Gå til innhold

Hva hadde dere gjort hvis dere kom hjem og svigermor ryddet i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klikket og skjelte ut samboeren min. Han har gitt beskjed men hun gir seg ikke. Hun kommer inn når vi er ikke hjemme, flytter på ting, rydder, vasker rommene til hans barn(mitt barns rom rører hun ikke), tar alt som ligger i stuen ut og legger det på et rom(hvis jeg har ikke tatt vekk småting, klær osv. Stapper ting i skappene og bare lukker.Vasker klær, skifter på sengene ( bare hans barn). Vi kom i dag fra lang helg ferien og barna jubler at rommene skinner mens gutten minstår helt fortvilet. 

Jeg føler at jeg ikke blir respektert i det hele tatt. Det hjelper ikke å si i fra. Vi har koden på døren som vi skifter jevnlig, men hun spør barna om koden

I dag klikket jeg onklig og sa at jeg orker ikke mer.4 år har jeg bodd her og det verste er at hun kommenterer at vi ikke har styr på huset etter hun har ryddet.

Anonymkode: f3d7c...7df

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt at enten byttet vi lås, ellers hadde jeg flyttet ut. Bedre å være singel eller særbo enn å aldri føle seg skikkelig hjemme fordi folk kan komme inn når de føler for det selv. 

Anonymkode: 0be0b...e83

• Liker 23
Skrevet

Tatt nøkkelen tilbake og forklart hvorfor til svigermor. Sånn kan man bare ikke holde på. 

Anonymkode: 7d0b0...458

• Liker 4
Skrevet

Hvis noen ønsker å gjøre meg en tjeneste eller gi meg noe takker jeg. Hvis noen vil gjøre meg noe de opplever som en tjeneste som jeg opplever negativt sier jeg takk men nei takk. 

Kodelås er forøvrig idiotisk, skaff deg vanlig lås. 

Men å ta så på vei for noe slikt virker merkelig. Ta opp problemet med partene på en skikkelig måte.

• Liker 2
Skrevet

Ser nå at du har kode. Ville ikke dratt barna inn i dette, men hadde nok vurdert å både skjelle ut svigers. Hadde også byttet til nøkkellås som hun ikke fikk nøkkel til hvis dette nå ikke ble respektert. 

Anonymkode: 7d0b0...458

• Liker 3
Skrevet

Hvis barna jubler så mye over rent hus, er det kanskje på tide å lære seg å rydde og vaske bedre for deg og din samboer. Det løser vel problemet med svigermor også.

Anonymkode: 08522...667

• Liker 13
Skrevet

Jeg blir også glad hvis noen gjør slikt for meg. Men nå er jeg litt usikker på hva som er problemet her, er det det at hun er så frekk å rydde, eller er problemet at hun er frekk og rydder - og enda mer frekk som utelater ditt barns rom?

At hun utelater ett rom er symptom på at dere ikke har spesielt godt forhold og at dette har vært et tema tidligere.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klikket og skjelte ut samboeren min. Han har gitt beskjed men hun gir seg ikke. Hun kommer inn når vi er ikke hjemme, flytter på ting, rydder, vasker rommene til hans barn(mitt barns rom rører hun ikke), tar alt som ligger i stuen ut og legger det på et rom(hvis jeg har ikke tatt vekk småting, klær osv. Stapper ting i skappene og bare lukker.Vasker klær, skifter på sengene ( bare hans barn). Vi kom i dag fra lang helg ferien og barna jubler at rommene skinner mens gutten minstår helt fortvilet. 

Jeg føler at jeg ikke blir respektert i det hele tatt. Det hjelper ikke å si i fra. Vi har koden på døren som vi skifter jevnlig, men hun spør barna om koden

I dag klikket jeg onklig og sa at jeg orker ikke mer.4 år har jeg bodd her og det verste er at hun kommenterer at vi ikke har styr på huset etter hun har ryddet.

Jeg reagerer litt på at din sønn var fortvilet. Vasker eller rydder ikke du rommet hans? Eller noen rom i det hele tatt? Høres ut som en drøm at hun rydder og vasker gratis. Ikke greit med forskjellsbehandlingen hun gir barna da men

• Liker 3
Skrevet

Problemet ligger vel i at hun gjør forskjell for barna og kommer inn selv om hun har blitt fortalt mange ganger at hun ikke skal det. 

Jeg hadde klikka! Særlig fordi hun ikke hadde gjort det for mitt barn i tillegg og utelatt ham når hun først holder på!

Anonymkode: 7bdf1...397

• Liker 8
Gjest Hemoglobin
Skrevet

Har dere vurdert å ha familiemøte? Først du, mann og barn der dere blir enige om hva dere skal gjøre, deretter kalle inn svigrrmor på teppet og familien samlet gir beskjed om hva som ikke er greit.

Hvis ikke dette hjelper, bytte lås. Og hvis ungene har nøkler, ikke la de gi den til svigermor.

Jeg tenker at en samlet front nok kan gjøre best nytte her, men faren er der for at hun blir helt krakilsk og setter seg i en offer rolle når alle står samlet mot henne.

Skrevet

Jeg hadde blitt glad for gratis hjemmehjelp, men at ditt barns rom er utelatt er helt uaktuelt. DET hadde jeg ikke godtatt.

Anonymkode: 89c13...7ce

• Liker 7
Skrevet

Hva er kjernen i problemet. At hun kommer uanmeldt? Eller at hun dropper ditt barns rom? Eller begge deler? Det er lettere å gi en god tilbakemelding når du har tenkt gjennom dette først. 

Har dere sagt klart i fra? Eller bare antydet at det ikke passer så godt? 

Jeg hadde sagt klart og tydelig i fra. Hjalp ikke det ville jeg byttet lås eller installert alarm. Her er det mange muligheter som gjør at du slipper å involvere barna - vi har en løsning der både garasje, utgangsdør og alarm kjenner igjen at det er vi som kommer. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barna jubler så mye over rent hus, er det kanskje på tide å lære seg å rydde og vaske bedre for deg og din samboer. Det løser vel problemet med svigermor også.

Anonymkode: 08522...667

De jubler pga de gidder ikke å rydde rommet selv og hun legger igjen sjokolade i skol og små koselige lapper med penger

ts

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jubler pga de gidder ikke å rydde rommet selv og hun legger igjen sjokolade i skol og små koselige lapper med penger

ts

Iiich. Hun høres ut som den onde stemora i askepott og sønnen din er askepott. Ikke greit. Du har ikke annet valg enn å ta en alvorsprat. Hva sier samboeren din til denne forskjellsbehandlingen?

• Liker 7
Skrevet

Da hadde jeg "rydda" kjerringa ut av huset.

• Liker 15
Skrevet (endret)

Tilbake til nøkkellås. Pass på at ungene ikke får låne bort nøklene sine. 
Inntil videre inndras goder hos ungene om de deler ut koden til andre. Da kan de for det første ikke ha kode, hvem vet hvem andre som får den, og for det andre respekterer ikke ungene husreglene. 
Din mann må sette foten grundig ned. 
Og du må se på om du vil være i dette forholdet eller ikke. 

Jeg hadde vurdert å flytte langt vekk om jeg ble utsatt for den typen invasjon. Med eller uten mannen! 

Edit: Ble snålt! For det første ikke ha nøkkel og for det andre miste en form for gode, hadde jeg tenkt å skrive før jeg sporet av meg selv. 

Endret av Juniper
  • Liker 6
Skrevet

Hvis du syns det er problematisk så må dere jo snakke med henne på en sikkelig måte, som gjør at hun forstår hvorfor det faktisk er et problem. Tipper hun nå bare gjør det fordi hun tror hun gjør dere en tjeneste, og for å være snill mot dere og barna (eller i hvert fall halvparten av barna da...). 

Skrevet

Svigermora mi rydder og vasker når hun er på besøk. Jeg velger å ikke ta dette som et frekt hint om at huset er skittent, men heller som en hyggelig gest fra henne. Hadde hun gjort forskjell på ungene hadde det nok gått inn på meg. Hvis hun vasket for så å klage over rot ville jeg heller ikke likt det. Hadde heller ikke likt om hun låste seg inn når hun var bedt om noe annet. Vanskelig å sammenligne med så mange ulikheter. Jeg sier hvertfall takk for hjelpen og er glad til for at huset er ryddig og rent uten at jeg har løftet en finger!

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dette er vanskelig for deg. Hun gnir på en måte inn, at det er forskjell på barna som bor i dette huset, og det er ikke bra. Dere må få damen på talefot, og muligens skaffe en egen hushjelp, slik at dere kan få hjelp til å rydde på en demokratisk måte. Vet ikke om det er mulig å ta denne blemmen på en konfliktdempende måte, men hva med å få etablert et bånd mellom denne damen, og ditt barn? Hva om hun f.eks kunne holde et ryddekurs for ditt barn (er det den eldste)? Om ditt barn er den eldste, er det jo ikke urimelig å stille litt høyere krav til dennes ordenssans. Kanskje dere til og med kunne stilt det som et krav for ryddingen, at ditt barn skulle være med på sjauingen, og i tillegg gi litt penger, til nettopp, ditt barn, slik at den som er eldst, kan få noen privilegier som passer for alderen? Om man skal sette grenser for slike figurer som din svigermor, risikerer man gjerne å splitte familien, og gjøre vondt værre. Man bør derfor gå varsomt fram, og kompensere enhver grensesetting, med belønningsfaktorer, slik at damen forstår at dere setter pris på henne. Uansett, det er dere som skal sette rammene for hvordan dere har det. Håper dere får dette til å balansere seg over tid.

Skrevet

Jeg lurer på hva svigermor hadde sagt om TS hadde reist hjem til henne og ominnredet huset hennes, for det var så upraktisk. 

Det handler om å ha en smule respekt for andre, og det mangler svigermoren her! 

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...