Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ålesunddialekt sliter jeg med å forstå. (Er fra østlandet, snakker "østlandsk")

Du, da? 

Anonymkode: b5d45...0f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vanligvis ikke problemer med trønderdialekter, men havna ved siden av en mann med verdens bredeste dialekt på en lang flytur en gang. Tok meg selv i å prøve å lese på leppene (som om det skulle hjelpe!), tolke kroppsspråk og kommunisere telepatisk. Det hadde vært enda verre å snakke med ham på telefon. Jeg aner ikke hvor i Trøndelag han kom fra, for det forsto jeg rett og slett ikke. :ler: 

Skrevet

Telefonselgerdialekt. Skjønner ingen ting når de ringer, må bare legge på.

Anonymkode: 2fe7f...3d4

• Liker 4
Skrevet

Jæren. Hjelp!

Anonymkode: 0017a...bfe

Skrevet
Sitat

Hvilke dialekter skjønner du dårligst på telefon?

Startet av AnonymBruker, 17 timer siden

Det har jeg ingen mening om.

Anonymkode: 1995e...745

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Sånn markedundersøkelse, telefonselger og svindel  dialekt da legger jeg på fort som svint.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ålesunddialekt sliter jeg med å forstå. (Er fra østlandet, snakker "østlandsk")

Du, da? 

Anonymkode: b5d45...0f7

Nei takk. :smilbla:
Han er en sånn merkelig fyr han, han gidder aldri å spyle i parken eller noe...

Skrevet
17 timer siden, Nevian skrev:

Mange, men hadde jeg fått karen etter 9 min. og 12 sek. i klippet under på telefonen ville jeg hatt store vansker!

https://tv.nrk.no/serie/dialektriket/DVFJ65001112/sesong-1/episode-1

Han er et veldig bra eksempel for å illustrere hvordan jeg opplever telefonsamtaler - hører jeg en uventet dialekt må ørene stille seg inn, som en radio. Da får jeg ikke med meg de første sekundene, så går resten fint.

Jeg syntes en stund folk fra Sogn var litt vanskelige, men det var nok fordi jeg plutselig begynte å snakke med mange derfra på telefon. Tror nok mange, spesielt eldre, som kommer her fra Nordfjord kan være vanskelige å forstå. Men nå virker det å være sjelden at man møter på en av oss uten å mene det.

Lurer på om telefonselgere går dialektkurs, eller at grunnen til at de prater og prater og sier det samme uansett hva du svarer er at de er redd for å slippe til noen de kanskje ikke forstår.

Skrevet

Mumling, uavhengig av dialekt

Anonymkode: 90c64...53b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...