Gå til innhold

Noen her med lavt stoffskifte som har klart å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sliten. Alltid. Alltid trøtt! Orker ingenting. Av og til har jeg influensalignende smerter i hele kroppen. Kommer og går. Jeg glemmer mye. Er mye forstoppet. Mye oppblåst. Det er veldig slitsomt å ikke få av seg skikkelig. Har også det siste året gått inn for å slanke bort de 20 ekstra kiloene, uten resultater. Formen bedrer seg ikke samme hvor mye jeg trener, og vekten har stått stille. 

En venninne har beordret meg til legen for å få sjekket om jeg kan ha lavt stoffskifte. Jeg vet ikke helt hva det dreier seg om. Men har fått time ut i uka.

Dersom jeg har det, finnes det håp? Hva om det ikke er det, hva da? 

Utslitt.

Anonymkode: 174e7...4bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta dette med legen. Det å være sliten kan være resultat av dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet, men siden du har smerter i tillegg er det bra du har legetime. Vær tydelig hos legen på at du ønsker å komme i bedre form slik at han/hun ikke bare fokuserer på smertene og forstoppelsen. 

Lykke til!

Anonymkode: 5d20e...3e8

Skrevet

har hatt av og på lavt stoffskifte lenge. er vanskelig å gå ned i vekt men det er mulig. du må bare være ekstraflink med kosthold og trening. og kom til legen og se om du trenger medisinering. har du lavt stoffskifte lenge nok så får du tynne øyenbrynn og tynnere hår

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta dette med legen. Det å være sliten kan være resultat av dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet, men siden du har smerter i tillegg er det bra du har legetime. Vær tydelig hos legen på at du ønsker å komme i bedre form slik at han/hun ikke bare fokuserer på smertene og forstoppelsen. 

Lykke til!

Jeg har ikke dårlig kosthold. Men jeg skjønner at mange tenker det, men det er ikke tilfellet. Jeg er ikke vandt til å fortelle andre hvordan jeg faktisk har det, så håper jeg klarer å fortelle alt til legen. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, brownbrown skrev:

har hatt av og på lavt stoffskifte lenge. er vanskelig å gå ned i vekt men det er mulig. du må bare være ekstraflink med kosthold og trening. og kom til legen og se om du trenger medisinering. har du lavt stoffskifte lenge nok så får du tynne øyenbrynn og tynnere hår

Har ikke nerket noe på brynene, men har hatt periodevis mye hårtap. Er ganske tynn i håret midt på toppen, men tror ikke det er andre enn meg som merker det. 

Styrer du medisinering selv, siden du har av og på? Hvordan merker du det? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke dårlig kosthold. Men jeg skjønner at mange tenker det, men det er ikke tilfellet. Jeg er ikke vandt til å fortelle andre hvordan jeg faktisk har det, så håper jeg klarer å fortelle alt til legen. 

Det må du! Legen har hørt og sett alt og dette er ikke i nærheten av "pinlige sykdommer" en gang! Kvinn deg opp! 👍🏼

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden tenårene. Og vektnedgang er absolutt ingen utfordring for meg.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må du! Legen har hørt og sett alt og dette er ikke i nærheten av "pinlige sykdommer" en gang! Kvinn deg opp! 👍🏼

Huff ja. Jeg er bare så redd for å ikke bli tatt på alvor og/eller det faktisk ikke er noe galt og alt sitter i hodet. 

Skrevet
12 minutter siden, Svinepels skrev:

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden tenårene. Og vektnedgang er absolutt ingen utfordring for meg.

Men da tar du medisiner også og holder stoffskiftet der det skal være? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da tar du medisiner også og holder stoffskiftet der det skal være? 

Selvfølgelig! 200mcg Levaxin hver morgen.

Skrevet

Dersom jeg skal ha tiltro til BBC legen som har en del programmer om nyvining innen kost og helse, så er det veldig viktig og holde insulin nivået lavt. Det oppnår du med å spise mindre karbohydrater og unngå raske karbohydrater. For å si det litt mer kort og greit. Kutt ut sukker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og går på medisiner. Jeg har klart å gå ned i vekt men må jobbe knallhardt både for å gå ned og for å holde vekten. Spise litt mindre og trene litt mer enn jeg måtte før jeg fikk lavt stoffskifte.

Anonymkode: c92af...ff5

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nerket noe på brynene, men har hatt periodevis mye hårtap. Er ganske tynn i håret midt på toppen, men tror ikke det er andre enn meg som merker det. 

Styrer du medisinering selv, siden du har av og på? Hvordan merker du det? 

går ikke på medisin i det hele tatt fordi legen sier stoffskiftet er fint. det svinger litt opp og ned. men jeg kan låve deg. øyenbryn tap kommer. og da mister du 1/3 del av ytre øyenbryn. jeg har hatt d i mange år og det blir bare værre og være

Skrevet
31 minutter siden, brownbrown skrev:

går ikke på medisin i det hele tatt fordi legen sier stoffskiftet er fint. det svinger litt opp og ned. men jeg kan låve deg. øyenbryn tap kommer. og da mister du 1/3 del av ytre øyenbryn. jeg har hatt d i mange år og det blir bare værre og være

Som alt annet er nok dette veldig individuelt. Men jeg visste ikke at dette var et symptom og har lenge lurt på hvorfor øyenbrynene er blitt så tynne siden jeg hadde så tykke da jeg var yngre. Har lenge tenkt å ta en tur til legen for en sjekk siden jeg har økt hårvekst overalt ellers på kroppen tidligere påvist (av annen lege) dobbelt så høyt testosteronnivå i forhold til normalt, og mest sannsynlig har rosacea.

Jeg har kort sagt halvveis rødt, halvveis sort ansikt, små øyebryn, stor nese, kritthvitt rundt øyne og under munn, alltid opphovnet i hele ansiktet, periodevis med kviser over og under huden og store utbrudd på de rødeste flekkene på kinn og overleppe. Hvorfor ikke legge til mulig lavt stoffskifte..

Jeg var til lege flere ganger for noe annet i fjor, han nevnte såvidt dette med dårlig hud, men ikke at det kunne ligge noe bak det.

Jeg er dessverre slik at jeg vil være frisk som en fisk (som jeg forsåvidt er), og vil ikke ha noen slags diagnose eller medisiner.

Men jeg må nok bite i det sure eplet og gjøre som deg TS - bestille time hos lege. Hadde man bare ikke bodd på ert bittelite sted og jobbet tett på den eneste legen som finnes gjennom jobben...

Anonymkode: 2f422...b57

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som alt annet er nok dette veldig individuelt. Men jeg visste ikke at dette var et symptom og har lenge lurt på hvorfor øyenbrynene er blitt så tynne siden jeg hadde så tykke da jeg var yngre. Har lenge tenkt å ta en tur til legen for en sjekk siden jeg har økt hårvekst overalt ellers på kroppen tidligere påvist (av annen lege) dobbelt så høyt testosteronnivå i forhold til normalt, og mest sannsynlig har rosacea.

Jeg har kort sagt halvveis rødt, halvveis sort ansikt, små øyebryn, stor nese, kritthvitt rundt øyne og under munn, alltid opphovnet i hele ansiktet, periodevis med kviser over og under huden og store utbrudd på de rødeste flekkene på kinn og overleppe. Hvorfor ikke legge til mulig lavt stoffskifte..

Jeg var til lege flere ganger for noe annet i fjor, han nevnte såvidt dette med dårlig hud, men ikke at det kunne ligge noe bak det.

Jeg er dessverre slik at jeg vil være frisk som en fisk (som jeg forsåvidt er), og vil ikke ha noen slags diagnose eller medisiner.

Men jeg må nok bite i det sure eplet og gjøre som deg TS - bestille time hos lege. Hadde man bare ikke bodd på ert bittelite sted og jobbet tett på den eneste legen som finnes gjennom jobben...

har du konsentrasjons problemer ? dårlig hukommelse også?

Skrevet

Jeg har dårlig stoffskifte, og synes også det er dritvanskelig å gå ned i vekt. Mengden mat jeg må begrense mg til for å gå ned er så liten, og jeg må t så mange valgt ifht til den i løpet av dgen at jeg rett og slett blir sliten av det. føler at jeg er  på en neverending diet. Et "normalt" kosthold for vektnedgang er liksom for mye inn, kombinert med kronisk slapphet så blir det også for lite ut(Selv om jeg trener halvannen time 4-5 ganger i uka). Jeg har ingen løsning til deg, men ville bare si at du ikke er alene og at jeg forstår deg så altfor godt.

Skrevet
25 minutter siden, Derpderp skrev:

Jeg har dårlig stoffskifte, og synes også det er dritvanskelig å gå ned i vekt. Mengden mat jeg må begrense mg til for å gå ned er så liten, og jeg må t så mange valgt ifht til den i løpet av dgen at jeg rett og slett blir sliten av det. føler at jeg er  på en neverending diet. Et "normalt" kosthold for vektnedgang er liksom for mye inn, kombinert med kronisk slapphet så blir det også for lite ut(Selv om jeg trener halvannen time 4-5 ganger i uka). Jeg har ingen løsning til deg, men ville bare si at du ikke er alene og at jeg forstår deg så altfor godt.

Hvordan klarer du å trene så mye!? Jeg jobber 100% har hus og hjem og barn og alt det der.. har verken tid eller ork til meg selv. Derfor jeg har lagt om kostholdet det siste året, så spiser veldig sundt og variert. Ekstra frustrerende... 

Skrevet
1 time siden, brownbrown skrev:

har du konsentrasjons problemer ? dårlig hukommelse også?

Vanskelig å si... det er mye stress på jobb så jeg føler at jeg aldri får virkelig konsentrert meg om en oppgave uten at en annen haster mer. Hukommelse... av og til virker det som det er hull i den, jeg kan helt glemme at en person har vært innom, men får jeg vite en liten detalj om besøket husker jeg hele møtet og alt saken handler om. Litt frustrerende, men tror det henger sammen med nevnte stressende jobb som gjør at jeg aldri blir ferdig med en ting før en annen tar over. Håper ihvertfall at det er det.

Er konsentrasjonsproblemer og dårlig hukommelse symptom på lavt stoffskifte?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si... det er mye stress på jobb så jeg føler at jeg aldri får virkelig konsentrert meg om en oppgave uten at en annen haster mer. Hukommelse... av og til virker det som det er hull i den, jeg kan helt glemme at en person har vært innom, men får jeg vite en liten detalj om besøket husker jeg hele møtet og alt saken handler om. Litt frustrerende, men tror det henger sammen med nevnte stressende jobb som gjør at jeg aldri blir ferdig med en ting før en annen tar over. Håper ihvertfall at det er det.

ja. men jeg er usikker på om det er noe som kommer når det forverrer seg . jeg har hatt det i perioder vertfall. det er nesten som det er en tåje i hodet. når stoffskifte blir bedre så forsvinner litt av tåken, den gjør at det tar litt lengre tid i å tenke/finne ut av ting. man blir litt tregere på jobben. søk opp Brain fog/mental fog på google

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik har jeg det også! Kjempe frustrerende! De enkleste rutine oppg som skal gjøres til samme tid hver uke glemmer jeg ofte at eksisterer. Sliter med å konsentrere meg, og kommer ikke alltid i gang med alt jeg burde..

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...