Gå til innhold

Gull ødelegger sølv?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest NaNaNa

Fikk et gullhjerte av kjæresten min for litt siden, og hang det på et sølvkjede fordi de to passet sammen. Da jeg viste det til en venninne i dag, sa hun at gullet ville bli ødelagt av å henge på sølvkjedet! Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er første gang jeg hører det.Det var litt rart.Jeg tror egentlig ikke det.Det må jeg se å finne ut.Kommer med svar så fort jeg får vite noe.Hvis jeg får vite noe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare tull. Det finnes massevis av smykker som inneholder både gull og sølv uten at det ene tar skade av det andre.

Det eneste jeg vet er at gummistrikk ol ødelegger sølv (har lært at en ikke skal ha gummistrekk over sølvskjeer), men det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både gull og sølv regnes i kjemiens verden som edle metaller. Det betyr at de ikke så lett reagerer på andre grunnstoffer (vel og merke oksiderer sølvet etter reaksjon med oksygen i lusta).

Jeg tror reaksjonen mellom gull og sølv er minimal -som andre sier finnes det jo mange smykker med begge metallene i seg. Dessuten - hvitt gull er jo en metallegering med mye sølv i seg (dvs det består blant annet av 14 K gull (585) og sløv).

Når det gjelder hvorvidt sølv og gull passer sammen er det en smakssak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

...og gull er edlere enn sölv, så i sånne fall skal det väre som i overskriften

-sölvet går i stykker. Gullet, derimot skal det ikke väre noen fare for. Men jeg tror du skal svette en del for å skape så korrosivt miljö å deg selv at sölvet går i stykker! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...