Gå til innhold

1000 kalorier om dagen? 500 kalorier på 10 timer? Ok for stillesittende rullestolbruker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette ble litt langt, kommer først en masse informasjon, men kommer med det egentlige spørsmålet helt nederst, om det er kjedelig å lese.

Jeg er ca 150 cm høy, veier 65 kilo og er ca 30 år. Jeg sitter i rullestol og kan ikke trene, så har veldig lite muskler. Jeg forbrenner ca 1400 kalorier dagen for å vedlikeholde. Men jeg vil ned i vekt, siden 65 kilo nesten er fedme for meg og jeg begynner å få diabetes. Har kuttet ut alt av godteri og hvit loff og hvit pasta, men har ikke gått ned i vekt, og har lest å gå ned i vekt også er viktig. Dessuten vil jeg jo gjerne se ok ut, å sitte i rullestol føles ille nok, og vil være presentabel. Mitt problem er at jeg ikke har mye å gå på når det gjelder kalorier.

Jeg har nå tenkt å ligge på ca 1000 om dagen. Jeg jobber ikke, men er sosial og dagens høydepunkt er kvelden, møter foreldre én dag i uken, bror én dag, to venner venn to dager, og ofte en til kveld hvor jeg er sosial. Da handler det om middag, kanskje et glass vin eller to. Dessert dropper jeg, tar kanskje en liten yoghurt eller en frukt om de har noe. Men vi går som regel ut, har take away eller de lager, siden det er vanskelig for meg å lage mat. Så regner med at hver sosial-kveld utgjør omtrent 500-700 kalorier, selv om jeg da ikke spiser så mye (pizza, indisk, eller selv salat med vin blir fort mye). Så har jeg satt opp 500 kcal utenom dette hver dag. Da burde jeg ha et underskudd på ca 200-500 dagen og jeg vil gå ned 1-2 kilo i måneden. 

Mitt spørsmål: Er 500 kalorier fra klokka 8 (når jeg våkner) til 19 (tidligste middag) for lite? Spiser da vanligvis et rundstykke med 110g makrell i tomat og så en frukt eller yoghurt som lunsj. Og er ca 1000 kalorier for lite? Selv om dagsbehovet mitt nok ikke er mer enn omtrent 1400?

Anonymkode: e4cab...ed4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser nå at retningslinjene for forumet sier minimum 1500 kalorier dagen. Men mitt forbruk er altså omtrent 1400 (har sjekket på maskin). Synes det er synd om oss funksjonshemmede blir holdt utenfor å kunne få råd her, og håper at dette sees gjennom fingrene. Jeg har ingen som helst spiseforstyrrelse (i den ene eller andre retningen) og ønsker bare å komme til en sunn vekt for min høyde og muskelmasse (da denne er lav og veldig vanskelig å øke). Håper på å gå til omtrent 55 kilo i første omgang, da dette er grensen til normalvekt. 

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål: Er 500 kalorier fra klokka 8 (når jeg våkner) til 19 (tidligste middag) for lite? Spiser da vanligvis et rundstykke med 110g makrell i tomat og så en frukt eller yoghurt som lunsj. Og er ca 1000 kalorier for lite? Selv om dagsbehovet mitt nok ikke er mer enn omtrent 1400?

Det er totalen i løpet av dagen som har betydning, så det går fint.

Jeg synes du skal snakke med legen din om dette. Spesielt hvis du ligger an til å utvikle diabetes. Jeg skjønner at du sannsynligvis forbrenner litt mindre siden du sitter i rullestol, men det er også svært viktig at du får i deg de næringsstoffene kroppen trenger.

Anonymkode: 3cc52...190

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er totalen i løpet av dagen som har betydning, så det går fint.

Jeg synes du skal snakke med legen din om dette. Spesielt hvis du ligger an til å utvikle diabetes. Jeg skjønner at du sannsynligvis forbrenner litt mindre siden du sitter i rullestol, men det er også svært viktig at du får i deg de næringsstoffene kroppen trenger.

Takk for svar. :-)

Bra hva jeg spiser når ikke er så viktig. :-) Jeg vil gjerne kose meg på kveldene og trenker ikke SÅ mye energi på dagen, siden jeg ikke er i jobb.

Jeg har snakket om legen. Han ga meg bare et hefte der det sto det typiske 2000 kalorier for kvinner og 2500 kalorier for menn, og når man slanker seg ligge 500-1000 kalorier under. Da jeg sa jeg forbrant mindre, sa han bare at det kunne han ikke noe om. 

Men for andre, er et dagelig underskudd på 200 til 500 kalorier passe? Er det FOR sakte? Tenker jeg ikke burde ligge noe lavere enn omtrent 1000 kalorier dagen (70% av vedlikehold, så ikke SÅ lite). Men er litt ny på dette, så kan hende jeg tar feil.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. :-)

Bra hva jeg spiser når ikke er så viktig. :-) Jeg vil gjerne kose meg på kveldene og trenker ikke SÅ mye energi på dagen, siden jeg ikke er i jobb.

Jeg har snakket om legen. Han ga meg bare et hefte der det sto det typiske 2000 kalorier for kvinner og 2500 kalorier for menn, og når man slanker seg ligge 500-1000 kalorier under. Da jeg sa jeg forbrant mindre, sa han bare at det kunne han ikke noe om. 

Men for andre, er et dagelig underskudd på 200 til 500 kalorier passe? Er det FOR sakte? Tenker jeg ikke burde ligge noe lavere enn omtrent 1000 kalorier dagen (70% av vedlikehold, så ikke SÅ lite). Men er litt ny på dette, så kan hende jeg tar feil.

Jeg vet ikke hvordan du har beregnet deg frem til hvor mye du trenger. Du kan bestille time hos ernæringsfysiolog. Som sagt så bør du ikke spise for lite over tid, da du vil få i deg for lite næring. Siden du er i en litt annen situasjon enn folk som går og kan begynne å trene, og siden du må lære deg noe du kan leve med resten av livet, synes jeg det er ekstra viktig for deg å få hjelp av fagfolk.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan du har beregnet deg frem til hvor mye du trenger. Du kan bestille time hos ernæringsfysiolog. Som sagt så bør du ikke spise for lite over tid, da du vil få i deg for lite næring. Siden du er i en litt annen situasjon enn folk som går og kan begynne å trene, og siden du må lære deg noe du kan leve med resten av livet, synes jeg det er ekstra viktig for deg å få hjelp av fagfolk.

Kom fram til ca 1400 siden jeg har en venn som jobber på treningssenter hvor de har en maskin som beregner BMR (hva jeg bruker om jeg ligger stille), den kom på 1250. Tenker litt mer, 1400 er riktig, siden jeg kan bevege overkroppen og slikt. Har også gjort meg kjent med kalorier de siste månedene, og la meg på dette og gikk ikke opp.

Jeg sparer opp penger til ernæringsfysolog, og har også bedt om annen fastlege (som kanskje kan hjelpe meg å få økonomisk hjelp til å få dette dekket). Tenkte jeg skulle begynne på egenhånd, på grunn av diabetesen. Vil ikke gå på noen streng keto-diett, da jeg har lest om uheldige helseeffekter. Fedon osv er ok, og er jo omtrent slik jeg spiser nå.

Skrevet

Jeg husker at jeg leste et innlegg på Norwegian Athletic Forum-gruppen på fb der en fyr som satt i rullestol hadde klart å gått ned masse i vekt. Tror å huske at han lå på rundt 1000kcal om dagen. Skal se om jeg finner det innlegget igjen.

Anonymkode: dcbfa...f5f

Skrevet

En venninne sitter i rullestol og får ikke trent så mye. Hun kan alt om kosthold, men sliter likevel med å gå ned i vekt. En periode holdt hun seg til lavkarbo og gikk ned litt over en kilo i uka over par måneder. Men, hun bor ikke alene nå og sier hun for lett blir fristet av det de andre kjøper inn. Hun har også problemer med å få i seg frokost og spiser for mye på kveldene, men hun har ikke gått opp i vekt, sliter bare med de siste kiloene etter at hun begynte å spise mer av sukkerholdige matvarer.

Det høres ut som Fedon kan være det rette for deg. Husk at alkohol stanser fettforbrenning i tillegg til at det inneholder tomme kalorier. Velg en vin med lavt innhold av karbohydrater. Nå står innholdet av sukker ved siden av prisen på hylla, ellers er de ansatte flinke til å gi råd.

Det sies at kosthold utgjør over 80 prosent når man skal ned i vekt, trening cirka 15-20. Har du mulighet til å trene overkroppen ville jeg gjort det. Basseng er også fint.

Anonymkode: 2b523...f3f

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden i henhold til våre retningslinjer.

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger
her. Viser også til deres kilde her (side 187)

ninuska_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...