Gå til innhold

Tips til enkel oppskrift på strikkebukse til baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å strikke en bukse til min kommende baby, men har nesten ingen erfaring med strikking. Jeg kan strikke rett og rang og legge opp masker men jeg skjønner jo 0 av slike oppskrifter.

Ser litt på denne, men skjønner ikke  bæret http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6608&cid=1#pattern_content 

Noen som kan forklare meg den, eller har et tips til en annen enklere oppskrift (gjerne med sånne ben som kan brettes opp og vokses litt i (ettersom jeg ikke ser for meg å strikke mange bukser :P ) 

Hvis noen hadde giddet og være fryktelig snill å gi meg noen tips blir jeg veldig glad!

Anonymkode: bc6f9...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal forsøke å forklare oppskriften så enkelt som mulig;

Du skal strikke rundt på rundpinne (de som henger fast i hverandre med tråd) i størrelse 2,5. Når det så står at du skal legge opp 96-104 (osv) masker så kan du her velge hvor mange, avhengig av hvor store bukser du vil lage. De forklarer størrelsene lenger oppe: 

Str i cm: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)

La oss si du skal ha 80/86 i størrelse, da legger du opp 128 masker. Når du har lagt opp riktig antall masker så markerer du med f.eks en trådbit hvor første maska i en runde begynner. Da er det enklere å holde kontroll på hver runde. Du skal også legge inn et merke etter 64 masker (hvis du har valgt størrelse 80/86), det er nøyaktig halvveis i runden og blir på midten foran på buksa. 

Når du starter med rette og vrange masker så skal du strikke først 1 rett, og så 2 og 2 vrange og rette. Altså så er første masken rett. Så vrang, vrang, rett, rett, vrang, vrang, rett, rett (repeat), da avslutter du også med en rett maske til slutt og buksa blir symmetrisk. 

Når arbeidet måler ca 3cm så bytter du til rundpinne 3. Så skal du strikke forhøyning. Det er litt vanskelig å forklare, så jeg legger heller ved en video: http://www.garnstudio.com/video.php?id=894&lang=no

Når arbeidet måler 15cm (ved størrelse 80/86) foran, så skal du øke med 1 maske på hver side av markeringen din foran og bak. Altså totalt 4 masker, og dette skal du gjøre på annenhver runde. Når du har gjort 12 økninger så skal du totalt sitte med 176 masker (ved størrelse 80/86). Når arbeidet måler 22cm så skal du felle 16 masker midt foran og bak (ved størrelse 80/86). Så skal bena strikkes hver for seg. Sett alle maskene på det ene benet på en tråd mens du arbeider med det andre. 

Ett bein skal da ha 72 masker hvis du strikker med størrelse 80/86. Fordel disse jevnt på 4 settpinner, i størrelse 3, og sett en hjelpetråd/markering på innersiden av benet. Fortsett med 2 vrange og 2 rette slik du ser at mønsteret fortsetter. Når beinet måler 2cm så feller du av 1 maske på hver side av markeringen. Gjenta fellingen per 4.runde, til du har 56 masker igjen. Når benet måler 26cm så feller du av. Vips så er du ferdig! :)

Endret av Lauge
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lauge skrev:

Skal forsøke å forklare oppskriften så enkelt som mulig;

Du skal strikke rundt på rundpinne (de som henger fast i hverandre med tråd) i størrelse 2,5. Når det så står at du skal legge opp 96-104 (osv) masker så kan du her velge hvor mange, avhengig av hvor store bukser du vil lage. De forklarer størrelsene lenger oppe: 

Str i cm: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)

La oss si du skal ha 80/86 i størrelse, da legger du opp 128 masker. Når du har lagt opp riktig antall masker så markerer du med f.eks en trådbit hvor første maska i en runde begynner. Da er det enklere å holde kontroll på hver runde. Du skal også legge inn et merke etter 64 masker (hvis du har valgt størrelse 80/86), det er nøyaktig halvveis i runden og blir på midten foran på buksa. 

Når du starter med rette og vrange masker så skal du strikke først 1 rett, og så 2 og 2 vrange og rette. Altså så er første masken rett. Så vrang, vrang, rett, rett, vrang, vrang, rett, rett (repeat), da avslutter du også med en rett maske til slutt og buksa blir symmetrisk. 

Når arbeidet måler ca 3cm så bytter du til rundpinne 3. Så skal du strikke forhøyning. Det er litt vanskelig å forklare, så jeg legger heller ved en video: http://www.garnstudio.com/video.php?id=894&lang=no

Når arbeidet måler 15cm (ved størrelse 80/86) foran, så skal du øke med 1 maske på hver side av markeringen din foran og bak. Altså totalt 4 masker, og dette skal du gjøre på annenhver runde. Når du har gjort 12 økninger så skal du totalt sitte med 176 masker (ved størrelse 80/86). Når arbeidet måler 22cm så skal du felle 16 masker midt foran og bak (ved størrelse 80/86). Så skal bena strikkes hver for seg. Sett alle maskene på det ene benet på en tråd mens du arbeider med det andre. 

Ett bein skal da ha 72 masker hvis du strikker med størrelse 80/86. Fordel disse jevnt på 4 settpinner, i størrelse 3, og sett en hjelpetråd/markering på innersiden av benet. Fortsett med 2 vrange og 2 rette slik du ser at mønsteret fortsetter. Når beinet måler 2cm så feller du av 1 maske på hver side av markeringen. Gjenta fellingen per 4.runde, til du har 56 masker igjen. Når benet måler 26cm så feller du av. Vips så er du ferdig! :)

Tusen hjertelig takk! Hvordan kom du frem til 128 masker? Jeg skal lage en til 1-3 mnd... Tenker du dette er en "lett" oppskrift som nybegynnere burde greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk! Hvordan kom du frem til 128 masker? Jeg skal lage en til 1-3 mnd... Tenker du dette er en "lett" oppskrift som nybegynnere burde greie?

Når de skriver slik: "Legg opp (88) 96-104-120-128 (136-144) m", 

Så mener de følgende størrelser: "Str i cm: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)" 

Så hvis du vil lage en i størrelse 48/52 så legger du da opp 96 masker. Med andre ord er det slik:

Størrelse 40/44 = 88 masker, så 48/52 = 96 masker, 56/62 = 104 masker, 68/74 = 120 masker, 80/86 = 128 masker, 92/98/104 = 136/144 masker. 

Slik følger du mønsteret videre. Så når oppskriften sier: "sett 1 merke på beg av omg (= midt bak) og 1 merke etter (44) 48-52-60-64 (68-72) m "

så følger du samme størrelse som du gjorde da du la opp maskene:

Størrelse 40/44 = 44 masker, så 48/52 = 48 masker, 56/62 = 52 masker, 68/74 = 60 masker, 80/86 = 64 masker, 92/98/104 = 68/72 masker. 

Det letteste synes jeg er å printe ut, evt kopiere teksten til et tekstdokument hvor du kan fjerne tallene som ikke gjelder for deg. Hvis du f.eks skal lage den minste størrelsen, altså 40/44, så ville jeg fjernet alle tallene, unntatt det første tallet, hver gang de skriver sånn lang tallrekke. Altså: "Str i cm: 40/44" og "sett 1 merke på beg av omg (= midt bak) og 1 merke etter 44 m " så blir det enklere å følge. 

Skjønner du? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønte litt mer i alle fall. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har mye fint på drops sine sider, men synes ofte mønstrene er knotene skrevet og litt uoversiktlig og de fremstår i mine øyne som vanskeligere enn de egentlig er! Kommer ikke på noen enkle mønster nå men du kan jo kikke i mønsterhefter hos garnforhandler eller bøker på biblioteket:)

Så gøy at du vil strikke forresten, jeg synes det er kjempestas med hjemmestrikk! Klompelompe har også mye fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns Garnstudio sine oppskrifter er håpløse. Jeg hadde heller sett i en bok i bokhandelen for å se om du finner noe forståelig der, f.eks. Klompelompe sine bøker. Eller se på Pickles sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...