Gå til innhold

Blått lys i australske kraner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blodfan av MasterChef Australia og ser at når de tapper vann fra kranene så er et blått lys der, nærmest som fra en gassflamme. Er det noen som vet hva dette er?

Anonymkode: fc7c6...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er bare fancy interiør, man får led lys til tappevann som er blått for kaldt og rødt for varmt feks, eller en annen farge man ønsker. Det er ikke noe rensing eller UV-filter som sitter i selve kranen, så tipper dette er kun kosmetisk. 

Anonymkode: aef7c...be0

Skrevet

Har ikke sette dette, men kan tenke med det er utrafiolett lys for å fjerne bakterier. I Norge har mange vannbehandlings anlegg utrafiolett lys der vannet går igjennom renseanlegg før det sendes ut i ledningsnettet/rørene. 

Anonymkode: 24397...718

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sette dette, men kan tenke med det er utrafiolett lys for å fjerne bakterier. I Norge har mange vannbehandlings anlegg utrafiolett lys der vannet går igjennom renseanlegg før det sendes ut i ledningsnettet/rørene. 

Det er noe fancy greier. De dyre kjøkkenleverandøren selger det. Så det er mulig å få tak i det i Norge også😊

Anonymkode: f4ab4...8ff

Skrevet

Jeg kjenner noen som har noe lignende, monter i dusjen sin.....

Så vannet får faktisk litt forskjellige farger, utifra temperaturen på vannet! 

Anonymkode: 5e520...241

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til dette, men trodde at vannet der gikk gjennom rør av en viss lengde med UV lys, og UV lyset er mer lilla. Litt UV-lys i enden av en kran er nok ikke for filtrering, men kosmetisk, for tror UV-filter krever litt mer plass og lengde i rørene, uten at jeg skal si det sikkert. 

Det stemmer jo kanskje om det er med fargen og temperatur, for de kokkelerer jo bare, de vasker sjelden. Og til matlaging bruker man kaldt vann :)

Anonymkode: aef7c...be0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...