AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Vurderer å bli lærer derfor ønsker jeg å høre hva som er positive og negative sider ved læreryrket. Tenker ungdomskole eller vgs. Anonymkode: 962a1...e8c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Positivt; lønna er bra, du får en del uker ferie (vinterferie, påskeferie, sommerferie og juleferie) i året. En trygg jobb sånn generelt. Som regel er klassene passe store og elevene veldig hyggelige. Negativt; du jobber langt mer enn 8 timer per dag (derfor får vi avspasering). Du har 8 timer bunden tid på skolen, der du underviser. Når du kommer hjem så er ikke jobben ferdig, du må planlegge i gjerne 3-4 timer til før leggetid. Dette er gjerne de to første årene, du vil merke at du vil ha mindre tid til å være sosial, siden jobber krever mye tid. I tillegg må du være årvåken og "på" hele tiden, da du i hver klasse har ansvar for 25 (cirka) elever. Etter hvert så vil det bli lettere Mtp. planlegging da du har ferdige opplegg som kan brukes på nytt i nye klasser. Likevel så krever jobben mye og grundig for- og etterarbeid som du ikke får gjort på jobben, det må gjøres hjemme. Mange velger derfor å sitte igjen på jobb til 6-7 om kvelden kun for å ikke ta med seg jobben hjem etterpå. Alt dette avhenger av hvor stort fag du har, norsk/engelsk/matte/naturfag krever selvfølgelig mer enn gym eller valgfag. Helt til slutt anbefaler jeg VGS fremfor alt annet, her er fag og læring i mye større fokus hos elevene enn på ungdomstrinnet. Anonymkode: d5daa...a58 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Man får mye dritt fra foreldre som tror de vet best om alt. Har sett det på nært hold (er ikke lærer selv). Å være lærer er et utakknemlig yrke til tider. Anonymkode: 3c9c7...f47 5
Gjest Superbruker7 Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 Arbeidsbelastningen bestemmer man litt selv. Hvor mye tid man skal bruke på å forberede timene, rette prøvene, osv varierer med innsatsen man vil legge i jobben.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 Jeg er lærer og stortrives med det! Du har varierte dager, ingen dager er like. Du er sosial, omgitt av folk i et dynamisk miljø. Tett samarbeid mellom lærere, det gir trygghet og glede. Elevene synes en dag du er verdens verste, og neste dag den beste. Ja, du jobber mer i perioder, sånn må det være. En skriver over her at folk sitter 3-4 timer etter jobb.. Ja, noen få ganger! Det har aldri vært normalen hos meg, kun ved retting av prøver/ innleveringer eller ved skippertak for å få unna ting. Pass på at du velger fag du liker og trives med, ikke tenk så mye på hva det er behov for der og da. Det er du som skal jobbe med det i mange år, og hva skolene mangler kompetanse på endres. Hilsen ungdomsskolelærer gjennom 15 år. Anonymkode: 3bd9a...0c7 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 7 minutter siden, Superbruker7 skrev: Arbeidsbelastningen bestemmer man litt selv. Hvor mye tid man skal bruke på å forberede timene, rette prøvene, osv varierer med innsatsen man vil legge i jobben. For samvittighetsfulle, unge damer kan jobben være altoppslukende 😏 Anonymkode: e0292...de7 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Positivt; lønna er bra, du får en del uker ferie (vinterferie, påskeferie, sommerferie og juleferie) i året. En trygg jobb sånn generelt. Som regel er klassene passe store og elevene veldig hyggelige. Negativt; du jobber langt mer enn 8 timer per dag (derfor får vi avspasering). Du har 8 timer bunden tid på skolen, der du underviser. Når du kommer hjem så er ikke jobben ferdig, du må planlegge i gjerne 3-4 timer til før leggetid. Dette er gjerne de to første årene, du vil merke at du vil ha mindre tid til å være sosial, siden jobber krever mye tid. I tillegg må du være årvåken og "på" hele tiden, da du i hver klasse har ansvar for 25 (cirka) elever. Etter hvert så vil det bli lettere Mtp. planlegging da du har ferdige opplegg som kan brukes på nytt i nye klasser. Likevel så krever jobben mye og grundig for- og etterarbeid som du ikke får gjort på jobben, det må gjøres hjemme. Mange velger derfor å sitte igjen på jobb til 6-7 om kvelden kun for å ikke ta med seg jobben hjem etterpå. Alt dette avhenger av hvor stort fag du har, norsk/engelsk/matte/naturfag krever selvfølgelig mer enn gym eller valgfag. Helt til slutt anbefaler jeg VGS fremfor alt annet, her er fag og læring i mye større fokus hos elevene enn på ungdomstrinnet. Anonymkode: d5daa...a58 Ja, mer for og etterarbeid med norsk og engelsk enn gym. Og nettopp derfor har du i uskolen færre timer undervisning om du har norsk, for at den totale belastningen skal bli rettferdig. Anonymkode: 3bd9a...0c7
Gjest Superbruker7 Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: For samvittighetsfulle, unge damer kan jobben være altoppslukende 😏 Anonymkode: e0292...de7 Nettopp. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass på at du velger fag du liker og trives med, ikke tenk så mye på hva det er behov for der og da. Det er du som skal jobbe med det i mange år, og hva skolene mangler kompetanse på endres. Anonymkode: 3bd9a...0c7 Samtidig kjipt å utdanne seg til noe det ikke er etterspørsel etter. Hjelper ikke om etterspørselen etter gymlærere går i taket ti år etter man er ferdig med utdanningen. Endret 21. januar 2017 av Superbruker7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 Jeg er lærer på vgs, og har vært det i 13 år. Før det var jeg ett år på ungdomsskole. Jeg har jobbet på totalt 5 forskjellige skoler. Fordel med læreryrket: En viss grad av fleksibilitet med tanke på arbeidsmetoder, dagene går fort, du har alltid noe å gjøre, lønna er OK, du kan ha fri samtidig som barna dine, du slipper turnus. Ulemper: Stadig sterkere styring ovenfra, arbeidsbyrden er alt for stor i forhold til hva man faktisk kan utrette, mange elever sliter med ulike ting, - det krever enormt med energi, man kan ikke bare legge det fra seg. Kravene til dokumentasjon er veldig store, man må alltid være konsentrert og "på", de fleste jobber seg fordervet spesielt de første årene ("praksissjokket"). Jeg synes også det er en ulempe at mange lærere ser på yrket sitt som et hellig kall. Anonymkode: 43272...e96 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også det er en ulempe at mange lærere ser på yrket sitt som et hellig kall. Anonymkode: 43272...e96 Dette har jeg ikke observert hos noen lærere bortsett fra EN, og han er utdannet innen filosofi og nærmer seg 70. Unge lærere vil ha cash, ikke betaling "i himmelen". Anonymkode: e0292...de7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg ikke observert hos noen lærere bortsett fra EN, og han er utdannet innen filosofi og nærmer seg 70. Unge lærere vil ha cash, ikke betaling "i himmelen". Anonymkode: e0292...de7 Virkelig? Opplever de da for eksempel altså ikke praksissjokket på samme måte som de som ser på yrket sitt som et hellig kall? Altså fordi de ikke overarbeider seg pga. dårlig samvittighet og flink pike syndromet? Anonymkode: 0488a...927
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Opplever de da for eksempel altså ikke praksissjokket på samme måte som de som ser på yrket sitt som et hellig kall? Altså fordi de ikke overarbeider seg pga. dårlig samvittighet og flink pike syndromet? Anonymkode: 0488a...927 Jo, de opplever overbelastning de første årene. Sjokk er det nok ikke alle som får, jeg ble hvertfall ikke sjokka... De overarbeidet seg pågrunn av samvittighet ovenfor elever og ledelse, ikke fordi de ser på yrket som "et kall". Anonymkode: e0292...de7 1
Hengebuksvinet Skrevet 21. januar 2017 #13 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, Superbruker7 skrev: Arbeidsbelastningen bestemmer man litt selv. Hvor mye tid man skal bruke på å forberede timene, rette prøvene, osv varierer med innsatsen man vil legge i jobben. Men... Om du er en lærer som tar lett på dette, vil du nok få en del uønsket atferd i timene dine. Som gjør dagene tyngre.
Gjest Superbruker7 Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 (endret) 14 minutter siden, SS skrev: Men... Om du er en lærer som tar lett på dette, vil du nok få en del uønsket atferd i timene dine. Som gjør dagene tyngre. Kommer an på hvordan man tar lett på jobben. Kommer man som lærer uforberedt, bare skummer gjennom prøvene man skal rette, osv så kan jo elevene fortsatt oppføre seg bra. Den psykiske belastningen blir også vesentlig mindre om man bryr seg mindre om hvordan det går med elevene. Endret 21. januar 2017 av Superbruker7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, Superbruker7 skrev: Arbeidsbelastningen bestemmer man litt selv. Hvor mye tid man skal bruke på å forberede timene, rette prøvene, osv varierer med innsatsen man vil legge i jobben. Ikke på ungdomsskole og VGS. Skal du ha 100% stilling så må du fylle den ned fag. Uansett om du legger i lite eller mye innsats så får du ikke gjort mye forberedelser mellom kl.08:00 og 16:00, da disse er fylt med undervisning og møter. Du har noen timer spredt i timeplanen din til å forberede timer, men disse rekker du ikke gjøre ferdig planleggingen på og det er sjeldent at du rekker å planlegge en hel time. Ofte går disse timene bort til noe annet selv om de er øremerket planlegging. Planleggingen gjøres hjemme, det kan du ikke komme unna med - iallefall de første årene da man begynner fra "scratch" og det gjelder spesielt de store fagene som norsk, engelsk og matte. Jeg vil ikke si det handler om innsats men hvor mye tiden strekker til. Anonymkode: d5daa...a58 2
ajarRun Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 Jeg tjener fett, slipper å forholde meg til kollegaene mine hvis jeg ikke vil, jeg kan bruke så mye tid jeg vil på hver elev. Ferie når jeg vil, slipper unna fellesferiene (hvem vil vel stå i passkø? Reiser bort på vinteren slik at jeg slipper snø). Helt fleksibel arbeidstid, kan jobbe når jeg vil på dagen og når jeg vil i uken. Jeg slipper å sitte inne i et kjedelig råttent bygg, og får være ute rundt om kring for å se ting. 11 minutter siden, Superbruker7 skrev: Kommer an på hvordan man tar lett på jobben. Kommer man som lærer uforberedt, bare skummer gjennom prøvene man skal rette, osv så kan jo elevene fortsatt oppføre seg bra. Den psykiske belastningen blir også vesentlig mindre om man bryr seg mindre om hvordan det går med elevene. Jeg tror det er mye enklere å bry seg om elevene, da er det mye mer givende. Hvis jeg får en elev som er en kødd sender jeg bare hen videre til en annen lærer. Jeg har ingen interesse av å arbeide med slitsomme mennesker.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, mer for og etterarbeid med norsk og engelsk enn gym. Og nettopp derfor har du i uskolen færre timer undervisning om du har norsk, for at den totale belastningen skal bli rettferdig. Anonymkode: 3bd9a...0c7 Men nå er det slik at skal man ha 100% stilling så blir timeplanen fylt opp likevel. Jeg har 4 timer i uken som ikke er undervisning og er merket til planlegging. Det er fint det, men disse 4 er spredt utover 5 dager, og ofte brukes disse til noe annet enn planlegging; på ekstrahjelp til elever, fremføringer som ikke man har rukket å gå gjennom i andre timer, andre samtaler med elever eller lærere som må tas akkurat da og ikke kan vente. Bare for å nevne noe. Jeg har også brukt disse timene til reell planlegging, men det er begrenset hvor mye man rekker på 60 min i så store fag og en klasse hvor noen elever trenger tilpasset opplegg. Det er noen fag som man kan planlegge ferdig på 45 min og så er det andre fag som man bruker 2-3 timer på, spesielt hvis det er et omfattende tema som skal gjennom. Uansett, planleggingen vil du måtte ta etter endt aebeidsdag uansett hvor mye innsats du legger i planlegginga di, og dette må man være forberedt på når man starter som nyutdanna som lærer. Anonymkode: d5daa...a58 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 Dette med at arbeidsbelastningen er stor gjelder ikke for alle. Kan man fagene sine godt trenger man ikke bruke tid på å sette seg inn i ting. Et viktig triks ellers er å finne en mindre distriktsskole med små klasser. Da kan man fint slippe unna med å jobbe 30 timers uker i 100 % stilling, og i tillegg ha 13 uker ferie/"avspasering" i året. Anonymkode: b15cc...050 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Positivt; lønna er bra, du får en del uker ferie (vinterferie, påskeferie, sommerferie og juleferie) i året. En trygg jobb sånn generelt. Som regel er klassene passe store og elevene veldig hyggelige. Negativt; du jobber langt mer enn 8 timer per dag (derfor får vi avspasering). Du har 8 timer bunden tid på skolen, der du underviser. Når du kommer hjem så er ikke jobben ferdig, du må planlegge i gjerne 3-4 timer til før leggetid. Dette er gjerne de to første årene, du vil merke at du vil ha mindre tid til å være sosial, siden jobber krever mye tid. I tillegg må du være årvåken og "på" hele tiden, da du i hver klasse har ansvar for 25 (cirka) elever. Anonymkode: d5daa...a58 Jeg skjønner ikke dette, det må være forskjellig fra skole til skole og trinn til trinn. Jeg går lærerutdanningen og da vi var i praksis dro de fleste hjem i 4 tiden. Noen få dro før, mens noen få satt til rundt 17. Det var som regel oss studentene som satt igjen lengst Anonymkode: 7d058...521
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette, det må være forskjellig fra skole til skole og trinn til trinn. Jeg går lærerutdanningen og da vi var i praksis dro de fleste hjem i 4 tiden. Noen få dro før, mens noen få satt til rundt 17. Det var som regel oss studentene som satt igjen lengst Anonymkode: 7d058...521 Det er fordi de planlegger hjemme. Nå skal det sies at det er ganske stor forskjell på å være nyutdannet og ha jobbet 20 år i skolen. Har du 20 år på baken vil du jo ikke trenge å finne opp kruttet hvert skoleår. Du vil være bedre rustet til å takle utfordrende elever, etc. Men du vil nok også oppleve en økende frustrasjon med stadig mer målstyring og byråkrati. Jeg var lærer i 3 år, og det holdt for meg. Likte fagene, likte å være med elevene, men syns arbeidsmengden ble for stor, og ledelsen var dårlig organisert (var ikke bare på en skole). Mye møter som bare ble tomprat, og en del urimelige foreldre. Det var mange positive sider også, men det holdt ikke for meg. Nå har man såpass mange uker med avspasering at jeg syns arbeidsmengden kan forsvares, men jeg trives ikke med å ha en så stor belastning før jul og om våren, vil ha det mer jevnt utover året. Du bør forresten tenke nøye igjennom om du ønsker barne- ungdom- eller videregående skole. Et hav av forskjell. Ta gjerne noen vikartimer på ulike trinn og kjenn etter hva du liker. Jeg endte overraskende opp med å trives best på ungdomsskolen, noe jeg ikke hadde trodd på forhånd. Anonymkode: bc765...d20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå