dyptvann Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 (endret) Jeg har en Toller som er snart ett år. På dagtid mens jeg er på jobb, hender det at han kjeder seg og lager bøll (forsåvidt i tråd med rasestandarden). Han elsker å rive i stykker ting, og det har gått ut over klær, bøker, toalettpapir og andre småting. Eneste som er tilgjengelig for ham nå etter både han og jeg har ryddet, er bokhylla. Så jeg opplever stadig vekk "bokmassakre" etter jobb. Han har haugevis med leker han kan leke med, flere tyggebein og ofte leker med fylt godbiter, men likevel går han på bøkene. Jeg har også prøvd fryst kong mens jeg har vært hjemme, men denne er spist opp i løpet av fem- ti minutter og vil således ha liten nytte i løpet av en vanlig arbeidsdag. Ellers så har jeg prøvd å ha ham løs i hele leiligheten og sperret ham inne i en stor gang mens jeg er på jobb. Hvis han er i gangen, har han lært seg å åpne skyvedørsgarderoben der han finner diverse småting å tygge på. Han tygger ikke på møbler eller ledninger, så noe er jo trygt. Kan føye til at jeg bruker to-tre timer på ham hver dag med mentale aktiviteter, lydighetstrening og turer. Før jobb får han en kortere tur (siden jeg drar hjemmefra 0630, er det umulig å få til mer på morgenen). Hvordan kan jeg gå frem for å korrigere bort denne adferden? Endret 22. januar 2017 av dyptvann Lagt til info om aktivitetstrening
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Hvor mye fysisk mosjon og mental stimulering får han? Både før og etter du er på jobb? Anonymkode: f6d43...fb7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Tror nok den eneste løsningen er å gi mer mosjon før jobb. Hunden har jo sovet hele natta, og skal i tillegg være i ro en arbeidsdag, og det kan være litt tøft. Når jeg starter klokka 6, er jeg bare ute med mine en halvtime, men da gjør jeg ganske mye. Pleier som regel å apportere eller lignende ting for å få ut det værste av energien, ellers kommer jeg hjem til et hus som er revet i stykker Ellers er det bare å rydde bort alt som kan ødelegges en periode. Anonymkode: 23217...c20
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok den eneste løsningen er å gi mer mosjon før jobb. Hunden har jo sovet hele natta, og skal i tillegg være i ro en arbeidsdag, og det kan være litt tøft. Når jeg starter klokka 6, er jeg bare ute med mine en halvtime, men da gjør jeg ganske mye. Pleier som regel å apportere eller lignende ting for å få ut det værste av energien, ellers kommer jeg hjem til et hus som er revet i stykker Ellers er det bare å rydde bort alt som kan ødelegges en periode. Anonymkode: 23217...c20 Jepp, mer mosjon før jobb. Selv setter jeg av 1,5-2 timer til bikkja om morgenen.. Står opp jævlig tidlig, men det må jo til for at han ikke skal være pøbel hjemme på dagtid. Jeg vil uansett anbefale å ha hunden på et avgrenset område hvor det er begrenset hvor mye han kan skade seg selv på ting han spiser osv, og ordne barnesikring på skyvedørsgarderoben og andre ting. Anonymkode: e9f92...9f1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Kan du ikke leie inn en som kommer før å ta han med på tur i løpet av dagen eventuelt hundebarnehage? Anonymkode: 81b88...8ec 1
Gjest Newroz Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke leie inn en som kommer før å ta han med på tur i løpet av dagen eventuelt hundebarnehage? Anonymkode: 81b88...8ec Det syns jeg er et veldig godt råd. Det har jeg gjort med min hund. Fått en helt annen hund når han får en tur midt på dagen! Nå har det også kommet airbnb for hunder
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 Kjøp en sporline og slipp den "løs" om du ikke har såpass god kontroll på den at den kan springe helt fritt, i skog, mark, på fotballbane etc. Trenger ikke ta lang tid. Den rekker å få ut en hel del energi på en halvtime. Anonymkode: 65d1e...47d
Ringblomsten Skrevet 22. januar 2017 #8 Skrevet 22. januar 2017 Må bare stå opp tidligere for å gå med hunden. Ofte starter jeg kl 06.30 på jobb og står opp kl 04 for å gi min hund den stimuli han trenger. Jeg legger meg tidlig, noen ganger må man ofre litt når man har hund.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøp en sporline og slipp den "løs" om du ikke har såpass god kontroll på den at den kan springe helt fritt, i skog, mark, på fotballbane etc. Trenger ikke ta lang tid. Den rekker å få ut en hel del energi på en halvtime. Anonymkode: 65d1e...47d Dét kommer litt an på hva slags hund man har Jeg har brukshund og da holder ikke en halvtime altså (med mindre du er Turid Rugaas lol). Anonymkode: e9f92...9f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå