, men det gir deg ingen blankofullmakt til å oppføre deg nedlatende ovenfor personalet eller klage på bagateller. 

Hadde jeg jobbet i butikk og du hadde sendt en klage på en slik bagatell (så lenge jeg ikke hadde vært frekk selv selvsagt, men det er jo ikke hvis man bare fremstår som det i dine øyne, uten noe mer) så hadde jeg krevd å få vite navnet på hvem som hadde klaget, ringt deg og gitt deg en lærepenge du ikke hadde glemt med det første. 

ha ha ha. Din tastatur ridder.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...