GĂ„ til innhold

Livmorfremfall ? legevakten?

Fremhevede innlegg

Gjest veldig redd
Skrevet

Jeg er bekymret her. Det virker som om livmoren min har sklidd ned slik, og at hele skjeden er pÄ vei ut. Jeg har masse utflod, noen ganger veldig gul og mÞrk, andre ganger slimete lysgul. Det er Þmt innvendig. Jeg prÞvde Ä ringe legevakten i gÄr, men de sa jeg skulle gÄ til fastlegen i dag. Jeg prÞvde ringe fastlegen i dag, men de sa jeg skulle prÞve Ä mÞte opp i morgen.

SÄ her stÄr jeg da, fÄr liksom ikke hjelp noe sted. I gÄr sÄ var det litt blod i utfloden ogsÄ. NÄr jeg er pÄ toalettet sÄ kan jeg med speil se litt av livmorÄpningen i skjedeÄpningen. Det er jo helt feil. Den skal ligge langt inni den, ikke skli frem slik.

Skal jeg kjÞre ned pÄ legevakten og insistere pÄ at de ser pÄ meg, eller skal jeg vente til Ä morgen og se om fastlegen har tid? Jeg har gruet meg masse for dette, vÊrt ganske redd for at jeg kanskje mÄ operere og slikt. Og nÄr jeg sÄ endelig prÞver Ä fÄ hjelp, sÄ ender jeg opp med Ä ikke fÄ det nÄr jeg trenger det. Jeg er redd. Jeg gruer for Ä bli undersÞkt, for det er vondt Ä ta pÄ, og jeg gruer for resultetat. For livmorfremfall hvis det er det , er noe eldre kvinner fÄr, eller kvinner som har fÞdt. Jeg er ingen av delene. Jeg har vÊrt Þm innvendig en tid, og nÄ de siste dagene har jeg merket at alt kommer lenger og lenger frem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, jeg skjÞnner at du ikke har det bra akkurat nÄ :klem:

Jeg ville ringt fastlegen igjen og sagt at du mÄ ha en hastetime. Hvis det ikke er mulig, dra til legevakten og insister pÄ en undersÞkelse.

Et annet alternativ er Ă„ ringe en privat gynekolog og se om de har tid til Ă„ ta deg imot idag.

Gjest veldig redd
Skrevet

Jeg har ringt legevakten og jeg skulle fÄ komme ned. Hun forstod at jeg var redd.

BÞr jeg ta en eller to valium? Har ikke spist i dag, sÄ kanskje en er nok da? Eller halvannen kanskje. Jeg er sÄ redd for Ä begynne Ä grine og hyperventilere eller fÄ panikk. Trenger noe Ä roe meg pÄ, men vet ikke hvor mange.

Skrevet

De kan gi deg smertestillende/beroligende pÄ legevakten, sÄ jeg ville ikke tatt noe om jeg var deg. Lykke til!

Skrevet

Dette hĂžrtes veldig lite koselig ut... :klem:

HÄper du forteller oss hvordan dette gikk.

Lykke til og klem fra meg!

Gjest Lilleulv
Skrevet

GÄ til osteopat!! Jeg har hÞrt om ei som fikk sÄnt fiksa der. Ville absolutt anbefale deg Ä prÞve det :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette hÞrtes skikkelig guffent ut. Jeg trodde ogsÄ at det bare var noe som eldre kvinner eller kvinner som har latt det gÄ for kort tid mellom svangerskapene fikk.

HÄper du forteller oss hvordan det gikk?

Gjest Anonymous
Skrevet
GÄ til osteopat!! Jeg har hÞrt om ei som fikk sÄnt fiksa der. Ville absolutt anbefale deg Ä prÞve det :)

Hun bÞr nok fÄ hjelp pÄ sykehus fÞr hun gÄr til en "heksedoktor".

Gjest Lilleulv
Skrevet

heksedoktor faktisk... :-?

Men om de sier de mÄ fjerne den ville jeg gÄtt til osteopat...

Gjest medisinstudine
Skrevet

Ved Livmorfremfall (hvis det nĂ„ er det du har da...??) sĂ„ kan man feste livmoren tilbake pĂ„ plass med en liten ring. Dette er en helt grei nok operasjon. Årsaken til fremfallet er at bindevevet (som holder livmoren pĂ„ plass) har mistet sin styrke og elastisitet - og er ikke uvanlig blant kvinner etter overgangsalder.

PS: Lilleulv: du anbefaler alternativ behandling fremfor (hypotetisk) anbefalt operativt inngrep av en skolemedisiner. Synes personlig det virker lite forsvarlig. Er du sÄ skeptisk til leger at hvis en lege sa du behÞvde Ä operere noe ut av kroppen, sÄ ville du sagt nei takk, og prÞvd alternativt!? (bare litt nysgjerrig :oops: )

Gjest Lilleulv
Skrevet
Ved Livmorfremfall (hvis det nĂ„ er det du har da...??) sĂ„ kan man feste livmoren tilbake pĂ„ plass med en liten ring. Dette er en helt grei nok operasjon. Årsaken til fremfallet er at bindevevet (som holder livmoren pĂ„ plass) har mistet sin styrke og elastisitet - og er ikke uvanlig blant kvinner etter overgangsalder.

PS: Lilleulv: du anbefaler alternativ behandling fremfor (hypotetisk) anbefalt operativt inngrep av en skolemedisiner. Synes personlig det virker lite forsvarlig. Er du sÄ skeptisk til leger at hvis en lege sa du behÞvde Ä operere noe ut av kroppen, sÄ ville du sagt nei takk, og prÞvd alternativt!? (bare litt nysgjerrig :oops: )

Nei jeg vet ikke... Hun jeg kjenner fikk ikke hjelp av leger i det hele tatt. Hun var kjempefortvila og oppsÞkte til slutt en osteopat... som fiksa henne pÄ 1 time!! Legen hadde visst bare mÄpt nÄr hun kom tilbake. Det er kun det jeg baserer det jeg sier pÄ egentlig...

Og jeg selv har jo slitt mye med sykdom og fÄtt dÄrlig hjelp av leger. Derimot har jeg fÄtt god hjelp av alternativ medisin...

Men ok jeg innrĂžmmer det, selvfĂžlgelig skal hun oppsĂžke lege fĂžrst :)

Gjest jeg som skrev
Skrevet

Det gikk veldig greit. Jeg fikk en grei lege som var veldig forsiktig med meg. Det er nok livmorfremfall, men jeg stemmer ikke med de som vanligvis fÄr det. Beskjeden var at jeg mÄ trene opp muskulaturen. Ta lange knipeÞvelser flere ganger om dagen, sÄ kan jeg vÊre heldig Ä stramme det opp igjen. Jeg forstÄr ikke hvordan dette har skjedd. Normal sex burde ikke fÞre til slikt mente han. Fikk ogsÄ antibiotika mot en betennelse. Glad det er gjort :)

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...