LilleL Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Er sykepleierstudent og er fysen på mer utdannelse. Prøvd å sende Mail til fakultetet men ikke fått svar så er litt nysgjerrig
ArtyFarty Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Hva mener du med realkompetanse her? For å komme inn på legestudiet så må man ha: Generell studiekompetanse, R1-matte (eller S1-matte + S2-matte), kjemi 1 og kjemi 2, og fysikk 1. Ingen kommer unna det, selv om man har yrkeserfaring. 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Mener du uten? Anonymkode: b2310...14b 1
LilleL Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Hva mener du med realkompetanse her? For å komme inn på legestudiet så må man ha: Generell studiekompetanse, R1-matte (eller S1-matte + S2-matte), kjemi 1 og kjemi 2, og fysikk 1. Ingen kommer unna det, selv om man har yrkeserfaring. Det er feil, har hørt flere som er konmet inn med realkompetanse. Ønsker derfor å vite hva som ble lagt vekt på i søknaden osv. Står også på fakultetet hjemmeside at dette lar seg gjøre med riktig bakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Det synes jeg i tilfelle er skremmende. Godt det blir innført karakterer. Anonymkode: d3dde...092 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 Hva er snittet ditt? Bakgrunn som sykepleier teller nok ikke mye.. Anonymkode: c9144...0bc
ArtyFarty Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 3 minutter siden, LilleL skrev: Det er feil, har hørt flere som er konmet inn med realkompetanse. Ønsker derfor å vite hva som ble lagt vekt på i søknaden osv. Står også på fakultetet hjemmeside at dette lar seg gjøre med riktig bakgrunn. Men man må likevel ha de fagspesifikke kravene i bunnen. Men hvis du har hørt om flere, hvorfor sjekker du ikke med disse da? 2
LilleL Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, ArtyFarty skrev: Men man må likevel ha de fagspesifikke kravene i bunnen. Men hvis du har hørt om flere, hvorfor sjekker du ikke med disse da? Dette var leger jeg jobbet med under sykepleierutdanningen, da var fokuset noe annet. Føler nesten at jeg må beklage meg for at jeg legger ut ett spørsmål. Jeg vet ikke om man må ha kjemi og matte i bunn. Derfor jeg spør, så om du ikke vet svaret så trenger du ei heller å svare
ArtyFarty Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, LilleL skrev: Dette var leger jeg jobbet med under sykepleierutdanningen, da var fokuset noe annet. Føler nesten at jeg må beklage meg for at jeg legger ut ett spørsmål. Jeg vet ikke om man må ha kjemi og matte i bunn. Derfor jeg spør, så om du ikke vet svaret så trenger du ei heller å svare Men jeg sier jo det: Man må ha de fagspesifikke kravene i bunnen! 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 Spesielle opptakskrav Du må ha en av disse: Matematikk R1 Matematikk (S1+S2) Og begge disse: Fysikk 1 Kjemi (1+2) http://www.uio.no/studier/program/medisin/opptak/ Ordlyden "må" tilsier at det ikke er valgfritt. Anonymkode: d3dde...092 4
Spiteful Skrevet 22. januar 2017 #11 Skrevet 22. januar 2017 Hæ hva mener du? Realkompetanse er jo nettopp generell studiekompetanse med realfag - Aka spesiell studiekompetanse/real(fag)kompetanse... Så altså, så og si alle som er leger utdanner seg som lege med realkompetanse, man kommer vel ikke utenom? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #12 Skrevet 22. januar 2017 Dersom eit studieprogram har spesielle opptakskrav må desse dekkjast i tillegg. http://www.uio.no/studier/opptak/realkompetanse/ Anonymkode: d3dde...092 1
Sariou Skrevet 22. januar 2017 #13 Skrevet 22. januar 2017 3 minutter siden, Spiteful skrev: Hæ hva mener du? Realkompetanse er jo nettopp generell studiekompetanse med realfag - Aka spesiell studiekompetanse/real(fag)kompetanse... Så altså, så og si alle som er leger utdanner seg som lege med realkompetanse, man kommer vel ikke utenom? Nei, dette er ikke realkompetanse. Realkompetanse kan f.eks. være at du har jobbet 20 år som hjelpelpeier og søker deg inn på sykepleie uten studiekompetanse. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/ 2
ArtyFarty Skrevet 22. januar 2017 #14 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, Spiteful skrev: Hæ hva mener du? Realkompetanse er jo nettopp generell studiekompetanse med realfag - Aka spesiell studiekompetanse/real(fag)kompetanse... Så altså, så og si alle som er leger utdanner seg som lege med realkompetanse, man kommer vel ikke utenom? Neida. Realkompetanse er en betegnelse på kompetanse hvor man har likeverdig kompetanse som generell studiekompetanse, i kraft av erfaring fra bl a yrkeslivet. Men TS har jo generell studiekompetanse, så jeg skjønner ikke hvor realkompetansen skal spille inn.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #15 Skrevet 22. januar 2017 du har jo tydeligvis generell studiekompetanse TS. Det du da må gjøre er å ta R1-matte (eller S1-matte + S2-matte), kjemi 1, kjemi 2, og fysikk 1. Så må du sørge for at snittet ditt er på over 6. Du søker jo i ordinærkvota, så konkurransen for å komme inn på medisin er beintøff, derav karakterkravet på over 6... Anonymkode: dcbe9...15b 2
LilleL Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #16 Skrevet 22. januar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: du har jo tydeligvis generell studiekompetanse TS. Det du da må gjøre er å ta R1-matte (eller S1-matte + S2-matte), kjemi 1, kjemi 2, og fysikk 1. Så må du sørge for at snittet ditt er på over 6. Du søker jo i ordinærkvota, så konkurransen for å komme inn på medisin er beintøff, derav karakterkravet på over 6... Anonymkode: dcbe9...15b Nei jeg har kun realkompetanse og kom inn på sykepleieren med dette.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #17 Skrevet 22. januar 2017 2 minutter siden, LilleL skrev: Nei jeg har kun realkompetanse og kom inn på sykepleieren med dette. åh, Ok. Du kommer ikke inn på medisin i Norge med realkompetanse, du må ha studiekompetanse med de fagene nevnt over. Også kjent som MEROD. Anonymkode: dcbe9...15b
_popcorn_ Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 Ja, du kan komme inn med realkompetanse, men du må uansett ha matte, kjemi og fysikk. copy'n'paste fra UTI sine sider: Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller realkompetanse + MEROD Stort mye tydeligere kan det vel ikke skrives? UIO har også også stående helt tydelig at det kreves generell studiekompetanse eller realkompetanse, pluss MEROD. Men hva sjansene er for å komme inn, er noe helt annet. Det vil nok være mye enklere å bare ta studiekompetansen istedet. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 Du MÅ ha matte, kjemi og fysikk for å komme innpå medisinstudiet. Du kommer ikke inn med bare realkompetanse. Du kan fint komme innpå sykepleien og andre studier som krever generell studiekompetanse, med bare realkompetanse, men du kommer ikke innpå studier som krever realfag. Altså MEROD i dette tilfelle. Du har jo ingenting i bunnen å vise. Du må ha vise at du kan en del matte, kjemi og fysikk for å komme innpå studiet. Anonymkode: 3e109...bbb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 Så lenge det er svært kvalifiserte studenter som søker opptak på medisin kommer du ikke til å komme inn med realkompetanse. Det faktum at du ikke viser forståelse for at du må ha realfag for å komme inn sier også noe om at du har liten forståelse for hvilke forkunnskaper dette studiet krever for å komme seg gjennom. Universitetet får penger for antall produserte studiepoeng' og ønsker følgelig studenter med størst ulig sjanse for å bestå studiet. Jeg har for øvrig aldri hørt om noen som ha kommet inn på medisin med realkompetanse, så her tror jeg du må ha misforstått noe disse legen har sagt. Den beste sjansen du har er å søke etter 23/5, men da må du selvsagt ta realfagene i tillegg til de fagene denne regelen krever. Anonymkode: 643a8...671 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå