AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Hei Noen som vet om man kan trekke seg fra styreverv i et borettslag? Jeg skal flytte og ønsker ikke sitte i styret lenger... Anonymkode: 27ff6...f1f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Ja, det er ikke uten grunn at det finnes varamedlemmer. Anonymkode: c82a7...3fc 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 Ja, det går fint. Jeg har selv gjort det, og jeg var styreleder. Anonymkode: 6a2f1...788
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det går fint. Jeg har selv gjort det, og jeg var styreleder. Anonymkode: 6a2f1...788 Spørs hvor fint det gikk for resten av styret. Anonymkode: 01660...675
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 Jeg trakk meg, men måtte vente til etter ordinær generalforsamling fordi beboerne måtte velge nytt styremedlem. Et styre skal bestå av x antall styremedlem og x antall varamedlem. Så trekker en seg, må en ny velges inn for gjenværende periode. Anonymkode: 02fd4...f13 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørs hvor fint det gikk for resten av styret. Anonymkode: 01660...675 De måtte godkjenne det, så det gikk veldig fint. Anonymkode: 6a2f1...788
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trakk meg, men måtte vente til etter ordinær generalforsamling fordi beboerne måtte velge nytt styremedlem. Et styre skal bestå av x antall styremedlem og x antall varamedlem. Så trekker en seg, må en ny velges inn for gjenværende periode. Anonymkode: 02fd4...f13 Da hadde det borettslaget svært rigide regler. Anonymkode: fab66...679
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 Hvis du flytter før perioden er ute er det ikke problem. Dette opplyses da på generalforsamlingen og ny velges. Du trenger ikke sitte ut perioden. Det er snart tid for generalforsamling for de fleste borettslag uansett. Det skjer fra tid til annen at man ikke kan sitte hele perioden. Om en trekker seg må man nødvendigvis ikke velge ny. Anonymkode: e7087...d82
smilo Skrevet 25. januar 2017 #9 Skrevet 25. januar 2017 I de fleste tilfeller kan man bare kalle inn varamedlemmer til å delta for flyttede styremedlemmer, men når regnskapene skal signeres så krever Brønnøysundregisterene at disse er signert av registrerte styremedlemmer. Enten må da det flyttede medlemmet signere på regnskapet allikevel, eller så må det foreta en ekstraordinær generalforsamling der nytt styremedlem blir valgt.
CutTheRope Skrevet 26. januar 2017 #10 Skrevet 26. januar 2017 På 1/20/2017 den 23.46, AnonymBruker skrev: Jeg trakk meg, men måtte vente til etter ordinær generalforsamling fordi beboerne måtte velge nytt styremedlem. Et styre skal bestå av x antall styremedlem og x antall varamedlem. Så trekker en seg, må en ny velges inn for gjenværende periode. Anonymkode: 02fd4...f13 Et styremedlem kan alltid trekke seg om han ønsker. Borettslaget har normalt regler om antall i styret, men dette innebærer bare at de må kalle inn til ekstraordinær generalforsamling dersom noen trekker seg. Selvfølgelig hyggelig av deg å vente slik at de slapp det. Men om man ønsker å trekke seg kan man alltid gjøre det umiddelbart. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #11 Skrevet 26. januar 2017 Skriv en skriftlig oppsigelse og begrunn den med flytting. Der skal være minst to varamedlemmer der de kan rykke opp til din styreplass. Er frafallet fra styret så stort at varamedlemmene er brukt opp, må der holdes ekstraordinær generalforsamling. Jeg forundrer meg over at folk påtar seg styreverv, uten å ha lest eller ha peiling på borettslagslovens bestemmelser om styrer og andre ting. Anonymkode: ffb92...696
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skriv en skriftlig oppsigelse og begrunn den med flytting. Der skal være minst to varamedlemmer der de kan rykke opp til din styreplass. Er frafallet fra styret så stort at varamedlemmene er brukt opp, må der holdes ekstraordinær generalforsamling. Jeg forundrer meg over at folk påtar seg styreverv, uten å ha lest eller ha peiling på borettslagslovens bestemmelser om styrer og andre ting. Anonymkode: ffb92...696 Vara kan ikke rykke opp til styremedlem. Men de kan naturligvis være fungerende styremedlem dag til dag. Men det er de valgte styremedlemmene som må signere regnskap. Anonymkode: fab66...679
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Noen ganger er det å flytte eneste måten å komme seg ut av styret på. Hilsen ei som var kasserer i 11 år. Anonymkode: a870d...d37 1
Pikeliten Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 På 1/21/2017 den 15.11, AnonymBruker skrev: Hvis du flytter før perioden er ute er det ikke problem. Dette opplyses da på generalforsamlingen og ny velges. Du trenger ikke sitte ut perioden. Det er snart tid for generalforsamling for de fleste borettslag uansett. Det skjer fra tid til annen at man ikke kan sitte hele perioden. Om en trekker seg må man nødvendigvis ikke velge ny. Anonymkode: e7087...d82 Ja, vi skal snart ha generalforsamling, så det passer bra. Har begynt prosessen med å finne en ny styreleder og andre nye styreverv... På 1/26/2017 den 18.30, AnonymBruker skrev: Noen ganger er det å flytte eneste måten å komme seg ut av styret på. Hilsen ei som var kasserer i 11 år. Anonymkode: a870d...d37 Hehe, man kan alltid trekke seg etter endt tid, altså ikke ta gjenvalg Ikke alltid noen vil ta over og da slår vel vår samvittighet inn og vi sitter i "bare én periode til" Borettslagsloven § 41 "Funksjonstiden for styremedlemmer er to år, med mindre vedtektene fastsetter kortere funksjonstid. Et styremedlem skal dog, med de unntak som følger av annet ledd og av § 43, alltid fungere inntil nytt valg har funnet sted."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå