Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Jeg har fått servert en kake/dessert en gang som var laget av små vannbakkels, vaniljekrem og var dekket av mørk sjokolade. Vannbakkelsen var liksom stablet på toppen, så den var ujevn oppå og høyest på midten. Noen som vet hva kaka/desserten heter? Og finnes det en oppskrift?
Gjest Seleena Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Verdens beste 150 g sukker 150 g smør/margarin 150 g hvetemel 5 eggeplommer 4 ss melk 1 ts bakepulver Toppen: 5 eggehviter 200 g sukker hakkede mandler Fyll: 1 pk romfyll 2 2/1 dl kremfløte Rør sukker og smør lett og luftig. Tilsett så eggeplommene, hvetemel, melk og bakepulver. Kle den store langpannen m/bakepapir. Fordel deigen i ett jevnt lag utover. Pisk eggehviten til stivt skum med sukker, og bre marengsen over deigen i langpannen. Dryss over hakkede mandler. Sett kaken inn i 180 grader. Stek til marengstoppen er gyllen. La kaken få avkjøles i langpannen. Lag romfyllet som angitt på pakken og rør det forsiktig sammen med stivpisket kremfløte. Del langpannekaken i to like deler og legg disse sammen med romkremen i et jevnt, tykt lag mellom.
Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 Det er ikke Verdens beste. Denne kaka var rund (som om den var laget i en springform). Jeg er ganske sikker på at det var sånne små vannbakkels som var lagt tett i tett på toppen.
Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #5 Skrevet 5. desember 2004 Ja, den kan minne litt om Waleskringle. Men det var ikke en sånn ring. Kanskje det rett og slett er en variant av Waleskringle? Men denne hadde et tykt lag sjokolade over det hele.
Gjest Madam Felle Skrevet 5. desember 2004 #6 Skrevet 5. desember 2004 Oh, ja den er skikkelig nammis. Men ejg husker ikke hva den heter. Men tror du kan lage den på samme måte som waleskringle, og bare ha sjokolade på toppen. Blir sikkert kjempe godt uansett
Gjest Jamila Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Dette høres ut som italiensk Profiterole. Vannbakels med vaniljekremfyll og sjokoladesaus på toppen. Kjempegodt! Du finner noen oppskrifter her: http://www.ask.co.uk/web?qsrc=2004&q=Profi...fiterole+Recipe
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #9 Skrevet 6. desember 2004 Rubinsteinkake er ögså en rund kake med Vannbakkels oppå. Men finner ikke oppskfiten i farten.
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Det høres ut som Pain au Chocolat. Verdens Beste er det definitivt ikke
Gjest Zobel28 Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Tror de heter sjokolade eclairs. Er vannbakkels ca 10 cm lang. Er vel fyllt med vanilje og pisket krem blandet sammen. Og har sjokoladeglasur på toppen.
Gjest Lea Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Nei, den er stor, som en vanlig bløtkake. Kanskje den ikke heter noe som helst
Gjest Anonymous Skrevet 6. desember 2004 #13 Skrevet 6. desember 2004 Croqembouche: Pyramide av vannbakkels. Kan glaseres med sjokolade, men den vanligste er et spinn av sukker. Denne er med sjokolade: http://www.allchefsrecipes.com/ethnic/R2564.htm Eller kanskje Gâteau St Honoré: Rund kake med vannbakkels rundt. Glasert med karamell, ikke sjokolade. Søk på Google.
Gjest Lea Skrevet 6. desember 2004 #14 Skrevet 6. desember 2004 Det er nok ikke den heller. Så vidt jeg forsto skulle de små vannbakkelsene fylles med krem, men i kaka/desserten jeg fikk var de ikk fyllt. Muligens var det en bunn som var stekt i springform, så var det et tykt lag vaniljekrem og på toppen masse små vannbakkels. Sjolkoladen dekket hele kaka og var tykk og myk.
diddi Skrevet 7. desember 2004 #15 Skrevet 7. desember 2004 Sikkert en personlig variant, som ikke har noe navn. Men du har jo beskrevet den ganske bra da!
Gjest Lea Skrevet 7. desember 2004 #16 Skrevet 7. desember 2004 Ja, jeg tipper at jeg kan klare å få den til. Men vannbakkels er ikke min sterkeste side akkurat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå