Gå til innhold

Lage utendørs kattehus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg et kattehus som katten kan ha ute, men jeg har virkelig aldri tatt i en dag før..:sjenert: er det avansert å lage? Eller kan man bare sage til 5 like store biter av sponplate, spikre 4 av de sammen til en firkant, og så spikre planker utenpå. Sage hull til åpningen. Også kanskje lime fast isopor eller noe sånt inni?

Har også sett litt på denne, men den er ikke isolert så jeg vet ikke om det vil være noe vits i? http://www.zooplus.no/shop/katt/kattsengogpute/kattehus/393656 

Anonymkode: 5e295...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du har en ekstrem medgjørlig katt, tror jeg du kommer til å få problemer med å få katten til å ligge i et utendørs kattehus... Det høres vel ikke ut som du er den fødte snekker, så hvis du trenger et slags fritidssted til katten, kan du kanskje stikke innom Felleskjøpet og se om de har noe du kan bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Med mindre du har en ekstrem medgjørlig katt, tror jeg du kommer til å få problemer med å få katten til å ligge i et utendørs kattehus... Det høres vel ikke ut som du er den fødte snekker, så hvis du trenger et slags fritidssted til katten, kan du kanskje stikke innom Felleskjøpet og se om de har noe du kan bruke...

Tror Ts mener at det skal være et hus katten kan bruke hvis det blir guffent vær og Ts ikke er hjemme akkurat da. Det er utrolig mange som har hus ute til pysene sine nettop for at de skal ha et lunt sted å være hvis de ønsker, å de blir brukt. 

Anonymkode: 3759f...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snekre kattehus er kanskje ikke det første du bør begynne med hvis du ikke har gjort det før ;) Kjøp i stedet to store plastkasser på IKEA/Jernia/Europris/Jula i forskjellig størrelse og sett dem med bunnen opp inni hverandre. Mellom kassene kan du isolere isoporkuler eller halm. Tegn opp med tusj hvor du vil ha åpningen og skjær med en skarp kniv. Legg en liten isopor- eller neoprenbit i bunnet og gjerne et teppe i ren ull. Halm kan også brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Det tror jeg ikke er så vanskelig så lenge katten er liten. Det er bare å sett den mange nok ganger inn i huset, så går den dit selv etterhvert :) Ja, jeg har prøvd.

TS: http://www.dinside.no/bolig/hundehus-pa-pall/61060417 Denne kan du kanskje hente litt inspirasjon fra.
Edit: Denne er kanskje litt enklere: http://www.byggforbegynnere.no/trinnvise-anvisninger/67/Lage-et-hund

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mulig det fungerer hvis man venner den til det fra den er liten, men med mine voksne hadde det aldri gått :) Synes jeg hører gaulingen og krafsingen på ytterdøra, selvsagt etterfulgt av skulende blikk når jeg endelig slapp dem inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, ti10 skrev:

Tja, mulig det fungerer hvis man venner den til det fra den er liten, men med mine voksne hadde det aldri gått :) Synes jeg hører gaulingen og krafsingen på ytterdøra, selvsagt etterfulgt av skulende blikk når jeg endelig slapp dem inn :)

Nå er det ikke dette det handler om, det handler om hvordan Ts kan fikse seg et kattehus

Anonymkode: 3759f...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bare et kattehus som han kan bruke viss det er regn, kaldt osv☺ så slipper katten ihvertfall å måtte  gå inn i naboens garasje eller bod for å søke ly og dermed risikere å bli innestengt:sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leo skrev:

Å snekre kattehus er kanskje ikke det første du bør begynne med hvis du ikke har gjort det før ;) Kjøp i stedet to store plastkasser på IKEA/Jernia/Europris/Jula i forskjellig størrelse og sett dem med bunnen opp inni hverandre. Mellom kassene kan du isolere isoporkuler eller halm. Tegn opp med tusj hvor du vil ha åpningen og skjær med en skarp kniv. Legg en liten isopor- eller neoprenbit i bunnet og gjerne et teppe i ren ull. Halm kan også brukes.

Det var en god ide☺ Fant bare sånne små på europris men biltema ser ut til å ha noen litt større typer. Men hvordan gjør du det med døråpningen? Blir ikke åpningen veldig spiss viss du bare skjærer med kniv? Eller skal man kanskje montere katteluke i åpningen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kattehus, et veldig enkelt ett lagd av sponplater, med vanntette plater som tak. Taket kan løftes av, og jeg legger inn litt mat hvis pus har vært ute lenge, og han har et pledd der som holder det varmt. Det brukes ikke veldig mye, men han er innom nå og da, så han har alternativet hvertfall 😊Det er ikke ekstra isolert, men står i et ganske lunt og relativt tørt hjørne av altanen, under tak. Så er ikke verre enn å være ute hvertfall. 

Her ble det lagd en ramme av planker som er ca 3x3 cm, huset er vel ca 1 meter langt og rundt 50 cm bredt. Så ble sponplater lagt utenpå, og taket ble lagd som egen enhet. Endestykkene er skrå over selve kassen, slik at taket legges på. Men jeg fikk god hjelp fra et familiemedlem da, så jeg var ikke snekkeren bak prosjektet, som sikkert merkes av forklaringen 😋

Uansett, flott at du gir pus et alternativ TS 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en god ide☺ Fant bare sånne små på europris men biltema ser ut til å ha noen litt større typer. Men hvordan gjør du det med døråpningen? Blir ikke åpningen veldig spiss viss du bare skjærer med kniv? Eller skal man kanskje montere katteluke i åpningen også?

Du kan pusse over kantene med litt sandpapir, men katteluke er selvfølgelig det beste. Og de har store på Europris men de står kanskje ikke på nettsidene,

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leo skrev:

Du kan pusse over kantene med litt sandpapir, men katteluke er selvfølgelig det beste. Og de har store på Europris men de står kanskje ikke på nettsidene,

Ok, da skal jeg dra på europris å se😀 når jeg tenker meg om blir det kanskje litt vanskelig å montere katteluke når man bruker to plastkasser inni hverandre. Har du lagd et sånt kattehus selv? Isåfall hvor stor var den minste esken?☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da skal jeg dra på europris å se😀 når jeg tenker meg om blir det kanskje litt vanskelig å montere katteluke når man bruker to plastkasser inni hverandre. Har du lagd et sånt kattehus selv? Isåfall hvor stor var den minste esken?☺

Jeg har katteluke inn i huset til mine katter, men jeg har laget til hjemløse katter. Denne innerst til http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80102976/ til små katter og denne http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30102974/ til store. Viktig at den innerste kassen ikke blir for stor fordi det er kattens egen kroppsvarme som skal varme opp hulrommet. Katter liker dessuten gjerne å krølle seg sammen på trange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...