AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Hvis man tar hevn på en person med å pinne sannheten om en hendelse på noens facebook vegg: kan man bli anmeldt for dette? Hvordan er reglene her? Hvor går grensen for hva man kan si før det virker tilbake på en selv? (rettslig) Anonymkode: a45da...06a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man tar hevn på en person med å pinne sannheten om en hendelse på noens facebook vegg: kan man bli anmeldt for dette? Hvordan er reglene her? Hvor går grensen for hva man kan si før det virker tilbake på en selv? (rettslig) Anonymkode: a45da...06a Alt som er skriftlig ja. Hva har skjedd? Anonymkode: 128fb...b2f
brownbrown Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 eneste du blir anmeldt for er vell å være lavmål. for det der er tragisk. beste hevn er å gå videre i livet med hodet hevet 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 5 minutter siden, brownbrown skrev: eneste du blir anmeldt for er vell å være lavmål. for det der er tragisk. beste hevn er å gå videre i livet med hodet hevet det og, men det som er skriftlig kan fint være grunnlag for anmeldelse Anonymkode: 128fb...b2f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt som er skriftlig ja. Hva har skjedd? Anonymkode: 128fb...b2f Person som har gjort noe jævlig mot meg som ikke kan straffeforfølges, så har ingen andre bra muligheter. Men fått helt jævlig nok av dette mennesket . Anonymkode: a45da...06a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: det og, men det som er skriftlig kan fint være grunnlag for anmeldelse Anonymkode: 128fb...b2f Skjønner ikke hva dette betyr. Jeg har ikke tenkt å true vedkommende eller noe sånt. Jeg har tenkt å skjelle henne ut. Anonymkode: a45da...06a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 32 minutter siden, brownbrown skrev: eneste du blir anmeldt for er vell å være lavmål. for det der er tragisk. beste hevn er å gå videre i livet med hodet hevet Noen folk forstår bare lavmål. Dette mennesket er sånn. Anonymkode: a45da...06a 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Person som har gjort noe jævlig mot meg som ikke kan straffeforfølges, så har ingen andre bra muligheter. Men fått helt jævlig nok av dette mennesket . Anonymkode: a45da...06a Mange som er jævlige, de bryr seg null nada, legger du ut skriftlig er det ikke for din fordel..kan ikke du klare å heve deg over det? gå videre? Anonymkode: 128fb...b2f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 Ordlyd og innehold vil være avgjørende. Så ja, der kan skje. Å skrive på noen FBs vegg ansees som en offentlig ytring, da de fleste har en del venner der. Du har en bra mulighet til. Heve hodet, snu ryggen til henne og kutte ut all kontakt. Slett henne fra alle SoME. Så slipper du å bli kjent som hu gærne i hvert fall. Anonymkode: 481e4...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ordlyd og innehold vil være avgjørende. Så ja, der kan skje. Å skrive på noen FBs vegg ansees som en offentlig ytring, da de fleste har en del venner der. Du har en bra mulighet til. Heve hodet, snu ryggen til henne og kutte ut all kontakt. Slett henne fra alle SoME. Så slipper du å bli kjent som hu gærne i hvert fall. Anonymkode: 481e4...cd2 Jeg er alt hengt ut som hu gærne. Det er det deler av dette dreier seg om. Og jeg er dritalei!!! av å bli hengt ut som "den gærne" av denne kjerringa. Så har ikke noe ansikt å tape. Anonymkode: a45da...06a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 Det meste som skrives på Facebook (som er av det heslige) blir ikke fult opp av politiet. Så lenge du velger dine ord med omhu (eksempelvis at du ikke truer vedkommende eller bedriver æreskrenking), så er det meste innenfor. Jeg ville nok imidlertid ha valgt en annen metode. Når du skjeller ut en person åpenlyst på Facebook er det vel egentlig du som driter deg ut. Dersom jeg absolutt skulle hevne meg (foruten det å snu meg og lykkes i mitt eget liv), så ville jeg nok ha valgt en mer stille hevn med større konsekvenser for vedkommende. I det tilfelle du snakker om brauter du ut til alle uten egentlig å påvirke livet hennes i særlig grad. Ikke en særlig god hevn akkurat. Anonymkode: fde3f...313 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alt hengt ut som hu gærne. Det er det deler av dette dreier seg om. Og jeg er dritalei!!! av å bli hengt ut som "den gærne" av denne kjerringa. Så har ikke noe ansikt å tape. Anonymkode: a45da...06a Det virker jo veldig klart at den andre personen kanskje ikke er så veldig oppegående mentalt sett, mitt råd vil være og bare heve seg over det. Og behandle henne som luft. Du er sikkert ikke den første hun har terget, og blir sikkert ikke den siste, er hun ett slikt menneske som finner en feil i alle? Hvis du rett og slett ikke bryr deg om noe av det hun foretar seg så vil det ergre henne enda mer enn om du kommer med en reaksjon, hvem vet kanskje hun kalkulerer med at du skal sprekke på facebook, og går videre med det? Anonymkode: 1226b...4fe
brownbrown Skrevet 21. januar 2017 #13 Skrevet 21. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hva dette betyr. Jeg har ikke tenkt å true vedkommende eller noe sånt. Jeg har tenkt å skjelle henne ut. Anonymkode: a45da...06a Kan ikke du gi oss all info isteden så vi kan gi deg bedre råd? Du er jo anonym så bare forklar omstendighetene
ajarRun Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 For det første: Hvem som helst kan anmelde hvem som helst for hva som helst. Anmeldelser har ingen formelle krav, men dersom vedkommende som anmelder er plagsom eller en idiot kan politiet kreve at anmeldelsen gjøres ved oppmøte på politistasjonen. Jeg kan sågar anmelde Julenissen for dyremishandling eller fordi jakken hans er for rød. Så lenge jeg ikke bevist lyver er det uproblematisk. Svaret på: "Kan jeg bli anmeldt for X?" vil derfor alltid være ja (X er hva som helst). Et meningsløst spørsmål å stille. Spørsmålet du bør stille er: "Kan jeg bli straffet for X?" I Norsk rett er det flere forskjellige ytringer som er forbudt. Hatefulle ytringer kan straffes, du har injurier, ærekrenkelse, trusler, osv. Dette er ikke en utfyllende liste, det finnes flere. Dersom du er i tvil ville jeg latt være. At ytringene er sanne er ikke nødvendigvis nok til at de er lovlige. Husk at det ikke finnes en objektiv sannhet, og det eneste som har noe å si er om det kan bevises. I sivile rettssaker er alt man trenger å gjøre å sannsynliggjøre noe, så dersom det kan sannsynliggjøres at det du sier ikke er sant kan du bli erstatningspliktig. Det er mye lettere å tape en slik sak enn en straffesak der lovbruddet må bevises over enhver rimelig tvil. Sånn utover dette vil jeg anbefale deg å finne noe annet å bruke din tid og dine krefter på enn å henge ut noen på sosiale media. Det kommer aldri noe godt ut av det. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alt hengt ut som hu gærne. Det er det deler av dette dreier seg om. Og jeg er dritalei!!! av å bli hengt ut som "den gærne" av denne kjerringa. Så har ikke noe ansikt å tape. Anonymkode: a45da...06a Men problemet er at om du skriver på veggen hennes slik du snakker om vil du bare bevise for alle at hun har rett, og da vinner hun igjen. Alle forsøk på offentlig hevn vil dessverre bare slå tilbake på deg selv. Anonymkode: ace89...430 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man tar hevn på en person med å pinne sannheten om en hendelse på noens facebook vegg: kan man bli anmeldt for dette? Hvordan er reglene her? Hvor går grensen for hva man kan si før det virker tilbake på en selv? (rettslig) Anonymkode: a45da...06a Ja, det kan du. Man skal følge de reglene som man følger i det vanlige liv. Det er ikke dermed sagt at du kan mobbe/sjikanere folk bak en skjerm bare fordi det er en skjerm du gjemmer deg bak, eller hva enn. Du kan ikke reglene der en gang? Da blir du sikkert utestengt. Har du forsøkt å kommunisere med personen utenom facebook? Anonymkode: 61ff1...896
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ordlyd og innehold vil være avgjørende. Så ja, der kan skje. Å skrive på noen FBs vegg ansees som en offentlig ytring, da de fleste har en del venner der. Du har en bra mulighet til. Heve hodet, snu ryggen til henne og kutte ut all kontakt. Slett henne fra alle SoME. Så slipper du å bli kjent som hu gærne i hvert fall. Anonymkode: 481e4...cd2 Ja, du kan bli anmeldt for det. Du aner da vel ingenting om de som skriver til deg, eller? Hva gjør du da? Følger du etter folk utenom diskusjonene her inne også? Det er vel på tide å følge reglementet. Både facebooks og kvinneguiden sitt. Og når personen ikke følger disse så er det åpenbart at det kan skje. I følge noen går du langt utover diskusjonene. Du forsøker å gå på person, og ikke på sak (og det står også i reglementet - hvem enn som lagde det). Hvis du teller år på hvor lenge du har holdt på så tror jeg ikke du stiller så sterkt. Anonymkode: 61ff1...896
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men problemet er at om du skriver på veggen hennes slik du snakker om vil du bare bevise for alle at hun har rett, og da vinner hun igjen. Alle forsøk på offentlig hevn vil dessverre bare slå tilbake på deg selv. Anonymkode: ace89...430 Ser den risikoen. Men så lenge jeg ikke taper mer enn det er det greit og faktisk verdt det..jeg trenger virkelig å ta hevn på en eller annen måte..eneste jeg er redd for er å bli straffeforfulgt på en måte som koster meg penger. Fordi jeg har ikke råd til å få livet mitt ødelagt økonomisk også.. Anonymkode: a45da...06a
fuglekvitter__ Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 (endret) Når personen skriver på facebook, kvinneguiden og gudene vet hvor for deretter å ringe å true andre mennesker og dermed argumentere med at det er på nettet for dem, bak en dataskjerm så skjønner jeg ikke at det er greit ovenfor noen egentlig. Du fremstiller jo bare deg selv her egentlig (eller?). Hva du selv gjør og forteller egentlig (at du følger etter folk for å forsøke å dele ting i fra facebook, nei eh, kvinneguiden, nei eh... ) om gudene vet hvem. Brukerne på kvinneguiden.no kan ikke gå ut å lete etter de navnene du publiserer for å ta en alvorsprat med dem fordi du tar alt personlig og troller bak en skjerm (din skjerm da eller?). Hvorfor skal man svare en anonym på det hvis/om det er tilfellet? Hvis man logger av her, så skriver de samme personene på facebook. Det virker som om at de sitter og søker opp tilfeldige folk i telefonkatalogen for å sjikanere dem, eller? Og at fyren/dama sitter og søker opp folk sånn for å ringe dem etter de forsøker å skrive om (jeg vet ikke hvem alle disse folka er, sikkert noen i telefonkatalogen eller noe sånt) dem eller hva de nå enn mener på noe de kaller underkategorier er ikke lov. Deretter skjermdumper du ting, om deg selv. Hva slags interesse skulle folk ha av det når dem ikke aner hvem dere er en gang? Det er en grunn til at folk har en anonym-bruker knapp og sånt. Hvis du igjen opplever alt dette igjen så tror jeg han/hun/de som gjør dette kan bli anmeldt, ja. Endret 21. januar 2017 av fuglekvitter__
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 26 minutter siden, fuglekvitter__ skrev: Når personen skriver på facebook, kvinneguiden og gudene vet hvor for deretter å ringe å true andre mennesker og dermed argumentere med at det er på nettet for dem, bak en dataskjerm så skjønner jeg ikke at det er greit ovenfor noen egentlig. Du fremstiller jo bare deg selv her egentlig (eller?). Hva du selv gjør og forteller egentlig (at du følger etter folk for å forsøke å dele ting i fra facebook, nei eh, kvinneguiden, nei eh... ) om gudene vet hvem. Brukerne på kvinneguiden.no kan ikke gå ut å lete etter de navnene du publiserer for å ta en alvorsprat med dem fordi du tar alt personlig og troller bak en skjerm (din skjerm da eller?). Hvorfor skal man svare en anonym på det hvis/om det er tilfellet? Hvis man logger av her, så skriver de samme personene på facebook. Det virker som om at de sitter og søker opp tilfeldige folk i telefonkatalogen for å sjikanere dem, eller? Og at fyren/dama sitter og søker opp folk sånn for å ringe dem etter de forsøker å skrive om (jeg vet ikke hvem alle disse folka er, sikkert noen i telefonkatalogen eller noe sånt) dem eller hva de nå enn mener på noe de kaller underkategorier er ikke lov. Deretter skjermdumper du ting, om deg selv. Hva slags interesse skulle folk ha av det når dem ikke aner hvem dere er en gang? Det er en grunn til at folk har en anonym-bruker knapp og sånt. Hvis du igjen opplever alt dette igjen så tror jeg han/hun/de som gjør dette kan bli anmeldt, ja. Hæ? Skjønte ingenting av dette? Er det i feil tråd? Anonymkode: a45da...06a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå