Gå til innhold

Søke om billån, må jeg oppgi samboers inntekt og gjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt er det slik. Jeg bor i min samboers hus. Som han eier. Vi deler på dagligdagse utgifter, men har ikke veldig felles økonomi. Jeg skal kjøpe meg en bil og må ta opp lån. Det blir min bil, og mitt lån. Hvorfor må jeg da oppgi hans inntekt og gjeld? 

Er det ulovlig å svare at jeg er singel på lånesøknaden, selv om jeg ikke er det?

Anonymkode: 40bea...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du oppgi hans tall da?
Du skal jo ikke ha han som medlånetaker.

Dersom de finner du at du lyver om din sivilstatus, kan det jo få konsekvenser. Ikke i form av bot eller fengsel, men banken har nok sine sanksjonsmuligheter.

Anonymkode: d6990...323

• Liker 1
Skrevet

Må kanskje ikke oppgi det alle steder, har bare sett på et par. De ber om sivilstatus, og hvis jeg da svarer samboer er jeg nødt til å oppgi hans tall. 

TS.

Skrevet

Samboer er ikke en sivilstatus. Din sivilstatus er ugift. Du tar opp et lån alene og banken må avgjøre om de vil gi det. Jeg går ut fra at de er smarte nok å legge inn realistiske tall for å bo, selv om du ikke har slike boutgifter nå.

Anonymkode: 8cc46...968

• Liker 2
Skrevet

Hei, takk for svar!

Ja, jeg ser at jeg kan velge "ugift" og da ber den kun om mine opplysninger. Men under sivilstatus kan man velge mellom gift, ugift, enke/enkemann, partner, samboer, skilt og separert. Hvis jeg da velger samboer krever den samboers informasjon også. 

Men jeg kan altså velge ugift, og kun oppgi mine egne opplysninger, selv om jeg er samboer? Poenget er, kan jeg gjør det lovlig? Eller MÅ jeg oppgi at jeg er samboer?

Kan jo helt sikkert få hans tall, altså, men siden det blir mitt lån ser jeg liksom ikke poenget med å involvere hans økonomi i dette her. 

TS.

Skrevet

Når du velger samboer som sivilstatus spør banken om samboers inntekt for å vite hvor store sifokostnader de skal sette på deg. Det er billigere å være del av et par, men hvis samboer ikke har inntekt blir du stående som forsørger av begge. Selv om du oppgir hans inntekt blir han ikke med som medsøker. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må du oppgi hans tall da?
Du skal jo ikke ha han som medlånetaker.

Dersom de finner du at du lyver om din sivilstatus, kan det jo få konsekvenser. Ikke i form av bot eller fengsel, men banken har nok sine sanksjonsmuligheter.

Hvorfor tror du ikke man kan få bot eller fengsel for å forfalske lånedokumenter? Man kan vel også bli tatt for bedrageri... 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar!

Ja, jeg ser at jeg kan velge "ugift" og da ber den kun om mine opplysninger. Men under sivilstatus kan man velge mellom gift, ugift, enke/enkemann, partner, samboer, skilt og separert. Hvis jeg da velger samboer krever den samboers informasjon også. 

Men jeg kan altså velge ugift, og kun oppgi mine egne opplysninger, selv om jeg er samboer? Poenget er, kan jeg gjør det lovlig? Eller MÅ jeg oppgi at jeg er samboer?

Kan jo helt sikkert få hans tall, altså, men siden det blir mitt lån ser jeg liksom ikke poenget med å involvere hans økonomi i dette her. 

TS.

Hvis du har to valg som passer velger du det som passer best. Det du ikke har anledning til å gjøre er å velge noe som ikke passer.

Jeg går på et studie, så jeg kan velge "Student" eller "Arbeidstager", jeg har også en bedrift så jeg kan vel strengt talt velge "Selvstendig nærignsdrivende" også. Ingen av disse er uriktige. Men studiet er en hobby og bedriften er for det meste inaktiv så jeg velger ikke dem.

Du hefter ikke for din samboers gjeld, ei heller har du forsørgeransvar så det påvirker jo ikke din låneevne. 

Men som det har blitt nevnt, hvis han har OK økonomi kan det hende du får MER lån fordi DINE kostnader går ned. Man trenger bare et abonnement på fjernsyn, internett, osv. Man bruker ikke dobbelt så mye strøm når man er to. Mye billigere å bo sammen enn alene. 

Skrevet

15 timer siden, pippip skrev:

Det er billigere å være del av et par, men hvis samboer ikke har inntekt blir du stående som forsørger av begge.

Samboere har ikke forsørgerplikt.

Anonymkode: 9e04d...387

Skrevet

Jeg tok opp billån nå. Fikk ikke en gang spørsmål om jeg har samboer. De spurte bare om jeg lånte sammen med noe , men det gjør jeg ikke.

Anonymkode: 946d5...864

Skrevet
15 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor tror du ikke man kan få bot eller fengsel for å forfalske lånedokumenter? Man kan vel også bli tatt for bedrageri... 

Hvis du har to valg som passer velger du det som passer best. Det du ikke har anledning til å gjøre er å velge noe som ikke passer.

Jeg går på et studie, så jeg kan velge "Student" eller "Arbeidstager", jeg har også en bedrift så jeg kan vel strengt talt velge "Selvstendig nærignsdrivende" også. Ingen av disse er uriktige. Men studiet er en hobby og bedriften er for det meste inaktiv så jeg velger ikke dem.

Du hefter ikke for din samboers gjeld, ei heller har du forsørgeransvar så det påvirker jo ikke din låneevne. 

Men som det har blitt nevnt, hvis han har OK økonomi kan det hende du får MER lån fordi DINE kostnader går ned. Man trenger bare et abonnement på fjernsyn, internett, osv. Man bruker ikke dobbelt så mye strøm når man er to. Mye billigere å bo sammen enn alene. 

Det er klart man KAN få bot eller fengsel for det, men at politet skal bruke ressurser på å undersøke en så 'simpel' sak som å unnlate å informere at man har samboer på et billån er nok heller tvilsomt. Typisk sak som blir henlagt pga 'bevisets stilling'.

Det er ikke engang påvist at lånetaker har misligholdt lånet sitt på grunn av dette.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart man KAN få bot eller fengsel for det, men at politet skal bruke ressurser på å undersøke en så 'simpel' sak som å unnlate å informere at man har samboer på et billån er nok heller tvilsomt. Typisk sak som blir henlagt pga 'bevisets stilling'.

Det er ikke engang påvist at lånetaker har misligholdt lånet sitt på grunn av dette.

Det kan da umulig være vanskelig å få bevist at noen har falsifisert lånedokumenter de måtte signere digitalt. 

Du har nok rett i at banken neppe gjør noe så lenge lånet er betalt, men jeg ville aldri oppfordret til å begå lovbrudd, uansett hvor lite sannsynlig det er å bli tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...