Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

I går fikk jeg nok en gang bevis på at jeg er et fryktelig dårlig husmoremne :oops: . To ganger måtte jeg hive heila driten når jeg skulle lage brente mandler, forsøkte to ulike oppskrifter.

Hvor vanskelig kan det være da?

Tok vann og sukker i gryta og det smelta som det skal, men det ble ikke brunt - det pulveriserte seg i steden for og klumpet seg :evil:

Kan jeg ha brukt feil kjele eller hva i alle dager gjør jeg?

HJELP MEG!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er for utålmodig. Det pulveriserer seg først, og så smelter det og blir brunt. Jeg pleier å koke mandlene sammen med vann og sukker, når vannet er kokt inn er det bare å røre og røre til det er passe brunt.

Gjest husmorgenet
Skrevet

Jeg syns de brente mandlene som er å få kjøpt på glass er gode jeg da.

I mangel av det perfekte husmorgèn så velger jeg det beste alternativet av kjøpevarer, og jul blir det åkke som.

Brente mandler......... farlig godt.... :wow:

Gjest Anonymous
Skrevet

hmmm, utålmodig ja, joda, kan være det....

Får gi det en sjangse til, smører meg med mye tålmodighet og prøver på nytt i kveld.

Går det ikke da blir jeg nødt til å be mamma om å gjøre det :oops: Kan jo kjøpe men de smaker bedre enn de vi får kjøpt...

Tusen takk for hjelpa

Skrevet

Du er nok bare utålmodig ja! Jeg gjorde akkurat det samme selv første gangen jeg laget mandler! Kastet hele greia i bosset! Men så er det jo sånn det skal være :roll: det tar bare litt tid før det smelter igjen!

Har du vann oppi blandingen blir de utrolig knudrete og utrolig gode! Jeg koker mange porsjoner hver jul, pakker de fint inn i flotte poser og tar på silkesløyfer! Alltid en populær julegave! :gave:

Klems Charmina

:babyjente: Martine 17.10 :babyjente:

Gjest Anonymous
Skrevet

En venninne av meg bruke melis i stedet...

Skrevet

Jeg bruker også melis:

Brente mandler

1/2 kg mandler

250 g malis

1 1/2 dl vann

Kok opp alle ingrediensene, la vannet koke inn. Når mandlene har blitt tørre og sukkeret har krystallisert seg; skru platen opp og rør kraftig. Det hvite laget skal smelte til en gyldenhet. Hell utover bakepapir og del fra hverandre med gaffel.

Og mine er himmelsk gode :sjarmor:

Skrevet

Jeg bare lurer på hvor sterk varme man skal bruke? Jeg prøvde nettopp å lage en liten porsjon, de ble svidd og smakte pyton. Er ikke så dreven med smelting av sukker.

Og hvor lang tid skal de egentlig stå og putre? Skal det begynne å skumme?

Skal kjøpe nye mandler og prøve igjen snart, hvis jeg bare kan få litt hjelp her...

Skrevet

Jeg er igrunnen intressert i hele oppskrifta med sukker og framgangsmåte. Lagde de hjemme en gang med pappa, men nå husker jeg ikke hvordan det var.

Husker bare hvor fantastisk stressete det var å få dem fra hverandre på bakepapiret etterpå før de stivna.

Gjest Anonymous
Skrevet

BRENTE MANDLER

250 g mandler

250 g sukker

2 1/2 dl vann

75 g smør

Ha mandler, sukker og vann i en kjele og la det småkoke 1 1/2 time til mandlene er tørre. Tilsett smøret og la det og sukkeret smelte sammen i ca 10 min så massen blir gyllenbrun og blank. Rør hele tiden. Hell ut på smurt bakeplate. Avkjøl - og brekk mandlene fra hverandre. Oppbevar mandlene i tett boks eller glass

Jeg bruker denne oppskriften - kjempegode! :nisse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...