AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har oppdaget at endel kan si setninger som dette: "Når du sier slik, jeg svarer sånn" i stedet for sånn jeg tenker er riktig: "Når du sier slik, svarer jeg sånn" Er den første setningen riktig? Anonymkode: a1c29...26e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 Den første er feil og tror grunnen er at mange hører/snakker/leser mye engelsk og begynner å mikse ordstilling. Anonymkode: ebb6b...3fa
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 På 21.1.2017 den 18.39, AnonymBruker skrev: Jeg har oppdaget at endel kan si setninger som dette: "Når du sier slik, jeg svarer sånn" i stedet for sånn jeg tenker er riktig: "Når du sier slik, svarer jeg sånn" Er den første setningen riktig? Anonymkode: a1c29...26e Du har rett. Norsk er et v2-språk, noe som vil si at verbet kommer i andre posisjon. Her har du et foranstilt ledd før komma, verbet må derfor komme rett etter dette. I setninger uten foranstilt ledd vil norsk og engelsk stort sett ha samme ordstilling, selv om engelsk er et SV-språk. Anonymkode: eafd8...230
ajarRun Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 I min dialekt stiller jeg ofte spørsmål som utsagn og begynner setninger på slutten. Noen ganger når jeg skriver skinner det gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå