AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg er leder. Kjenner mine medarbeidere relativt godt, men har ikke hatt medarbeidersamtaler før da det har lagt utenfor mitt ansvarsområde. Nå har vi værr gjennom en omorganisering og jeg skal gjennomføre medarbeidersamtaler med de ansatte. Har både maler og div info om hva samtalen skal inneholde, men spør likevel dere: Hva er en god medarbeidersamtale for deg? Hva er bra og hva bør absolutt unngås? Veldig takknemlig for svar 😀 Anonymkode: 605e1...28b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Del Skrevet 19. januar 2017 Jeg har hatt "samtaler" som ikke er samtaler, men å slavisk følge et skjema. Flett inn spørsmålene i en samtale, heller enn å gjøre det til et intervju. Vis at du er interessert i hver enkelt sin hverdag, gjerne også evt tilrettelegging ifht barn osv. Jobben er mer enn bare "9-16" for mange (særlig for de som tar med seg jobben hjem). Jeg tenker en slik samtale har mye med hvem du er som leder og person. Er du en det er lett å åpne seg for, en det er lett å komme med tilbakemeldinger om stort og smått? Anonymkode: 73e4f...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Del Skrevet 20. januar 2017 En god medarbeidersamtale er ikke-eksisterende. Anonymkode: 47e80...a1f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Del Skrevet 20. januar 2017 Det viktigste er at du ikke blir defensiv eller aggressiv, men er i stand til å lytte til ting negative tilbakemeldinger og kritikk også. Ta deg også god tid. Det er ikke kjekt å være på medarbeidersamtalen hvor den som liksom skal lytte til deg sitter og tripper og småavbryter deg for å få ting til å gå fortere. Da blir det ikke så lett å åpne seg om ting eller si ifra om ting. Anonymkode: d0b48...523 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Del Skrevet 20. januar 2017 Det er så mye fokus på kritikk i dette landet, alt for mye. Synes man bør løfte hverandre, trekke frem det som er positivt og bygge videre på det. Anonymkode: 5e44c...732 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Del Skrevet 20. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så mye fokus på kritikk i dette landet, alt for mye. Synes man bør løfte hverandre, trekke frem det som er positivt og bygge videre på det. Anonymkode: 5e44c...732 ... så om noe er galt skal man bare feie det under teppet, og ikke ta tak og gjøre noe med det, mener du? Ja, det kommer jo til å virke.. Det går an å både gi ris og ros. Å bare gi ros er en håpløs strategi, som ikke gjør noen noe godt. Man må tåle å få konstruktiv kritikk, og man må tåle å høre at en ansatt ikke er fornøyd med arbeidshverdagen. Om man plages med ting som gjør at man ikke får gjort jobben sin ordentlig, er det til firmaets beste om man får beskjed om det så man kan rette opp. Om man er misfornøyd med arbeidsoppgavene, er det bedre for bedriften om de får vite om det så de får mulighet til å prøve å gjøre tilpasninger, noe som ofte er mye lettere og billigere for dem enn å måtte søke etter nye ansatte når vedkommende slutter for å finne seg noe annet. Anonymkode: d0b48...523 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #7 Del Skrevet 20. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ... så om noe er galt skal man bare feie det under teppet, og ikke ta tak og gjøre noe med det, mener du? Ja, det kommer jo til å virke.. Det går an å både gi ris og ros. Å bare gi ros er en håpløs strategi, som ikke gjør noen noe godt. Man må tåle å få konstruktiv kritikk, og man må tåle å høre at en ansatt ikke er fornøyd med arbeidshverdagen. Om man plages med ting som gjør at man ikke får gjort jobben sin ordentlig, er det til firmaets beste om man får beskjed om det så man kan rette opp. Om man er misfornøyd med arbeidsoppgavene, er det bedre for bedriften om de får vite om det så de får mulighet til å prøve å gjøre tilpasninger, noe som ofte er mye lettere og billigere for dem enn å måtte søke etter nye ansatte når vedkommende slutter for å finne seg noe annet. Anonymkode: d0b48...523 Nei, det mener jeg ikke. Men man kan snakke om det på en vanlig måte, og reflektere over endringer. Har jobbet som leder i mange år, så har sett hva som fungerer. Anonymkode: 5e44c...732 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Del Skrevet 20. januar 2017 Takk for svar, setter stor pris på det. Jeg har jo vært på noen medarbeidersamtaler selv og har ofte følt at de er litt kunstige. Leder skal liksom tilbakemelde noe positiv, noe negativt og noe å strekke seg etter, og så var man fedig med det. Har veldig lyst til å få til en mer naturlig samtale, men at jeg selvsagt har noen punkter jeg ønsker å komme innom ila samtalen. Kom gjerne med flere innspill! Ts. Anonymkode: 605e1...28b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #9 Del Skrevet 20. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: En god medarbeidersamtale er ikke-eksisterende. Anonymkode: 47e80...a1f Har du lyst å utdype hva du mener? Anonymkode: 605e1...28b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Del Skrevet 20. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det mener jeg ikke. Men man kan snakke om det på en vanlig måte, og reflektere over endringer. Har jobbet som leder i mange år, så har sett hva som fungerer. Anonymkode: 5e44c...732 Det er da ingen som sier at man skal snakke om det på en uvanlig måte her? Poenget er at man må kunne ta opp vanskelige ting, uten at leder blir defensiv og påstår at "nei, det er ikke sånn og slik" eller i verste fall aggressiv. Når leder påstår at "nei, arbeidshverdagen din er faktisk ikke sånn" eller "nei, det kan da ikke være sånn?", så oppleves det som at man spyttes i ansiktet og ikke tas seriøst, for noen ganger - "JO - det er faktisk sånn!" For å si det slik, det er en veldig god måte å bli kvitt de flinke medarbeiderne som yter, da de relativt lett kan finne seg jobb andre steder. Og på sikt vil en slik måte å håndtere medarbeidersamtaler på potensielt true hele bedriftens eksistens da man aldri får løst problemer/utfordringer og alle de flinke har funnet seg andre jobber. At du har sett hva som fungerer betyr ikke uten videre at du har sett hvilke endringer dine ansatte faktisk har behov for. Selv om man bør holde en positiv tone og også ta opp de positive tingene, så er min erfaring at det negative feies litt for lett under teppet, og/eller at tiltak man ble enige om slett ikke følges opp til neste gang, det forblir bare formalia på et papir fordi HR-avdelingen krever at det skal gjøres. En annen utfordring jeg har sett ved flere arbeidsplasser er manglende vilje og/eller evne fra ledernes side til å sette seg litt inn i arbeidshverdagen til de ansatte. Det fører til misforståelser, potensielt urealistiske forventninger, uklare rolle og i verste fall konflikter. Der har du oppskriften på unødvendig misnøye ved arbeidsplassen. På det personlige planet står jeg delvis oppe i dette selv. Jeg vurderer faktisk hele min nåværende karriere i skrivende stund og har lagt planer for å bytte beite, men har riktignok ikke bestemt meg helt ennå. Selvfølgelig ikke bare på grunn av ting som beskrevet ovenfor, men det er like fullt en betydelig nok del av det. Og jeg tipper jeg blir vrien å erstatte. Setter meg på ingen måte på en pidestall, for jeg kjenner da flere andre som helt fint kunne gjort min jobb, ingen er uerstattelige. Men det er ikke alle, og jeg er inne i svært mange prosesser og forskjellige roller, om jeg slutter blir det ikke uten utfordringer med tanke på at jeg er den eneste som gjør "mine" ting på arbeidsplassen. Anonymkode: 16c96...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #11 Del Skrevet 22. januar 2017 Vær ærlig og konkret med både ris og ros. Prøv å gjøre det til en samtale, og start uformelt. I tillegg prøv å gjør som i veiledning - la den ansatte/ledede prate mest. Still spørsmål, vær interessert i det den sier og ikke gå i forsvarsmodus ved eventuell kritikk. Anonymkode: b39fd...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Del Skrevet 23. januar 2017 På 20.01.2017 den 7.37, AnonymBruker skrev: En god medarbeidersamtale er ikke-eksisterende. Anonymkode: 47e80...a1f Hehe, jeg skulle inn her og skrive at "en god medarbeidersamtale er kort", men der hadde noen kommet meg i forkjøpet på en enda krassere måte Neida, jeg ser poenget med medarbeidersamtaler. Men for min del har jeg svært lite å si til min sjef, og med mindre han har noe konkret han ønsker å ta opp (i så fall skal jeg selvsagt høre etter) håper jeg vi er ferdige på ti minutter. Noen ønsker å snakke mye, andre ønsker ikke dette. En god leder tør å ta opp det som skal tas opp, men er lydhør på hvor mye "prat" som trengs og lar de mer ordfattige av oss slippe unna tidlig. Anonymkode: f3c4b...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå