AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har vært undervektig i litt over 2 år. Snakk om 5 kg unna normalvekt i følge BMI. Hadde normal BMI før dette, og tror/vet at trivselsvekten min er der og ikke der jeg er nå. Vektnedgangen var pga. dårlig periode i livet, hvor jeg spiste lite og trente mye for å "slukke sorgene", og har aldri greid å gå opp i vekt igjen etter dette. Skjønner jo at jeg må spise mer enn jeg forbrenner. Har også kunnskap om hva jeg bør spise, og hvor mange kalorier jeg trenger for å komme i overskudd. Men problemet mitt er at jeg ikke vil venne kroppen til å få så mye mat/mange kalorier, fordi jeg er så redd for å fortsette å gå opp etter å ha nådd trivselsvekta mi. Altså redd for å gå opp mer enn nødvendig. Kroppen vil jo tolke den store mengden mat som "riktig" og derfor sikkert skrike om sult til den får samme mengde, også etter vektoppgangen. Orker ikke å ha måtte ha et regime etter vektoppgangen hvor jeg må venne til kroppen mindre mat igjen. Hvordan unngå dette?? Anonymkode: c8753...4df
Gjest Teta Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 Knask litt nøtter eller mandler, putt (ekstra og sunn) olje i smoothie. 👍😊
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Spis mest mulig næringstett mat. Det er mye lettere å venne seg av med å bruke ekstra smør og majones i maten f.eks., enn å gå ned i matvolum. Husk også at store mengder sukker til daglig skaper avhengighet. Anonymkode: 43c18...274 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 3 minutter siden, Teta skrev: Knask litt nøtter eller mandler, putt (ekstra og sunn) olje i smoothie. 👍😊 Prøvde i en periode å spise nøtter like før leggetid, ca. 500 kalorier, som da ble overskuddet den dagen (spiste altså normalt resten av dagen, nok til vedlikehold av vekta). Men merket at dette gjorde meg mett til langt utpå formiddagen neste dag, noe som resulterte i senere frokost, og dermed mindre mat neste dag = ikke kalorioverskudd totalt sett. Prøvde etterpå å spise en neve nøtter etter hvert måltid, men dette gjorde at jeg kunne gå leeenge etter et måltid før jeg ble sulten igjen = mindre mat = ikke kalorioverskudd totalt sett, til tross for nøttene. Anonymkode: c8753...4df
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spis mest mulig næringstett mat. Det er mye lettere å venne seg av med å bruke ekstra smør og majones i maten f.eks., enn å gå ned i matvolum. Husk også at store mengder sukker til daglig skaper avhengighet. Anonymkode: 43c18...274 Ja, men jeg blir så mett av å slenge på med masse smør, majones og diverse Så da får jeg ikke til å spise neste måltid til normal tid, fordi jeg holder meg mett lengre. Slik blir det at jeg spiser færre måltider, og dermed kommer jeg ikke i nødvendig kalorioverskudd totalt sett. Vet at sukker til daglig skaper avhengighet, men hva ha det med dette og gjøre? Spiser ikke mer sukker enn normalt. Anonymkode: c8753...4df
penny_ Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvde i en periode å spise nøtter like før leggetid, ca. 500 kalorier, som da ble overskuddet den dagen (spiste altså normalt resten av dagen, nok til vedlikehold av vekta). Men merket at dette gjorde meg mett til langt utpå formiddagen neste dag, noe som resulterte i senere frokost, og dermed mindre mat neste dag = ikke kalorioverskudd totalt sett. Prøvde etterpå å spise en neve nøtter etter hvert måltid, men dette gjorde at jeg kunne gå leeenge etter et måltid før jeg ble sulten igjen = mindre mat = ikke kalorioverskudd totalt sett, til tross for nøttene. Anonymkode: c8753...4df Mett i mange timer etter mindre enn 100 gram nøtter? Det må være psykisk. Du får bare lære å tvinge i deg en tidlig frokost. Endret 21. januar 2017 av penny_ 1
Kinno Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 (endret) Måltidserstattere brukes primært til vektnedgang men du kan jo prøve å få i deg noen shaker for å tilføre kalorier også. Og det er flytende=lett å få i seg, pluss at det er lett å regulere med eller kutte ut når du har nok vekt? Bare et forslag. edit: altså drikke shake i tillegg til mat, ikke istedet for. Endret 21. januar 2017 av Kinno
Pringle Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 Jeg tror du bekymrer deg mye unødig. Kroppen din "tolker" ingenting. Du har kontroll over matinntaket ditt. Du forteller jo også at når du spiser mer energitett mat, blir du også lenger mett. Sukkeravhengighet er dessuten veldig "oppskrytt". Man blir vant til hva og hvordan man spiser, men det er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 Hvis du har lyst til å gå opp i vekt og bli der må jo kroppen ha mer mat - for alltid. Eller vil du bare gå ned igjen. Den må bli vant til mer mat hvis du skal holde vekta når du har godt opp. Sikker på at ikke du burde snakke med noen om kropp og vekt? Anonymkode: 6d096...926 2
Inwe Skrevet 23. januar 2017 #11 Skrevet 23. januar 2017 (endret) På 21.1.2017 den 11.21, AnonymBruker skrev: Prøvde i en periode å spise nøtter like før leggetid, ca. 500 kalorier, som da ble overskuddet den dagen (spiste altså normalt resten av dagen, nok til vedlikehold av vekta). Men merket at dette gjorde meg mett til langt utpå formiddagen neste dag, noe som resulterte i senere frokost, og dermed mindre mat neste dag = ikke kalorioverskudd totalt sett. Prøvde etterpå å spise en neve nøtter etter hvert måltid, men dette gjorde at jeg kunne gå leeenge etter et måltid før jeg ble sulten igjen = mindre mat = ikke kalorioverskudd totalt sett, til tross for nøttene. Anonymkode: c8753...4df Så fordel de utover dagen? Samboeren vil helst ligge i overskudd siden han bygger muskler, men han er litt småspist av seg. Han har alltid med en pose nøtter han småspiser på hele dagen. På den måten får han i seg ca 1000 ekstra kalorier daglig uten problem. Spist mer fett rett og slett. Advokado, nøtter, olje, fullfettprodukter osv vil gi deg endel ekstra kalorier. Evt kan du kjøpe deg en gainer og drikke de ekstra kaloriene på den måten. I begynnelsen må du nok uansett tvinge i deg litt mat, da kroppen din ikke er vant til mengdene. På samme måte som at en som går ned i vekt er veldig sulten i begynnelsen. For å ikke "bli vant" til mengden kalorier kan du gradvis kutte de når du har nådd trivselsvekt med rundt 50-100 i uka frem til du har nådd vedlikehold. Da vil du ikke gå opp noe ekstra og slippe å gå sulten etter at du er ferdig. Endret 23. januar 2017 av Inwe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 Du må jo bli vant til større mengde hvis du skal opprettholde en høyere vekt. Anonymkode: 437b1...0cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå