Gjest Asti Skrevet 15. oktober 2015 #19021 Del Skrevet 15. oktober 2015 Mja, jeg vil ikke dra alle bloggere over en kam. Noen bidrar direkte negativt til samfunnet, noen bidrar ikke i det hele tatt og andre igjen kan nok bidra positivt. Det finnes jo bloggere som er sterke jenter med bein i nesa, som deler av seg selv på både godt og vondt og som andre kan kjenne seg igjen i. Jeg tror ikke alle bloggere med annonseinntekter har som mål å tyne leserne for mest mulig penger, selv om noen absolutt bør mistenkes for det. Jeg tenker det koker ned til bloggerens egen integritet, samvittighet og bakkekontakt. Noen kan absolutt sies å ha mistet dette i takt med økte lesertall. Jeg skulle nok presisert at jeg siktet til United Influencers bloggerne. Jeg har ingen ønske at de skal påvirke det norske folk, slik Thomas Moen gir uttrykk for i videoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulus Skrevet 15. oktober 2015 #19022 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg skulle nok presisert at jeg siktet til United Influencers bloggerne. Jeg har ingen ønske at de skal påvirke det norske folk, slik Thomas Moen gir uttrykk for i videoen. Da er vi nok ganske enige Trodde du mente bloggere generelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lili93 Skrevet 15. oktober 2015 #19023 Del Skrevet 15. oktober 2015 Enig. Jeg lyttet gjennom denne i går (foredrag av Thomas Moen, mannen bak United Influencers). Hvis jeg ikke misforstod så blir bloggerne oppfordret til å ha høye tanker om seg selv, for å fremstå som noe unikt, skape et "samfunn" av faste lesere rundt seg, som gjør at leserne deres vil kjøpe det de selger. Rådene han gir bloggerne er: "- Bygg noe som er større enn deg selv. - Tjen deres publikum, skap lagfølelse der dere jobber mot felles mål. - Bli en historieforteller der du samler leserne rundt deg.". Hva er så spesielt med en blogger? Hvorfor skal publikum se opp til de? De bidrar ikke med noe positivt (slik jeg ser det) i samfunnet, og så skal det være de som skal påvirke "oss"? Tillegg: La inn tekst + puttet videoen inn som lenke i teksten + rettet skrivefeil. Alt dreier seg om å tjene penger. Alle skal tjene penger. Samfunnet har blitt helt korrupt.. Bloggerne bidrar ikke til noe i samfunnet.. De skaper bare problemer og press blant unge, mens de håver inn penger samt bedriftene. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lili93 Skrevet 15. oktober 2015 #19024 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det er mitt håp også. Derfor jeg liker denne tråden, for her har man mulighet til å få frem at motivet til CBE (og andre bloggere) er ikke å være venninna di som kommer med anbefalinger for å være snill. De er kun ute etter å tjene penger på "deg". Når dette synliggjøres gjennom diskusjoner, kan vi bli enda mer bevisste. Dette som en motvekt til profesjonaliseringen fra bl.a. United Influencers som foregår nå blant bloggerne deres. Enig med dere, og bra sagt Jeg går heldigvis aldri i den fella at jeg kjøper produkter fotballfrue reklamerer for, selv om jeg synes treningstightsen eller pudderet ser fint ut. Håper en dag at flere skjønner denne manipuleringen og at påvirkningen svekkes. ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 16. oktober 2015 #19025 Del Skrevet 16. oktober 2015 for de som fortsatt mener det er tull å bry seg om en rosablogg - om skattelistene: http://www.vg.no/forbruker/skattelister-2014/blogging-er-blitt-big-business/a/23542966/ (og jeg merker meg at VG har begynt med lavere lesertall på CBE) 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 16. oktober 2015 #19026 Del Skrevet 16. oktober 2015 LK på Twitter; "..antall klikk er tydeligvis viktigere enn godt journalistisk arbeid...". Det var jammen meg rette ræva som feis 😂 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest L´issi Skrevet 16. oktober 2015 #19027 Del Skrevet 16. oktober 2015 Jeg måtte søke på CBE bedriften Treasures AS som ligger registrert med en nettoinntekt på 1,8 og lurer på om dette kommer utenom de 1,3 som VG skriver om? Uansett hinsides mye de kan tjene på fantepakk. Note to selv: ALDRI klikk inn på direktelinker (eller bloggen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 16. oktober 2015 #19028 Del Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Det hadde vært litt artig om vi kunne fått til litt tekstanalyse over "dagens innlegg", bare for å tydeliggjøre hvor mye innholdmarkedsføring den inneholder. Finnes det i det hele tatt et eneste innlegg som er blottet for markedsføring i noen som helst form, i tekst og bilde? Enig med deg! Har begynt å utvikle en innholdsmarkedsføring-alarm gjennom jobben, og den går oftere og oftere av ved lesing av alle mulige typer tekst og "innhold". Edit: skrivefeil Jeg gikk tilbake for å se enda mer nøye på eksponeringen av merkevarer på bloggen. Jeg så bare på to innlegg, det annonseinnlegget for arbeidsplassen og det siste innlegget fra i dag. Jeg så også på kommentarfeltet denne gangen. Det jeg innser er at det er svært omfattende å gjøre en analyse av produktplassering på bloggen, da stort sett alt er sponset, Møblene, interiøret, håret osv. Hvis man i tillegg inkluderer kommentarfeltet blir listen over produktplassering veldig lang. I annonseinnlegget gikk jeg fra 1 i går til 10 produktplasseringer i dag. Det interessante er at i tacoinnlegget fra i dag dukker det opp enda et bilde fra arbeidsplassen. Det fikk meg umiddelbart til å tenke at de nok har betalt for en annonse, men også et antall velplasserte bilder i andre innlegg. Med produktplasseringer mener jeg ikke at hun har fått betalt for alle. Noen er sponset, noen er muligens betalt for og ikke merket, noen er fisking etter nye annonser/avtaler og noen er kjøpt av henne til full pris, andre er kjøpt med Fotballfrue-rabatt. Problemet er bare at vi ikke har aning om hvilke som er hva. Endret 16. oktober 2015 av Snøsøta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krekkling Skrevet 16. oktober 2015 #19029 Del Skrevet 16. oktober 2015 Jeg måtte søke på CBE bedriften Treasures AS som ligger registrert med en nettoinntekt på 1,8 og lurer på om dette kommer utenom de 1,3 som VG skriver om? Uansett hinsides mye de kan tjene på fantepakk. Note to selv: ALDRI klikk inn på direktelinker (eller bloggen)utrolig at hun tjener nesten 300 tusen mer enn i fjor. Med tanke på hvor mye mindre lesere hun har iforhold til i fjor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 16. oktober 2015 #19030 Del Skrevet 16. oktober 2015 LK på Twitter; "..antall klikk er tydeligvis viktigere enn godt journalistisk arbeid...". Det var jammen meg rette ræva som feis Skattelisten er for inntektsåret 2014. Var ikke CBE&Co. "ledende" på antall klikk da? Mente LKE virkelig at bedriften deres driver med godt journalistisk arbeid? Da har man høye urealistiske tanker om "seg selv". Uff da, trist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 16. oktober 2015 #19031 Del Skrevet 16. oktober 2015 Skattelisten er for inntektsåret 2014. Var ikke CBE&Co. "ledende" på antall klikk da? Mente LKE virkelig at bedriften deres driver med godt journalistisk arbeid? Da har man høye urealistiske tanker om "seg selv". Uff da, trist Analkuler for clickbait er det nye for SKUP-prisen 2016. I tillegg bør alle kvinner kle av seg for å selge mer. Hilsen markeds-Åge 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 16. oktober 2015 #19032 Del Skrevet 16. oktober 2015 Jeg gikk tilbake for å se enda mer nøye på eksponeringen av merkevarer på bloggen. Jeg så bare på to innlegg, det annonseinnlegget for arbeidsplassen og det siste innlegget fra i dag. Jeg så også på kommentarfeltet denne gangen. Det jeg innser er at det er svært omfattende å gjøre en analyse av produktplassering på bloggen, da stort sett alt er sponset, Møblene, interiøret, håret osv. Hvis man i tillegg inkluderer kommentarfeltet blir listen over produktplassering veldig lang. I annonseinnlegget gikk jeg fra 1 i går til 10 produktplasseringer i dag. Det interessante er at i tacoinnlegget fra i dag dukker det opp enda et bilde fra arbeidsplassen. Det fikk meg umiddelbart til å tenke at de nok har betalt for en annonse, men også et antall velplasserte bilder i andre innlegg. Med produktplasseringer mener jeg ikke at hun har fått betalt for alle. Noen er sponset, noen er muligens betalt for og ikke merket, noen er fisking etter nye annonser/avtaler og noen er kjøpt av henne til full pris, andre er kjøpt med Fotballfrue-rabatt. Problemet er bare at vi ikke har aning om hvilke som er hva. Jeg tenker også at der er produktplasseringer som ikke er betalt for, men som blir lagt inn for å holde seg på "god fot" med de som sitter med reklamepengene. Dvs. de selger seg inn, for i neste omgang å få en god avtale med de samme folkene. I mine øyne er hele bloggen en stor reklamekatalog pakket inn i et format som tydeligvis selger. Så hvis folk kunne hatt det i bakhodet hver gang de leste der, ville jeg vært fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 16. oktober 2015 #19033 Del Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Skattelisten er for inntektsåret 2014. Var ikke CBE&Co. "ledende" på antall klikk da? Mente LKE virkelig at bedriften deres driver med godt journalistisk arbeid? Da har man høye urealistiske tanker om "seg selv". Uff da, trist Nja........ Man kan mene hva man vil om bloggen hennes, om reklameringen og styling og alt det der, men det vises godt at hun legger ned mye mer arbeid i innleggene sine og bildene enn det for eksempel Mamman til Michelle gjør. Likevel har MtM mange flere klikk. Tenker at det er det han mener - og da er jeg enig med ham. (Selv om "godt journalistisk arbeid" kanskje var å dra det litt langt ) Edit: tror egentlig jeg siterte feil person her kanskje....sorry. Endret 16. oktober 2015 av *Emma* 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 16. oktober 2015 #19034 Del Skrevet 16. oktober 2015 Jeg gikk tilbake for å se enda mer nøye på eksponeringen av merkevarer på bloggen. Jeg så bare på to innlegg, det annonseinnlegget for arbeidsplassen og det siste innlegget fra i dag. Jeg så også på kommentarfeltet denne gangen. Det jeg innser er at det er svært omfattende å gjøre en analyse av produktplassering på bloggen, da stort sett alt er sponset, Møblene, interiøret, håret osv. Hvis man i tillegg inkluderer kommentarfeltet blir listen over produktplassering veldig lang. I annonseinnlegget gikk jeg fra 1 i går til 10 produktplasseringer i dag. Det interessante er at i tacoinnlegget fra i dag dukker det opp enda et bilde fra arbeidsplassen. Det fikk meg umiddelbart til å tenke at de nok har betalt for en annonse, men også et antall velplasserte bilder i andre innlegg. Med produktplasseringer mener jeg ikke at hun har fått betalt for alle. Noen er sponset, noen er muligens betalt for og ikke merket, noen er fisking etter nye annonser/avtaler og noen er kjøpt av henne til full pris, andre er kjøpt med Fotballfrue-rabatt. Problemet er bare at vi ikke har aning om hvilke som er hva. Og der, min venn, ligger problemet. Dette er hva jeg mener er ren innholdsmarkedsføring: Når alt er sponset/produktplassert/annonse/samarbeid, fra hår til undertøy, møbler, og mat. Bloggeren "lever og leverer" innholdsmarkedsføring gjennom det vi tror er noens livsstil og hverdag. Hvis vi kunne ta utgangspunkt i at alt vi ser på blogg og SoMe er reklame i en eller annen form, og ikke glimt inn i en "hverdag" fordi den ikke er merket, har man kommet et langt skritt videre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. oktober 2015 #19035 Del Skrevet 16. oktober 2015 Skattelistene taler jo for seg selv og sier noe om det vi har vist hele veien. Ja det reklameres MYE og det er der inntjeningen ligger. Tallet som skattelisten viser er jo bare hva hun tar ut i lønn, den sier ikke noe om inntjeningen til Treasure og hva LK også tar ut i lønn. Så inntjeningen er nok mye større. Det er absolutt helt greit at bloggingen er lønnsom, det jeg ikke setter pris på er at hun har svarer så hardnakket nei til at hun reklamerer. Hun er veldig på den at det er like mange annonseinnlegg som tidligere. Benekter at så og si alle innlegg består av produktplassering. Det syns jeg er ugreit. Camilla Phil bloggen er forvørig mye dårligere på å merke reklame enn hva CBE bloggen er. Når det gjelder matblogger som eks. Trines matblogg så virker det til at hun er flink til å merke når det er sponset. Da er det også mye mer fair. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 16. oktober 2015 #19036 Del Skrevet 16. oktober 2015 Fotballfrue driver ikke en blogg tuftet på journalisme og hun kan absolutt ikke kalle seg en journalist i ordets rette forstand. Hun er en selger, hverken mer eller mindre. "News is something someone wants suppressed. Everything else is just advertising." 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 16. oktober 2015 #19037 Del Skrevet 16. oktober 2015 Analkuler for clickbait er det nye for SKUP-prisen 2016. I tillegg bør alle kvinner kle av seg for å selge mer. Hilsen markeds-Åge Nja........ Man kan mene hva man vil om bloggen hennes, om reklameringen og styling og alt det der, men det vises godt at hun legger ned mye mer arbeid i innleggene sine og bildene enn det for eksempel Mamman til Michelle gjør. Likevel har MtM mange flere klikk. Tenker at det er det han mener - og da er jeg enig med ham. Uansett om der er andre som er verre, kan man ikke kalle tekstene til CBE for et godt journalistisk arbeid. Er imidlertid enig i at de er flinke på styling og fotografering/retusjering. Og som Vitulina viser til over, så bør ikke CBE&Co. "rope så høyt" om hva Anna gjør (selv om sistnevnte er en versting, når det gjelder "teasere" og "overskrifter" for å få leserne nysgjerrige). Fotballfrue driver ikke en blogg tuftet på journalisme og hun kan absolutt ikke kalle seg en journalist i ordets rette forstand. Hun er en selger, hverken mer eller mindre. "News is something someone wants suppressed. Everything else is just advertising." Der sa du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krekkling Skrevet 16. oktober 2015 #19038 Del Skrevet 16. oktober 2015 Skattelistene taler jo for seg selv og sier noe om det vi har vist hele veien. Ja det reklameres MYE og det er der inntjeningen ligger. Tallet som skattelisten viser er jo bare hva hun tar ut i lønn, den sier ikke noe om inntjeningen til Treasure og hva LK også tar ut i lønn. Så inntjeningen er nok mye større. Det er absolutt helt greit at bloggingen er lønnsom, det jeg ikke setter pris på er at hun har svarer så hardnakket nei til at hun reklamerer. Hun er veldig på den at det er like mange annonseinnlegg som tidligere. Benekter at så og si alle innlegg består av produktplassering. Det syns jeg er ugreit. Camilla Phil bloggen er forvørig mye dårligere på å merke reklame enn hva CBE bloggen er. Når det gjelder matblogger som eks. Trines matblogg så virker det til at hun er flink til å merke når det er sponset. Da er det også mye mer fair.jeg liker Trines matblogg. Men nå sto det vel i VG at inntekten hennes også er basert på at hun har solgt bøker. Så alt er vel kanskje ikke bare bloggen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. oktober 2015 #19039 Del Skrevet 16. oktober 2015 jeg liker Trines matblogg. Men nå sto det vel i VG at inntekten hennes også er basert på at hun har solgt bøker. Så alt er vel kanskje ikke bare bloggen? Jeg liker også virkelig den. Har lagd flere av oppskriftene hennes og man får jo "valuta" for å klikke seg inn der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 16. oktober 2015 #19040 Del Skrevet 16. oktober 2015 Oi oi oi.... CBE ligger nå på 5. plass på blogglisten. Har ikke sett henne så langt nede før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg