Gå til innhold

Allsidig god form!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 22 år gammel jente. Fram til jeg var 19 år spilte jeg håndball, men måtte slutte pga. at jeg fikk skader og var derfor mer ut av laget enn inn, og mistet motivasjonen. En stund etter at jeg sluttet begynte jeg å trene på egen hånd, og da mest jogging/løping. Jogget 4-5 mil per uke, fordelt på 6-7 økter. Etter hvert fikk jeg skader av dette også (burde jo forutsett det...), og jeg gikk lei. På det tidspunktet var jeg i veldig god form, vil jeg si. 

Nå ønsker jeg å begynne å trene skikkelig igjen, fordi jeg synes trening er gøy og jeg liker å bruke kroppen min. Jeg vil gjerne kunne trene omtrent hver dag, men vil selvfølgelig unngå å få skader og bli lei ensidig trening igjen. I mange år har jeg ansett løping som den "beste" treningsformen, siden det står overalt at dette er det mest effektive for forbrenningen osv. Jeg er ekstremt glad i mat, og har derfor en tanke om at jeg bør trene effektivt for å ikke legge på meg av all maten jeg spiser. 

Prøver å sette opp en ukeplan over treningen, og da med fokus på å være i allsidig god form og variere hva jeg trener. Men synes det er vanskelig å motivere meg for annen trening enn løping og styrketrening, siden dette som sagt er det jeg anser som mest effektivt. 

Planen min ser sånn ut: 

Mandag: Løping + styrke. 

Tirsdag: Spinning

Onsdag: Styrke

Torsdag: Løping

Fredag: Løping + styrke 

Lørdag: Aerobic 

Søndag: Løping + styrke

Løpingen gjør jeg utendørs eller på mølle, styrken enten hjemme i stua (hvis jeg gjør det på samme dag som løping ute) eller på treningssenter. Gruppetimene gjøres på treningssenter. 

Tror dere jeg vil komme i allsidig god form av dette? Er snakk om ca. 1 time fysisk aktivitet hver dag, med moderat intensitet i hver økt. 

Anonymkode: 9bd2d...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva du mener med allsidig god form. Du blir god på det du trener på, men en kombinasjon av kondisjon og styrke er lurt. 

Anonymkode: 1fa5b...9b2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du mener med allsidig god form. Du blir god på det du trener på, men en kombinasjon av kondisjon og styrke er lurt. 

Jeg har jo en kombinasjon av styrke og kondisjon? Se på treningsprogrammet :)

Jeg vil gjøre kroppen min rustet til flere typer aktiviteter. Før var det jo bare løping. Nå har jeg også lagt inn spinning og aerobic en gang i uka. Og mer styrketrening. Selv om jeg egentlig vil løpe hele tiden :P

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo en kombinasjon av styrke og kondisjon? Se på treningsprogrammet :)

Jeg vil gjøre kroppen min rustet til flere typer aktiviteter. Før var det jo bare løping. Nå har jeg også lagt inn spinning og aerobic en gang i uka. Og mer styrketrening. Selv om jeg egentlig vil løpe hele tiden :P

Ja, jeg sier ikke at du ikke har det, men hvis du ikke skal bli godt på noe spesifikt har det vel ikke så stor betydning? Kondis trener hjertemuskelen og styrke resten av kroppen. Begge deler er viktig for god helse. Du må gjøre noe du synes er gøy og som du fortsetter med. 

Med det programmet der blir du nok greit god på løping og du blir sterkere. Du kan evt. bytte ut med litt yoga, mobilitet, balanse osv? Hvis du skal ha en så allsidig kropp som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...