AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Fikk lønn i går, og så da at det vanlige kveldstilegget vi har hatt er borte, og at vi i stedet har fått en fast sum i kveldstilegg. Regna ut differansen, og jeg taper da 30 kr på hver kveldsvakt... Kan de bare gjøre dette sån uten videre, uten å si fra? Jeg jobber fast 3 kvelder i uken, så blir jo en del penger på sikt.... I tilegg har de nå tatt bort kveldstilegget ved sykemelding, og i stedet gitt oss ett sykepengetilegg beregnet ut i fra ett snitt, noe som gjør at vi ved sykemedling taper 250 kr pr vakt. Dette kan da umulig være riktig??? vi har ikke turnus, men faste vakter hver uke, så tileggene er også faste. Jeg jobber som sagt 3 kvelder pr uke, og med dette systemet har jeg ikke råd til å bli syk!! Vi har prøvd å snakke med både lønningsavdelingen og hovedtilitsvalgt på jobb, men de gjør ikke noe med det, da vi er få som jobber kveld og som dette går utover.... Er det noe vi kan gjøre? eller må vi finne oss i dette?? Anonymkode: 21c4d...2f7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk lønn i går, og så da at det vanlige kveldstilegget vi har hatt er borte, og at vi i stedet har fått en fast sum i kveldstilegg. Regna ut differansen, og jeg taper da 30 kr på hver kveldsvakt... Kan de bare gjøre dette sån uten videre, uten å si fra? Jeg jobber fast 3 kvelder i uken, så blir jo en del penger på sikt.... I tilegg har de nå tatt bort kveldstilegget ved sykemelding, og i stedet gitt oss ett sykepengetilegg beregnet ut i fra ett snitt, noe som gjør at vi ved sykemedling taper 250 kr pr vakt. Dette kan da umulig være riktig??? vi har ikke turnus, men faste vakter hver uke, så tileggene er også faste. Jeg jobber som sagt 3 kvelder pr uke, og med dette systemet har jeg ikke råd til å bli syk!! Vi har prøvd å snakke med både lønningsavdelingen og hovedtilitsvalgt på jobb, men de gjør ikke noe med det, da vi er få som jobber kveld og som dette går utover.... Er det noe vi kan gjøre? eller må vi finne oss i dette?? Anonymkode: 21c4d...2f7 Ta kontakt med fagforeningen direkte, siden hovedtillitsvalgt ikke gidder gjøre jobben sin. Anonymkode: be482...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Du klager over at du får betalt når du er syk? Når du er syk, arbeider du da kveld? Ikke? *Hvorfor skal du da få et tillegg for en jobb du ikke gjør? Anonymkode: d579c...647 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 Har mine sterke tvil om at arbeidsgiver bare kan endre lønn slik uten videre. Dette er absolutt fagforeningsmat. Ta det opp der. Finn ut hvem som er tillitsvalgte i fylket ditt på foreningens hjemmeside. Det pleier å stå der, hvis ikke så ringer du til dem og ber om kontaktopplysninger til den rette. Anonymkode: 4472c...b38
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du klager over at du får betalt når du er syk? Når du er syk, arbeider du da kveld? Ikke? *Hvorfor skal du da få et tillegg for en jobb du ikke gjør? Anonymkode: d579c...647 Fordi man må holde av kvelden til det formålet. Hvis det er en rettighet man først har fått, kan ikke arbeidsgiveren ta den bort eller svekke den uten videre. Man kan jo også si at man ikke burde hatt lønn i det hele tatt når man er syk, men det er nå en gang en rettighet man har. Så kan man diskutere om det er riktig med full lønn ved sykdom, men man kan ikke bare fjerne det uten videre. Anonymkode: be482...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du klager over at du får betalt når du er syk? Når du er syk, arbeider du da kveld? Ikke? *Hvorfor skal du da få et tillegg for en jobb du ikke gjør? Anonymkode: d579c...647 De som jobber kun dag, kan være sykemeldt i ett år uten å tapen en krone. Er det da riktig at vi som jobber kveld skal tape store deler av lønnen vår hvis vi blir syke? Ja det er ett tilegg, men det er en ganske stor del av lønnen som her forsvinner, og de ferreste vil vel like det? Ja får prøve å ta kontakt med fagforeningen min direkte. TS Anonymkode: 21c4d...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 Det er kun grunnlønn sykepenger regnes ut fra Anonymkode: e3719...fab 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 Det er faktisk ikke et krav å få ubekvemstillegg i sykepengene. Du kan sjekke tariffavtalen om det står noe der, men ellers er det grunnlønn sykepengene erstatter. Anonymkode: 77baa...07f 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De som jobber kun dag, kan være sykemeldt i ett år uten å tapen en krone. Er det da riktig at vi som jobber kveld skal tape store deler av lønnen vår hvis vi blir syke? Ja det er ett tilegg, men det er en ganske stor del av lønnen som her forsvinner, og de ferreste vil vel like det? Ja får prøve å ta kontakt med fagforeningen min direkte. TS Anonymkode: 21c4d...2f7 Det ble forhandlet frem en ny tariffavtale i fjor. Den kan ha endret ting slik du beskriver. Det er selvsagt bare å ringe fagforening, men denne avtalen bør du (som alle andre arbeidstakere) ha skummet gjennom. Jeg jobber ikke vakt, men jeg vet at den inneholder diverse formular om faste tillegg for kveld. Les både den sentrale og den lokale. Anonymkode: 0bb72...68c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 Vet ikke om det er forskjell fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, eller fra yrke til yrke. Men hovedregelen i alle mine jobber har vært at man får både timelønn og ev tillegg. Nåværende jobb er som spiller spesialsykepleier i helseforetak, men har vært kronisk og langvarig sykemeldt i nesten ett år, fått vanlig lønn utfra grunnturnus som inkl timelønn, kveld/natt/helge tillegg + helligdagstillegg (hvis min grunnturnus innholdt helligdagjobbing). Alt betalt fra arbeidsgiver, som får refusjon fra NAV. Trodde faktisk at man ikke ble fratatt tillegg om man ble syk et par dager. Trodde det var fast regel, men det varierer kanskje fra sted til sted eller fra offentlig til privat jobb. Anonymkode: 04cff...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå