Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått vite at jeg har endometriose, og "dårlig" tid på å få barn. Jeg er 18, og lurer på om det er mulighet for sæddonasjon? Jeg vil ikke høre deres meninger om temaet, bare svar på spørsmålet mitt.

Hilsen sår og trist jente på 18

Anonymkode: 70ca3...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså ikke å gi sæd, men bli gravid på den måten. Bare for å understreke det ;)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått vite at jeg har endometriose, og "dårlig" tid på å få barn. Jeg er 18, og lurer på om det er mulighet for sæddonasjon? Jeg vil ikke høre deres meninger om temaet, bare svar på spørsmålet mitt.

Om du er singel så kan du ikke få inseminasjon eller donor her i Norge. Om du virkelig går ut på samlivsmarkedet og gjør alle menn klar over at du vil inn i et seriøst forhold. Kanskje det hadde vert bedre vei å gå. Hvor lang tid har du på deg?

Anonymkode: 58bd2...ffa

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er singel så kan du ikke få inseminasjon eller donor her i Norge. Om du virkelig går ut på samlivsmarkedet og gjør alle menn klar over at du vil inn i et seriøst forhold. Kanskje det hadde vert bedre vei å gå. Hvor lang tid har du på deg?

Anonymkode: 58bd2...ffa

Jeg har kjæreste, men vi er 18 og 20 og har vært sammen i bare 2 uker. Jeg har fortalt han om det og han sa han vil være med meg, men måtte tenke på det her. (noe som er forståelig). Så fort som mulig, er vel det jeg vet..

Skrevet

Er det du som har til du er 23?

Anonymkode: f3e0d...c57

Skrevet

Første steg er å ta kontakt med en fertilitetsklinikk i Danmark. De hjelper enslige damer med å bli gravide (selv om du ikke er enslig, men du spurte om sæddonasjon).

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som har til du er 23?

Anonymkode: f3e0d...c57

Hæ?

2 minutter siden, prover87 skrev:

Første steg er å ta kontakt med en fertilitetsklinikk i Danmark. De hjelper enslige damer med å bli gravide (selv om du ikke er enslig, men du spurte om sæddonasjon).

Okei, takk!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du burde snakke med en annen gynekolog. Man har ikke så dårlig tid med endometriose, det er bare tull. Man får hormonbehandling (som oftest prevensjon), og da vil endometrievevet holde seg stabilt og minske i de aller fleste tilfeller. Før du skal bli gravid om feks. ti år kan du ta en ny lap og få fjernet det som er, i tillegg kan du få hormonhjelp for å bli gravid raskere for å slippe mange sykluser med mens. 

Bare tull at endometriose gir så dårlig tid på en 18-åring. Jeg kan ikke helt skjønne at en gynekolog har sagt dette. Er det fastlegen som har sagt det?

Anonymkode: bb39d...644

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du burde snakke med en annen gynekolog. Man har ikke så dårlig tid med endometriose, det er bare tull. Man får hormonbehandling (som oftest prevensjon), og da vil endometrievevet holde seg stabilt og minske i de aller fleste tilfeller. Før du skal bli gravid om feks. ti år kan du ta en ny lap og få fjernet det som er, i tillegg kan du få hormonhjelp for å bli gravid raskere for å slippe mange sykluser med mens. 

Bare tull at endometriose gir så dårlig tid på en 18-åring. Jeg kan ikke helt skjønne at en gynekolog har sagt dette. Er det fastlegen som har sagt det?

Det er ikke bare tull. Vet om flere som har fått samme beskjed og de har bare vært litt eldre enn det.

Anonymkode: 1d922...8d2

Skrevet

Tvillingen min har endo og fikk naturlig siste barnet sitt i en alder av 36. De måtte prøve veldig lenge (1-3 år)  pr barn, men hun har flokken hun ønsket seg. Det var førstemann hun prøvde lengst på. Hun mente første fødsel hadde gjort henne bedre. 

Anonymkode: 81068...e19

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare tull. Vet om flere som har fått samme beskjed og de har bare vært litt eldre enn det.

Anonymkode: 1d922...8d2

Nei, både graviditet og prevensjon er "medisin" mot endometriose. Det er ingen fare for å utsette graviditeten ved å ta noen år prevensjon i mellomtiden. Ofte går den vanlige endometriosen NED iløpet av de årene, slik at man får større sjanse til å bli gravid når man går av de. 

Jeg mistenker at TS ikke har fått skikkelig utredning på dette, og venter fortsatt på svar om hvem som fortalte dette. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, både graviditet og prevensjon er "medisin" mot endometriose. Det er ingen fare for å utsette graviditeten ved å ta noen år prevensjon i mellomtiden. Ofte går den vanlige endometriosen NED iløpet av de årene, slik at man får større sjanse til å bli gravid når man går av de. 

Jeg mistenker at TS ikke har fått skikkelig utredning på dette, og venter fortsatt på svar om hvem som fortalte dette. 

Jeg har blitt ordentlig utredet for dette, men stilte ikke spesialisten jeg var hos - noen spørsmål. Fikk beskjed av en annen lege om at det kan være lurt å forte seg fordi det kan gjøre det vanskelig, men selvfølgelig ikke at jeg  få barn akkurat her og nå. Ettersom jeg har lest en del og funnet ut at prevensjon gjør at det holder seg stabilt velger jeg selvfølgelig det istede, da jeg gjerne vil "leve" litt før jeg binder meg :) 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må vel være gift, eller ha vært samboere i to år for å det i Norge. Hva med Danmark? Det koster jo selvsagt litt. Hvor dårlig tid har du? 

Anonymkode: 69e1a...9b9

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt ordentlig utredet for dette, men stilte ikke spesialisten jeg var hos - noen spørsmål. Fikk beskjed av en annen lege om at det kan være lurt å forte seg fordi det kan gjøre det vanskelig, men selvfølgelig ikke at jeg  få barn akkurat her og nå. Ettersom jeg har lest en del og funnet ut at prevensjon gjør at det holder seg stabilt velger jeg selvfølgelig det istede, da jeg gjerne vil "leve" litt før jeg binder meg :) 

Hadde det hastet hadde spesialisten sagt det, og antakelig bedt om samtaletime i tillegg :) Bra du har lest litt nå og fått mer info. Jeg er selv 30, og fikk diagnosen endometriose som 17-åring. Mange uvitende allmennleger som har nevnt om jeg ikke burde få barn snart, mens gynekologer har vært veldig avslappet så lenge det behandles. Jeg har brukt cerazette og vært veldig fornøyd med det. Prevensjon kan også faktisk bedre tilstanden, ikke bare holde den stabil :) 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du går på hormonprevensjon  og hopper over pillefri perioder, slik at du unngår mensen (og da også blødninger fra endimetriosevevet i andre deler av kroppen) er det bare tull at du har dårlig tid.

Anonymkode: 4dfa0...af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...