Gå til innhold

Sykepleier - de nye renholdsarbeiderne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har merket meg at sykepleiere blir sett veldig ned på, av mange. De fleste. Det er liksom en jobb for de som "ikke fikk til noe" eller "ikke klarte å bli leger". Merk! Det er ikke min personlige mening, men mange andres mening. 

Hvorfor er det slik? Greit at det ikke er en særlig lang og flott utdannelse, men de hjelper jo mennesker og gjør noe godt hver dag. Ja - jeg har opplevd å bli neglisjert på sykehus, av sykepleiere, gang på gang. Men det er heller fordi enkelte sykehus ikke fungerer, ikke fordi sykepleiere er dårlige mennesker eller har tatt en dårlig utdanning.

Hva tenker du om at sykepleierutdannelsen blir sett ned på? 

Anonymkode: aa2dc...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av det henger igjen fra gammelt av da sykepleiere var en dårligere variant av leger. Smarte menn ble leger, veike kvinner ble sykepleiere. Og yrket har egentlig aldri fått særlig bedre status. Det at det ikke er superbra lønn har litt å si også. Hadde de fått bedre lønn hadde statusen økt. For mennesker tenker sånn masse penger -> status.

Å gjøre noe bra for andre mennesker gir ikke status i seg selv.

Anonymkode: ae4a8...fbc

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye av det henger igjen fra gammelt av da sykepleiere var en dårligere variant av leger. Smarte menn ble leger, veike kvinner ble sykepleiere. Og yrket har egentlig aldri fått særlig bedre status. Det at det ikke er superbra lønn har litt å si også. Hadde de fått bedre lønn hadde statusen økt. For mennesker tenker sånn masse penger -> status.

Sant det, men det er jo noen sykepleiere som tjener 500 000 kr, det er jo en god lønn? Må ha ekstrautdannelser antakeligvis, men. 

• Liker 1
Skrevet

Og når du ikke kan bli psykolog, blir du psykiatrisk sykepleier. :fnise:

Anonymkode: b1f92...2e2

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at sykepleiere ikke har status, og er også en av de som mener at det er lavstatus.

Dette pga erfaringer jeg har med sykepleiere på sykehus, samt at de jeg kjenner som er sykepleiere ikke er spesielt oppegående. Det eneste de interesserer seg for utenom jobben er hus, barn, hjem og interiør.

Har ellers vært med min datter på sykehus denne uken, og opplevde flere ganger at sykepleierne skulle ta diverse prøver, men når jeg spurte hva slags prøver de skulle ta så visste de det ikke. Eks neseprøve, hva er det spurte jeg? nei det visste de ikke, det måtte de sjekke med noen andre. Jeg fant selv ut hva slags prøve det var, før sykepleierne kunne svare.

Ellers var det flere blodprøver de skulle ta, som de ikke visste hva var og måtte sjekke med andre.

Hadde dette vært meg hadde jeg da jaggu sjekket dette FØR jeg tok prøvene, av interesse for å lære.

Jammen ikke rart statusen uteblir der gitt.......

Anonymkode: 92332...99a

• Liker 6
Skrevet

Norge har veldig mange kjempeflinke sykepleiere som hver eneste dag står på for pasientene sin del, det er såklart noen som ikke skulle vært sykepleiere i utgangspunktet men de er i mindretall.

Uten sykepleiere så går ikke sykehusene rundt, uten leger går ikke sykehuset rundt, så enkelt er det.

Hvorfor skal alle på død og liv bli leger? Fordi det er status, mennesker som skal bli leger på død og liv, blir sjelden en god lege. Hvis du kun gjør det for status så mener jeg du har bommet totalt og bør finne deg ett annet sted og jobbe.

Hvilke sykepleiere er det som blir sett ned på da? Anestesisykepleiere, Operasjonssykepleiere, Barnesykepleiere? Man skal være klar over at når man er sykepleier så er man kun kommet ett steg på veien.

For og kunne bli anestesisykepleier så må man først gå 3 år på skole for og bli sykepleier, så kreves det minimum 2 års prakis, deretter 3 semestere på skolebenken, det er 6,5 år for og bli anestesisykepleier det, vil ikke akkuratt si at det er en liten utdanning.

Anonymkode: 6fb25...8ca

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår veldig godt at sykepleiere ikke har status, og er også en av de som mener at det er lavstatus.

Dette pga erfaringer jeg har med sykepleiere på sykehus, samt at de jeg kjenner som er sykepleiere ikke er spesielt oppegående. Det eneste de interesserer seg for utenom jobben er hus, barn, hjem og interiør.

Har ellers vært med min datter på sykehus denne uken, og opplevde flere ganger at sykepleierne skulle ta diverse prøver, men når jeg spurte hva slags prøver de skulle ta så visste de det ikke. Eks neseprøve, hva er det spurte jeg? nei det visste de ikke, det måtte de sjekke med noen andre. Jeg fant selv ut hva slags prøve det var, før sykepleierne kunne svare.

Ellers var det flere blodprøver de skulle ta, som de ikke visste hva var og måtte sjekke med andre.

Hadde dette vært meg hadde jeg da jaggu sjekket dette FØR jeg tok prøvene, av interesse for å lære.

Fjott

Anonymkode: 5ae9b...edc

• Liker 13
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som så lenge du ikke har master i psykologi er lengre utdanning enn psykolog 😊 (Ser ikke ned på psykologene nei de er beste på området, skal bare ha frem et poeng om at utdanningslengde nødvendigvis ikke er alt av betydning). 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal være forsiktig med å dra alle inn under en kam, noe du på din høyehest burde ha kunnskap om. For det om du opplevde dette på ditt sykehuset så betyr det ikke at alle sykepleiere er slik. Det fins dårlige sykepleiere på samme måte som det gjør dårlige snekkere, leger, murere, ingeniører, psykologer osv. Mulig det er ulik praksis på sykehusene, men det er som regel ikke sykepleieren som tar blodprøvene heller, så om det var en bioingeniør som kom for å ta dem er det ikke rart de ikke visste da de ikke har pasientkontakt eller journalen. Men om det faktisk var sykepleier så burde de ha visst hva de tok ja, men det betyr ikke at alle er slik.

Jeg er sykepleier og kan si at jeg ikke har de interessene du påstår en sykepleier har utenom jobb, ikke at det er noe galt i de interessene da de er veldig standard for alle kvinner. Jeg vet alltid hvilke prøver jeg skal ta av en pasient, selv om det er legen som sier hvilken prøver så vet jeg både hvilken og hvorfor. Dette tror jeg faktisk de fleste gjør i hvert fall så og si alle jeg jobber med). Så man kan vell si statusen uteblir pga slike kommentarer og innlegg som dette når de har truffet noen uengasjerte eller dårlige sykepleiere dessverre. Jeg sier ikke at snekkere er talentløse, bare for jeg har møtt og hatt i arbeid en veldig talentløs snekker.

Anonymkode: 4a95b...540

• Liker 9
Skrevet

Åh, er så lei av sånne tråder. Hvorfor er det akkurat sykepleieryrket vi må diskutere opp og ned i mente? Hvorfor er det så viktig å få fram hele tiden hvor "lavstatus" det er? Det er stor sykepleiermangel her til lands, og slike holdninger gjør det ikke akkurat lettere for folk å velge dette yrket. 

Anonymkode: cac87...966

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har merket meg at sykepleiere blir sett veldig ned på, av mange. De fleste. Det er liksom en jobb for de som "ikke fikk til noe" eller "ikke klarte å bli leger". Merk! Det er ikke min personlige mening, men mange andres mening. 

Hvorfor er det slik? Greit at det ikke er en særlig lang og flott utdannelse, men de hjelper jo mennesker og gjør noe godt hver dag. Ja - jeg har opplevd å bli neglisjert på sykehus, av sykepleiere, gang på gang. Men det er heller fordi enkelte sykehus ikke fungerer, ikke fordi sykepleiere er dårlige mennesker eller har tatt en dårlig utdanning.

Både sykepleiere, renholdsarbeidere m.fl er folk vi trenger.

Personlig gir jeg beng i hva folk jobber med så lenge de trives og utfører sitt arbeid etter sin beste evne.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som så lenge du ikke har master i psykologi er lengre utdanning enn psykolog 😊

Det er så å si ingen uten mastergrad (eller cand.psychol.) som får autorisasjon som psykolog.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke vi får så dårlig lønn jeg...

• Liker 1
Skrevet

Bare teit å tenke høy og lav status. Vi trenger alle yrker. Tror ikke oppegående folk ser ned på sykepleiere, kanskje du burde skifte ut omgangskretsen din. 

Anonymkode: d3f96...8f6

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i hele bakgrunnen for innlegget ditt. 

Sykepleiere blir sett ned på ja, men det er fordi de selv mener de har så vanskelig utdanning. Sykepleiere prater om at de har såååå mye vanskelig stoff, noe som er bullshit for normalt oppegående mennesker. I tillegg er det sykepleierne selv som ser ned på helsefagarbeiderne. Det har ingenting med at de er sykepleiere at de blir sett ned på, det er dems egen holdninger ift eget yrke som gjør at andre ser ned på de. 

Anonymkode: 6001b...693

• Liker 6
Skrevet

Har ikke merket at det blir sett så voldsomt ned på, utenom her på KG. Tror det er et oppheng en del her inne har at sykepleier er et spesielt lavstatus yrke eller at sykepleierutdanningen er nærmest på barnehagenivå :fnise:

Anonymkode: 7b50c...cd4

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke dårlig inntrykk sv sykepleiere! Noen er sure og lei jobben etter noen år men slik er det jo.

Lærerne sliter mye mer med sin status...hvem vil bli lærer..

Anonymkode: d2f68...dc8

• Liker 3
Skrevet

Bare på kg at dette er et problem. 

Anonymkode: efe0a...4e0

• Liker 4
Skrevet

Lavstatus yrke? Her oser det misunnelse lang vei. 

Hvis en dame sier at hun er sykepleier er jeg enda mer interessert.  De fleste menn drømmer om en sykepleier. 

Jeg tipper du er blitt dumpet av typen din til fordel for en sykepleier. Det innlegget ditt er så full av hat og bitterhet, og noe av det mest usaklige innlegget jeg har lest. 

Anonymkode: 1748f...cd4

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare på kg at dette er et problem. 

Anonymkode: efe0a...4e0

Mitt inntrykk og, bare på kg. Har aldri merket noe til at sykepleiere er lavstatus ellers i samfunnet, og ser ingen grunn til at det skal være det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...