LiljaMarie Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 I det siste har det vært mange tråder som omhandler hvor fort barnehagen melder bekymring til barnevernet. Det framstilles slik at barnet kan ikke ha en flekk på genseren, moren kan ikke se sliten ut, foreldre kan ikke snakke strengt til barnet og lignende før barnehagen melder. Dette er TULL!! Er selv pedagog i barnehage og blir skremt av hvordan barnehagen blir framstilt. Hvis dere har barn i en barnehage der personalet leiter etter grunner for å melde så er det på tide å bytte barnehage. Vi som jobber i barnehage er selv sliten, kan snakke strengt til vårres egne barn og er mennesker med feil slik som alle andre. Når det er sagt har vi også et ansvar å melde ifra om vi er oppriktig bekymret for et barn, men om vi gjør det, er det store bekymringer som ligger bak. Ikke hverdagslige situasjoner som blir framstilt her! 32 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Du har rett trådstarter, det er selvfølgelig ikke slik det ofte fremstilles her, at barnehager og barnevern er ute etter å lage problemer for folk. Tror mange av de som skriver sånt ofte har store frustrasjoner med sitt eget liv, og overfører de problemene på andre, i dette tilfellet barnehage, skole og andre offentlige etater. Anonymkode: d4a76...519 10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Enig med ts. Hadde foreldre visst hvor mye tid, observasjoner og diskusjoner en har før en melder fra, så hadde dere heller sagt vi bruker for mye tid...🤔 Anonymkode: d119e...f9f 13
slagelse Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Hvis man skal melde fra til barnevern om foreldre som angivelig ikke tar vare på sine barn så er man nødt til å være sikker i sin sak. Det er ikke alle barnehager som vet hvordan det er innenfor de fire vegger i huset til de enkelte familier. Jeg vet om en sak hvor det var snakk om for tykke brødskiver som forfulgte familien til saken ble avsluttet. Man skal ikke melde fra for morro skyld. Det er traumatisk for barn å bli fratatt sine foreldre uten beviselige årsaker til det. Barnevernet er gode til å sitte på kontoret og skrive fantasifulle rapporter som er full av synsinger og oppdiktet løgn. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 Flere som mener noe om dette? Anonymkode: c380f...b3f
Ellasnella Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 At en barnehage melder på grunnlag av "for tykke brødskiver" høres helt usannsynlig ut! Det drøftes med en styrer/relevant fora før saker meldes, så er aldri basert på det som jeg ofte syns forsøkes bli fremstilt som en enkeltpersons personlige vendetta mot foreldre. 13
absinthia Skrevet 28. januar 2017 #7 Skrevet 28. januar 2017 (endret) 12 timer siden, Ellasnella skrev: At en barnehage melder på grunnlag av "for tykke brødskiver" høres helt usannsynlig ut! Det drøftes med en styrer/relevant fora før saker meldes, så er aldri basert på det som jeg ofte syns forsøkes bli fremstilt som en enkeltpersons personlige vendetta mot foreldre. Det er over 20-25 år siden denne saken gikk. Årsaken til at det blir husket og stadig nevnt, er selvfølgelig at dette er et helt utrolig sjeldent punkt, som alle vil reagere på. Hadde noe med at barnehagen tolket dette som et slags bevis på at moren måtte være mindre intelligent. Det foregikk en stor opprensking i barnevernet midt på 90-tallet og dette var en av de sakene der barnevern og gjeldende barnehage fikk passet påskrevet. Etter den tid har det blitt flere retningslinjer og bedre opplæring. Edit: Det ble ikke meldt bekymring på grunn av brødskivene, men fordi de mente at barnet var understimulert - hun fikk siden en diagnose innenfor autismespekteret. edit 2: Det var altså barnet som fikk diagnose, - ikke moren. Endret 28. januar 2017 av absinthia 9
Jacklost Skrevet 28. januar 2017 #8 Skrevet 28. januar 2017 Har jobbet i barnehage. Det skal mer til enn en flekk på genseren altså. Vi er alle mennesker og kan ha dårlige dager. Jeg blir også lei meg av hvor bastante enkelte er. De fleste av de som jobber der leter virkelig ikke etter feil, men ser vi noe over tid så diskuterer vi det oss imellom først, og så tar vi det fra der. 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #9 Skrevet 28. januar 2017 Det jeg synes er rart er at folk fremstiller det som at å komme slitne i bhg med barn med flekkete klær ikke er gyldig grunn til bekymringsmelding.. Ja jeg har meldt pga det jeg synes er manglende hygiene..det krever mer enn tid og kjærleik å oppfostret barn! Anonymkode: 93052...678 1
Kanutte Skrevet 28. januar 2017 #10 Skrevet 28. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg synes er rart er at folk fremstiller det som at å komme slitne i bhg med barn med flekkete klær ikke er gyldig grunn til bekymringsmelding.. Ja jeg har meldt pga det jeg synes er manglende hygiene..det krever mer enn tid og kjærleik å oppfostret barn! Anonymkode: 93052...678 Jo, men ikke før du har tatt det opp med foresatte, vel? Vi melder også på dårlig hygiene hvis vi opplever at foresatte ikke gjør noe med det etter at det er tatt opp av lærer. Som regel mer enn en gang. 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #11 Skrevet 28. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg synes er rart er at folk fremstiller det som at å komme slitne i bhg med barn med flekkete klær ikke er gyldig grunn til bekymringsmelding.. Ja jeg har meldt pga det jeg synes er manglende hygiene..det krever mer enn tid og kjærleik å oppfostret barn! Anonymkode: 93052...678 Overbelaste et bv kontor fordi barn kommer med flekkete klær i barnehagen? gjelder det også trassige treåringen som har fått velgte outfit sjøl eller??? Anonymkode: 68cf2...c03 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #12 Skrevet 28. januar 2017 Akkurat nå, Kanutte skrev: Jo, men ikke før du har tatt det opp med foresatte, vel? Vi melder også på dårlig hygiene hvis vi opplever at foresatte ikke gjør noe med det etter at det er tatt opp av lærer. Som regel mer enn en gang. Jeg jobber ikke i bhg altså.. var naboen jeg meldte inn. Og vi tok dette opp med naboen. De var notorisk møkkete. Anonymkode: 93052...678
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #13 Skrevet 28. januar 2017 Et poeng er jo om barnehagen faktisk kommuniserer med foreldrene, eller bare går bak ryggen og hvisker og tisker og finner på det ene og det andre (en fjær blir til fem høns).... Om et barn sliter, så kan det jo faktisk være psykiske grunner - som ikke trenger å skyldes forhold hjemme, det kan være forhold på barnehagen (ja små barn mobber og utestenger og!) - eller rett og slett at det er medfødt... Autisme, høysensitivitet, angst... det er ikke ting man blir påført av foreldrene, men som kan forklare atferdsproblemer. Hva med å snakke med foreldrene - og komme med råd om hvor man kan få hjelp til utredning. At barnet kan utredes før man bekymrer seg. Om foreldrene stiller seg på bakbeina og nekter utredning så er jo det en ting, men om de er samarbeidsvillige og selv også ønsker å hjelpe barnet. I første omgang kan en samtale med helsesøster oppklare ting, så kan barnet henvises videre. At et barn fremstilles som skittent kan ha naturlige forklaringer - som atferdsproblemer, kanskje barnet er ekstra høysensitivt og i tillegg er vanskelig å få roet ned, kanskje får de ikke børstet håret skikkeliig pga dette barnet er ekstra hårsårt og velger å ikke ta den kampen om morgenen, da barnet trenger veldig lang tid å hente seg inn igjen. Selv om håret børstes daglig, så oppstår floker, til slutt velger man kanskje å klippe barnet kort... det løser jo flokeproblemet.... Hvis man kommuniserer med foreldren kan man f¨å forklaring, man kan komme med råd ogh jelpe foreldrene på et tidlig stadie.... før man involverer andre. La barnehagen være en ressurs fremfor en belastning. Anonymkode: 67a12...516 4
tirben Skrevet 28. januar 2017 #14 Skrevet 28. januar 2017 På Monday, January 23, 2017 den 3.41, slagelse skrev: Hvis man skal melde fra til barnevern om foreldre som angivelig ikke tar vare på sine barn så er man nødt til å være sikker i sin sak. Det er ikke alle barnehager som vet hvordan det er innenfor de fire vegger i huset til de enkelte familier. Jeg vet om en sak hvor det var snakk om for tykke brødskiver som forfulgte familien til saken ble avsluttet. Man skal ikke melde fra for morro skyld. Det er traumatisk for barn å bli fratatt sine foreldre uten beviselige årsaker til det. Barnevernet er gode til å sitte på kontoret og skrive fantasifulle rapporter som er full av synsinger og oppdiktet løgn. Tullprat! Barnevernet gjør grundige undersøkelser hvor de innhenter informasjon fra skole/barnehage. De går på hjemmebesøk, snakker med barna og foreldre. Og foreldre blir gitt veiledning og oppfølging i lang tid før de går til det skritt og overta omsorgen av barna. 8
Arkana Skrevet 28. januar 2017 #15 Skrevet 28. januar 2017 (endret) Enig, jeg synes det er tull og helt unødvendig å insinuere at småting som skitne klær er tegn på omsorgssvikt. Jeg kan garantere at ingen som har slike meninger jobber i en barnehage. De som jobber i barnehager kommuniserer med foreldrene på daglig basis i tillegg til 1-2 foreldresamtaler i året. Det er rikelig med muligheter til å bli kjent med familien og hjemmesituasjonen og ta opp evt problemstillinger. Dette er kun sure ABere med meningsløse liv som er ute etter å provosere, som vanlig. Endret 28. januar 2017 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #16 Skrevet 28. januar 2017 På 23.1.2017 den 3.41, slagelse skrev: Hvis man skal melde fra til barnevern om foreldre som angivelig ikke tar vare på sine barn så er man nødt til å være sikker i sin sak. Det er ikke alle barnehager som vet hvordan det er innenfor de fire vegger i huset til de enkelte familier. Jeg vet om en sak hvor det var snakk om for tykke brødskiver som forfulgte familien til saken ble avsluttet. Man skal ikke melde fra for morro skyld. Det er traumatisk for barn å bli fratatt sine foreldre uten beviselige årsaker til det. Barnevernet er gode til å sitte på kontoret og skrive fantasifulle rapporter som er full av synsinger og oppdiktet løgn. Jøss, det var da et fryktelig inntrykk du har fått av barnehagen og barnevernet!? Hva har du opplevd som gjør at du tenker slike katastofetanker? Det er IKKE slik du tror. Og et barn blir IKKE tatt fra foreldrene så enkelt. At foreldre mister omsorgen for egne barn er siste utvei. Husk at sakene man hører om i media er fra foreldrene selv, og tror du virkelig de forteller hele sannheten? Anonymkode: 270dd...7b8 7
Chiubi Skrevet 28. januar 2017 #17 Skrevet 28. januar 2017 Når man sender en bekymringsmelding til barnevernet, må man begrunne sin bekymring. Hvis begrunnelsen er at barnet har en flekk på genseren, er det liten sjanse for at melder vil bli tatt seriøst. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #18 Skrevet 28. januar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke i bhg altså.. var naboen jeg meldte inn. Og vi tok dette opp med naboen. De var notorisk møkkete. Anonymkode: 93052...678 Det er STOR forskjell på å ha noen flekker fordi man ikke gidder 3 maskiner klesvask per dag, og det å ha fundemental og elendig hygiene? Du skjønner der ikke sant? Det kan ikke sammenlignes engang! Det er forskjell på å få et skrubbsår på leggen og det å måtte amputere under kneet! Anonymkode: 2db33...ab9 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #19 Skrevet 28. januar 2017 5 timer siden, Arkana skrev: Enig, jeg synes det er tull og helt unødvendig å insinuere at småting som skitne klær er tegn på omsorgssvikt. Jeg kan garantere at ingen som har slike meninger jobber i en barnehage. De som jobber i barnehager kommuniserer med foreldrene på daglig basis i tillegg til 1-2 foreldresamtaler i året. Det er rikelig med muligheter til å bli kjent med familien og hjemmesituasjonen og ta opp evt problemstillinger. Dette er kun sure ABere med meningsløse liv som er ute etter å provosere, som vanlig. Hos oss er det to ordinære foreldresamtaler i året, samt oppfølgingsmøter for alle foreldre som ønsker det. Ofte er storforlangende/kritiske/ressurssterke foreldre veldig på hugget: de kommenterer referatet, har for høye forventninger til barnehagen osv.Disse ber alltid om ekstramøter! Anonymkode: 314de...d89
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #20 Skrevet 28. januar 2017 5 timer siden, Arkana skrev: Enig, jeg synes det er tull og helt unødvendig å insinuere at småting som skitne klær er tegn på omsorgssvikt. Jeg kan garantere at ingen som har slike meninger jobber i en barnehage. De som jobber i barnehager kommuniserer med foreldrene på daglig basis i tillegg til 1-2 foreldresamtaler i året. Det er rikelig med muligheter til å bli kjent med familien og hjemmesituasjonen og ta opp evt problemstillinger. Dette er kun sure ABere med meningsløse liv som er ute etter å provosere, som vanlig. Enig med deg at en flekk på genseren er overdrevet og idiotisk. Samtidig KAN blant annet mangel på hygiene insinuere mangel på omsorg! Barn som stadig kommer i bhg med skitne klær (trenger ikke være groskitne), som kanskje lukter... hull i sko/støvler, stadig mangler ting som skifteklær, votter, niste, sekk.... Der dette skjer til tross for utallige påminnelser både muntlig og skriftlig, og at det tas opp direkte i foreldresamtale som et problem... Det er noe med at disse ungenes behov ikke blir ivaretatt. Dette kan være familier som tilsynelatende er meget oppegående, har gode jobber, fine klær og biler selv.... Anonymkode: d119e...f9f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå