Gå til innhold

Pass av barnebarn, deles likt?

Anbefalte innlegg

Gjest Hummel34
Skrevet (endret)

Mine foreldre har to barn, meg og min søster, vi har begge barn på 9 og 3 år.  Altså to barn hver. Vi er begge gift og 100% jobb. Vet det jeg nå skriver kommer av misunnelse, men de passer hennes eldste datter hele tiden, men har knapt passet mine barn. Kun hvis jeg spørr og skal ut på noe viktig. Hennes eldste barn tar de med på alt, og ber om å få passe det. Men så kommer ett viktig poeng: min mor har uttrykt at hun er bekymret for hvordan dette barnet har det og at feks jeg tar med meg barna mine på alt av aktiviteter noe min søster aldri gjør. Skal de barna oppleve noe blir det sammen med besteforeldre. Min søster har ett veldig mye mer hyperaktivt lite barn enn jeg har, at mitt lille barn er så rolig, så min eldste ikke blir "plaget" av lillemann her i huset, så derfor trenger ikke vi eller barna "avlasting", men må alikevel si det hadde vært godt med litt barnepass og at mine barn fortjener å oppleve det samme med sine besteforeldre. Jeg kan ikke erstatte besteforeldre i min rolle som mor. De trenger begge deler. 

Mener ikke at alt skal deles likt, men den finnes jo en mellomting og kjenner nå at jeg blir såret, på tross ett veldig godt forhold til min mor. Syns det er vanskelig å ta opp også i frykt for å være smålig, for ser jo at hennes barn krever og trenger mere enn mine. Er jeg urimelig?

Endret av Hummel34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes du er urimelig. Du har jo fått forklaringen på det, og den forklaringen synes jeg det står masse respekt av.

Det er tantebarna dine, og du burde jo være glad på deres vegne at de faktisk også får oppleve ting dine barn får oppleve. 

Du synes det hadde vært godt med barnepass, og din søster trenger barnepass. Du ser forskjellen? Hadde de aldri brukt tid med dine barn hadde jeg skjønt at du synes det var sårt, men de gjør jo det også. Så jeg mener de allerede er på den mellomtingen du ber om.

Anonymkode: b123f...16b

• Liker 9
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes du er urimelig. Du har jo fått forklaringen på det, og den forklaringen synes jeg det står masse respekt av.

Det er tantebarna dine, og du burde jo være glad på deres vegne at de faktisk også får oppleve ting dine barn får oppleve. 

Du synes det hadde vært godt med barnepass, og din søster trenger barnepass. Du ser forskjellen? Hadde de aldri brukt tid med dine barn hadde jeg skjønt at du synes det var sårt, men de gjør jo det også. Så jeg mener de allerede er på den mellomtingen du ber om.

Et barn, eller en person for den saks skyld, kan ha like sterke behov for å bli sett selv om man er stille og det ikke er like åpenbart at man trenger noen. Det er ikke rett at den ''stille og snille'' skal ha mindre omsorg, det er en misforståelse å tro at de som roper høyest er de som skal bli hørt.

Anonymkode: dc2aa...259

• Liker 17
Skrevet

Min svigermor er heller ikke interessert i vårt barn. Vi har prøvd å inkludere så godt vi kan men hun passer alltid det andre barnebarnet sitt, og sier nei til oss uansett om det er fem min besøk eller pass. De gangene vi er på besøk så er det eldste barnebarnet villt sjalu og hun kikker ikke på det andre barnebarnet engang. Så klager hun over at barnet vårt har blitt redd henne...merkelig det der altså...at barn er skeptisk til fremmede.

Anonymkode: 5e6ba...d98

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Selv om du kanskje ikke trenger avlastningen, har ikke dine barn samme behov for å få et nært forhold til  besteforeldre som ditt søsters barn? Jeg synes det lukter litt av bortforklaring at din søster har større behov og at barnet ellers ikke får vært med på aktiviteter om hun ikke stiller opp. 

Anonymkode: 86351...57a

• Liker 7
Skrevet

Huff, dette er vanskelig. Jeg skulle til å si at du bør ta opp dette på en fin måte....men er selv i en litt lignende situasjon og får meg ikke til å ta det opp. Men det ligger og murrer....

Jeg prøver å skåne mine foreldre fra for mye barnepass. Kun hvis det virkelig er nødvendig, spør jeg (hvis vi er bedt i bryllup uten barn, f.eks). Vi møtes likevel ofte (en gang i uken ca), og spiser middag hos hverandre. Da er det like ofte vi som inviterer besteforeldrene på middag, som omvendt.

min søster, derimot, har ingen hemninger når det gjelder å be om tjenester. Nå den siste måneden har vi ikke sett bestemor pga at min søster og mannen ikke får kabalen til å gå opp med levering og henting i barnehagen. Så bestemor har flyttet dit på ubestemt tid. Jeg synes det er litt merkelig, min søster og mannen tjener mye mer enn oss og kunne fint ha jobbet litt redusert i en periode, eller ordnet dette på annen måte med arbeidsgiver (de er også statlig ansatt med 8-4-jobb). Selv ville jeg ALDRI fått meg til å be om en så stor tjeneste, på ubestemt tid. Men det er jo kanskje min egen "feil". Bestemor er ikke så ung og sprek som hun var, derfor har jeg pleid å legge til rette for hyggelige besøk og korte barnevaktoppdrag kun når det virkelig er nødvendig. 

Anonymkode: 8ae76...d25

• Liker 4
Skrevet

her er det også skjevt. Vårt barn har masse energi og løpet i vei, det andre barnebarnet er yngre og lettere å ha med å gjøre. Dette barnet blir passet mer pga moren som er "favoritten" til svigers. Vi får alikevel mye pass og setter pris på tiden de vier til oss. Jeg vil ikke spørre for mye av svigers heller, da jeg ser at svigermor blir sliten av passingen. Hun blir veldig oppjagd og irritabel når hun er sliten og det er ikke bra for barnet. 

Anonymkode: 33a47...057

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Anonymkode: 0378b...1b0

Skrevet

Jeg skjønner din mor veldig godt, men kan du ikke foreslå til henne at hun tar med ditt eldste barn en del av gangene hun passer din søsters eldste? Så får de to jevnaldrende søskenbarna knyttet sterkere bånd, og hun bonustid med din eldste. 

• Liker 6
Gjest Hummel34
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, dette er vanskelig. Jeg skulle til å si at du bør ta opp dette på en fin måte....men er selv i en litt lignende situasjon og får meg ikke til å ta det opp. Men det ligger og murrer....

Jeg prøver å skåne mine foreldre fra for mye barnepass. Kun hvis det virkelig er nødvendig, spør jeg (hvis vi er bedt i bryllup uten barn, f.eks). Vi møtes likevel ofte (en gang i uken ca), og spiser middag hos hverandre. Da er det like ofte vi som inviterer besteforeldrene på middag, som omvendt.

min søster, derimot, har ingen hemninger når det gjelder å be om tjenester. Nå den siste måneden har vi ikke sett bestemor pga at min søster og mannen ikke får kabalen til å gå opp med levering og henting i barnehagen. Så bestemor har flyttet dit på ubestemt tid. Jeg synes det er litt merkelig, min søster og mannen tjener mye mer enn oss og kunne fint ha jobbet litt redusert i en periode, eller ordnet dette på annen måte med arbeidsgiver (de er også statlig ansatt med 8-4-jobb). Selv ville jeg ALDRI fått meg til å be om en så stor tjeneste, på ubestemt tid. Men det er jo kanskje min egen "feil". Bestemor er ikke så ung og sprek som hun var, derfor har jeg pleid å legge til rette for hyggelige besøk og korte barnevaktoppdrag kun når det virkelig er nødvendig. 

Anonymkode: 8ae76...d25

Høres så alt for kjent ut :-( og på dårlige dager sårer det meg, da jeg skulle ønske min mor selv så problemet. 

Gjest Hummel34
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner din mor veldig godt, men kan du ikke foreslå til henne at hun tar med ditt eldste barn en del av gangene hun passer din søsters eldste? Så får de to jevnaldrende søskenbarna knyttet sterkere bånd, og hun bonustid med din eldste. 

De går desverre så dårlig overens når de er sammen hos besteforeldrene at det blir bare krangling. Og grunnen til denne kranglingen er vel gjerne da ett av barnebarna føler han bor der og har enerett på de.... 

Skrevet

Kanskje det er slitsomt for din mor å være avlaster, men at hun ikke føler at hun har noe valg. Da er det kanskje ikke så mye energi igjen til å ta initiativet til å passe dine barn når du ikke spør. Hun må tenke på seg selv også. Hun ser jo at dine barn får det de trenger. Jeg er sikker på at hun hadde gjort det hvis hun ikke hadde hatt den ekstra byrden.

Anonymkode: 497ff...690

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Hummel34 skrev:

De går desverre så dårlig overens når de er sammen hos besteforeldrene at det blir bare krangling. Og grunnen til denne kranglingen er vel gjerne da ett av barnebarna føler han bor der og har enerett på de.... 

Nåh. Du er ikke videre konfliktdempende selv, da. Geez... 

• Liker 2
Gjest Hummel34
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri nevnt dette til familien, men når gutten har eget rom der, egen tv og leker. Og hyler og skriker så fort andre barn beveger seg i huset. Hevder selv rett til egen plass i sofa og spisebord. Ja da tror jeg det kan være grunnen til at det blir vanskelig å ha de i lag sammen der. Hos oss, når han er her, går det veldig greit. Elsker denne gutten så ville aldri lagt opp til noe konflikt, kunne svelge en ørken med kameler for han. Men tenkte at inne på dette forumet kunne jeg være meg, uten å svelge kameler og legge til rette. Ser også at gutten kan ha andre utfordringer, men hjelper lite på situasjonen at han har fått "enerett" i besteforeldrehjemmet. Og ja; slike ting er aldri barnets feil.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så om ett av barnebarna har eget rom, ''eier besteforeldrene'' og er den som besteforeldre bruker tid på, så er man konfliktskapende om man nevner det?? Skal man sitte å se på at sitt eget/egne barn blir nedprioritert av besteforeldrene?

Tror du burde sagt Geez til deg selv. Å påpeke urettferdighet blir aldri konfliktskapende, det er faktisk helt okay å påpeke det. Hverken foreldre eller besteforeldre burde gjøre forskjell på barn/barnebarn.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om ett av barnebarna har eget rom, ''eier besteforeldrene'' og er den som besteforeldre bruker tid på, så er man konfliktskapende om man nevner det?? Skal man sitte å se på at sitt eget/egne barn blir nedprioritert av besteforeldrene?

Tror du burde sagt Geez til deg selv. Å påpeke urettferdighet blir aldri konfliktskapende, det er faktisk helt okay å påpeke det. Hverken foreldre eller besteforeldre burde gjøre forskjell på barn/barnebarn.

Nå er mye av dette informasjon vi har fått i etterkant. 

Jeg tenker at det er en grunn til at det ene barnebarnet har eget rom og er territorial hos besteforeldrene. Nemlig at det i praksis har to bosteder, både hos foreldrene og hos besteforeldrene, siden situasjonen er så vanskelig hos foreldrene. Det virker som at det yngste barnet der er så krevende at foreldrene ikke makter å følge opp eldstemann. Så her er det ikke TS' barn som blir nedprioritert, men søskenbarnet som blir prioritert og det av ren nødvendighet. La nå søskenbarnet ha fast plass ved spisebordet og i sofaen i det andre hjemmet sitt. 

Det som hadde vært urettferdig, hadde vært om søskenbarnet hadde måttet tilbringe mye mer tid i et hjem hvor det ikke får den oppfølgingen og kjærligheten det trenger bare for at TS' barn, som bor i et funksjonelt hjem med god oppfølging skulle fått være like mye hos besteforeldrene. Millimeterfordeling er sjeldent rettferdig i praksis. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke rettferdig at et barn ikke har det bra hjemme, og at ikke besteforeldrene får ta på seg omsorgsoppgaven fordi det forventes at barnebarna skal få mer likt. Noen barn trenger mer, og da må de få det. At barnet "er vanskelig" er jo fordi han har det vanskelig, eller har spesielle behov.  Det er ikke rettferdig at barn får likt. Men at de som trenger mest får mest. Foreldrene dine gjør en kjempejobb. Det er tungt for dem. Ikke legg en stein med dårlig samvittighet oppå skuldrene deres i tillegg. Vær glad for at barnet får hjelp av foreldrene dine, og ikke må på avlastning hos "fremmende".

Anonymkode: 497ff...690

• Liker 2
Gjest Hummel34
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, hjelper å høre andres meninger slik at man klarer å utvidde egne horisont. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn, eller en person for den saks skyld, kan ha like sterke behov for å bli sett selv om man er stille og det ikke er like åpenbart at man trenger noen. Det er ikke rett at den ''stille og snille'' skal ha mindre omsorg, det er en misforståelse å tro at de som roper høyest er de som skal bli hørt.

Det stod ingenting i hovedinnlegget om at noen av barna var stille eller rolige. 

Det er jo forsåvidt nettopp det bestemor her gjør da, ved å ta med den eldste hos søster som blir litt overdøvet av lillebror. Når noen skriver at barna trenger det mer, så tar jeg for gitt at det er objektivt sett utfra foreldrenes kapasitet, og ikke har noenting med hvor høyt barna roper ut om det. Klart, det er sikkert lett for noen å tolke det slik du gjør, men jeg svarte ikke ut fra at noen var stille og snille, kun ut fra hva som stod i hovedinnlegget. 

• Liker 1
Skrevet
På 21.1.2017 den 23.19, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det litt "avlastning" i det at de er to jevngamle som kan underholde hverandre. 

Anonymkode: d1674...246

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...