Gå til innhold

Instagram og samarbeid med bedrifter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt dette.. hvordan kan du ha over 20,7 K på instagram, men nesten ingen likes på bildene dine? Hvordan klarer du å dra iland avtaler med et firma da? Ser de bare på hvor mange følgere du har, uten å se på hvor mange som liker bildene dine? Mange av de som følger kan jo være bare ghostfollowers eller annet tull. Skjønner ikke at de ikke sjekker hva de får igjen for en avtale de gjør, for regner med at de gir rabatter og diverse. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Folk med mange følgere men få likes har ofte kjøpt følgere.

For bedrifter er det mye billigere å betale for en relativt ukjent på sosiale medier (20k er ikke så mye sånn egentlig) til å reklamere, enn å betale for "tradisjonell" reklame. Det kan til og med hende at de ikke engang betaler, men bare gir dem gratis produkt og ber om omtale. 

Endret av perplexed
Gjest Loffeliten
Skrevet

Veldig mange med kjøpte følgere, ja - bør være et visst samsvar mellom antall likes og antall følgere. Men tror mange bedrifter har liten peiling på denslags, gitt. 

Og - mange instagramsponseavtaler er skikkelig dårlige, man f.eks får rabatter på produkter i bytte mot omtale og eksponering. Eller et gratis produkt i ny og ne. 

Gjest Mallory
Skrevet (endret)

På et tidspunkt (var det 2012 eller 2013?) tok IG en skikkelig detox og fjernet så mange ghost followers de kunne. Jeg vet ikke om det var tipsbasert opprydding eller hvordan de gikk frem, men de burde ta en ny runde. Ved forrige detox var det påtakelig hvordan mange store (om mindre) konti ble betraktelig mer puslete enn før. Flaut for dem. 

I og med at det er vanskelig å finne ghost followers som ble registrert for langt tilbake, mange organiske følgere har jo kommet til etterpå og skyver ghosts langt langt nedover, er det ikke alltid lett (eller kanskje umulig?) for folk uten god tid til research å finne ut av det.

Limer inn noen avsnitt fra en lengre nettartikkel om The Dirty Business of Buying Instagramfollowers, for den som er spesielt interessert.

"There are still so many clients out there that think purely about numbers. People see their reach as a concrete number and base their judgements on that." 

But others are getting savvier, looking at follower engagement and comment frequency as well. Some companies that evaluate bloggers have even created algorithms that determine a blogger's influence. Outrigger Media, which ranks top performing YouTube beauty vloggers, uses one that considers consistency, influence, and momentum.

James Nord, co-founder of Fohr Card (...) acknowledged that buying followers has become an increasingly popular practice among bloggers. But like Henry, he concentrates on other elements to weed out clients that aren't credible: "If a blogger were to buy followers, the interaction level we look for on our end wouldn't be there."

Der har du vel svaret ditt, TS. Ikke alle går på limpinnen. Manglene interaksjon (f.eks kommentarer og likes vs antall følgere), avslører hvilke konti som er mindre verdt som kommersiell arena.

Endret av Mallory
Skrevet

Det med likes og antall følgere har blitt endret nå i sommer. Før kom bildene opp kronologisk når man gikk på Instagram, nå kommer bilder opp etter hvilke bilder du liker. Eksempel: hvis du ofte liker bildene til ei vennine, vil bidlene til den venninne komme først hos deg. Er mange blogg innlegg ute at store Instagram følgere har mistet mange likes. De har flere følgerer nå enn før, men mindre likes,,, jeg har venniner med Instagram kontoer, de har ikke kjøpt følgere! Men har få likes i forhold til hva antallet følgerer skulle ha sagt, også er det mange som aldri liker, bare følger:) Jeg personlig liker ALDRI bilder til kjendise og modeller selv om jeg følger dem! 

Hvis du går inn på supermodellens Instagram så ser du gjerne flere millioner med følgere og kanskje 40.000 likes på et bilde. Er lite det også mtp antall følgere. 

×
×
  • Opprett ny...