AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Har problemer med mental helse som først ble fattet opp av leger andre året på VGS. (Har foregått siden jeg var veldig ung) For å si det slik så skrev jeg meg opp på el og it sin fagforening i høsten 2015 mens jeg var lærling og måtte slutte lærlingtiden min våren 2016 grunnet jeg ikke klarte å jobbe. Det står i noen brev jeg har fått at jeg har utføreforsikring, men ut i fra det jeg leser om utføreforsikring så gjelder det ikke for plager som oppstod før forsikringa ble tegnet? Er snakk om en stor forskjell i utbetaling visst jeg må bli utføre på 5.5G med utføreforsikringa eller 2.91G uten. Håper jeg blir frisk i stede for utføre, men alle tiltakene vi har prøvd så langt har ikke funket så jeg begynner å skjønne det kan ende på utføre. Anonymkode: d6691...dee
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Du må ringe å spørre. På kg får du svar av folk uten kompetanse og/eller uten erfaring. Jeg selv spurte om en ting under økonomi, ingen hadde riktig svar, det var bare gjetting. Har selv også svart feil, men som sagt ring dem og hør på generelt basis. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Det skal stå i papirene hva som dekkes. Er det denne du mener http://www.elogit.no/medlemskap/forsikringer/ufore-og-ektefelleforsikring Sitat Forsikringstilfellet inntreffer når medlemmet har vært minst 50 prosent arbeidsufør i et sammenhengende tidsrom av minst to år (karensperioden) som følge av sykdom eller ulykke inntruffet i forsikringstiden, - og arbeidsuførheten er minst 50 prosent og varig. Vær likevel oppmerksom på at hvis du blir arbeidsufør innen to år etter innmelding – og uførheten skyldes sykdom eller skade som du hadde før innmeldingen og som du visste om – vil det ikke bli utbetalt erstatning. Ved innmelding er det en forutsetningen for inntredelse i uføreforsikringen at det enkelte medlem er fullt arbeidsdyktig. Medlemmer som ikke er fullt arbeidsdyktige kan ikke under noen omstendighet omfattes av uføreforsikringen, og trer tidligst inn i forsikringen når kravet om full arbeidsdyktighet er oppfylt. Det er vanlig at man ikke får tegnet forsikring, eller den samme forsikringen, om man allerede er syk. Da kunne jo alle tegnet forsikring for å håve inn penger når de så de ville bli ufør. Anonymkode: d170a...cee
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Ja det er den. Og slik jeg leser det så blir det ikke noe utbetaling gjennom forsikringa, hadde aldri en sjanse engang siden jeg var barn når jeg ble syk. Må huske dette når jeg får barn. Skriv de opp på utføreforsikring så tidlig som mulig. Anonymkode: d6691...dee
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 De fleste forsikringer garderer seg mot forhold som oppstod før eller ved tegningstidspunktet, men hva som gjelder i ditt tilfellet måt du lese i vilkårene om. Jeg hadde f. eks. 3 måneders karantene fra tegningstidspunkt på egen uføreforsikring, dvs. at om jeg hadde blitt syk i det tidspunktet, hadde jeg ikke fått en krone. Anonymkode: 3fc76...76b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 Utføre? Er det noe nytt? Anonymkode: 55e71...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er den. Og slik jeg leser det så blir det ikke noe utbetaling gjennom forsikringa, hadde aldri en sjanse engang siden jeg var barn når jeg ble syk. Må huske dette når jeg får barn. Skriv de opp på utføreforsikring så tidlig som mulig. Anonymkode: d6691...dee Bør du få barn om du har vært syk hele livet? Anonymkode: d8ae1...b12 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #8 Skrevet 22. januar 2017 7 timer siden, Evilposelos skrev: Du må ringe å spørre. På kg får du svar av folk uten kompetanse og/eller uten erfaring. Jeg selv spurte om en ting under økonomi, ingen hadde riktig svar, det var bare gjetting. Har selv også svart feil, men som sagt ring dem og hør på generelt basis. Det er det siste ts skal gjøre. Ts må heller ta en rask telefon til en advokat med kompetanse på erstatningsrett da det her er et tolkningsspørsmål og et spørsmål om hva og hvordan ts sin journal,er skrevet av legen forut for at uføreforsikringen er tegnet. Alternativt ber ts om å få ut kopi av sin journal fra det tidspunktet problemet først oppstod, og leser selv hva som er skrevet. Forsikringsselskapet vil kreve utlevert alt av journaler før de vil vurdere om ts har rett på uføreforskring fra dem. Nekter ts å utlevere journalene, så blir kravet avslått automatisk. Samtidig så trenger ikke ts spre journalene sine til forsikringsselskapet dersom det er klart at uføregrunnen er grundig dokumentert lang tid forut for uføreforsikringen ble tegnet, da det er soleklart at et avslag vil bli resultatet uansett hva ts gjør. Anonymkode: dcc91...087 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det siste ts skal gjøre. Ts må heller ta en rask telefon til en advokat med kompetanse på erstatningsrett da det her er et tolkningsspørsmål og et spørsmål om hva og hvordan ts sin journal,er skrevet av legen forut for at uføreforsikringen er tegnet. Alternativt ber ts om å få ut kopi av sin journal fra det tidspunktet problemet først oppstod, og leser selv hva som er skrevet. Forsikringsselskapet vil kreve utlevert alt av journaler før de vil vurdere om ts har rett på uføreforskring fra dem. Nekter ts å utlevere journalene, så blir kravet avslått automatisk. Samtidig så trenger ikke ts spre journalene sine til forsikringsselskapet dersom det er klart at uføregrunnen er grundig dokumentert lang tid forut for uføreforsikringen ble tegnet, da det er soleklart at et avslag vil bli resultatet uansett hva ts gjør. Anonymkode: dcc91...087 Man kan helt fint kontakte forsikringsselskapet for å få utlevert vilkårene, om man ikke har papirdokumentene eller tilgang til det i en nettportal. Å være forsiktig med hva du utleverer av informasjon gjør man først når et faktisk krav fremmes. I vilkårene finner man nesten alltid bestemmelser om når forsikringen skal være tegnet sett opp mot sykdoms/skadetidspunkt, unntak, bestemmelser om karantenetid osv. Anonymkode: 3fc76...76b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 Dette til info; det heter ikke uTføre. Det heter uføre, uten T. Anonymkode: d1a8f...7f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå