Stoltskeiv Skrevet 21. januar 2017 #1 Del Skrevet 21. januar 2017 Jeg skal lære meg å sy. Så lurer jeg på hva burde jeg sy først når jeg skal lære meg det? Hva syr nybegynnere? Skjønner alt er vanskelig starten, men hva er gjennomførbart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 23. januar 2017 #2 Del Skrevet 23. januar 2017 Du kan jo sy en pute, sirkelskjørt (finner mange enkle oppskrifter på nett), handlenett, enkle mønstre fra Stoff og Stil med få deler. Du kan med andre ord lage mye gøy som ikke er så altfor komplisert! Hvis du vil sy klær, ville jeg nok kjøpt noen mønstre. Stoff & Stil har enkle ferdigutklipte mønstre. Mens Burda er blader du kjøper med oppskrift til mange klær inni hvert blad. Vogue har også endel fine mønstre. Det viktigste er imo å velge et stabilt stoff til å begynne med. Med andre ord, gå for bomullslerret, jeansstoffer osv. Ikke chiffon, silke eller stoffer med mye stretch som jersey. Husk å vaske stoffene (særlig naturfiber som lin, bomull og viskose), da de krymper ved første vask før du begynner å klippe. Kjipt å få for små klær. Ellers ligger det mye bra på nett. Sydetselv, er en bra blogg, men du finner også masse tips om du søker litt rundt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 29. januar 2017 #3 Del Skrevet 29. januar 2017 Jeg slenger meg på her! Jeg har hatt symaskin i mange år, men kjøpte den i utgangspunktet for å kunne legge opp gardiner og sånt. Men nå har jeg litt lyst til å prøve meg på noen sy-prosjekter! Jeg tenkte å prøve meg på noe lignende som denne lille "vesken" eller hva jeg skal kalle det. Nybegynnerspørsmål: Det hun kaller "fusable interfacing" - hva er det på norsk? Og hvorfor bruker man det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Del Skrevet 29. januar 2017 1 time siden, Lemming skrev: Jeg slenger meg på her! Jeg har hatt symaskin i mange år, men kjøpte den i utgangspunktet for å kunne legge opp gardiner og sånt. Men nå har jeg litt lyst til å prøve meg på noen sy-prosjekter! Jeg tenkte å prøve meg på noe lignende som denne lille "vesken" eller hva jeg skal kalle det. Nybegynnerspørsmål: Det hun kaller "fusable interfacing" - hva er det på norsk? Og hvorfor bruker man det? Vlieselin/vlies/strykelerret, det brukes for å stive av og stabilisere stoffet. Anonymkode: a3b3e...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 29. januar 2017 #5 Del Skrevet 29. januar 2017 Ok, tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persephone Skrevet 1. februar 2017 #6 Del Skrevet 1. februar 2017 For nybegynnere vil jeg anbefale mønstre fra Stoff og Stil. De fleste mønstrene der er ganske "basic" og enkle å få til. Prøv å lage deg en topp eller et skjørt for eksempel. Husk å ta gode mål av deg selv før du kjøper mønster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå