Gå til innhold

kribling og uro i kroppen. Hva faen skal jeg gjøre?!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med sosial angst. Får anfall hvor jeg får en uro i kroppen. Litt som en kribling, kiling, risting og skjelving i kroppen. Klarer ikke å sitte stille, får spasme-lignende anfall hvor jeg får en stor trang til å måtte riste hode, hånden eller foten. Får også anfall med sammentrekninger av muskler, for eksempel i ryggen, skulderen, brystet, magen.. Ja et spesifikt sted om gangen, ikke hele kroppen på en og samme tid. Ser ut som rykninger, ukontrollerbart. Kommer som oftest sammen med det å måtte riste på en kroppsdel. 

Det å riste på hånden kan sammenlignes med å klø meg, at jeg klør armen innvendig ved å riste på den. Gjør det for å fjerne kriblingen og uroen i kroppen. Blir også anspent i hele kroppen under et slikt anfall. Hiver etter pusten utav frustrasjon. Det å hive etter pusten er også en måte å klø kroppen på, på en måte. Vanskelig å forklare. Men det kan sammenlignes med å måtte klø meg selv, innvending for å fjerne kriblingen og uroen. 

Jeg får som oftest et slikt anfall etter en lang dag eller periode med mye angst. 
I går var en tung og lang dag med mye angst. Har sovet i 2 timer i natt. Hangover fra sovetablettene som ikke funket, for jeg hadde for mye angst i kroppen. Har hatt slike kriblinger i hele natt og i dag.

Noen som har tips til å få fjernet dette?! 
Jeg blir så frustrert og lei. Får en stor trang til å denge hodet i veggen, kappe av meg armen, klore og klype meg selv. Fordi det er så ubehagelig, ekkelt og rett og slett frustrerende. 
Får gråteanfall for jeg blir så frustrert, lei og sliten av denne følelsen. 

Anonymkode: 7270e...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får slike ristninger etter en jævlig lang dag, eller en natt med lite søvn (sliter med panikkangst osv). Jeg tolker det om at kroppen bare er fysisk utslitt  - man blir jo sliten av konstant mentalt surr også. En god natts søvn eller en liten hvil hjelper på, samt næringsrik mat.

Anonymkode: 3f11f...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aamu skrev:

MAGNESIUM kan hjelpe mot urolige armer og ben. 

Er det trygt å ta uten å snakke med lege først?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ekstremt tilfelle av restless legs, rastløse ben bare at det er i hele kroppen? Skjønner at dette er slitsomt. Har legen utelukket fysiologiske årsaker så du kan henge dette riktig på angstknaggen? 

Kanskje du bør oppsøke massør og få inn noen avslapningsrutiner, det ligger mye på YouTube av diverse meditasjon og musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det trygt å ta uten å snakke med lege først?

ts

Det skal jeg ikke gå god for, men det kan du faktisk spørre farmasøytene på apoteket om :) Selges reseptfritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med sosial angst. Får anfall hvor jeg får en uro i kroppen. Litt som en kribling, kiling, risting og skjelving i kroppen. Klarer ikke å sitte stille, får spasme-lignende anfall hvor jeg får en stor trang til å måtte riste hode, hånden eller foten. Får også anfall med sammentrekninger av muskler, for eksempel i ryggen, skulderen, brystet, magen.. Ja et spesifikt sted om gangen, ikke hele kroppen på en og samme tid. Ser ut som rykninger, ukontrollerbart. Kommer som oftest sammen med det å måtte riste på en kroppsdel. 

Det å riste på hånden kan sammenlignes med å klø meg, at jeg klør armen innvendig ved å riste på den. Gjør det for å fjerne kriblingen og uroen i kroppen. Blir også anspent i hele kroppen under et slikt anfall. Hiver etter pusten utav frustrasjon. Det å hive etter pusten er også en måte å klø kroppen på, på en måte. Vanskelig å forklare. Men det kan sammenlignes med å måtte klø meg selv, innvending for å fjerne kriblingen og uroen. 

Jeg får som oftest et slikt anfall etter en lang dag eller periode med mye angst. 
I går var en tung og lang dag med mye angst. Har sovet i 2 timer i natt. Hangover fra sovetablettene som ikke funket, for jeg hadde for mye angst i kroppen. Har hatt slike kriblinger i hele natt og i dag.

Noen som har tips til å få fjernet dette?! 
Jeg blir så frustrert og lei. Får en stor trang til å denge hodet i veggen, kappe av meg armen, klore og klype meg selv. Fordi det er så ubehagelig, ekkelt og rett og slett frustrerende. 
Får gråteanfall for jeg blir så frustrert, lei og sliten av denne følelsen. 

Dra til legen og bli henvist til psykolog. Om ikke psykolog hjelper (noe jeg tviler på at det ikke gjør), så har du iallfall prøvd. Den sosiale angsten din har med det psykiske å gjøre. I dag hadde jeg for eksempel en presentasjon, og da skalv det i det ene benet mitt. Det hadde også med det psykiske å gjøre - uro. Jeg følte jeg gjorde det dårlig. Ellers skjer det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å ikke bli opphengt i ristinga. Fokuser på noe annet, så går det over av seg selv.

Fokuser på pusten og pust med magen. Og, meditasjonsvideo på youtube er en god ide.

Anonymkode: 88e37...4fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Diamond99 skrev:

Dra til legen og bli henvist til psykolog. Om ikke psykolog hjelper (noe jeg tviler på at det ikke gjør), så har du iallfall prøvd. Den sosiale angsten din har med det psykiske å gjøre. I dag hadde jeg for eksempel en presentasjon, og da skalv det i det ene benet mitt. Det hadde også med det psykiske å gjøre - uro. Jeg følte jeg gjorde det dårlig. Ellers skjer det aldri.

Jeg går til psykolog, men venter på ny. Har byttet psykolog og venter på å få en ny en. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet! Trene (kondisjon) regelmessig, hvis du ikke gjør det fra før av.

Anonymkode: 6adac...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv avspenningsøvelser! Var også slik før og da kunne det kjennes som en motor startet inni kroppen. Kroppen har et forsvarssystem den setter i gang når man opplever noe negativt og til slutt havner man i en ond sirkel der kroppen tror den beskytter seg selv på en måte, selv om dette blir helt feil.. Man må lære seg å bryte ut av dette mønsteret. :) jeg brukte mindfulness som min første inspirasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg holdt på å gå på veggen. Så jeg ringte mamma i tårer. Hun kom å hentet meg også fikk jeg ligge i badekaret i over en time. Nå føler jeg meg mye bedre. Lå der å hørte på musikk, noe som faktisk funket. 
Jeg har ikke badekar selv, så derfor måtte jeg dra til henne. 

Jeg er litt anspent, men håper kriblingen ikke kommer tilbake for fult ihvertfall. 
Det er som om at jeg brygger på noe, at det er på vei tilbake. Nå skal jeg se film, får håpe det får roet seg. 

Så til andre som opplever dette. Prøv et varmt bad, det kan funke. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...