Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Jeg tenker å søke master i pedagogikk på uio, men de har så mange ulike linjer! Synes kommunikasjon, design og læring høres utrolig spennende ut, men kunne også tenkt meg pedagogisk-psykologisk rådgivning :) Har til og med vært inne på tanken på spesped, men da begrenses kanskje jobbmulighetene til skole/helsesektoren? Vet noen om man kan undervise i pedagogikk/spesialpedagogikk på høgskole og universitet dersom man har master?

Noen av dere som har erfaring med master i pedagogikk, enten på uio eller andre steder? :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, earlgrey skrev:

Vet noen om man kan undervise i pedagogikk/spesialpedagogikk på høgskole og universitet dersom man har master?

I utgangspunktet kreves for ansettelse i ikke-kunstneriske undervisningsstillinger i høyere utdanning minst relevant yrkespraksis utover utdanningen (høyskolelærer). For stillinger som høyskole- eller universitetslektor kreves i tillegg til høyere grads eksamen forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant yrkespraksis. For høyere stillinger (som førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor) kreves minst forsknings- eller utviklingsarbeid på nivå med doktorgradsavhandling (eventuelt doktorgrad). Med kun en mastergrad vil man dessverre ikke være kvalifisert til annet enn kortvarige, midlertidige stillinger i høyere utdanning der det ikke har vært mulig å finne kvalifiserte søkere som oppfyller kravene i forskrift om ansettelse og opprykk §§ 1-1–1-7.

Gjest earlgrey
Skrevet
1 time siden, Astrum skrev:

I utgangspunktet kreves for ansettelse i ikke-kunstneriske undervisningsstillinger i høyere utdanning minst relevant yrkespraksis utover utdanningen (høyskolelærer). For stillinger som høyskole- eller universitetslektor kreves i tillegg til høyere grads eksamen forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant yrkespraksis. For høyere stillinger (som førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor) kreves minst forsknings- eller utviklingsarbeid på nivå med doktorgradsavhandling (eventuelt doktorgrad). Med kun en mastergrad vil man dessverre ikke være kvalifisert til annet enn kortvarige, midlertidige stillinger i høyere utdanning der det ikke har vært mulig å finne kvalifiserte søkere som oppfyller kravene i forskrift om ansettelse og opprykk §§ 1-1–1-7.

Oi, tusen takk for veldig god informasjon! Tror jeg må sette meg mer inn i dette :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...