AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Jeg er ei jente på 21 år som ikke har fullført et eneste fag på videregående. Jeg ønsker generell studiekompetanse, men aner ikke hvordan jeg skal oppnå dette, og det er her jeg håper dere kan hjelpe meg. Jeg har tenkt mye på 23/5-regelen, men siden jeg så langt bare har ett års arbeidserfaring, vil dette ta minst 4 år. Jeg må jo fullføre eksamen i alle fag i tillegg. Å gå 3 år på vgs må jeg si at jeg er veldig skeptisk til. 3 år med elever som er 6 år yngre enn meg, virker helt uutholdelig. Da må jeg dessuten jobbe i tillegg, noe som vil si en hel dag på skole, jobb etterpå + lekser. Dette vet jeg blir for mye for meg til å være realistisk å få til.. Huff, jeg vet strengt tatt ikke hva jeg skal gjøre og blir bare mer og mer stressa jo eldre jeg blir. Jeg er så skuffa over meg selv som ikke har kommet lengre enn dette i en alder av 21 år. Grunnen til at jeg ikke fullførte vgs da jeg var yngre, er forresten at jeg har slitt med mye mental sykdom. Håper noen kan hjelpe meg og kanskje vet om noen muligheter som finnes der ute som ikke jeg vet om. Anonymkode: 215ed...588
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Sjekk med fylkeskommunen om du kan ta studiespes via voksenopplæring. Da er undervisning gjerne på kvelden. Anonymkode: a7537...54e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Hvorfor ikke ta fagbrev og 1 år med generell stidiekompetanse? Er du heldig nok kan du finne deg en arbeidsplass som vil ta deg inn som praksiskandidat.. Det kan ta 3 år. Evt voksenopplæring ja, men kan hende at vg1 og vg2 må være bestått først. Anonymkode: d8d04...613
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Jeg ville ha tatt opp fag med 23/5-regelen. Husk at skolegang også teller inn i disse årene. Folkehøgskole og militæret gjør også det. 4 år er ikke så lang tid, og jo raskere du starter, desto raskere blir du ferdig. Anonymkode: 11082...58a 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Sjekk ut Notodden ressurssenter på nett, tror de tar inn elever fra alle fylker så lenge du oppfyller kravene. Det er nettbasert og du kan ta generell studiekompetanse eller teorien på forskjellige fagbrev. Samlingene og eksamen er på Notodden. Sjekk det ut. Anonymkode: 6510e...e4f
Astrum Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei jente på 21 år som ikke har fullført et eneste fag på videregående. Jeg ønsker generell studiekompetanse, men aner ikke hvordan jeg skal oppnå dette, og det er her jeg håper dere kan hjelpe meg. Jeg har tenkt mye på 23/5-regelen, men siden jeg så langt bare har ett års arbeidserfaring, vil dette ta minst 4 år. Jeg må jo fullføre eksamen i alle fag i tillegg. [...] Grunnen til at jeg ikke fullførte vgs da jeg var yngre, er forresten at jeg har slitt med mye mental sykdom. Håper noen kan hjelpe meg og kanskje vet om noen muligheter som finnes der ute som ikke jeg vet om. Det tas hensyn til at man ikke har kunnet arbeide grunnet sykdom ved anvendelse av 23/5-regelen. Du kan lese mer om dette under "Nedsatt arbeidsevne?" her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Lykke til! 1
Brimi Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 10 minutter siden, Astrum skrev: Det tas hensyn til at man ikke har kunnet arbeide grunnet sykdom ved anvendelse av 23/5-regelen. Du kan lese mer om dette under "Nedsatt arbeidsevne?" her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Lykke til! Hun må da eventuelt vente til hun er 23 år. Har du karrieresenter i nærheten? Der får du elevstatus og blir det samme som å gå på VGS. Eventuelt kan du snakke med NAV og høre om du kan få sixpack pakken (usikker på hvordan det skrives) hvor du tar alle fagene på 1 år. Enda et forslag er å søke deg inn på folkeuniversitet og søke om ungdomsrett. Da må du ikke betale noe og du kan velge hvor mange fag du vil ta sånn at du kan kombinere det med jobb.
_popcorn_ Skrevet 22. januar 2017 #8 Skrevet 22. januar 2017 Hva skal du bruke studiekompetansen til? Det vil nok ta 2-3 år å få den, uansett hvilken metode du velger, og skal du studere, så vil du jo da være 23-24 år før du kan starte. Da skal du gå i klasse med veldig mange som er flere år yngre enn deg, i 3-5 år, og mest sannsynlig jobbe ved siden av. Jeg gikk yrkesfag på videregående, og hadde flere i klassen som var eldre, uten at det utgjorde noe. Det er du som velger hva du skal fokusere på, 16åringene, eller fagene... Voksenopplæring har du krav på, om 4 år. Det er for voksne, over 25 år, som ikke lengre har rett på vanlig videregående. Du har også mulighet til å ta alle fag som privatist. Da kan du lese i det tempoet du selv ønsker/klarer, du får tatt videregående, og du slipper 16åringene. Du kan velge lese opp på fag hjemme, eller ta undervisning på privatskoler som Sonans eller Bjørknes. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, _popcorn_ skrev: og skal du studere, så vil du jo da være 23-24 år før du kan starte. Da skal du gå i klasse med veldig mange som er flere år yngre enn deg, i 3-5 år, og mest sannsynlig jobbe ved siden av. Dette er det dummeste jeg har lest. Det er mange som ikke begynner på et studium rett fra vgs, og det er mange som tar en utdanning eller et fag og finner ute at de heller vil begynne på noe annet. Noen jobber noen år først, noen er folkehøyskole eller tar opp fag for å komme inn. Hvis ts begynner å studere når hun er 23-24 vil hun komme i "klasse" med mange i sin egen alderskategori, noen yngre og noen eldre. På min bachelor var aldersgruppen fra 19-52, med en hovedvekt av folk fra 23-30. Nå tar jeg en master etter å ha jobbet noen år, her er aldersgruppen 26-52, hovedvekt av folk i 30-årene. Ts, hør med voksenopplæringen om det kan være noe for deg. Og husk at det ikke har noe å si hvilken alderskategori du skal være med, i arbeidslivet vil du uansett jobbe med folk i alle aldersgrupper. Anonymkode: dee6a...995 3
_popcorn_ Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er det dummeste jeg har lest. Det er mange som ikke begynner på et studium rett fra vgs, og det er mange som tar en utdanning eller et fag og finner ute at de heller vil begynne på noe annet. Noen jobber noen år først, noen er folkehøyskole eller tar opp fag for å komme inn. Hvis ts begynner å studere når hun er 23-24 vil hun komme i "klasse" med mange i sin egen alderskategori, noen yngre og noen eldre. På min bachelor var aldersgruppen fra 19-52, med en hovedvekt av folk fra 23-30. Nå tar jeg en master etter å ha jobbet noen år, her er aldersgruppen 26-52, hovedvekt av folk i 30-årene. Ts, hør med voksenopplæringen om det kan være noe for deg. Og husk at det ikke har noe å si hvilken alderskategori du skal være med, i arbeidslivet vil du uansett jobbe med folk i alle aldersgrupper. Anonymkode: dee6a...995 Jeg har vel aldri sagt at det ikke vil være hverken eldre eller samme alder på studiet? Jeg sier det vil være veldig mange yngre. Jeg begynte selv studere da jeg var 25, og snittalder på mitt kull var 26, men det var mange som var yngre enn meg, selv om det også var mange på min alder og eldre.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #11 Skrevet 22. januar 2017 Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt studiekompetansen på 1-2 år som privatist og jobbet ved siden av. Sjekk om du kan få det som voksenopplæring. Det er fint å kunne ha lagt seg opp litt penger via jobb og du er enda veldig ung, så alderen ville jeg ikke bekymret meg for om jeg var deg. Anonymkode: 3eaa4...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #12 Skrevet 22. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk med fylkeskommunen om du kan ta studiespes via voksenopplæring. Da er undervisning gjerne på kvelden. Anonymkode: a7537...54e Må jeg ikke være fylt 25 år for dette? Hva koster det? Ts Anonymkode: 215ed...588
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #13 Skrevet 22. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke ta fagbrev og 1 år med generell stidiekompetanse? Er du heldig nok kan du finne deg en arbeidsplass som vil ta deg inn som praksiskandidat.. Det kan ta 3 år. Evt voksenopplæring ja, men kan hende at vg1 og vg2 må være bestått først. Anonymkode: d8d04...613 Hvor finner jeg info om førstenevnte? Beklager, men jeg er litt blank på dette 🙄 Ts Anonymkode: 215ed...588
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #14 Skrevet 22. januar 2017 7 timer siden, Astrum skrev: Det tas hensyn til at man ikke har kunnet arbeide grunnet sykdom ved anvendelse av 23/5-regelen. Du kan lese mer om dette under "Nedsatt arbeidsevne?" her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Lykke til! Okei, det visste jeg ikke! Telles dette selv om det er for noen år tilbake? Ts Anonymkode: 215ed...588 1
Bergtatt Skrevet 22. januar 2017 #15 Skrevet 22. januar 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt studiekompetansen på 1-2 år som privatist og jobbet ved siden av. Sjekk om du kan få det som voksenopplæring. Det er fint å kunne ha lagt seg opp litt penger via jobb og du er enda veldig ung, så alderen ville jeg ikke bekymret meg for om jeg var deg. Anonymkode: 3eaa4...6b3 Støtter dette forslaget. Mye kan gjøres på egenhånd, men det krever at ts er selvstendig.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #16 Skrevet 22. januar 2017 7 timer siden, _popcorn_ skrev: Hva skal du bruke studiekompetansen til? Det vil nok ta 2-3 år å få den, uansett hvilken metode du velger, og skal du studere, så vil du jo da være 23-24 år før du kan starte. Da skal du gå i klasse med veldig mange som er flere år yngre enn deg, i 3-5 år, og mest sannsynlig jobbe ved siden av. Jeg gikk yrkesfag på videregående, og hadde flere i klassen som var eldre, uten at det utgjorde noe. Det er du som velger hva du skal fokusere på, 16åringene, eller fagene... Voksenopplæring har du krav på, om 4 år. Det er for voksne, over 25 år, som ikke lengre har rett på vanlig videregående. Du har også mulighet til å ta alle fag som privatist. Da kan du lese i det tempoet du selv ønsker/klarer, du får tatt videregående, og du slipper 16åringene. Du kan velge lese opp på fag hjemme, eller ta undervisning på privatskoler som Sonans eller Bjørknes. Det vet jeg ikke, jeg aner ikke hva jeg vil bli! Men tenker at det er greit å ha, slik at jeg kan gå videre på høyere utdanning når jeg finner ut hva jeg vil Å jobbe i butikk for resten av livet, er jeg hvertfall ikke interessert i. Ts Anonymkode: 215ed...588
Astrum Skrevet 22. januar 2017 #17 Skrevet 22. januar 2017 (endret) 8 timer siden, Brimi skrev: Hun må da eventuelt vente til hun er 23 år. Ja, riktig. Poenget var imidlertid at det ikke ville ta henne fire år etter 23/5-regelen, jf. mitt opprinnelige sitat. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, det visste jeg ikke! Telles dette selv om det er for noen år tilbake? Ts Anonymkode: 215ed...588 Ja, så lenge det kan dokumenteres (f.eks. gjennom erklæring fra lege eller psykolog). Endret 22. januar 2017 av Astrum
Gjest Mayana Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 Var det sånn at du ikke har tatt noen år på vgs tidligere? Hvis du har fullført et eller to år så kan det hende du har tatt samfunnsfag og naturfag feks? Da slipper du å gå opp i disse som privatist.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 Om du ikke vet hva du vil bli en gang, vil jeg anbefale å se på mulige yrkesfag. Mange privatskoler tilbyr undervisning i skoledelen, så du slipper å gå på vanlig vgs med 16åringer. Du kan også titte litt på fagskoler. Flere fagskoler krever ikke studiekompetanse, og du får en kort og yrkesrettet utdannelse. Om du ønsker studiekompetanse ville jeg prøvd å komme inn på voksenopplæringen i fylket ditt og tatt studiekompetanse gjennom 23/5-regelen. Jeg tok noen fag på voksenopplæring, og kom inn selv om jeg var under 25 (vi var flere under 25). Jeg tok det på kveldstid og kombinerte det med fulltidsjobb. Foretrakk absolutt voksenopplæring foran privatist! Om du ikke vet hva du vil bli, spiller det vel heller ingen rolle om du bruker noen år på å få studiekompetanse? Anonymkode: 832a8...daa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå