Tanuki Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Bor i Øst-Asia, for 2 måneder siden bestemte vi oss for å skaffe oss katt, spurte litt rundt og en bekjent hadde faktisk akkurat funnet en liten kattunge på gata, men kunne ikke beholde den så vi fikk den, en hann. Han var veldig liten og tynn, tenker max 7 uker gammel, hadde også en del sår og skadet hale. Vi merket fort at den var veldig tilgittsfull, og veldig kosete, så tenker at den har bitt dumpet av noen som ikke ville ha den lengre. Uansett, den var så ekstremt sulten, hele tiden, og bet mye, så mye at jeg som har hatt katt hele livet omrent, ikke kan huske å ha hatt en kattunge som biter så mye. Bitingen har nå blitt bedre, men fortsatt veldig plagsomt. Før var den også ganske aggressiv om vi lekte med visse typer leker, men det har bedret seg veldig. Noe som IKKE har blitt bedre er sulten. Vi er nøye med å posjonere maten hans slik at han ikke får alt på en gang, for ellers så sluker han alt så fort det er i skåla. Men han er likevel helt gal etter mat, prøver hele tiden å rote med søppeldunken, så vi stenger han alltid ute fra kjøkkenet. Det jeg virkelig ikke liker, er at han prøver hele tiden å stjele mat fra oss, om vi spiser i samme rom, vi har et lavt bord så sitter alltid på gulvet å spiser, hvor han faktisk prøver å ta mat fra bestikket vårt. Gutten min er 2.5 år, å greier ikke å holde pus unna. så vi lukker alltid pus i et annet rom mens vi spiser. Men OM den faktisk greier å ta noe mat, så stikker han av med det og hveser og biter etter oss om vi prøver å ta det vekk fra ham. Ikke veldig koselig, aner ikke hva vi kan gjøre for å få ham til å slutte. han er ikke aggressiv om han spiser mat fra skåla si, og han er veldig kjælen og leken med gutten vår, men skulle ønske vi kunne fått ham til å være mindre besatt av mat. Er det noen med gatekatt som har opplevd lignende? Ble det bedre da katten ble voksen?
Leo Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 (endret) Han har sannsynligvis vært vant til å kjempe for maten hele sitt korte liv og det vil nok sitte i. Har du prøvd å gi ham markkur forresten? Jeg har fått en kattunge som var helt utmagret og jeg ble nesten sjokkert over hvor mye mat den lille kroppen klarte å fordøye så jeg ville bare ha fortsatt å gi mat til han blir mett. Men det skal som sagt ufattelig mye mat til. Endret 21. januar 2017 av Leo 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Har kun erfaring med norske katter, riktignok mange fra dyrebeskyttelsen som har hatt en tøff start. Katten er alt for ung og har ikke fått nok tid med moren. Når den biter irettesetter mor/søsken dersom det er hardt. Det er viktig at dere har null-toleranse for biting og kloring, selv om katten nå er liten og ikke gjør noe skade. Skarpe lyder er den beste oppdragelsen. Et høyt nei, eller en pipelyd, hver gang den er for brå i leken. Og at dere med en gang slutter å gi den oppmerksomhet. Blir den for pågående og aggressiv gir dere den en timeout - 5 til 10 minutter på eget rom. Når det gjelder mat er dette vanlig, kattunger har et enormt næringsvett. Så dette har jeg opplevd selv med kattunger som er bortskjemt fra fødselen av. For bortimot alle katter er det best at de alltid har tørrfor tilgjengelig, la den spise seg ubehagelig mett på det, det tar slutt på et tidspunkt og den lærer at maten alltid er der. Vær helt konsekvent når dere sitter ved bordet. Ikke steng han ute i utgangspunktet, men si klart nei da han prøver seg, og gir han seg ikke stenger dere han inne til dere er ferdig. Isolasjon er beste oppdragelsen av en kattunge, de hater det. Fortsett med dette hver dag, en evig tålmodighetsprøve, men slik er det med katter. La han gjerne spise seg helt mett på noe sunt (som dampet fisk) en liten stund før dere spiser så vil han nok ikke være så på. Men la han aldri assosiere det å få mat med at du lager mat, eller at dere spiser. Anonymkode: 972ac...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 Sett fram noe av middagen til katten når dere spiser, hvorfor ikke dele? Jeg har en gatehund som var ekstremt fokusert på mat, jeg løste det med å gi henne all den maten hun ville ha. Hun la på seg i begynnelsen, men nå er hun helt avslappet og står ikke lenger og spiser opp maten sin så kattene ikke skal ta den f.ex. Hun tigger aldri, fordi hun alltid får noe av det jeg spiser om hun vil ha det. Er jo bare å sette frem en skål til henne så får jeg matro. Anonymkode: 8d0b3...ea7
Tanuki Skrevet 21. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2017 13 minutter siden, Leo skrev: Han har sannsynligvis vært vant til å kjempe for maten hele sitt korte liv og det vil nok sitte i. Har du prøvd å gi ham markkur forresten? Jeg har fått en kattunge som var helt utmagret og jeg ble nesten sjokkert over hvor mye mat den lille kroppen klarte å fordøye så jeg ville bare ha fortsatt å gi mat til han blir mett. Men det skal som sagt ufattelig mye mat til. Ja, og dyrlegen sier han er i fin form nå, vil fortsatt ha mye mat da:/ han er veldig aktiv og da.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 Kanskje dere kan prøve et annet formerke? Noen kattemattyper er ganske dårlige. En frisk katt skal kunne ha tilgang til mat hele tiden uten å bli overvektig som regel. Dersom den klarer stjele menneskemat kan den selvsagt bli overvektig alikevel Anonymkode: 09f4e...674 2
Tanuki Skrevet 21. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 21. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kun erfaring med norske katter, riktignok mange fra dyrebeskyttelsen som har hatt en tøff start. Katten er alt for ung og har ikke fått nok tid med moren. Når den biter irettesetter mor/søsken dersom det er hardt. Det er viktig at dere har null-toleranse for biting og kloring, selv om katten nå er liten og ikke gjør noe skade. Skarpe lyder er den beste oppdragelsen. Et høyt nei, eller en pipelyd, hver gang den er for brå i leken. Og at dere med en gang slutter å gi den oppmerksomhet. Blir den for pågående og aggressiv gir dere den en timeout - 5 til 10 minutter på eget rom. Når det gjelder mat er dette vanlig, kattunger har et enormt næringsvett. Så dette har jeg opplevd selv med kattunger som er bortskjemt fra fødselen av. For bortimot alle katter er det best at de alltid har tørrfor tilgjengelig, la den spise seg ubehagelig mett på det, det tar slutt på et tidspunkt og den lærer at maten alltid er der. Vær helt konsekvent når dere sitter ved bordet. Ikke steng han ute i utgangspunktet, men si klart nei da han prøver seg, og gir han seg ikke stenger dere han inne til dere er ferdig. Isolasjon er beste oppdragelsen av en kattunge, de hater det. Fortsett med dette hver dag, en evig tålmodighetsprøve, men slik er det med katter. La han gjerne spise seg helt mett på noe sunt (som dampet fisk) en liten stund før dere spiser så vil han nok ikke være så på. Men la han aldri assosiere det å få mat med at du lager mat, eller at dere spiser. Anonymkode: 972ac...a9e Tilnå har vi stengt ham ute mens vi spiser, for ellers så klatrer han bokstavlig talt på oss for å ta mat, men skal prøve å la han være med oss og heller ta ham ut når han prøver seg. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett fram noe av middagen til katten når dere spiser, hvorfor ikke dele? Jeg har en gatehund som var ekstremt fokusert på mat, jeg løste det med å gi henne all den maten hun ville ha. Hun la på seg i begynnelsen, men nå er hun helt avslappet og står ikke lenger og spiser opp maten sin så kattene ikke skal ta den f.ex. Hun tigger aldri, fordi hun alltid får noe av det jeg spiser om hun vil ha det. Er jo bare å sette frem en skål til henne så får jeg matro. Anonymkode: 8d0b3...ea7 Vi har prøvd, men hjelper ingenting:P han vil absolutt ha vår mat, og det er ikke veldig vanskelig for han å ta mat fra 2 åringen. Uansett takk for innspill:)
Tanuki Skrevet 21. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dere kan prøve et annet formerke? Noen kattemattyper er ganske dårlige. En frisk katt skal kunne ha tilgang til mat hele tiden uten å bli overvektig som regel. Dersom den klarer stjele menneskemat kan den selvsagt bli overvektig alikevel Anonymkode: 09f4e...674 Han liker foret sitt, spiser opp alt han får, tror han ikke er vant til å få mat, han var så tynn da vi fikk han.
Tanuki Skrevet 21. januar 2017 Forfatter #9 Skrevet 21. januar 2017 Det er en innekatt forressten, om det har noe å si.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, Tanuki skrev: Tilnå har vi stengt ham ute mens vi spiser, for ellers så klatrer han bokstavlig talt på oss for å ta mat, men skal prøve å la han være med oss og heller ta ham ut når han prøver seg. Vi har prøvd, men hjelper ingenting:P han vil absolutt ha vår mat, og det er ikke veldig vanskelig for han å ta mat fra 2 åringen. Uansett takk for innspill:) Kanskje fordi han mistet mora når han var så liten, og fortsatt er ganske liten, og ville "normalt" fått mat av mora, så derfor går han direkte på dere for å få mat. Jeg hadde en katt som ble tatt altfor tidlig fra mora en gang, og hun klorte noe sinnsykt også når hun var voksen. Det er nok mye adferdsvansker de kan få av det, i tillegg til at han har vært veldig sulten over lang tid stakkars. Anonymkode: 8d0b3...ea7 1
Tvist Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 4 minutter siden, Tanuki skrev: Han liker foret sitt, spiser opp alt han får, tror han ikke er vant til å få mat, han var så tynn da vi fikk han. Ja, men er det kvalitetsfor som han blir mett av? Hest bør han få kvalitetsfor tilpasset kattunger. Han spiser sikkert hva som helst, men det betyr ikke at han bør spise alt mulig. 2
Leo Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 Jeg husker at den jeg hadde kunne sette til livs en stor boks kattemat (175 gram) av den typen man kjøper hos dyrlegen i slengen og gjerne 4 - 5 ganger i døgnet. Hun spiste med andre ord omtrent sin egen kroppsvekt hver dag! I begynnelsen var jeg redd for å gi for mye fordi jeg trodde hun kunne bli syk av å spise så mye, men det ble hun ikke så jeg bare ga så mye hun ville ha og til slutt ga det seg. Hun ble en helt normal katt som voksen. 1
Tanuki Skrevet 21. januar 2017 Forfatter #13 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, Tvist skrev: Ja, men er det kvalitetsfor som han blir mett av? Hest bør han få kvalitetsfor tilpasset kattunger. Han spiser sikkert hva som helst, men det betyr ikke at han bør spise alt mulig. vi bruker Hill's Science Diet. 1
Tanuki Skrevet 21. januar 2017 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje fordi han mistet mora når han var så liten, og fortsatt er ganske liten, og ville "normalt" fått mat av mora, så derfor går han direkte på dere for å få mat. Jeg hadde en katt som ble tatt altfor tidlig fra mora en gang, og hun klorte noe sinnsykt også når hun var voksen. Det er nok mye adferdsvansker de kan få av det, i tillegg til at han har vært veldig sulten over lang tid stakkars. Anonymkode: 8d0b3...ea7 det er mulig, folk her er ikke veldig glad i katter, sannsynligvis ble han og evt andre søsken satt ut på gata. Men bortsett fra biting og matmaset så er han veldig snill, og har lagt merke til at han ikke biter 2åringen , de leker mye sammen, sover sammen og. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Jeg ville hatt tørrfor fremme hele tiden. Om katten ble overvektig ville jeg porsjonert. Om katten er ute, så bruker han en del energi. Kanskje han ikke får nok mat? Anonymkode: 09f4e...674 1
Leo Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har også fått en voksen katt som hadde bodd ute lenge midtvinters og den var også helt matgal. Spiste enorme mengder mat i noen uker (Og da hadde jeg lært så jeg bare lot henne få så mye hun ville ha) før det verste hysteriet ga seg). Hun har dog endt opp med en "spiseforstyrrelse" og nå spiser hun til hun kaster opp for så å fortsette og spise hvis hun får for mye mat om gangen.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 Nå har ikke jeg katt, men hund. Og alle de hundene jeg har hatt har kommet fra gata, katta di har det jeg kaller for gatekatt mentalitet, den må spise når maten er der, for hvem vet hvor lenge det blir til neste gang. Hunden min har jeg nå hatt i en 4 år, men han har fremdeles gatehund mentalitet Anonymkode: 8277c...88b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 Min eldste har antageligvis måtte slåss for hver eneste matbit da han var en ung katt. Han var rundt 2 1/2 år da han kom til meg. Han var også som en støvsuger rundt alt som kunne spises. Han spiste og spiste og spiste. Nå er han roligere i matveien, men det er han som spiser mest av mine. Han den lille fått en markekur? Jeg regner med at den har det, men innvollsorm suger krefter av en liten knott og de blir ofte helt hule med hensyn på mat. Og på toppen av alt er han ung og utforskende. Alt skal sjekkes, alt skal smakes og smaker det godt så skal det spises. Maten deres inngår i det regnskapet akkurat nå Jeg tror, basert på egen erfaring, at det vil roe seg litt og om en stund vil dere få ha det meste av deres mat omtrent i fred. Anonymkode: bde39...a1a
Miss Marble Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 På 21.1.2017 den 16.36, AnonymBruker skrev: Sett fram noe av middagen til katten når dere spiser, hvorfor ikke dele? Jeg har en gatehund som var ekstremt fokusert på mat, jeg løste det med å gi henne all den maten hun ville ha. Hun la på seg i begynnelsen, men nå er hun helt avslappet og står ikke lenger og spiser opp maten sin så kattene ikke skal ta den f.ex. Hun tigger aldri, fordi hun alltid får noe av det jeg spiser om hun vil ha det. Er jo bare å sette frem en skål til henne så får jeg matro. Anonymkode: 8d0b3...ea7 Katter skal ikke ha menneskemat! De kan ikke sammenlignes med hunder når det kommer til kosthold.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 På 21.1.2017 den 16.50, AnonymBruker skrev: Kanskje fordi han mistet mora når han var så liten, og fortsatt er ganske liten, og ville "normalt" fått mat av mora, så derfor går han direkte på dere for å få mat. Jeg hadde en katt som ble tatt altfor tidlig fra mora en gang, og hun klorte noe sinnsykt også når hun var voksen. Det er nok mye adferdsvansker de kan få av det, i tillegg til at han har vært veldig sulten over lang tid stakkars. Anonymkode: 8d0b3...ea7 Jeg er oppdretter, og kattungene her begynner så smått å spise fast føde når de er 3-4 uker, men de dier selvsagt mye lenger. TS sin katt var bare 7 uker da han ble funnet, og har jo gått glipp av den aller viktigste perioden med opplæringen i hvordan han skal bli en veloppdragen katt... Her så er det ikke bare mammaene som oppdrar, bestemor/oldemor/tanter bidrar også ved å "ta" kattungene hvis de gjør noe galt. Som å bite for hardt for eksempel. Jeg leverer ikke mine før de er bortimot fire måneder, siden jeg synes de er for unge når de er 12 uker (som er minstealder for levering etter regelverket til NRR som jeg er medlem av). De ekstra ukene gjør mye for sosialisering og trygghet. Jeg ville bare latt ham få spise så mye han vil, så små kattunger bør ha fri tilgang på mat, det er naturlig for katter å spise veldig mange små måltider, og gjerne døgnet rundt. Her i huset går det omtrent like mye mat om natta som om dagen. Anonymkode: 16e77...dab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå