AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Jeg har vært i godt over 10 barnedåper i mitt liv, med mange unger på begge ender av slekten. I alle har opplegget vært først i kirken, så rett til festen etterpå. Nå er vi derimot invitert i en dåp hvor det er 3 timer fra seremonien i kirken til festen... Hva pokker skal man da liksom gjøre i mellomtiden..? En ting er jeg og mannen, vi har 30 min å kjøre fra kirken og festelokalet som ligger like ved kirken. Vi kan jo forsåvidt kjøre hjem i mellomtiden, og sitte i finklær hjemme og kope før vi må ut igjen (og det er bompenger både til og fra, så vi må da ut med 200 kr i bomenger totalt). Men det er flere som bor over en times kjøring unna. Det er også dåpsbarnets oldemor, som er ganske skrøpelig, og ikke kommer til å orke å måtte gå så mye inn/ut av biler og opp/ned trapper og være ute hele dagen. Dette er jo i tillegg på en søndag, så alt er stengt. Med andre ord er det ikke mulig å bare henge på kjøpesenteret eller noe annet i nærheten til festen begynner. Det er ikke lagt opp til noe opplegg for gjestene i dette mellomrommet, og festlokalet er ikke åpent, så man kan ikke henge der heller. Er det stuereint å droppe kirken og bare gå på festen? (Det er ikke aller nærmeste familie, hadde det vært et tantebarn/onkelbarn måtte vi selvsagt gått..) Anonymkode: 22cb1...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Jeg ville gått på begge deler. Ser ikke helt problemet for deg når du bor så nærme. Har vært i både dåp og navnefest hvor det har vært sånn og da har vi funnet en café eller noe i nærheten hvor vi kan vente og skravle litt. Hvis det er helt umulig så er det jo mulighet for å kontakte foreldrene som arrangerer det og fortelle om problemet. Er sikkert en grunn til at det er en stund mellom. Kanskje de må ordne med ting før det er klart? Hvis dere nevner det for dem så kan det jo hende at de kan finne et sted dere kan være i mens? Anonymkode: 0a3d6...ce0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 Det er ikke akkurat så veldig mye som er åpent i nærheten, på en søndag.. Vi kan selvsagt henge på bensinstasjonen, i finstasen.. Umulig er det jo ikke, det er bare drita kjedelig å bruke så mye tid/penger på å kjøre frem og tilbake for noe man ikke synes er kjempestas i utgangspunktet. Anonymkode: 22cb1...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Jeg hadde dratt på seremonien og droppet selskapet. Med mindre det er veldig nær familie, feks søster.. Skjønner ikke at foreldrene har tenkt at dette er ok løsning. Dåp er gørr kjedelig i seg selv, om man ikke skal måtte både vente og bruke hele dagen i tillegg. Anonymkode: f22d0...230 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde dratt på seremonien og droppet selskapet. Med mindre det er veldig nær familie, feks søster.. Skjønner ikke at foreldrene har tenkt at dette er ok løsning. Dåp er gørr kjedelig i seg selv, om man ikke skal måtte både vente og bruke hele dagen i tillegg. Anonymkode: f22d0...230 Om vi skal droppe noe, blir det kirken (vi er begge anti-teister, og gremmes over å måtte delta i en tvangskristning...). Det er jo i selskapet man får hilst på slekta og snakket sammen, ifbm selve seremonien blir det jo ikke mye mingling. For meg ville det ihvertfall vært viktigere om gjestene kom på festen og ikke i selve seremonien. Anonymkode: 22cb1...cc8 5
Lou Salome Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 (endret) Ja, det var rart. Jeg hadde droppet kirken. Med mindre foreldrene eller dere er mer enn gjennomsnittlig religiøse, da hadde jeg droppet festen. Edit: ser du oppdaterte. Dropp kirken, helt klart. Og si ifra på forhånd og hvorfor (slik at de ikke teller opp i kirken og avbestiller noen kuverter eller noe.) Endret 20. januar 2017 av Lou Salome 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, Lou Salome skrev: Ja, det var rart. Jeg hadde droppet kirken. Med mindre foreldrene eller dere er mer enn gjennomsnittlig religiøse, da hadde jeg droppet festen. Edit: ser du oppdaterte. Dropp kirken, helt klart. Og si ifra på forhånd og hvorfor (slik at de ikke teller opp i kirken og avbestiller noen kuverter eller noe.) Ja, vi skal uansett si ifra om at jatakk, vi kommer til festen, men vi dropper kirken. De er ikke religiøse av seg, det er kun "jammen det er jo en koselig tradisjon"-dåp. Om bare vi dropper å komme tar de nok det ikke spesielt hardt (spesielt siden dette er mannens kusins, og ikke søsken e.l.), men det kan muligens bli litt småsurt om flertallet gjør det samme, noe jeg er litt redd kommer til å skje.. Det er ihvertfall mye grumling rundt i slekta pga dette, det er jo upraktisk for alle de andre gjestene også. Anonymkode: 22cb1...cc8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om vi skal droppe noe, blir det kirken (vi er begge anti-teister, og gremmes over å måtte delta i en tvangskristning...). Det er jo i selskapet man får hilst på slekta og snakket sammen, ifbm selve seremonien blir det jo ikke mye mingling. For meg ville det ihvertfall vært viktigere om gjestene kom på festen og ikke i selve seremonien. Anonymkode: 22cb1...cc8 Ja, eller det selvfølgelig. Poenget var at vi uten skrupler hadde droppet en av delene Anonymkode: f22d0...230
LittleBabyBlue Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 Har sett en ny trend i det siste hvor alt skal fotograferes av proffe og at det ikke lenger er bare bryllup hvor det er en pause mellom seremoni og fest. Forskjellen er at ved bryllup har mange et opplegg for gjestene mens de venter. Er det det som har skjedd her, eller er det bare dårlig planlegging fra dåpsbarnets foreldre? Hadde sagt ifra hvorfor dere melder avbud til kirken så dere slipper å gå igjennom dette med neste barn eller til konfirmasjonen....
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 8 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Har sett en ny trend i det siste hvor alt skal fotograferes av proffe og at det ikke lenger er bare bryllup hvor det er en pause mellom seremoni og fest. Forskjellen er at ved bryllup har mange et opplegg for gjestene mens de venter. Er det det som har skjedd her, eller er det bare dårlig planlegging fra dåpsbarnets foreldre? Hadde sagt ifra hvorfor dere melder avbud til kirken så dere slipper å gå igjennom dette med neste barn eller til konfirmasjonen.... Aner ikke hva som er grunnen. Jeg har aldri hørt om noen som har så lang pause mellom, og ihvertfall ikke noen som har voldsom fotograferingsseremoni før festen (I festen derimot er jeg vant til at det blir masse oppstilling med fotografering, men dette er jo etter at gjestene har fått mat, og man er i minglefasen). Anonymkode: 22cb1...cc8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 Hadde jeg vært dere hadde jeg droppet kirken. Anonymkode: 9aa29...1fe
LittleBabyBlue Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke hva som er grunnen. Jeg har aldri hørt om noen som har så lang pause mellom, og ihvertfall ikke noen som har voldsom fotograferingsseremoni før festen (I festen derimot er jeg vant til at det blir masse oppstilling med fotografering, men dette er jo etter at gjestene har fått mat, og man er i minglefasen). Anonymkode: 22cb1...cc8 Det er en ganske ny trend hvor alt skal fotograferes og dokumenteres, og da gjerne med studiofotografering/proff utendørs hvor man har sett seg ut en eller annen idylisk lokasjon, for dåpsbildene må jo se bra ut.... Vet ikke om det er tilfelle her, eller om de har hatt logistikkproblemer, f.eks at lokalet ikke åpner før, maten kan ikke leveres før etc.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev: Det er en ganske ny trend hvor alt skal fotograferes og dokumenteres, og da gjerne med studiofotografering/proff utendørs hvor man har sett seg ut en eller annen idylisk lokasjon, for dåpsbildene må jo se bra ut.... Vet ikke om det er tilfelle her, eller om de har hatt logistikkproblemer, f.eks at lokalet ikke åpner før, maten kan ikke leveres før etc. Jeg får håpe det er pga vansker med å få tak i lokale som åpner før, eller cateringen e.l., og ikke noe så dustete som fotografering, når det blir til plage for det store flertall av gjestene, og et par av de eldste ikke klarer være med pga det. Anonymkode: 22cb1...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 Merkelig at de har invitert mange til selve dåpen. Når vi døpt våres barn fikk vi x antall plass siden det var en liten kirke. Resten var invitert til fest etterpå. Og 3 timer mellom? Sikkert noe selvopptatte foreldre som vil ha pro-fotograf for å ta "dåpsbilder" av gullungen sin - som de like kunne ha gjort etter alle gjestene hadde dratt. Anonymkode: 528f5...83a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Har man begynt med dåpsfest? Tydelig at jeg må lese meg opp før ungen kommer. Anonymkode: 3d259...d74
lalaB Skrevet 21. januar 2017 #16 Skrevet 21. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man begynt med dåpsfest? Tydelig at jeg må lese meg opp før ungen kommer. Anonymkode: 3d259...d74 Det har da vært vanlig i alle tider. Først dåpssermoni i kirken, og så selskap etterpå? 11
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har man begynt med dåpsfest? Tydelig at jeg må lese meg opp før ungen kommer. Anonymkode: 3d259...d74 Eh? Dåpsfest har vel vært normalt siden tidenes morgen omtrent. Hva med å spørre om de trenger hjelp til noe organisering i lokalet før festen, så kan dere dra rett dit? Virker veldig merkelig at gjestene skal finne på noe i 3 timer før festen. Har vært i noen såper i min tid, det normale er å dra rett fra kirken til festen, deretter er det ofte litt mingling der mens siste organisering av mat og doverse foregår. Anonymkode: 025b3...d92
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 På Friday, January 20, 2017 den 12.10, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i godt over 10 barnedåper i mitt liv, med mange unger på begge ender av slekten. I alle har opplegget vært først i kirken, så rett til festen etterpå. Nå er vi derimot invitert i en dåp hvor det er 3 timer fra seremonien i kirken til festen... Hva pokker skal man da liksom gjøre i mellomtiden..? En ting er jeg og mannen, vi har 30 min å kjøre fra kirken og festelokalet som ligger like ved kirken. Vi kan jo forsåvidt kjøre hjem i mellomtiden, og sitte i finklær hjemme og kope før vi må ut igjen (og det er bompenger både til og fra, så vi må da ut med 200 kr i bomenger totalt). Men det er flere som bor over en times kjøring unna. Det er også dåpsbarnets oldemor, som er ganske skrøpelig, og ikke kommer til å orke å måtte gå så mye inn/ut av biler og opp/ned trapper og være ute hele dagen. Dette er jo i tillegg på en søndag, så alt er stengt. Med andre ord er det ikke mulig å bare henge på kjøpesenteret eller noe annet i nærheten til festen begynner. Det er ikke lagt opp til noe opplegg for gjestene i dette mellomrommet, og festlokalet er ikke åpent, så man kan ikke henge der heller. Er det stuereint å droppe kirken og bare gå på festen? (Det er ikke aller nærmeste familie, hadde det vært et tantebarn/onkelbarn måtte vi selvsagt gått..) Anonymkode: 22cb1...cc8 Med tanke på tid mellom kirke og lokale,hadde jeg droppet kirken. Om det er langt å kjøre. Det er igrunnen respektløst å invitere slik. Det er tidlig på en søndag, og alt stengt som du skriver. Når vi hadde dåp, så la vi vekt på at folk kom seg fort i lokalet pga det var lang kjørevei. Folk har startet tidlig osv Anonymkode: aa16b...5ab
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #19 Skrevet 21. januar 2017 2 timer siden, lalaB skrev: Det har da vært vanlig i alle tider. Først dåpssermoni i kirken, og så selskap etterpå? Selskap ja, men ikke fest. Det er for med to veldig forskjellige ting Anonymkode: 3d259...d74 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #20 Skrevet 21. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh? Dåpsfest har vel vært normalt siden tidenes morgen omtrent. Hva med å spørre om de trenger hjelp til noe organisering i lokalet før festen, så kan dere dra rett dit? Virker veldig merkelig at gjestene skal finne på noe i 3 timer før festen. Har vært i noen såper i min tid, det normale er å dra rett fra kirken til festen, deretter er det ofte litt mingling der mens siste organisering av mat og doverse foregår. Anonymkode: 025b3...d92 Aldri vært i dåpsfest. Vært i selskap/samling etterpå, men ikke i nærheten av noe som kan kalles fest. Anonymkode: 3d259...d74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå