Gå til innhold

Har SIO fastlege, men er ikke student lenger. Må jeg på legevakten for å snakke med lege?

appelsinlim

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til fastlege hos SIO Helse i Oslo, men nå er jeg ikke student lenger. Jeg har blitt syk, og ser mørkt ut med tanke på å gå på jobb i morgen, så skulle helst ha snakket med en lege. Jeg får ikke ny fastlege før 1. februar, og tror ikke jeg får time hos SIO uten gyldig semesterbevis? 

Vet noen noe mer om dette? Må jeg på legevakta for å få legehjelp? Vil gjerne unngå dette fordi det ikke er akutt. 

Endret av appelsinlim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at det finnes informasjon om det på SiO sine informasjonssider? Har du ikke fastlege, er det legevakten som kan hjelpe. 

Anonymkode: ca56e...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke klart å finne noe om det (ellers hadde jeg ikke spurt). 

Har kun funnet info om du vil ha fastlege der (da må man være student og ha bevis), har ikke funnet om hva som skjer når du ikke er student lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du var student forrige semester, så gjelder vel semesterbeviset frem til 31. januar? Sjekk kvitteringen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalingsfrist for semesteravgift er jo uansett ikke før 1. februar, så teknisk sett skal semesterbevis for forrige semester være nok.

Anonymkode: bc8b1...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, alabaster skrev:

Hvis du var student forrige semester, så gjelder vel semesterbeviset frem til 31. januar? Sjekk kvitteringen

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalingsfrist for semesteravgift er jo uansett ikke før 1. februar, så teknisk sett skal semesterbevis for forrige semester være nok.

Anonymkode: bc8b1...c29

Var student i vårsemesteret, så det er ikke gyldig lenger. Er jeg som har surra med å ikke bytte før, svir litt akkurat nå. HEHE. Men takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke semesterkort for å bestille. Selvsagt nekter de ikke noen å få legetimen de har bestilt hvis de har glemt lommeboken hjemme eller i bilen.

Jeg har gått til leger der i et helt semester uten å ha husket å dra med meg semesterkortet. Husk å glemme telefonen din også, hvis ikke ber de deg logge inn og vise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Du trenger ikke semesterkort for å bestille. Selvsagt nekter de ikke noen å få legetimen de har bestilt hvis de har glemt lommeboken hjemme eller i bilen.

Jeg har gått til leger der i et helt semester uten å ha husket å dra med meg semesterkortet. Husk å glemme telefonen din også, hvis ikke ber de deg logge inn og vise det.

Hater å gjøre sånne ting. Men tror du de sier at jeg ikke får time dersom jeg sier at jeg ikke er student lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, appelsinlim skrev:

Hater å gjøre sånne ting. Men tror du de sier at jeg ikke får time dersom jeg sier at jeg ikke er student lenger? 

Jeg aner ikke, men det er jo helt idiotisk å si. Det er bokstavelig talt det dummeste du kan gjøre.

Du bestiller time normalt, kontorkjerringen ber deg kanskje ta med semsterkort (sannsynligvis er det ikke engang et tema).

Når du kommer dit, så spør hun etter semesterkort, da sier du: "Tok feil jakke, telefonen og lommeboken og alt ligger hjemme. Jeg tar dem med neste gang." Hvis du ikke er komfortabel med å lyve, så legger du telefonen og lommeboken hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jeg aner ikke, men det er jo helt idiotisk å si. Det er bokstavelig talt det dummeste du kan gjøre.

Du bestiller time normalt, kontorkjerringen ber deg kanskje ta med semsterkort (sannsynligvis er det ikke engang et tema).

Når du kommer dit, så spør hun etter semesterkort, da sier du: "Tok feil jakke, telefonen og lommeboken og alt ligger hjemme. Jeg tar dem med neste gang." Hvis du ikke er komfortabel med å lyve, så legger du telefonen og lommeboken hjemme.

HEHE. Er bare redd for å bli tatt i løgn. Hva om de har et system hvor de kan se om du er student, hva om legen spør hvordan det går på skolen. 

Jaja. Får vurdere det. 

Men skrik ut om noen andre vet om jeg kan gå dit likevel. Og kan unngå å lyve, bare betale mer eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://helsenorge.no/fastlege/rett-til-fastlege#Fastlege-når-du-er-student

Her står det at du må ha betalt semesteravgiften for å kunne benytte lege tilknyttet universiteter og høyskoler. 

Mener fastlegebytter skal være gyldige fra byttedagen, men finner ikke lenger info om disse nye reglene. 

Anonymkode: f26c2...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Alt ligger elektronisk i datasystemet og kommer opp med sperre når fødselsdatoen tastes inn.

Metoden din hadde knapt fungert før dataalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, appelsinlim skrev:

HEHE. Er bare redd for å bli tatt i løgn. Hva om de har et system hvor de kan se om du er student, hva om legen spør hvordan det går på skolen. 

Jaja. Får vurdere det. 

Men skrik ut om noen andre vet om jeg kan gå dit likevel. Og kan unngå å lyve, bare betale mer eller noe sånt. 

Det har de ikke, og det har de ikke lov til. Personvernet er sterkt i Norge. Hvis de hadde et system for å sjekke, hvorfor skulle de da kastet bort tid på å sjekke semesterkort?

Hvis legen spør deg om studiet ditt svarer du ærlig: "Joda, det går bra" eller dårlig, eller uansett hvordan det endte opp.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her står det at du må ha betalt semesteravgiften for å kunne benytte lege tilknyttet universiteter og høyskoler. 

Mener fastlegebytter skal være gyldige fra byttedagen, men finner ikke lenger info om disse nye reglene. 

Det er bare tull da, de stopper selvsagt ikke å behandle deg i januar...

De sjekker semesterkort, men du trenger ikke vise det første gangen. De er ikke strenge på SiO.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt ligger elektronisk i datasystemet og kommer opp med sperre når fødselsdatoen tastes inn.

Metoden din hadde knapt fungert før dataalderen. 

Det stemmer ikke, jeg har fortsatt SiO lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Det står at jeg kan begynne å benytte meg av ny fastlege fra 1. februar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har byttet fastlege har det alltid gått greit å komme på legekontoret før datoen byttet egentlig blir gjeldene. Har bare forklart over telefonen at jeg nylig har byttet til lege X, og er usikker på om det har blitt registrert, så har de sagt at det går helt greit. Får som regel time hos turnuslege da.

Anonymkode: f3b57...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har byttet fastlege har det alltid gått greit å komme på legekontoret før datoen byttet egentlig blir gjeldene. Har bare forklart over telefonen at jeg nylig har byttet til lege X, og er usikker på om det har blitt registrert, så har de sagt at det går helt greit. Får som regel time hos turnuslege da.

Anonymkode: f3b57...910

Ikke sant. Takk. 

Tror jeg ringer SIO og de jeg bytter til i morgen, forklarer situasjonen og håper på å få time hos en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor noen velger en vrang med vilje, når det er ca samme pris for en vanlig lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evilposelos skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen velger en vrang med vilje, når det er ca samme pris for en vanlig lege. 

At hvem er vrang? SIO? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...