AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Noen som har født i badekar eller ligget litt i badekar før fødselen startet for fult? Jeg har tenkt litt på det, er førstegangsfødende så vet lite om fødsel i utganspunktet. Men noen som syns det var fint? Eller som har prøvd vandelig fødsel og i vann, hva var best? Hjelper det på smertene? Hvordan er det når babyen kommer ut i vannet? Anonymkode: e4e37...fba
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 Dette er nok veldig individuelt, noen elsker vannfødsel og for andre er det bare noe styr, Hehe. Umulig å forutsi på forhånd. Du kan jo forsøke dersom det er badekar tilgjengelig. Hadde selv mulighet for badekar og hadde i utgangspunktet ønsket meg det men da jeg først var på fødeavdelingen var det helt uaktuelt. Hadde null lyst til å være i vann. Noen opplever det som smertelindrende, kanskje særlig i starten av fødselen. For min del hadde det ikke hjulpet noe på smertene, da jeg hadde veldig vonde rier hele veien og ba om epidural så fort som svint. Anonymkode: c6bc5...582 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Jeg brukte badekar og lystgass, men fikk ikke bruke de samtidig. Så når riene ble litt heftigere og jeg satt i badekar så var det bare "fuck det her, jeg skal ha lystgass". Men hvis man kan få lystgass samtidig så er det sikkert ypperlig "smertestillende. Jeg ble i grunn litt skuffa siden jeg elsker å være i vann. Anonymkode: 4423d...cc1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 Jeg hadde vann som lindring (fra 8-10cm) på første fødsel og fødte i vanned nummer to. Kjempedeilig (i den grad man kan kalle det deilig) med vannfødsel. Krippen var mye lettere og kunne bevege meg annerledes enn når jeg lå/satt i senga.. Anonymkode: bb052...ffe
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte badekar og lystgass, men fikk ikke bruke de samtidig. Så når riene ble litt heftigere og jeg satt i badekar så var det bare "fuck det her, jeg skal ha lystgass". Men hvis man kan få lystgass samtidig så er det sikkert ypperlig "smertestillende. Jeg ble i grunn litt skuffa siden jeg elsker å være i vann. Anonymkode: 4423d...cc1 Er litt det jeg er redd for også.. jeg veit ikke hvordan fødselssmerter er, og er litt redd for smertene. Men veit du om hvis man sitter i vann i starten kan mak komme opp når det gjør for vondt og få epidural? Eller har man valgt og føde i vann så må man gjøre det? Skal til helsesøster i slutten av februar og har så mange spm alt nå😊 -ts Anonymkode: e4e37...fba
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok veldig individuelt, noen elsker vannfødsel og for andre er det bare noe styr, Hehe. Umulig å forutsi på forhånd. Du kan jo forsøke dersom det er badekar tilgjengelig. Hadde selv mulighet for badekar og hadde i utgangspunktet ønsket meg det men da jeg først var på fødeavdelingen var det helt uaktuelt. Hadde null lyst til å være i vann. Noen opplever det som smertelindrende, kanskje særlig i starten av fødselen. For min del hadde det ikke hjulpet noe på smertene, da jeg hadde veldig vonde rier hele veien og ba om epidural så fort som svint. Anonymkode: c6bc5...582 Har alle sykehus tilbud om badekar? Lest litt om at noen streder kan man ta i mot ungen i badekaret mens andre steder så må man ut under pressriene? -ts Anonymkode: e4e37...fba
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 Individuelt. Ved fødsel nr 1 var badekar himmelen. Ved fødsel 2 fikk jeg helt noia av tanken på å sette meg i badekaret. Ganske rart. Anonymkode: a273b...2f2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Individuelt. Ved fødsel nr 1 var badekar himmelen. Ved fødsel 2 fikk jeg helt noia av tanken på å sette meg i badekaret. Ganske rart. Anonymkode: a273b...2f2 Ja har veldig lyst å prøve, men er redd jeg ikke kommer til å tørre og gjennomføre når det først er i gang. Det tryggeste og mest normale virker jo og føde på vandelig måte, men samtidig så hører man jo så mye fint om det å føde i badekar. Jeg får nok tenke litt mere og bare se hva som skjer😊Er jo ikke så lett og forutse hvordan det blir, kunne ønske jeg kunne ha litt mere kontroll🙈 -ts Anonymkode: e4e37...fba
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja har veldig lyst å prøve, men er redd jeg ikke kommer til å tørre og gjennomføre når det først er i gang. Det tryggeste og mest normale virker jo og føde på vandelig måte, men samtidig så hører man jo så mye fint om det å føde i badekar. Jeg får nok tenke litt mere og bare se hva som skjer😊Er jo ikke så lett og forutse hvordan det blir, kunne ønske jeg kunne ha litt mere kontroll🙈 -ts Anonymkode: e4e37...fba Jeg ville nok heller ha sjekket hva mulighetene oå ditt sykehus er også være åpen for alt Anonymkode: 4423d...cc1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har ligget i vann frem til jeg fikk så vondt at jeg ikke orket mer (like før utdrivningsfasen). Det var ålreit Sov litt, fikk vondt, sov, fikk vondt.. Til slutt fikk jeg så inni granskauen vondt at jeg ikke orket å ligge der mer! Var babyen som presset mot halebeinet. Gikk opp av badekaret og tørket meg, og da forsvant alle smertene. Så det er ikke alltid slik at badekar lindrer, gitt, noen ganger gjør det vondt verre Anonymkode: d53cf...dfb
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 Jeg satt i badekar i to omganger (ca en time hver gang), og hadde kjempegod nytte av det. Jeg syns det lindret masse, og gjorde at jeg hadde det mer behagelig. Det kan muligens ha påvirket framdriften i fødselen negativt, men jeg er ikke sikker (hadde litt liten framgang, kanskje særlig mens jeg var i vannet). Lystgass likte jeg ikke, for meg var badekaret mye bedre. Hadde ikke tilbud om epidural på avdelingen hvor jeg fødte, men hadde heller ikke behov for det. Fikk spørsmål av jordmor om jeg kunne tenke meg å føde i badekaret, og takket ja. Men ved vaktskifte rett før jeg skulle begynne å presse ønsket ny jordmor helst å ha meg på fødekrakk for å ha bedre oversikt og kontroll. Jeg ble litt skuffet der og da, men tror det var til det beste. Det var min første fødsel, og veldig fint at jordmor kunne støtte rundt åpningen og instruere meg om når jeg skulle trykke og når jeg skulle ta pause. Revnet nesten ingenting, og hadde en rask og effektiv utdrivning (ferdig på under 20 min). Hvordan det er med epidural under/etter badekarbruk må du nesten spørre om på ditt sykehus, men det å ligge i badekar i løpet av fødselen betyr hvertfall ikke automatisk at du må føde babyen der. Anonymkode: c4619...4ac
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt i badekar i to omganger (ca en time hver gang), og hadde kjempegod nytte av det. Jeg syns det lindret masse, og gjorde at jeg hadde det mer behagelig. Det kan muligens ha påvirket framdriften i fødselen negativt, men jeg er ikke sikker (hadde litt liten framgang, kanskje særlig mens jeg var i vannet). Lystgass likte jeg ikke, for meg var badekaret mye bedre. Hadde ikke tilbud om epidural på avdelingen hvor jeg fødte, men hadde heller ikke behov for det. Fikk spørsmål av jordmor om jeg kunne tenke meg å føde i badekaret, og takket ja. Men ved vaktskifte rett før jeg skulle begynne å presse ønsket ny jordmor helst å ha meg på fødekrakk for å ha bedre oversikt og kontroll. Jeg ble litt skuffet der og da, men tror det var til det beste. Det var min første fødsel, og veldig fint at jordmor kunne støtte rundt åpningen og instruere meg om når jeg skulle trykke og når jeg skulle ta pause. Revnet nesten ingenting, og hadde en rask og effektiv utdrivning (ferdig på under 20 min). Hvordan det er med epidural under/etter badekarbruk må du nesten spørre om på ditt sykehus, men det å ligge i badekar i løpet av fødselen betyr hvertfall ikke automatisk at du må føde babyen der. Anonymkode: c4619...4ac Fødekrakk? Mener du fødeseng? (Håper det) Anonymkode: d53cf...dfb
Nepenthe Skrevet 21. januar 2017 #13 Skrevet 21. januar 2017 Jeg brukte badekar i perioden fra 4-8 cm. Det var deilig, varmen lindret veldig! Men etterhvert hjalp det ikke i det hele tatt, så da var det bort til fødesengen og lystgassen.. Som en annen her sier, hadde man kunnet kombinert de to ville det nok vært god smertelindring. Jeg hadde egentlig lyst å føde i vann, men sykehuset mitt hadde ikke fødekar, kun vanlige badekar.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fødekrakk? Mener du fødeseng? (Håper det) Anonymkode: d53cf...dfb Nope! En krakk med "hull" til babyen og håndtak på sidene. Satt mer eller mindre på huk på krakken, bakoverlent mellom samboers bein, med hodet og rygg mot hans mage. Ser litt rart ut, men funket for meg. Håndtakene gjorde at jeg hadde en slags "motvekt" når jeg trykket. En sånn: http://www.babyverden.no/contentassets/3f08debd31bb4b0995d570c42b37e4a8/fodekrakk_fodestilling.jpg Anonymkode: c4619...4ac
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Jeg var i badekaret helt til pressriene begynte og synes det var godt å ligge der. Var enklere å bevege kroppen og sitte på huk. Brukte mye dusjen da jeg gikk med rier hjemme så var glad jeg fikk badekar. Anonymkode: 186ce...d66
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nope! En krakk med "hull" til babyen og håndtak på sidene. Satt mer eller mindre på huk på krakken, bakoverlent mellom samboers bein, med hodet og rygg mot hans mage. Ser litt rart ut, men funket for meg. Håndtakene gjorde at jeg hadde en slags "motvekt" når jeg trykket. En sånn: http://www.babyverden.no/contentassets/3f08debd31bb4b0995d570c42b37e4a8/fodekrakk_fodestilling.jpg Anonymkode: c4619...4ac iih Anonymkode: d53cf...dfb
Bokdamen Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 Jeg lå i badekar frem ca 9 cm, da måtte jeg opp fordi hjerterytmen til mini sank. Etter det tok det under en time før han var ute. For meg var det veldig behagelig, og jeg fødte uten annen smertelindring enn det og saltvannspapler. Jeg gikk på vanngymnastikk under graviditeten og synes det var veldig godt å være i vannet underveis. Så det føltes helt naturlig med badekar, og dersom jeg skal føde igjen vil jeg gjerne prøve å føde i vann.
Biloba Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 Jeg var i badekar i 2,5 timer. Vannet måtte være maks 36 grader, så det var ikke smertelindrende varmt, bare vått. Litt usikker på om det hjalp med stillinger. Riene dabbet av i lengde og kom sjeldnere, og jeg hadde ikke framgang. Jeg trodde på forhånd at det skulle være ideelt, men for meg fungerte det ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 Jeg satt i badekar da jeg var rundt fire cm. Syns det var mer smerter i vannet og syns det var vanskelig å finne en OK stilling og sitte i. Da jeg kom opp av badekaret var det mye verre smerter. Så vet ikke om badekaret lindrer mer enn jeg trodde. Eller badekaret gjorde så det ble verre. Eller om det hadde blitt verre uansett. Tror den siste er riktig. Anonymkode: bca70...3f0
FantasDick Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 Brukte badekar som smertelindring fram til 6 cm, da endret riene seg totalt og jeg holdt på å klikke. Fikk epidural etterhvert og fødte så på "vanlig" vis, i senga. Vil bruke badekar neste gang også, synes det lindret og var veldig behagelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå