AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Hvor mange statsborgerskap er det mulig å ha, og hva er fordelene og ulempene for den enkelte å ha mange statsborgerskap? Hypotetisk kan følgende forekomme: Kanadisk mor, svensk far, født i USA og vokst opp i England og gift med en russer. 1. Sverige gir som Canada statsborgerskap til alle født av en svensk borger ved søknad. Og i motsetning til Norge, er det lov med doble/multi statsborgerskap. 2. Canada gir alle barn født av kanadiske statsborgere statsborgerskap hvis de søker (for alle født før 2009). 3. Usa gir statsborgerskap til alle født i landet. 4. England gir statsborgerskap så lenge naturaliseringsvilkårene er oppfylt, først og fremst botid. 5. Russland gir etter søknad statsborgerskap til ektefeller av russiske borgere. Altså kan en person ha 5 statsborgerskap relativt lett. Hvilke fordeler gir dette? Er dette noe å trakte etter? Kan man gi barna sine fordeler ved å planlegge deres liv slik at de får så mange statsborgerskap som mulig? Anonymkode: 38fef...7ad
Gjest Hemoglobin Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Hvordan kommer du fram til at man kan ha hele 5 stk? Jeg tror det er maks to statsborgerskap. Men synes vrkelig at det burde byttes ut med verdensborgerpass, da kan ingen ha mer enn ett pass uansett hvor de er født.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 Det er lov med dobbelt statsborgerskap i Norge under visse omstendigheter Jeg har Norsk + ett til. Anonymkode: 79fbe...64f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Max to. Men de fleste land jobber for at man bare skal kunne ha ett statsborgerskap etter de siste års terrorhandlinger. Husker ikke hvor jeg leste dette, men leste det ganske nylig. Anonymkode: 07ed5...021
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 Får du ett nytt statsborgerskap så må du gi fra deg det gamle. Norge jobber for at man bare skal kunne ha ett statsborgerskap. Anonymkode: 07ed5...021
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #6 Skrevet 20. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Får du ett nytt statsborgerskap så må du gi fra deg det gamle. Norge jobber for at man bare skal kunne ha ett statsborgerskap. Anonymkode: 07ed5...021 I Norge ja. Og kun om du kan gi det fra deg. USA og Sveits er eksempler på land hvor duglesett ikke kan gi det fra deg Anonymkode: 564f5...238
Astrum Skrevet 20. januar 2017 #7 Skrevet 20. januar 2017 Det riktige svaret er at det etter norsk rett ikke finnes noen absolutt øvre grense for hvor mange statsborgerskap man kan ha i tillegg til det norske. Det er imidlertid et generelt krav om at man løses fra annet statsborgerskap før man erverver norsk statsborgerskap etter statsborgerloven § 7 første ledd bokstav h, jf. § 10. Det kan gjøres unntak fra kravet der dette anses "praktisk eller rettslig umulig" eller av andre grunner "fremstår som urimelig", jf. § 10 første ledd. I tillegg er hovedregelen etter § 23 at man taper sitt norske statsborgerskap dersom man ved "søknad eller uttrykkelig samtykke" erverver annet statsborgerskap. Grunnet ovennevnte regler, er det svært uvanlig at man har flere enn to statsborgerskap. Men det er altså verken ulovlig eller umulig.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange statsborgerskap er det mulig å ha, og hva er fordelene og ulempene for den enkelte å ha mange statsborgerskap? Hypotetisk kan følgende forekomme: Kanadisk mor, svensk far, født i USA og vokst opp i England og gift med en russer. 1. Sverige gir som Canada statsborgerskap til alle født av en svensk borger ved søknad. Og i motsetning til Norge, er det lov med doble/multi statsborgerskap. 2. Canada gir alle barn født av kanadiske statsborgere statsborgerskap hvis de søker (for alle født før 2009). 3. Usa gir statsborgerskap til alle født i landet. 4. England gir statsborgerskap så lenge naturaliseringsvilkårene er oppfylt, først og fremst botid. 5. Russland gir etter søknad statsborgerskap til ektefeller av russiske borgere. Altså kan en person ha 5 statsborgerskap relativt lett. Hvilke fordeler gir dette? Er dette noe å trakte etter? Kan man gi barna sine fordeler ved å planlegge deres liv slik at de får så mange statsborgerskap som mulig? Anonymkode: 38fef...7ad Men Russland tillater ikke dobbelt statsborgerskap. Man må si fra seg alle de andre for å få russisk statsborgerskap. Anonymkode: 550db...0f0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #9 Skrevet 20. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lov med dobbelt statsborgerskap i Norge under visse omstendigheter Jeg har Norsk + ett til. Anonymkode: 79fbe...64f Jeg også Anonymkode: 550db...0f0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #10 Skrevet 20. januar 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Norge ja. Og kun om du kan gi det fra deg. USA og Sveits er eksempler på land hvor duglesett ikke kan gi det fra deg Anonymkode: 564f5...238 Man kan si fra seg amerikansk statsborgerskap. Anonymkode: fe603...e4e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan si fra seg amerikansk statsborgerskap. Anonymkode: fe603...e4e Spørsmål, jeg har populært kalt greencard USA. Om noen år kan jeg søke om å bli citizen om jeg ønsker det. Men ettersom jeg ikke ønsker å miste mitt norske statsborgerskap så dropper jeg vel det? Har amerikansk advokat å spørre , men tar ofte tid å få svar, så kanskje du vet dette - greencard fornyes etter noen år, men vet du om man for evig kan bo i USA med "kun" greencard? På forhånd takk I tilfellet du eller noen andre vet-:) Anonymkode: 9e93e...d06
Astrum Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål, jeg har populært kalt greencard USA. Om noen år kan jeg søke om å bli citizen om jeg ønsker det. Men ettersom jeg ikke ønsker å miste mitt norske statsborgerskap så dropper jeg vel det? Har amerikansk advokat å spørre , men tar ofte tid å få svar, så kanskje du vet dette - greencard fornyes etter noen år, men vet du om man for evig kan bo i USA med "kun" greencard? På forhånd takk I tilfellet du eller noen andre vet-:) Anonymkode: 9e93e...d06 Som nevnt i min forrige post, vil man tape sitt norske statsborgerskap dersom man erverver nytt statsborgerskap etter søknad, jf. statsborgerloven § 23 første ledd. Jeg kan ikke amerikansk rett, så green card-spørsmålet lar jeg noen andre svare på.
Arkana Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 (endret) I teorien kan man ha så mange man vil, i praksis er det avhengig av det enkelte lands regler. Jeg er både norsk og fransk (har alltid bodd i Norge) og det kan jeg være fordi Frankrike ikke har noen krav om å ha bodd i Frankrike for å være fransk. Det har imidlertid Norge, så hadde det vært motsatt, at jeg aldri hadde bodd i Norge, måtte jeg ha valgt ett av dem da jeg fylte 18. Blir man født til flere statsborgerskap kan man ofte beholde alle,hvis landets regler tillater det, mens hvis man søker om nytt statsborgerskap må man vanligvis gi opp det gamle. Endret 20. januar 2017 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan si fra seg amerikansk statsborgerskap. Anonymkode: fe603...e4e Ikke det jeg har lært. Men tror deg. Vet derimot at medfødt amerikansk statsborgerskap er noe norske myndigheter lar deg få ha i tillegg til det norske. Anonymkode: 564f5...238
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #15 Skrevet 20. januar 2017 12 timer siden, Astrum skrev: Som nevnt i min forrige post, vil man tape sitt norske statsborgerskap dersom man erverver nytt statsborgerskap etter søknad, jf. statsborgerloven § 23 første ledd. Jeg kan ikke amerikansk rett, så green card-spørsmålet lar jeg noen andre svare på. Tusen takk for svar, uansett-:) Anonymkode: 9e93e...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå