Gå til innhold

Hvor mye har dere å rutte med i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor mye har dere i måneden etter at faste utgifter er betalt? Og hvor mange er dere/evt er du alene? Synes du selv at du har det romslig, eller snur du på krona hver måned?

Jeg sjekket på sifo sitt standardbudsjett, og jeg syntes det var litt voldsomt? Er vel meningen at det skal være utgiftene dersom man lever nøkternt, men man lever vel veldig godt med et sånt budsjett?

Anonymkode: 0ab15...87a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har rundt 2000 igjen etter husleie/internett/busskort/forsikring er betalt. Meg og en hund som bruker medisiner for mellom 700-1000 i måneden. 

Anonymkode: b7dfb...5e7

Skrevet

Syntes SIFO budsjettet er rimelig tight, ikke mye slingringsrom der... 

Spørs hva du mener med "faste utgifter"

Etter huslån, husleie, strøm, internett, lånekassen og mat er betalt har jeg ca 16000 igjen. Jeg er i veldig sparemodus om dagen så setter av i hvert fall 10 000 på sparekonto, så da er det 6000 igjen til ting som frisør, lege, tannlege, klær, lunsj i kantina på jobben, lønningspils, en kinobillett, alkohol,  en middag med en venninne etc... 

Anonymkode: 74c7a...fb4

• Liker 1
Skrevet

7-8000 igjen etter at alle regninger er betalt. Legger endel så tilside for sparing, bruker 3-4000 på mat + div.

Anonymkode: 559b9...db3

Skrevet

Nesten 17.000 utbetalt.

Studielån 1.500
Mobil 200

Så jeg har det ganske bra økonomisk.

Jeg betaler ikke husleie for øyeblikket og vi er tre som bor sammen og deler matutgiftene, så de vet jeg ikke helt.

Nå må jeg finne meg egen leilighet og jeg må kjøpe bil da det er et krav i jobben.

Regner med at jeg kommer til å ligge ikke langt over 0 med tanke på leiepriser, billån og forsikringer jeg må skaffe meg.

Anonymkode: ea1fb...4cc

Skrevet

Etter at jeg har betalt alt av faste regninger og ført over penger (3000) til sparekontoen og noen tusenlapper til regningskontoen, har jeg igjen 11.600,- kr til mat og diverse som måtte dukke opp denne måneden. Av de 11.600 går ca 6000 til handling i matbutikker. Dette er til meg og en halvvoksen sønn.

Jeg går ikke ut på byen o.l., nesten aldri på kafe, så det rekker fint.

Det pleier å ligge på rundt dette beløpet (elleve-tolv tusen) hver måned, men det kan variere litt, avhengig av måned, hva jeg har til overs. Får  jeg mer til overs, går det som regel til sparekonto eller jeg fører over til regningskontoen, for å ha litt ekstra der.

Skrevet

Syns SIFO budsjettet er ganske romslig, sånn på grensa for hvor mye man kan bruke før man egentlig sløser litt, uavhengig av hvor mye en har å rutte med. Men jeg er enslig og uten barn, kanskje familiebudsjettene stemmer bedre.

Jeg har 10 800 kr etter faste utgifter, inkl. leie, nett, mobil og forsikringer. Lever nykternt og kutter kostnader der det er mulig, og setter av det meste til sparing og ting jeg virkelig trenger/ønsker meg.

Anonymkode: dc012...39d

Skrevet

Vi er 2 voksne og en 2åring som har ca 15000kr etter alt er betalt. Sparer 3000kr til EK og barnetrygden til guttungen, så da har vi 11000kr igjen - og det fungerer helt fint :)

Anonymkode: 96a2a...2e5

Skrevet

Er student og har 11000 inn hver mnd, så etter regninger er betalt har jeg vel 4650 etter alle faste regninger er betalt, men så er det alltid noe ekstra som legebesøk, medisiner o.l. Spiser glutenfritt, så det merkes vel på budsjettet med en tusenlapp ekstra i måneden. 

Anonymkode: acae7...57a

Skrevet

30 000 igjen etter alt er betalt

Anonymkode: 7050c...957

Skrevet

To godt etablerte voksne, i gode jobber. Får 90 000 utbetalt i måneden. 20 000 til avdrag/renter, 1 000 i strøm, kanskje 2 000 i diesel/bompenger, 500 i forsikringer, 1 000 til internett/tv. Setter av 5 000 til frivillig pensjonssparing i måneden. 3 000 i studielån. 1 500 eiendomsskatt. Sikkert mye glemt... Relativt høyt forbrukt til mat/viner/restaurant og klær/sko/vesker. Har en del til overs, det brukes til reiser, og vi setter hver måned overskuddslikviditeten (som kan variere fra 0 til 50 000) inn på høyrentekonto som er ment å gå til nye biler, oppussing, og andre større ting ved huset. 

Anonymkode: 506fa...c58

Skrevet (endret)

Månedlige utgifter for hele husholdet

Person 1: Mann 20 til 50 år.

Individspesifikke utgifter

Mat og drikke 2 790
Klær og sko 790
Personlig pleie 560
Lek og mediebruk 1 180
Reise (kollektivt) 690
Spedbarnsutstyr 0
Sum 6 010

Husholdsspesifikke utgifter

Andre dagligvarer 240
Husholdningsartikler 360
Møbler 350
Mediebruk og fritid 2 060
Bil (drift og vedlikehold) 2 270
Barnehage 0
Aktivitetsskole (SFO) 0
Sum 5 280

Totalt forbruk

Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 11 290

Sifo virker jo helt absurd. Hvis jeg skulle bruke 2790 på mat og drikke ville jeg jo bare kunne tatt meg en tur ut på byen... 

Skjønner heller ikke hvordan man skal klare seg med 350 på møbler i måneden... Det er jo liksom en tallerken... 

Hvor mye jeg har til overs kommer jo helt an på hvor mye jeg jobber og hvor hard jeg brukte kredittkortene måneden før. Min økonomi svinger med humøret. 

Endret av amativeReflection
Skrevet
41 minutter siden, amativeReflection skrev:

Månedlige utgifter for hele husholdet

Person 1: Mann 20 til 50 år.

Individspesifikke utgifter

Mat og drikke 2 790
Klær og sko 790
Personlig pleie 560
Lek og mediebruk 1 180
Reise (kollektivt) 690
Spedbarnsutstyr 0
Sum 6 010

Husholdsspesifikke utgifter

Andre dagligvarer 240
Husholdningsartikler 360
Møbler 350
Mediebruk og fritid 2 060
Bil (drift og vedlikehold) 2 270
Barnehage 0
Aktivitetsskole (SFO) 0
Sum 5 280

Totalt forbruk

Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 11 290

Sifo virker jo helt absurd. Hvis jeg skulle bruke 2790 på mat og drikke ville jeg jo bare kunne tatt meg en tur ut på byen... 

Skjønner heller ikke hvordan man skal klare seg med 350 på møbler i måneden... Det er jo liksom en tallerken... 

Hvor mye jeg har til overs kommer jo helt an på hvor mye jeg jobber og hvor hard jeg brukte kredittkortene måneden før. Min økonomi svinger med humøret. 

Det er snittkostnader. Det meste av inventar holder jo i flere tiår hvis man tar godt vare på det.

• Liker 2
Skrevet

Før utgifter til mat og husholdning har jeg rundt 19 000 til overs. 

Har ganske lave utgifter nå (bor billig, har ikke bil), men holder på å spare til egen bolig, og regner med å få økte ugifter på 7-8000 etter at jeg kjøper, så prøver å holde meg til det budsjettet slik at jeg får lagt av en del penger.

Anonymkode: 65ef1...a1e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snittkostnader. Det meste av inventar holder jo i flere tiår hvis man tar godt vare på det.

Det blir 210 000 på de femti årene jeg vil kjøpe møbler. Det virker fortsatt urimelig lavt.

Skrevet

Etter alt er betalt har jeg igjen 10 000 til mat og sparing

Anonymkode: bb51d...41f

Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig at det er samme budsjett for en på 20 som en på 40. 

Da jeg var 20, kunne jeg spise macaroni til middag uten å bli tjukk, bodde i bofellesskap og vi gikk med olabukser og vesker fra HM. Nå må jeg gå ordentlig kledd på jobb, bo alene og spise riktig. 

Anonymkode: e6070...c8a

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt merkelig at det er samme budsjett for en på 20 som en på 40. 

Da jeg var 20, kunne jeg spise macaroni til middag uten å bli tjukk, bodde i bofellesskap og vi gikk med olabukser og vesker fra HM. Nå må jeg gå ordentlig kledd på jobb, bo alene og spise riktig. 

For ikke å snakke om at kroppen begynner å bli gammel og jeg trenger kremer, gode sko, har tannlegeregninger som begynner å bli solide, må til fysio her og akupunktur der. 

Skrevet

Mellom 15 000-20 000 kr etter at faste utgifter er betalt. Er to stykker. Føler vi har det veldig romslig. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet (endret)

I snitt mottar jeg 25 000 kr i måneden. 21k i uføretrygd og 4000kr i arbeid de dagene jeg har overskudd til det.

Har også 10 000kr i regninger per måned og mitt mat budsjett ligger på 4-5000 kr i måneden. De resterende pengene setter jeg inn på en feriekonto hvor jeg sparer opp for å reise jorden rundt. reiser til utlandet i snitt annenhver måned

Endret av WubWub

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...