Gå til innhold

Trekke seg fra styret i borettslaget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som vet om man kan trekke seg fra styreverv i et borettslag? Jeg skal flytte og ønsker ikke sitte i styret lenger... 

Anonymkode: 27ff6...f1f

Skrevet

Ja, det er ikke uten grunn at det finnes varamedlemmer.

Anonymkode: c82a7...3fc

• Liker 3
Skrevet

Ja, det går fint. Jeg har selv gjort det, og jeg var styreleder.

Anonymkode: 6a2f1...788

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går fint. Jeg har selv gjort det, og jeg var styreleder.

Spørs hvor fint det gikk for resten av styret. :)

Anonymkode: 01660...675

Skrevet

Jeg trakk meg, men måtte vente til etter ordinær generalforsamling fordi beboerne måtte velge nytt styremedlem. Et styre skal bestå av x antall styremedlem og x antall varamedlem. Så trekker en seg, må en ny velges inn for gjenværende periode.

Anonymkode: 02fd4...f13

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor fint det gikk for resten av styret. :)

Anonymkode: 01660...675

De måtte godkjenne det, så det gikk veldig fint. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trakk meg, men måtte vente til etter ordinær generalforsamling fordi beboerne måtte velge nytt styremedlem. Et styre skal bestå av x antall styremedlem og x antall varamedlem. Så trekker en seg, må en ny velges inn for gjenværende periode.

Da hadde det borettslaget svært rigide regler. 

Anonymkode: fab66...679

Skrevet

Hvis du flytter før perioden er ute er det ikke problem. Dette opplyses da på generalforsamlingen og ny velges. Du trenger ikke sitte ut perioden. Det er snart tid for generalforsamling for de fleste borettslag uansett. Det skjer fra tid til annen at man ikke kan sitte hele perioden. Om en trekker seg må man nødvendigvis ikke velge ny. 

Anonymkode: e7087...d82

Skrevet

I de fleste tilfeller kan man bare kalle inn varamedlemmer til å delta for flyttede styremedlemmer, men når regnskapene skal signeres så krever Brønnøysundregisterene at disse er signert av registrerte styremedlemmer. Enten må da det flyttede medlemmet signere på regnskapet allikevel, eller så må det foreta en ekstraordinær generalforsamling der nytt styremedlem blir valgt. 

Skrevet
På 1/20/2017 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Et styremedlem kan alltid trekke seg om han ønsker. Borettslaget har normalt regler om antall i styret, men dette innebærer bare at de må kalle inn til ekstraordinær generalforsamling dersom noen trekker seg. Selvfølgelig hyggelig av deg å vente slik at de slapp det. Men om man ønsker å trekke seg kan man alltid gjøre det umiddelbart.

• Liker 1
Skrevet

Skriv en skriftlig oppsigelse og begrunn den med flytting. Der skal være minst to varamedlemmer der de kan rykke opp til din styreplass. Er frafallet fra styret så stort at varamedlemmene er brukt opp, må der holdes ekstraordinær generalforsamling.

Jeg forundrer meg over at folk påtar seg styreverv, uten å ha lest eller ha peiling på borettslagslovens bestemmelser om styrer og andre ting. 

Anonymkode: ffb92...696

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skriv en skriftlig oppsigelse og begrunn den med flytting. Der skal være minst to varamedlemmer der de kan rykke opp til din styreplass. Er frafallet fra styret så stort at varamedlemmene er brukt opp, må der holdes ekstraordinær generalforsamling.

Jeg forundrer meg over at folk påtar seg styreverv, uten å ha lest eller ha peiling på borettslagslovens bestemmelser om styrer og andre ting. 

Anonymkode: ffb92...696

Vara kan ikke rykke opp til styremedlem. Men de kan naturligvis være fungerende styremedlem dag til dag. Men det er de valgte styremedlemmene som må signere regnskap. 

Anonymkode: fab66...679

Skrevet

Noen ganger er det å flytte eneste måten å komme seg ut av styret på. Hilsen ei som var kasserer i 11 år.

Anonymkode: a870d...d37

• Liker 1
Skrevet
På 1/21/2017 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Hvis du flytter før perioden er ute er det ikke problem. Dette opplyses da på generalforsamlingen og ny velges. Du trenger ikke sitte ut perioden. Det er snart tid for generalforsamling for de fleste borettslag uansett. Det skjer fra tid til annen at man ikke kan sitte hele perioden. Om en trekker seg må man nødvendigvis ikke velge ny. 

Anonymkode: e7087...d82

Ja, vi skal snart ha generalforsamling, så det passer bra.  Har begynt prosessen med å finne en ny styreleder og andre nye styreverv...

På 1/26/2017 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er det å flytte eneste måten å komme seg ut av styret på. Hilsen ei som var kasserer i 11 år.

Anonymkode: a870d...d37

Hehe, man kan alltid trekke seg etter endt tid, altså ikke ta gjenvalg :)  Ikke alltid noen vil ta over og da slår vel vår samvittighet inn og vi sitter i "bare én periode til" ;)  Borettslagsloven § 41 "Funksjonstiden for styremedlemmer er to år, med mindre vedtektene fastsetter kortere funksjonstid. Et styremedlem skal dog, med de unntak som følger av annet ledd og av § 43, alltid fungere inntil nytt valg har funnet sted."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...