Gå til innhold

Bofellesskap for 40+, single og røykfrie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det?

Er det et alternativ for enslige som vil bo rimelig og ikke være helt alene hele tiden? Forutsetter da gode romslige og private rom, felleskjøkken med spiseplass, og minst to bad. Gjesterom. Og gjerne en koselig hage. 

Anonymkode: 773e5...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes det?

Er det et alternativ for enslige som vil bo rimelig og ikke være helt alene hele tiden? Forutsetter da gode romslige og private rom, felleskjøkken med spiseplass, og minst to bad. Gjesterom. Og gjerne en koselig hage. 

Du får lage ett?

Hvorfor røykfrie? I dag røker en da utendørs 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Du får lage ett?

Fordi røyklukt henger i klær/kropp og mange røykere har venner som røyker og får besøk av de. Og fordi noen kanskje er allergiske og blir syke av røyk.

Dessuten er det fordeler med å slippe å plukke sneiper over alt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet bare om slikt for de over 60 eller 65. Fryktelig dyrt. 

Anonymkode: 9cef3...c6d

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet bare om slikt for de over 60 eller 65. Fryktelig dyrt. 

Det er vel ikke bofellesskap vel? Må være aldersboliger du tenker på.

Skrevet

Får lage boliger for middelaldrende.

Anonymkode: 49f0c...96e

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke bofellesskap vel? Må være aldersboliger du tenker på.

Jeg vet ikke hva det heter, men alle beboerene deler kjøkken, spisestue, TV-stue, bibliotek, vaskerom, hage og gjesterom. I leiligheten sin har de bad, soverom og en liten stue med kjøkkenkrok. Det er ingen ansatte annet enn evt. gartner og vaskehjelp. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi røyklukt henger i klær/kropp og mange røykere har venner som røyker og får besøk av de. Og fordi noen kanskje er allergiske og blir syke av røyk.

Dessuten er det fordeler med å slippe å plukke sneiper over alt.

Ser den

Har en mann som røker men han har en røkejakke som ikke kommer inn i huset, vasker seg på hendene osv. etter en røk så anser det mindre plagene enn f.eks sterk parfymelukt, gammel svette e.l. Reagerer langt mer på disse e sigarettene som enkelte føler at de har lov til å patte på innendørs, og som de blir fornærmet over at en ber dem røke utendørs.

Sneiper? En har da lukkede askebegre som de som røker benytter seg av.

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva det heter, men alle beboerene deler kjøkken, spisestue, TV-stue, bibliotek, vaskerom, hage og gjesterom. I leiligheten sin har de bad, soverom og en liten stue med kjøkkenkrok. Det er ingen ansatte annet enn evt. gartner og vaskehjelp. 

Dette er jo noe helt annet og er ikke rart om det er dyrt. Egen leilighet med adgang til mange slike rom er jo ikke sammenlignbart med det jeg skisserer i hi. 

Skrevet

Du får laget et kollektiv helt etter egen smak da. Er ikke verre enn det.

Eller tenker du på at dette er et ansvar for stat/kommune å tilby deg?

Anonymkode: 6385e...fc9

Skrevet

Det finnes da massevis av utleiere som leier ut bofellesskap. Om de ser spesifikt etter eldre leietakere er vel heller tvilsomt, men det handler sikkert mest om etterspørsel, samt at det er litt rart for godt voksne å bo i kollektiv. Jeg assosierer det iallefall med nav-garanti, dårlig økonomi og ansvarsløshet, uten at det nødvendigvis stemmer i alle tilfeller. 

Anonymkode: 2099b...56e

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært fint med noen pionerer som hadde gjort dette til en greie. Vi trenger egentlig mer sosial kontakt i samfunnet vårt, vi trenger at det blir normalisert å søke sammen når man er alene. Å normalisere den type bosamfunn hadde vært flott.

Gå ut i media, så får du sikkert økonomisk støtte og mennesker som ville bygd med deg. Dere kunne bygd noe ment for 4 for eks så det ikke ble så stort.

Anonymkode: 157fc...a3d

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får laget et kollektiv helt etter egen smak da. Er ikke verre enn det.

Eller tenker du på at dette er et ansvar for stat/kommune å tilby deg?

Anonymkode: 6385e...fc9

Lurte mest på om det var andre også som kunne tenkt seg å bo sammen i et voksent bofellesskap. Skjønner ikke hvorfor du nevner stat/kommune?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da massevis av utleiere som leier ut bofellesskap. Om de ser spesifikt etter eldre leietakere er vel heller tvilsomt, men det handler sikkert mest om etterspørsel, samt at det er litt rart for godt voksne å bo i kollektiv. Jeg assosierer det iallefall med nav-garanti, dårlig økonomi og ansvarsløshet, uten at det nødvendigvis stemmer i alle tilfeller. 

Anonymkode: 2099b...56e

Jo sikkert, men der er det stort sett masse gjennomflyt av polakker osv pluss de som røyker og gjerne fester masse pluss bruker dop. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint med noen pionerer som hadde gjort dette til en greie. Vi trenger egentlig mer sosial kontakt i samfunnet vårt, vi trenger at det blir normalisert å søke sammen når man er alene. Å normalisere den type bosamfunn hadde vært flott.

Gå ut i media, så får du sikkert økonomisk støtte og mennesker som ville bygd med deg. Dere kunne bygd noe ment for 4 for eks så det ikke ble så stort.

Anonymkode: 157fc...a3d

Sant? Hvorfor er det bare ungdommer og arbeidere/pendlere som skal bo i bofellesskap?  Jeg syns det er trist at det fokuseres så mye på at man skal eie digre hus og leiligheter alene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg lurer litt på det samme for jeg har et stort hus med flere soverom. Så nå er jeg inne på tanken å ta inn en eller to leieboere for å få bedre økonomi. Er singel og har ikke barn og det er jo litt kjedelig å bo alene. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det?

Vet ikke, men en venninne leier ut til en pendler. Deler ikke kjøkken, kun bad. Leieboeren har vannkoker, kjøleskap på rommet og spiser på jobb.

Jeg kan ikke tenke meg å bo i kollektiv, trives alene og selv om jeg bodde i kollektiv når jeg var ung, vet jeg at jeg er blitt mer sær med årene.

• Liker 1
Skrevet

Vi kan komme til å se mer av voksenkollektiver framover. Med høye boligpriser, innstramminger i boliglån og høye leiepriser tror jeg flere enslige ser for seg å bo i kollektiv. Det kan være hardt økonomisk å bo alene, og enda verre om en har barn. 

Skrevet
7 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Du får lage ett?

Er utrolig ekkelt med røykere og snusere..ville ha krevd ikke-røykere/ikke-snusere.

Anonymkode: b08db...edc

Skrevet
3 timer siden, Emera skrev:

Vi kan komme til å se mer av voksenkollektiver framover. Med høye boligpriser, innstramminger i boliglån og høye leiepriser tror jeg flere enslige ser for seg å bo i kollektiv. Det kan være hardt økonomisk å bo alene, og enda verre om en har barn. 

Det dyreste man kan velge er å bo alene i leilighet vest i Oslo med barn. 

Anonymkode: b08db...edc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...